דלג לתוכן
plane
שביל ישראל

שביל ישראל

- 07/01/2021 מאת: יעקב סער -

מתכננים לטייל בשביל ישראל? הגעתם למקום הנכון. עמוד זה הוא עמוד הבית של הספר האדום לשביל ישראל. דרכו תוכלו למצוא את כל המידע הכללי אודות שביל ישראל שלא נכנס לספר מטעמי חיסכון במשקל.

תגיות נושא:
שביל ישראל

שביל ישראל
צילום: Israel_photo_gallery / CC BY-SA 2.0


שביל ישראל נחנך ב-1995, ומאז הספיק לעבור שינויים רבים. זאת אומרת, לא רק השביל, אלא גם השאלות בהן נתקלים ההולכים עליו – שלא לדבר על השאלות שהם שואלים. כאשר הלכתי בפעם הראשונה בשביל, ב-1999, נתקלתי בערך ברועה בדואי וחצי עד למפגש הבלתי-נמנע עם הטיולים השנתיים בדרום. השאלה הכי נפוצה הייתה "למה?", והיא הייתה מעצבנת במיוחד בגלל שחלק מן השואלים לא ראו שום בעיה בטיול של שנתיים בחו"ל, אולם שישה-שמונה שבועות נראו להם הרבה יותר מדי זמן בשביל טיול בארץ. זכור לטוב אותו אחד שהקשה למה אני מטייל את שביל ישראל אם עוד לא הייתי במזרח.

איך ללכת בשביל ישראל?
איך לבחור ציוד לשביל ישראל?

מאז עברו הרבה מים בירקון, כמה שקשה להאמין בזה, והשאלות השתנו מאוד. מספר ההולכים על השביל גדל. קבוצות מאורגנות החלו לעבור אותו במקטעים, לפעמים לשם הטיול ולפעמים גם לשם מטרה אחרת – למשל, ב-2008 יצאה לשביל ישראל קבוצה כדי לקרוא להחזרת החטופים בלבנון וגלעד שליט בעזה מן השבי. וגם אם מספר ההולכים מקצה לקצה עדיין לא דומה לזה שעל שביל הצליינים בספרד, הרבה יותר אנשים הולכים על השביל, והרבה יותר סביר שאת ההולך בשביל היום תקדם השאלה "גם אתה?" ולא השאלה "למה". הליכה בשביל הפכה במידת מה לעניין אופנתי (תבורכנה אופנות שכאלה!) עד שאפילו מוספי תרבות ליושבי-כורסה כבר הקדישו כתבות לשביל ישראל. שלא במפתיע, חלקם התעצלו וכללו ברשימות 'המקומות היפים ביותר על שביל ישראל' בעיקר מקומות שאפשר להגיע אליהם עם רכב או בהליכה קצרה. הר כרבולת? יוק. נחל גשרון? יוק. אפילו נחל צבעון – יוק (וכמובן: מלטה – יוק!).

אבל עדיין יש דברים שלא משתנים. מי שהולך בשביל עם מקלות הליכה (מומלץ ביותר, ועל כך עוד להלן) חזקה עליו שייתקל בבדחן התורן שישאל אותו "אתה עושה סקי"? (בזמנו, אחרי שלי ולכמה ממרעי נמאס מהשאלה הזו, המצאנו בתשובה את ספורט האקסטרים סקי-חול, שבשבילו דרושים המוטות. למרבה הפליאה הסתבר לימים שהספורט הזה אכן קיים בכמה ממדינות אפריקה והמפרץ, אם כי בלי מקלות). בכל מקרה, השאלה "למה" היא דווקא שאלה לא רעה.. כי בכל-זאת, כדי ללכת כחודשיים ברצף במדינת ישראל, צריך איזו סיבה.

ובאמת למה?

יש לא מעט סיבות. בשביל האתגר, כי אתם אוהבים ללכת, בתור הכנה לשבילים גדולים יותר, כי הוא כאן, כי לפני או אחרי או במקום העיון המעמיק בחלקים שונים של כדור הארץ מותר לבדוק קודם כל מה יש למדינה שלנו להציע (כמובן, לשביל ישראל לא נלווה הבונוס בדמות חידוש דרכונים, ביקורת מטענים ואוכל של חברות תעופה). ואולי מאלף סיבות אחרות. הכל לגיטימי. בסופו של דבר, שביל ישראל מראה היטב שלמדינת ישראל יש הרבה מה להציע בתחום מסלולי הטיולים. ואכן בשנים האחרונות יותר ויותר מבקרים מחו"ל פוקדים אותו. עם גידול כמות ההולכים בשביל, הנימוק 'כי כולם הולכים' גם נשמע כמו סיבה די סבירה, הגם שצריך יותר מזה כדי להחזיק חודשיים של הליכה.

שביל ישראל מתפרש על כאלף ומאה קילומטרים של דרך, רובם בשטח פתוח, חלק בערים (מזל. תצטרכו גם לקנות איפשהו אוכל). אמנם לא מדובר בשביל באורך שבילי העל האמריקאיים (שביל האפאלאצ'ים, שביל פרשת המים CDT , ושביל הפסגה הפסיפית (PCT), המתפרסים על פני אלפי קילומטרים, אך מדובר בכל אופן באורך מכובד מאוד. כל-כך מכובד, שאתם תרגישו אותו היטב ברגליכם הרבה לפני שתתקרבו לסיים את השביל. במיוחד שמבחינת רמת הקושי אין לשביל מה להתבייש לעומת שבילים אחרים בעולם. כמה מהקטעים בנגב קשים להחריד לפי כל קנה מידה של שביל מסומן, וגם אם רוב השביל איננו תלול במיוחד או טכני במיוחד, הצירוף של אופי השביל והטמפרטורה הגבוהה-יחסית בארץ יכולים להעלות מאוד את הקושי.

שביל ישראל משקף היטב את המדינה בגיוון שבו. אין בו את ההרים הגבוהים בעולם, הקניונים העמוקים ביותר או המפלים הגבוהים ביותר (בעצם, אין בו מפלים כמעט בכלל, אלא אם שיטפון נקרה בדרככם) אבל יש בו מכל דבר. יערות הרריים, מישורים, חוף ים חולי (בהנחה שעד שתקראו את זה לא ישתלט נבל כלשהו על עוד חוף ציבורי-לשעבר), ועד מדבריות מכמה סוגים ומינים. בשבוע בודד של הליכה על השביל אתם יכולים לעבור יותר סוגי שטח מאשר בחודש שלם של הליכה בשבילים אחרים בעולם. והנוף פעמים רבות מדהים, גם אם ההרגל הקהה עבור לא מעט ישראלים את החוויה.

באותו זמן גם תזכו לעבור ליד או בתוך פיסות היסטוריה, קברים קדושים, בורות עם צ'יזבטים על גובי מיסים טורקיים, המקום המיוחס לטבילתו של ישו, אנדרטאות, ערים נבטיות משוקמות יותר ופחות, מכרות נחושת עתיקים, חולות צבעוניים ושאר מטעמים היכולים לשמח את נפשו של כל חובב היסטוריה, גיאולוגיה, ואם ייקרה בדרככם משהו כגון המסע הצבעוני של חברי Walk about Love גם מעט אנתרופולוגיה.

לאמיתו של דבר, אם התחלתם בקריאת המבוא הזה, רבים הסיכויים שכבר החלטתם, ואתם לא צריכים חיזוק ונימוק. מה שכן תצטרכו, קרוב לוודאי, זו הדרכה. מפני שגם אם אתם מטיילים מנוסים שיוצאים לטיולי מדבר מפעם לפעם, עברתם בגלובוס והקפתם את חצי הכדור הצפוני, טיול של כחודשיים בארץ הוא סיפור לא פשוט. אם אתם ללא ניסיון ושואפים להצליח לטייל את השביל, ודאי שאתם צריכים סיוע. בשום פנים אין הכוונה שניסיון עצום נדרש לפני שהולכים את שביל ישראל ברצף. וגם לא כושר גופני יותר מן הממוצע. אבל בהחלט, אם יודעים לקראת מה הולכים וכיצד להתכונן, הרבה יותר קל להתמודד עם הקשיים.

הספר האדום מתאים גם למטיילי יום ולטיולי משפחות. ראו קישורים לחלוקה למסלולים קצרים ומבוא נפרד למטיילי יום ומשפחות. הדגש כאן הוא על התרמילאית או התרמילאי - שביליסטים, אלה שסוחבים את כל הציוד שלהם על הגב, ישנים בשטח והולכים את כל השביל או לפחות קטעים ארוכים ממנו. זאת מפני שמי שהולך יום אחר יום צריך מידע רב, צריך להגיע מוכן לטיול, וצריך להבין מה עומד בפניו: סוג הקרקע, כמות העליות והירידות, כמה מקורות מים יש בחמישים הק"מ הקרובים, ואם אפשר לטהר אותם. עלייה קלה שמתאימה גם לילדים כאשר אין להם תיק, נראית אחרת לגמרי אם יש לך חמישה-עשר קילוגרמים ויותר על הגב, המונח "במהרה" החביב על כמה מדריכי טיולים כהגדרת מרחק הופך לקללה גסה.

יש הטוענים שהכנת יתר פוגעת בספונטניות של הטיול. עם זאת 'ספונטניות' אין פירושה 'אי-ידיעה'. תהיינה לכם מספיק הפתעות בהליכה עצמה גם אם תדעו כמה קילומטרים בדיוק צריך ללכת למקור המים הבא, איזה ציוד כדאי לסחוב ומה יש בדרך. אחרי הכל, אין שום תיאור מילולי שיחליף את החוויות שתצברו או את הנופים שתראו, הרוח שתכה בכם, אויר הפסגות או הגשם (תלוי בעונה). לעומת זאת, אם לא תדעו מה ניצב לפניכם, רבים הסיכויים שתיקלעו למצב לא נעים – לא דווקא חמור, אבל כל מי שהמשיך אי פעם קילומטר מיותר של הליכה רק כדי למצוא את עצמו לקראת לילה באמצע מעלה תלול ובלי שום מקום נוח לישון יוכל להעיד שמדובר בחוויה בעייתית משהו. שלא לדבר על אי-ידיעת המרחק עד לנקודת המים הבאה, שיכולה להפוך בקלות לתקלה מסכנת חיים.
רוצים לקרוא עוד על ישראל?
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
  • שאלות נפוצות17/01/2023

    סדרת "הטיול כבר בפנים" מייצגת את הדור הבא של ספרי הטיולים. במדריכים המודפסים, ובאפליקציה המקושרת אליהם, הוטמעו כלים שיאפשרו לכם לתכנן ולהוציא לפועל את הטיול שאתם רוצים, בדרך שאתם רוצים. השקענו מאמץ כדי שהשימוש במדריכים יהיה אינטואיטיבי ופשוט ככל האפשר, אבל תמיד יש שאלות - ואת הנפוצות והחשובות שבהן ריכזנו להלן. [קראו עוד]

  • איך להתקין את יישומון ״הטיול כבר בפנים״ על מסך הבית של הטלפון שלך?08/05/2021

    יישומון ״הטיול כבר בפנים״ הוא יישומון רשת מתקדם (Progressive Web App) או בקיצור PWA. המשמעות היא שלא צריך להוריד את היישומון מחנות האפליקציות, אלא ניתן להגיע אליו ישירות דרך הדפדפן. ניתן לגלוש ביישומון באמצעות דפדפן, אבל כדי להנות מחוויית משתמש טובה יותר, מומלץ להתקין אותו על מסך הבית של הטלפון. כך תעשו זאת נכון. [קראו עוד]

  • מה לכלול בערכת עזרה ראשונה לשביל ישראל?07/01/2021

    [קראו עוד]

אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת