דלג לתוכן
plane
אתרים
yagur#ed3a8bיגור

יגור

Yagur

נשק שניתפס ביגור בשבת השחורה
נשק שניתפס ביגור בשבת השחורה
צילום: אוצר תמונות הפלמ"ח - The Palmach photo gallery, מתוך אתר פיקיויקי / CC BY 2.5
קיבוץ יגור נוסד באביב 1922 ובו נרשמו דפים חשובים במורשת המדינה שבדרך. מסילת רכבת העמק עברה בקרבת השטח שבו הוקם הקיבוץ. אחרי הקמת הקיבוץ חודשה התחנה במקום ושמה הוסב מנחלת יעקב לכפר חסידים. בשנות ה-30 הוסב שוב ליעג'ור - משק יגור. ב-4 לאפריל שנת 1931 נרצחו שלושה מחברי הקיבוץ, על ידי כנופיית עיז-אדין אל-קאסם, שתקפה ביריות את חברי הקיבוץ שחזרו בעגלה מיום עבודה במפעל המלט נשר. קברו של עיז-אדין אל-קאסם נמצא עד היום בבית העלמין המוסלמי בנשר.

בחודש אוקטובר 1945 החליטה הנהגת המדינה בראשות דוד בן גוריון, שיש לחלץ מעפילים שנכלאו בעתלית בשל חשש שיוסגרו חזרה למדינות מהם הגיעו. חלקם הגיעו ברגל מסוריה, והיו צפויים לגזר דין מוות אם יוסגרו. אנשי הפלמ"ח בפיקודם של נחמיה שיין ויצחק רבין, פרצו למחנה ובמבצע משולב הביאו את העולים ליגור. רכבים חקלאיים וכאלף מתושבי חיפה מנעו את כניסת הברטים ליגור לחפש את המעפילים. שמו של נחל נחש, דרכו ירדו המעפילים ליגור, הוסב לנחל המעפילים. המשורר יורם טהר לב (2022-1928), בן קיבוץ יגור, סיפר שבשירו צל ומי באר , שהדודאים ביצעו עם הפרברים, הוא מרמז על מבצע חילוץ המעפילים.

בשבת 29 ליוני 1946, החל מבצע רחב היקף של הבריטים בחיפוש אחר נשק מוסתר. המבצע כונה "השבת השחורה". הבריטים הטילו עוצר בערים, קיבוצים ומושבים. בקיבוץ יגור הוחבאו מאות רובים, מרגמות ותחמושת בעשרות סליקים. בעקבות מידע מוקדם, הבריטים מצאו את רב הסליקים ביגור כולל את הסליק הגדול.

ארגון המרי היהודי שפעל בשנים 1946-1945, היה ארגון גג של כל המחתרות היהודיות בארץ ישראל באותה עת. אחרי השבת השחורה הוסכם על פעולת תגמול כנגד הבריטים. בן גוריון ששהה באותה עת פריז אישר את הפעולה במברק למשה סנה, שהיה מפקד ההגנה באותם ימים. ביום 22 ליולי 1946, ארגון האצ"ל פוצץ את האגף הדרומי של מלון המלך דוד בירושלים, הפלמ"ח תקף בחיפה את מחנה בת גלים של הבריטים והלח"י תקף את בניין המשרדים האחים דוד, ששימש את השילטון הבריטי בירושלים. משה סנה הפך להיות לטרוריסט ולמבוקש מספר אחת בארץ ישראל. סנה נאלץ להימלט מהמדינה כאשר הוא מחופש.

אסף ענברי מספר: "בעת העלייה לאנייה סנה החליט ברגע האחרון לא להשתמש בדרכון המזויף שברשותו, אלא בדרכונו המקורי. סמל בריטי בדק את סנה בעל קרחת טרייה. הוא הסתכל בתמונה שבדרכון ובאיש שעומד מולו, שדמה למצולם בערך כמו שכלב ים דומה לכלב. איש העסקים החביב ליטף לעצמו את הקרחת ואמר לו: בקיץ - גילוח מלא!.

אבל לא הקרחת הטרידה את הסמל. הוא הסתכל שוב ושוב בפרצוף שבדרכון ובאיש שמולו, ומרוב מאמץ להשוות בין שני הפרצופים, הוא לא שם לב שהדרכון נשא את שמו של המבוקש מספר אחת. הוא החזיר לו את הדרכון ואיחל לו הפלגה נעימה". אסף ענברי "הספר האדום" ידיעות ספרים 2022.

האתרים ביגור מראשית ימי קיבוץ והמדינה שוקמו ושולטו.
נשק שניתפס ביגור בשבת השחורה
נשק שניתפס ביגור בשבת השחורה
צילום: אוצר תמונות הפלמ"ח - The Palmach photo gallery, מתוך אתר פיקיויקי / CC BY 2.5
נשק שניתפס ביגור בשבת השחורה
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת