דלג לתוכן
plane
אתרים
lortets-iris-in-nahal-beit-ahu#ed3a8bאירוס הדור בנחל בית אחו

אירוס הדור בנחל בית אחואתר טבע

Lortet's Iris in Nahal Beit Ahu

אירוס הדור בנחל בית אחו
אירוס הדור בנחל בית אחו
צילום: יעקב סער / ©
איריס היא אילת הקשת בענן במיתולוגיה היוונית. איך נכון לרשום: איריס או אירוס?

ד"ר עוזי פז, שהיה המנהל הראשון של רשות הטבע והגנים כותב במאמר בביטאון כלנית משנת 2015: "....במהדורה הראשונה של - המגדיר לצמחי ארץ ישראל - (1931), שנכתב על ידי זוהרי ופינברון, Iris נקרא איריס. לקראת הופעת מהדורתו השנייה של הספר (1948) הוחלט להאריך את קוצו של היוד ולשנות את שם הפרח לאירוס. כותב שורות אלה (עוזי פז) חיפש בגנזים של הוועדה ללשון העברית, שלימים הפך לאקדמיה ללשון העברית, פרוטוקול של דיון שקדם להחלטה ואת הנימוקים לשינוי זה. מה שמצא היא רק רשימת צמחים, שמישהו העביר בה קו בעפרון על השם איריס, וכתב בשולי הדף: אירוס. שנים ארוכות התכתבתי בנדון עם האקדמיה. טענתי כי אין כל הצדקה לשנות את שם המקור ויש לשוב ולקרוא לצמח בשמו המקורי "איריס", כשמו ברוב השפות. גם עזריה אלון ז"ל חשב כך ונאבק על כך. רק ב- 2003 האקדמיה ללשון העברית החליטה: "לקיים את שני השמות אירוס ואיריס". אנו (מחברי הספר האדום) משתמשים בשם אירוס.

אירוס הדור הוא מין אנדמי לאזורנו, וגדל באופן טבעי רק באזורים מצומצמים בגליל העליון ובמספר אתרים בשומרון. אירוסי ההיכל מאופיינים בגוונים שונים מעט של עלי התפרחת. בצפון הגוון של עלי הכותרת התחתונים נוטה לחום בהיר. בשומרון הגוון וורוד סגול.

המין התפרסם באירופה על-ידי בארביי בשנת 1882, על פי פרחים שהובאו מרכס הרי נפתלי בידי הרופא הצרפתי לוֹרְטֶה, [Louis Charles Émile Lortet (1836-1909)] שכיהן בדרום לבנון. שמו של האירוס ההדור באנגלית הוא Lortet’s Iris על שם הרופא. באותה עת שוכללה השיטה של הדפסת תמונות צבעוניות, ותמונת-צבע של האירוס שפרסם בארביי, הלהיבה את כל רואיה. סוחרי פרחים מאירופה בקשו לייבא את הפרח בכל מחיר, ואלפי קני שורש נשלחו לאירופה. על כמויות האירוס ההדור שנשלחו העידו רשומות מטען מנמל עכו. הפרח החזיק מעמד באירופה לא יותר משנתיים. לעומת זאת הוא כמעט נכחד באזורנו.

עוזי פז פרסם מאמר בשנת 2015 ובו דיון מרתק על השושן שנזכר במקרא 17 פעמים. המסקנה שעוזי פז הגיע אליה שהשושן הוא אירוס היכל. פז הציע לשנות את שמם של אירוסי ההיכל לאירוסי השושן. בין החוקרים אין תמימות דעים לגבי הזיהוי של השושן במקרא כאירוס היכל.

בבית העלמין של מעיין ברוך טמון חבר הקיבוץ מייק ליבנה (2011-1932). מייק היה איש ידיעת הארץ, ארכיאולוג, בוטנאי, סופר ומחנך ועבד גם בחברה להגנת הטבע. בשנותיו האחרונות הרבה לכתוב על צמחיית ארץ-ישראל באתר צמח השדה. להמשך קריאה על האירוס ההדור גילשו לאתר צמח השדה
אירוס הדור בנחל בית אחו
אירוס הדור בנחל בית אחו
צילום: יעקב סער / ©
אירוס הדור בנחל בית אחו
אירוס הדור בנחל בית אחו
אירוס הדור בנחל בית אחו
צילום: יעקב סער / ©
אירוס הדור בנחל בית אחו
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת