דלג לתוכן
plane
אתרים
carobs-lookout#ed3a8bהארבל ומצפור החרוב - גן לאומי ארבל

הארבל ומצפור החרוב - גן לאומי ארבלתצפית

Carob's Lookout Mt. Arbel

העץ במצפור החרוב - אפריל 2022
העץ במצפור החרוב - אפריל 2022
צילום: יעקב סער / ©
המצפור נקרא על שם עץ החרוב שניצב לצידו. זה אחד משני עצים אייקוניים בשביל ישראל. בשנת 2017 בעקבות סופה עזה, עץ החרוב נשבר. העץ נחשב לאחד מסמליו ההיסטוריים של המצוק. רשות הטבע והגנים עושה מאמצים לשקם את העץ. את העץ האייקוני השני, עץ אשל בן למעלה מ-500 שנים, תפגשו בתל נג'ילה באזור שמורת פורה. עץ האשל נשבר בסערה עזה בשנת 2020, והוא משתקם אט אט בכוחות עצמו.

על עץ החרוב נספר אגדה יפה מתוך ספרה של יהודית ריכטר ארץ ירוקה שלי : כשחזרו בני ישראל מבבל, חזר עימם איש הגון וישר ושמו שֶשְבָּצָר. היפקיד זרובבל, מנהיג העדה, בידי ששבצר את כלי המקדש ואת משקולות הזהב, וביקש אותו להשיבם לארץ ישראל. ימים רבים נדד ששבצר בארצות נֵכָר בדרכו למולדתו, ותמיד השגיח בשבע עיניים על כלי המקדש ועל משקלות הזהב, שלא יפלו בידי שודדי דרכים. כשהגיעו בני העדה לארץ ישראל, התנכלו להם בני העמים שלא יצאו לגלות. באחד הלילות, כשנרדם על משמרתו אחד משומרי ביתו של ששבצר, גנבו השומרונים מביתו של ששבצר את המשקולות המשמשות לשקילת הזהב, כי רצו שיחדלו מן המסחר והעשייה מן הארץ. ישב ששבצר בביתו ונעצב. אמרה לו ביתו: "רואה אתה אבי את זרעי החרוב? קטנים הם ושווים בגודלם זה לזה. לכן יוכלו לשמש לשקילת הזהב במקום המשקולות שנגנבו". שמע ששבצר בעצת ביתו והביא לזרובבל זרעי חרוב. מאז שימשו זרעי החרוב את בני ישראל לשקילת הזהב, וכך נמשכו המסחר והכלכלה בארץ ישראל.

זרע החרוב נקרא בעברית גִירָה וביוונית: κεράτιον - קֶרָטִיוֺן. בימי קדם השתמשו בזרעי חרוב זהים בגודלם, לשקילת אבני חן. שמה של יחידת המשקל קרט נגזר מהשם ביוונית של גרעיני עץ החרוב. קרט הוא 200 מיליגרם, כמשקלו של זרע חרוב אחד.

הנוף ממצפור החרוב מרשים מאוד, בתנאי שהראות טובה. אם תביטו לכיוון דרום מערב תבחינו בקרני חיטין. ב 4 ליולי, 1187 נערך באזור הקרב המפורסם בין הצלבנים בהנהגתו של גִי דֶה לוּסִינְיָאן לבין צבאו של צאלח א-דין. הצלבנים הובסו בקרב וזמן לא ארוך לאחר מכן ממלכת ירושלים הצלבנית הראשונה נכנעה. למרגלות קרני חיטין במפנה הצפוני, נמצא מתחם נבי שועייב המקודש לדרוזים. לפי המסורת הדרוזית קבור במקום שועייב המזוהה עם יתרו המקראי. מצפון נראית בקעת גינוסר המרהיבה.

ממערב לכניסה לאתר הגן הלאומי נמצאו שרידיו של היישוב העתיק ארבל. היישוב מוזכר כבר בספר הושע, (שחי במאה ה-8 לפנה"ס. בפרק י', י'ד נכתב: " וְקָאם שָׁאוֹן בְּעַמֶּךָ וְכָל-מִבְצָרֶיךָ יוּשַּׁד כְּשֹׁד שַׁלְמַן בֵּית אַרְבֵאל בְּיוֹם מִלְחָמָה אֵם עַל-בָּנִים רֻטָּשָׁה". הממצא הארכיאולוגי העיקרי במקום הם שרידים של בית כנסת שמתוארך למאה ה-2 עד המאה ה-4 לספירה והוא מתואר כבר בשנת 1875 על ידי משלחת בריטית של חקר ארץ ישראל מטעם הקרן לחקר ארץ ישראל והלבנט (Palestine Exploration Fund – PEF). בשנת 2012 החלה במקום חפירה ארכיאולוגית מחודשת של מכללת כנרת.
העץ במצפור החרוב - אפריל 2022
העץ במצפור החרוב - אפריל 2022
צילום: יעקב סער / ©
העץ במצפור החרוב - אפריל 2022
הנוף ממצפור החרוב - בקעת גינוסר
הנוף ממצפור החרוב - בקעת גינוסר
צילום: יעקב סער / ©
הנוף ממצפור החרוב - בקעת גינוסר
זריחה בארבל
זריחה בארבל
צילום: אדר מרחבי צורדקר / ©
זריחה בארבל
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת