דלג לתוכן
plane
אתרים
beit-yanai-pond#ed3a8bאגם בית ינאי - פריחת אירוס ענף

אגם בית ינאי - פריחת אירוס ענףאתר טבע

Beit Yanai pond - Yellow Iris

אירוס ענף
אירוס ענף
צילום: יעקב סער / ©
אגם בית ינאי נוצר בעת העבודות להקמת מחלף ינאי בתחילת שנות ה-90. החפירות גרמו לעליית מי תהום גבוהים מאקוויפר החוף, בין כביש 2 לחוף הרחצה. המועצה המקומית הקימה לצד האגם גשר תצפית להולכי רגל. תמצאו כאן קנה, הרדוף נחלים וצמחי מים אחרים. הפנינה של האגם היא פריחת האירוס הענף. הוא פורח במהלך חודש אפריל. בתי הגידול של האירוס הענף הם ביצות, גדות נחלים ומים רדודים. הוא פורח בישראל בעין א-תינה בשיפולי רמת הגולן ובאגמון החולה. בעבר הוא צמח בביצות החולה בצפון הארץ. עם ייבושן הוא נמצא בסכנת הכחדה בישראל. סביר להניח שהוא נשתל באגם בית ינאי על ידי חובבי פריחתו. גובהו של גבעול הפרח יכול להגיע עד 2 מטרים. שמו של הפרח באנגלית Yellow Iris וגם Jacob's Sword. החרב בשם פרח היא בשל עליו הארוכים שנראים כמו חרב.

להבדיל מבני משפחתו אירוסי ההיכל השונים, האירוס הענף איננו אנדמי לישראל ולמזרח התיכון. אפשר למצוא אותו באירופה, אמריקה, בהודו, וארצות אחרות גם. הוא עמיד במים בעלי מליחות גבוהה יחסית ו/או חומציות נמוכה (pH נמוך). בשל תכונות העמידות שלו הוא מתרבה במהירות בבתי הגידול שלו. במספר מדינות בארה"ב הוא אף הוכרז כצמח פולש.

האירוס הענף צומח על גדות הנהר Lys שזורם מצפון צרפת לדרום בלגיה ונשפך לנהר סְכֶלְדֶה בבלגיה. Clovis הראשון (511-466 לספ"נ) מלך הפְרָנקים, הוא היה הראשון שאימץ את הפרח כסמל בית המלוכה שלו: Fleur de Lys - הפרח של הנהר Lys או בתרגום מלא: הפרח שצומח על גדות הנהר Lys. הנהר זורם באזור בו שלט Clovis. במהלך ההיסטוריה הסמל אומץ על ידי בתי מלוכה באירופה, על ידי הכנסייה, בסמלים ודגלים של מדינות, ערים וארגונים שונים ברחבי העולם כולו. גם חבצלת החוף הינה מקור לסמל המפורסם בעולם כולו, ושמה בצרפתית Fleur de Lis. בצרפתית Lis זו Lily - החבצלת.

סמל החבצלת נמצא בסמלה של תנועת הצופים, השומר הצעיר, חיל המודיעין וארגונים אחרים ברחבי העולם. כאשר מחפשים בגוגל Fluer de Lis (החבצלת) או Fleur de Lys (אירוס ענף), התוצאות שמתקבלות הן כמעט זהות. כמה סימלי הדבר, שחבצלת החוף והאירוס הענף פורחים בחוף בית ינאי, במרחק קצר מאוד זו מזה, אך בהפרשי זמן של כחצי שנה.

לקריאה נוספת על האירוס הענף, כנסו לאתר צמח השדה
אירוס ענף
אירוס ענף
צילום: יעקב סער / ©
אירוס ענף
Fleur de Lys - St. Chapelle Paris
Fleur de Lys - St. Chapelle Paris
צילום: יעקב סער / ©
Fleur de Lys - St. Chapelle Paris
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת