דלג לתוכן
plane
אתרים
valley-of-the-kings#ed3a8bעמק המלכים

עמק המלכיםאתר קבורה קדום

Valley of the Kings وادي الملوك

עמק המלכים
עמק המלכים
צילום: אלינה גצל / ©
  • לא נגיש לכסאות גלגלים.
  • שעות פתיחה6:00-17:00
  • משך זמן מומלץ באתר: שעתיים
  • ניווט אל עמק המלכים
העמק הצר והנסתר בגדה המערבית של לוּקסוֹר, השוכן כ־5 ק"מ מגדות הנהר ומוקף צוקים המתנשאים לגובה 300 מ', הוא אחד האתרים החשובים והמרשימים במצרים. במשך 500 שנה, החל מהמחצית הראשונה של האלף השני לפנה"ס, בחרו מלכי הממלכה החדשה לבנות באזור המבודד והצחיח הזה, שבימי קדם נקרא תָא סֶת עָאת (Ta Set Aat, המקום הגדול), את בתי הנצח שלהם.

היום ידוע על 64 קברים שנחצבו בעמק, אם כי בערך בשליש מהם הבנייה הופסקה לפני סיומה. חלק מהקברים שהושלמו עצומים בגודלם – הם כוללים עשרות חללים חצובים ומעוטרים, ונמתחים לאורך וגם לעומק של עשרות מטרים מתחת לאדמה. בקברים אלה נקברו כוהנים, נסיכות ונסיכים, מלכות ומלכים. הראשונים שנקברו כאן היו תְחוּתמֶס הראשון ואָמֶנחוֹתֶפּ הראשון, ששלטו במצרים במחצית השנייה של המאה השש־עשרה לפנה"ס.
הקברים נחשפו במהלך מאתיים השנים האחרונות. האחרון שנמצא עד כה, מס' 64, נחשף בסוף 2022, וייתכן שיש בעמק קברים נוספים שטרם התגלו. רובם נפתחו ונבזזו כבר לפני מאות ואלפי שנים, וככל הנראה חלקם רוקנו מתכולתם זמן קצר בלבד לאחר הקבורה.
בעת המודרנית, עמק המלכים נחשף לעיניים אירופאיות ב־1799, כאשר המדענים שהתלוו למסע הכיבוש של נפוליאון במצרים תיעדו ומיפו אותו. לאחר מכן, לאורך המאה התשע־עשרה וראשית המאה העשרים, נחשפו עשרות קברים. המחקר נמשך עד ימינו: חוקרים מתעמקים בשיטות בניית הקברים, בתמונות, בעיטורים ובטקסטים המרתקים שעל קירותיהם, בחפצים שנותרו בהם, וכמובן בשרידי הגופות שנקברו. כל אלה מעמיקים את ההבנה שלנו על החיים במצרים הקדומה.

במאתיים השנים האחרונות נצבר ידע רב על אופן בניית הקברים, בעיקר בזכות כתבים שהתגלו בכפר האומנים דיר אל־מֶדינָה. ראשית, החוצבים חצבו את החללים מתחת לאדמה – מסדרונות, אולמות עמודים, חדרי קבורה וכן הלאה. לחללים אלה נכנסו פועלים שיישרו והחליקו את הקירות. בשלב הבא הקירות טויחו וחולקו לאזורים שיועדו לתמונות שונות, ולאחר מכן קווי המתאר של הציורים וההירוגליפים סומנו בדיו שחור. האומנים האחראים פיקחו על העבודה ובמידת הצורך תיקנו בצבע אדום טעויות בציור הדמויות או באיות ההירוגליפים. בשלב הבא הציורים נצבעו בצבעים שיוצרו באמצעות ערבוב של מינרלים שונים – אוכרה אדומה וצהובה, פחם שחור, נחושת כחולה וירוקה וגבס לבן. במקביל הוכנו מנחות הקבורה שיונחו בקבר לאחר מותו של המלך.
עם תום תקופת הממלכה החדשה, החלה במצרים תקופה של שלטון חסר יציבות, שהחליש את עוצמתה של מצרים. בתקופה זו הופסקה הקבורה בעמק המלכים, והתרבו מעשי הביזה של הקברים המלכותיים. כדי להגן על חיי הנצח של המלכים הקבורים כאן, כוהני המקדשים יצאו למבצע נועז וייחודי – הם פתחו את הקברים, הוציאו את המומיות והטמינו אותן בקבר בעמק הסמוך, דיר אל־בָּחרי (Dier el-Bahri). קבר זה נחשף במאה התשע־עשרה, תחילה בידי שודדי קברים מודרניים ולאחר מכן בידי חוקרים. זוהו בו שרידים של כ־50 שליטים מהשושלת השבע־עשרה ועד לשושלת העשרים ואחת, ביניהם סֶתי הראשון, רעמסס השני ורעמסס השלישי. בסוף המאה התשע־עשרה נחשפו בקברו של אָמֶנחוֹתֶפּ השני בעמק המלכים עוד מומיות רבות, שהוטמנו בו כבר בימי קדם כדי להגן עליהן משודדים. חלק מהמומיות שנמצאו במטמוני המומיות האלו מוצגות בתערוכה מרשימה במוזיאון הלאומי לתרבות מצרית החדש בקהיר, ושתיים נוספות נמצאות במוזיאון לוּקסוֹר. בעמק עצמו נותרה רק מומיה מלכותית אחת – זו של תוּת עָנָח' אָמוֹן. מי שיבקרו בקברו יוכלו להתרשם מגופתו החנוטה, המונחת במקום שאליו הובאה לפני כ־3,500 שנה.
ב־1979 הוכרז עמק המלכים אתר מורשת עולם של אונסק"ו. זה אתר פופולרי מאוד, שבכל יום פוקדים אותו אלפי מבקרים. כדאי להגיע בשעות הבוקר המוקדמות, כדי להימנע מהצפיפות וגם מהחום ששוררים כאן במשך רוב היום. אבל צריך לציין שהקברים הם חללים תת־קרקעיים באורך עשרות מטרים, והביקור בהם עשוי לא להתאים לכולם. הביקור אומנם אינו מצריך זחילה, הקברים מוארים ובחלקם יש מערכות אוורור, ובכל זאת הכניסה אליהם עשויה להיות מאתגרת. למי שיש נטייה לתחושת קלאוסטרופוביה, כדאי לשקול אם אכן לבקר בתוכם.
רוב הקברים בעמק סגורים למבקרים, ורק שמונה מהם פתוחים לקהל. כרטיס הכניסה הבסיסי מאפשר ביקור בשלושה מתוכם, לבחירתכם. כל אחד מהקברים מעניין וייחודי בדרכו, אך מומלץ במיוחד להיכנס לקבריהם של סֶתי השני ‏ , רעמסס הראשון ‏ , סיפּתָח ‏ , ומֶרנֶפּתָח ‏ . לעיתים אחד הקברים נסגר למבקרים לצורך עבודות תחזוקה ללא הודעה מוקדמת, אולם הקברים שבהם אפשר לבקר מפצים על כך. מלבד אלה, ישנם שלושה קברים מפוארים ומרשימים אף יותר, עם עיטורים נהדרים שהשתמרו להפליא, והביקור בכל אחד מהם מצריך רכישת כרטיס נפרד: קבריהם של סֶתי הראשון ‏  ורעמסס החמישי והשישי ‏ . גם הביקור בקבר תוּת עָנָח' אָמוֹן ‏  כרוך ברכישת כרטיס נוסף. זהו אומנם קבר קטן יותר ומעוטר פחות, אבל הוא הידוע מכולם, וכולל מוצג ייחודי ונדיר – המומיה של המלך שמת בדמי ימיו.
בכניסה לאתר, לאחר רכישת הכרטיס בקופה, עומדת לרשות המבקרים רכבת קטנה שתסיע אתכם כק"מ אחד, עד לקברים עצמם. ניתן לרכוש כרטיס לרכבת במחיר סמלי בדוכן ליד הקופות. בסוף הביקור תוכלו לחזור ברכבת למגרש החניה.
עמק המלכים
עמק המלכים
צילום: אלינה גצל / ©
עמק המלכים
עמק המלכים
עמק המלכים
עמק המלכים
עמק המלכים
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת