דלג לתוכן
plane
אתרים
stare-miasto-i-nowe-miasto#ed3a8bהעיר העתיקה והעיר החדשה

העיר העתיקה והעיר החדשהמסלול הליכה

Stare Miasto i Nowe Miasto

כיכר הטירה בעיר העתיקה
כיכר הטירה בעיר העתיקה
צילום: Ferdziu / CC BY-SA 3.0
העיר העתיקה (Stare Miasto) נבנתה במאות ה-13 וה-14 סביב אחוזותיהם של המלכים המאזוביים, והוקפה בחומות שאת שרידיהן ניתן לראות גם כיום. יש לה שני מרכזים חשובים: כיכר הטירה (הגובלת בטירה המלכותית), וכיכר השוק. טיול כאן הוא הזדמנות ללכת לאיבוד במרחבי הזמן, אך כדאי לזכור שרוב המבנים שאתם רואים הושמדו על ידי הגרמנים במלחמת העולם השנייה, ושוחזרו אחרי המלחמה.
לעיר העתיקה צמודה העיר החדשה (Nowe Miasto), שבניגוד לשמה, אינה חדשה כלל: הרובע שמחוץ לחומות החל להיבנות כבר במאה ה-15 ובמהרה היה למקום משכנם המועדף של המסדרים הנוצריים, שהקימו בה כנסיות רבות מספור. במהלך מרד ורשה הוסבו הכנסיות בידי המורדים לבתי חולים מאולתרים ולכן הופצצו על ידי הנאצים, שלא הותירו זכר לרובע היפהפה - אבל כמו העיר העתיקה, גם החדשה שוחזרה בקפידה ומספקת למטיילים בה טעימה מוורשה של פעם.
  התחילו את הסיור בתצפית על העיר העתיקה מהמגדל של כנסיית אנה הקדושה ‏  (Kościół św. Anny), בפינה הדרום מזרחית של כיכר הטירה ‏  (Plac Zamkowy). מהכנסייה לכו צפונה אל עמוד המלך זיגמוּנט ‏  (Kolumna Zygmunta), האנדרטה החילונית הראשונה שהוצבה בפולין, ומימינכם תראו טור מדרגות היורד אל ארמון גג הנחושת ‏  (Pałac Pod Blachą).



קצת לפניכם, מצד ימין, תראו את הכניסה הראשית לטירה המלכותית ‏  (Zamek Królewski), הנמנית עם האתרים החשובים ביותר בעיר וראויה לביקור של כשעה. בצאתכם מהטירה חצו את הכיכר והיכנסו לסמטה הצרה Piwna. עד מהרה תראו משמאלכם את הצריח של כנסיית מרטינוס הקדוש ‏  (Kościół św. Marcina);‏ כאן פנו ימינה אל מעבר צר, שיוביל אתכם אל רחוב Świętojańska. בקצה המעבר תראו מולכם את קתדרלת יוחנן הקדוש ‏  (Bazylika św. Jana Chrzciciela), שהייתה עדה להרבה הכתרות וטקסי אשכבה של מלכים פולנים.



עברו מתחת לקשת הלבנה שמימין לקתדרלה, ואז הסתכלו על קיר הלבנים משמאל, שם תראו 'מזכרת' שהותירו הנאצים - פצצת הזחל ‏ , הקרויה גם גוליית. זוהי אחת הפצצות שהטמינו הגרמנים בקירות הבניינים לקראת סיומה של המלחמה, כחלק מההרס המאורגן של הבירה הפולנית. הפצצה שנקבעה בקיר זה לא התפוצצה, ונותרה כאן, כתזכורת לימים האפלים.

חזרו לרחוב Swietojanska, פנו ימינה וחלפו על פני הכנסייה הישועית ‏  (Kościół Jezuitów), שנבנתה במאה ה-17 ושוחזרה אחרי מלחמת העולם השנייה. שימו לב לדלת הכניסה האמנותית של הכנסייה ואז המשיכו עם הרחוב המתעקל ימינה, עד שתגיעו אל כיכר השוק של העיר העתיקה ‏  (Rynek Starego Miasta).


עצרו לרגע בכיכר והתרשמו מהבתים הצרים המקיפים אותה ומפסל בת הים של ורשה ‏  הניצב במרכזה. אוהבי הספרות יוכלו לבקר כאן במוזיאון לספרות ‏  (Muzeum Literatury) וחובבי ההיסטוריה - במוזיאון ורשה ‏  (Muzeum Warszawy) שמעברה האחר של הכיכר.



 תוספת: אם מעניין אתכם ללכת בעקבות נפוליאון (מילולית!) צאו מהכיכר ליד המוזיאון לספרות, ואז מיד ימינה למעבר הצר Kamienne Schodki. בסוף המעבר רדו במדרגות, פנו שמאלה לרחוב Brzozowa ומיד מימינכם גרם מדרגות צר היורד לעבר הנהר: אלו מדרגות נפוליאון ‏ , שקיבלו את שמן לאחר שהשליט הצרפתי ירד בהן, בלוויית הנסיך הפולני יוזף פוניאטובסקי, בעת ביקורו בוורשה ב-1806. שובו לכיכר באותה דרך.


לכו לאורך הכיכר עד פינת רחוב Nowomiejska ושם פנו ימינה;‏ אם אתם רעבים, עצרו לבירה ופיצה בבר־מסעדה Same Krafty  . המשיכו באותו רחוב אל הברביקן ‏  (Barbakan), שחזור מבנה השער המבוצר של חומת העיר העתיקה. באתר יש בדרך כלל מגוון דוכני רוכלות, אבל את רוב מה שנמכר כאן תוכלו למצוא במקומות אחרים, ויותר בזול.

 קיצור: אם אתם עייפים או ממהרים תוכלו לחסוך כ-700 מ' הליכה אם תוותרו על הקטע הבא ותמשיכו מהברביקן ישר, אל רחוב פְרֶטָה ‏ .
ביציאה מהברביקן פנו שמאלה לרחוב Podwale ומיד שוב שמאלה כדי לחצות את החפיר בגשר להולכי רגל. בקצה הגשר פנו ימינה, והמשיכו לאורך החומה עד שתראו מימינכם, דרך חור בחומה את אנדרטת המורד הקטן ‏  (Mały Powstaniec), המוקדשת לזכרם של הילדים-החיילים שלחמו במרד ורשה. האנדרטה המרגשת - פסל של ילד חבוש קסדה האוחז תת־מקלע - נוצרה ככל הנראה בהשראת אָנטקֶה, נער בן 13 שנהרג ב-8 באוגוסט 1944. בלוח הזיכרון מאחורי הפסל חרותה שורה משיר ילדים פולני מימי המרד: "ילדי ורשה, נצעד אל הקרב - עבור כל אבן, נקריב את דמנו".

עברו במעבר המקורה ופנו ימינה (מכאן תוכלו גם להתקרב יותר לאנדרטה), ואז פנו ימינה ומיד שמאלה לרחוב Jana Kilińskiego, המוביל באלכסון אל רחוב Długa. שם פנו שמאלה והמשיכו עד שתראו משמאלכם את צריחיה של קתדרלת הצבא הפולני ‏  (Katedra Polowa Wojska Polskiego), מבנה שהוקם במאה ה-17 כבית ספר לתיאולוגיה, שהיה מוסד הראשון להשכלה גבוהה בוורשה, ובמאה ה-19 הוסב לכנסייה אורתודוכסית המשמשת כיום את חיילי צבא פולין. בכניסה הוצבו פסלי עוגן ומדחף, המייצגים את חילות הים והאוויר.

מול הקתדרלה (מימין לכביש) ניצבת אנדרטת מרד ורשה ‏  (Pomnik Powstania Warszawskiego), אותה כדאי לצלם בטרם תשובו על עקבותיכם ברחוב Długa. לכו כ-270 מ' עד שתראו מימינכם את כנסיית רוח הקודש ‏  (Kościół Paulinów Św. Ducha), שנבנתה בידי המסדר הפאוליני בראשית המאה ה-18, במקום כנסיית עץ עתיקה מהמאה ה-14.

כאן פנו שמאלה לרחוב פְרֶטָה ‏  (Freta), הרחוב הראשי של העיר החדשה. לאורך הרחוב, שנסלל במאה ה-13 כתחילת הדרך בין ורשה לבין העיירה זקרוצ'ים, החלו לקראת סוף המאה ה-14 לצוץ בניינים שהיו הגרעין ל'עיר החדשה' שמחוץ לחומות. במאה ה-15 היה הרחוב ללבו הפועם של הרובע, וכיום פזורים לאורכו חנויות מיוחדות לעתיקות ומגוון בתי קפה קטנים ומקסימים.

אחרי הפנייה תראו מיד מימינכם את הכנסייה הדומיניקנית ‏  (Kościół św. Jacka), שהושלמה ב-1639, נהרסה בידי השוודים ונבנתה מחדש ב-1661, בתוספת מגדל שעון וקפלה לדומיניקוס הקדוש. במהלך מרד ורשה פעל בכנסייה בית חולים מאולתר, שהופצץ בידי הגרמנים. במבנה שנהרס מצאו את מותם יותר מאלף איש ועלתה באש הספרייה הגדולה והעשירה ביותר בפולין, ששכנה בכנסייה מאז המאה ה-18.

בגוש הבניינים הבא שוכן מוזיאון מארי קירי ‏  (Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie), המוקדש למדענית הנודעת, ומעברו האחר של הרחוב תוכלו לטעום אוכל יהודי-פולני מסורתי במסעדת Pod Samsonem   - או סתם להציץ פנימה ולראות את התצלומים הישנים של חיי הקהילה היהודית בעיר.

בפינה הבאה נפתח הרחוב אל כיכר העיר החדשה ‏  (Rynek Nowego Miasta), שם שכן בעבר בית העירייה של העיר החדשה. בכיכר השקטה שימו לב לציורי הקיר רבי הרושם ולתבליטי החיות שעל משקופי הבתים מסביב, ואז חצו אותה באלכסון אל המבנה הבארוקי המרהיב של כנסיית קזימיר הקדוש ‏  (Kościół św. Kazimierza).


לאחר הביקור בכנסייה עקפו אותה משמאל ברחוב Piesza, שיוביל אתכם אל נקודת הסיום של המסלול - כנסיית מריה הקדושה ‏  (Kościół Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny), שהושלמה ב-1411 ונמנית עם הדוגמאות הבודדות בוורשה לסגנון האדריכלות הגותי הפולני. שימו לב לאדריכלות הלבֵנים הייחודית ולמגדל הפעמונים, ובקרו גם ברחבה האחורית, המשקיפה על הנהר ויסלה. בהמשך הרחוב יורד טור מדרגות אל הפארק שבו ניצבת מזרקת המולטימדיה ‏  (Multimedialny Park Fontann), שם עדיף לבקר בשעות הערב;‏ משמאל למדרגות ניצב פסל זיכרון למדענית מארי קירי ‏ .‏

כיכר הטירה בעיר העתיקה
כיכר הטירה בעיר העתיקה
צילום: Ferdziu / CC BY-SA 3.0
כיכר הטירה בעיר העתיקה
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
  • גארדלנד | כרטיסים21/04/2024

    כל מה שרציתם לשאול על כרטיסי כניסה לגארדלנד. האם להזמין מראש? היכן הכי זול לרכוש? האם יש כרטיס עוקף תורים? [קראו עוד]

  • שאלות נפוצות17/01/2023

    סדרת "הטיול כבר בפנים" מייצגת את הדור הבא של ספרי הטיולים. במדריכים המודפסים, ובאפליקציה המקושרת אליהם, הוטמעו כלים שיאפשרו לכם לתכנן ולהוציא לפועל את הטיול שאתם רוצים, בדרך שאתם רוצים. השקענו מאמץ כדי שהשימוש במדריכים יהיה אינטואיטיבי ופשוט ככל האפשר, אבל תמיד יש שאלות - ואת הנפוצות והחשובות שבהן ריכזנו להלן. [קראו עוד]

  • איך להתקין את יישומון ״הטיול כבר בפנים״ על מסך הבית של הטלפון שלך?08/05/2021

    יישומון ״הטיול כבר בפנים״ הוא יישומון רשת מתקדם (Progressive Web App) או בקיצור PWA. המשמעות היא שלא צריך להוריד את היישומון מחנות האפליקציות, אלא ניתן להגיע אליו ישירות דרך הדפדפן. ניתן לגלוש ביישומון באמצעות דפדפן, אבל כדי להנות מחוויית משתמש טובה יותר, מומלץ להתקין אותו על מסך הבית של הטלפון. כך תעשו זאת נכון. [קראו עוד]

אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת