דלג לתוכן
plane
אתרים
potsdamer-platz-walk#ed3a8bפּוֹטסְדאמֶר פְּלאץ

פוטסדאמר פלאץמסלול הליכה

Potsdamer Platz Walk

פּוֹטסְדאמֶר פְּלאץ
פוטסדאמר פלאץ
צילום: en:User:Arminia/Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0
  • מסלול הליכה

  • נקודת מוצאVoẞStr פינת EbertStr ( תחבורה |S||U|Potsdamer Platz |B|M41, M48, M85, 200)
  • נקודת סיוםהכניסה לתחנת |U| Potsdamer Platz, ב-Stresemannstr
  • משך ההליכה50 דקות, עם ההרחבה שעה ורבע (לא כולל כניסה לאתרים)
  • אורך המסלול750 מ', עם ההרחבה 1200 מ'
  • איפה אוכליםBalzac   לקפה ועוגה, Vapiano   או Auf die Hand   לארוחת צהריים קלה
  • ניווט אל מרכז בָּייסהָיים
בשנות ה־20 וה־30 מילאו הברלינאים את כיכר פּוֹטסדאם (Potsdamer Platz) בכל שעות היממה: הם יצאו מתחנת הרכבת הסמוכה, לבושים מקטורנים ושמלות נשף, והתפזרו במהרה בין בתי המלון, המסעדות ואתרי הבילוי מסביב. על כל אלה הקיץ הקץ עם עליית הנאצים לשלטון, ובהפצצות של מלחמת העולם השנייה נהרסו הכיכר והשכונה מסביבה כמעט לחלוטין, בשל קרבתם לקריית הממשל הנאצית;‏ השטח שהתפנה לא נבנה מחדש במשך שנים רבות, בשל קרבתו לחומת ברלין.
עם זאת, כשמדברים היום על פּוֹטסְדאמֶר פְּלאץ לא מתכוונים לכיכר ההיסטורית כי אם לרובע חדש ומודרני שנבנה לאחר נפילת החומה בשטח הריק העצום. עיריית ברלין, שהיתה נואשת להשקעות, מכרה את השטח כבר ב־1990 לשלוש חברות גדולות – בָּייסהָיים (Beisheim), סוני ודָיימלֶר – ואלה הזמינו אדריכלים ידועי־שם מכל העולם כדי לתכנן ולבנות שלושה מתחמים גדולים של משרדים, חנויות, מלונות, מוזיאונים ובנייני מגורים. החזון - ליצור מחדש את המרכז האבוד של ברלין, בתפר בין מזרח למערב - היה שאפתני, והצלחתו שנויה במחלוקת: פּוֹטסְדאמֶר פְּלאץ הוא אמנם שוב אחד האזורים ההומים ביותר בברלין, אבל מקומיים רבים מדירים את רגליהם ממנו, ומבקריו רואים בו נטע זר במרקם העירוני העדין.
  את הסיור במתחם כדאי להתחיל ליד מרכז בָּייסְהָיים ‏  (Beisheim Center), שנבנה בהשראת גורדי השחקים של ניו יורק;‏ המבנה שבו שוכן מלון היוקרה Ritz Carlton שואב את השראתו ממרכז רוקפלר במנהטן. אחרי המלון פנו ימינה ותראו משמאלכם את בניין הזכוכית של מטה חברת הרכבות הגרמנית (DB);‏ עברו על פניו ואז פנו שמאלה במזלג ולכו לאורך קירות הזכוכית עד שתראו חלונות ומראות עתיקות משולבים בבניין החדש. אלה הם השרידים היחידים שנותרו ממלון אֶספּלאנאד ‏  (Hotel Esplanade), סמל סטטוס שבו התארחו כל המי ומי, מגרֶטָה גארבּוֹ עד הקיסר וילהלם השני. המלון נהרס בהפצצות, אבל אולם הקיסר (Kaisersaal) שרד, ואתו גם חדר ארוחת הבוקר;‏ שניהם הוכרזו מבנים לשימור ולכן שולבו במתחם המודרני - לאחר שהוזזו כ־75 מ’ ממקומם המקורי.

המשיכו ישר והיכנסו למרכז סוני ‏  (Sony Center), בתכנונו של האדריכל הגרמני הֶלמוּט יאן. מעליכם תראו גג בדמות אוהל, המקשר בין הבניינים שבהם שוכנים משרדי החברה. מתחת לגג נפתחת רחבה נעימה, מוקפת בתי קפה, מסעדות ובתי קולנוע;‏ כדאי לשוב לכאן גם בשעות הערב, כדי לראות איך הגג המרשים מואר בשלל צבעים, ולשבת במסעדות או בברים מסביב.
במבנה שמשמאל לרחבה שוכן המוזיאון לקולנוע ולטלוויזיה ‏  (Museum für Film und Fernsehen), המתמקד בקולנוע הגרמני ובייחוד בימי השיא שלו, בשנות ה־20 וה־30. המוזיאון, העוסק בין השאר בחייה וביצירתה של השחקנית מָרלֶנֶה דיטריך, מומלץ לחובבי התחום ומדריך־השמע שלו מצוין.

פנו שמאלה וצאו ממרכז סוני לכיוון הכביש הראשי;‏ מימינכם תראו ג’ירפה עשויה לגו, המציינת את הכניסה ללֶגוֹלֶנד ‏  (Legoland), מתחם מומלץ למשפחות עם ילדים. לפניכם משתרע החלק השלישי (והגדול ביותר) של פּוֹטסְדאמֶר פְּלאץ, רובע דָיימלֶר (Daimler-Quartier), שרובו בנייני משרדים אבל יש בו גם מסעדות, קניון ובתי מגורים.

 תוספת: למתעניינים באדריכלות ובאמנות מומלץ להוסיף למסלול גם סיבוב קצר ברובע דָיימלֶר. בג׳ירפה של לֶגולֶנד פנו ימינה ולכו עד הרמזור. כאן פנו שמאלה וחצו את Potsdamer Str דרך שדרת הכוכבים ‏  (ראו להלן);‏ מעברו האחר של הכביש תראו את פסל החוצות המתאגרפים ‏  של האמן קית’ הֶרינג, השייך לאוסף האמנות של דָיימלֶר. כמה צעדים אחר־כך תראו מרחוק את המבנה הגבוה ביותר בפּוֹטסְדאמֶר פְּלאץ, מגדל האָטרִיוּם ‏  (Atrium Tower);‏ המגדל תוכנן בידי רֶנצוֹ פּיאָנוֹ עבור חברת דֶבּיס (חברה־בת של דָיימלֶר) ובראשו הוצב לוגו החברה, המזכיר קובייה ירוקה.

המשיכו ב-Eichhornstr אל כיכר מָרלֶנֶה דיטריך (Marlene-Dietrich-Platz), מרכז הבילויים של פּוֹטסְדאמֶר פְּלאץ היום: מימין, בבניין שתיכנן האדריכל רֶנצוֹ פּיאָנוֹ כמוזיאון למכוניות, שוכנים הקזינו של ברלין ‏  (Spielbank Berlin) ותיאטרון פּוֹטסְדאמֶר פְּלאץ (Theater am Potsdamer Platz) ואילו משמאל ניצב תיאטרון בּלוּמקס ‏  (BlueMax), שנבנה במיוחד עבור מופעי המוזיקה והמולטימדיה של ה-Blue Man Group.

פנו שמאלה ב-Alte Potsdamer Str, רחוב רצוף־עצים שנועד להשרות תחושה של ‘עיר קטנה’ ברובע המסחרי. ברחוב הראשון פנו ימינה וחצו את הקניון פּוֹטסְדאמֶר פְּלאץ אָרקאדֶן ‏  (Potsdamer Platz Arkaden) לכיוון פארק טילָה דוּריֶיה ‏  (Tilla-Durieux Park), רצועה ירוקה המשתרעת בלב רובע דָיימלֶר ומשמשת את בנייני המגורים של הרובע, מעברו האחר של הפארק. פנו שמאלה ולכו לאורך הפארק, בינו לבין בניין משרדים ‏  חללי וסופר־מודרני של האדריכל ריצ’ארד רוֹגֶ׳רס (החתום גם על מרכז פּוֹמפּידוּ בפאריז).

בקצה הבניין פנו שמאלה והיכנסו לחצר קטנה כדי לראות את בית היין הוּת ‏  (Weinhaus Huth), ששרד את ההפצצות בזכות חיזוקי הפלדה בקירותיו, וכיום משמש חלל תצוגה לאוסף דָיימלֶר (Daimler Contemporary), מבחר נאה של אמנות בת־זמננו.
צאו מהחצר, פנו שמאלה והמשיכו לאורך הבניין עד שתראו את הרמזור המשוחזר ‏ , שם תצטרפו למסלול הראשי.

הפנו את הגב לג’ירפה ולכו לאורך הכביש עד למעבר החציה. משמאל (כשפניכם לרובע דָיימלֶר) תראו את מגדל קוֹלהוֹף ‏  (Kollhoff-Tower;‏ על שם האדריכל הנס קוֹלהוֹף שתכנן אותו), גורד שחקים חום שבראשו קישוטי זהב היוצרים מעין ‘כתר’. חצו אל אי התנועה שבאמצע הכביש, שלאורכו נפרשת שדרת הכוכבים של ברלין ‏  (Boulevard der Stars);‏ לאורך השדרה הוצבו משקפות שדרכן ניתן לצפות בהולוגרמות של כוכבי הקולנוע הגרמני. המשיכו לאורך השדרה עד קצהה ואז פנו ימינה וחצו את הכביש.

לפניכם תראו מבנה ירוק משונה שבראשו שעון ואורות מתחלפים;‏ זהו שחזור של הרמזור הראשון בברלין ‏ , שהוצב בפּוֹטסְדאמֶר פְּלאץ ב־1924 כדי לכוון את התנועה ההומה. אם תפנו ימינה ל-Alte Potsdamer Str, תוכלו להיכנס למגדל קוֹלהוֹף ‏  ולנסוע במעלית המהירה ביותר באירופה אל נקודת התצפית פנורמה־פּוּנקט (Panorama-Punkt), המשקיפה לנוף נפלא לשלושה כיוונים. הקדישו לתצפית חצי שעה עד 45 דקות.

המשיכו ישר, במקביל ל-Stresemannstr, עד שתראו מולכם בניין משרדים בגון חום, שחזיתו העגולה היא מחווה לבית פאטֶרלאנד ‏  (Haus Vaterland), מרכז הבילויים החשוב ביותר באזור בשנות ה־20. כאן, במקום שבו מתחברת ההיסטוריה ההוללת של המתחם עם ההווה העסקי שלו, מסתיים המסלול.‏
פּוֹטסְדאמֶר פְּלאץ
פּוֹטסְדאמֶר פְּלאץ
צילום: en:User:Arminia/Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0
פּוֹטסְדאמֶר פְּלאץ
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
  • כרטיסים לגארדלנד21/04/2024

    [קראו עוד]

  • שאלות נפוצות17/01/2023

    סדרת "הטיול כבר בפנים" מייצגת את הדור הבא של ספרי הטיולים. במדריכים המודפסים, ובאפליקציה המקושרת אליהם, הוטמעו כלים שיאפשרו לכם לתכנן ולהוציא לפועל את הטיול שאתם רוצים, בדרך שאתם רוצים. השקענו מאמץ כדי שהשימוש במדריכים יהיה אינטואיטיבי ופשוט ככל האפשר, אבל תמיד יש שאלות - ואת הנפוצות והחשובות שבהן ריכזנו להלן. [קראו עוד]

  • איך להתקין את יישומון ״הטיול כבר בפנים״ על מסך הבית של הטלפון שלך?08/05/2021

    יישומון ״הטיול כבר בפנים״ הוא יישומון רשת מתקדם (Progressive Web App) או בקיצור PWA. המשמעות היא שלא צריך להוריד את היישומון מחנות האפליקציות, אלא ניתן להגיע אליו ישירות דרך הדפדפן. ניתן לגלוש ביישומון באמצעות דפדפן, אבל כדי להנות מחוויית משתמש טובה יותר, מומלץ להתקין אותו על מסך הבית של הטלפון. כך תעשו זאת נכון. [קראו עוד]

אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת