דלג לתוכן
plane
אתרים
plovdiv#ed3a8bפלובדיב

פלובדיבעיר

Plovdiv Пловдив

  • מסלול הליכה

  • נקודת מוצא‎‏‏ תחנת הרכבת המרכזית בפלובדיב
  • נקודת סיוםמרכז הקניות Maritza
  • אורך המסלול5,500 מטרים
  • איפה אוכליםקפה ומאפה ב־Dolce Fellini   וארוחת צהריים נפלאה במסעדת Pavaj  .
  • ניווט אל פלובדיב
פלובדיב הממוקמת כ־150 ק"מ מזרחית לסופיה, נחשבת לעיר העתיקה ביותר באירופה (המיושבת באופן רציף), ולאחת הערים העתיקות בעולם. העיר הוקמה במאה הששית לפנה"ס, ונקראה בעת העתיקה פיליפופוליס (Philippopolis). שרידי העיר הרומית נשמרו היטב: התיאטרון העתיק שנשמר במצב נפלא ומשמש עד היום להופעות ואירועי תרבות, האצטדיון העתיק בלב העיר ושרידי מבנים ופסיפסים מרהיבים. במאה ה־14 נכבשה פלובדיב על־ידי האימפריה העות'מאנית. כאן הקימו את המסגד הראשון על אדמת אירופה הנוצרית הניצב עד היום במרכז העיר ומשמש בית־תפילה פעיל. לאחר שחרור בולגריה בסוף המאה ה־19, הפכה העיר למרכז משגשג של סגנון התחייה הלאומית הבולגרית, ועדים לכך המבנים התקופתיים שנותרו לעמוד על תילם. שיטוט ברחובות העיר העתיקה של פלובדיב מאפשר לצאת למסע מרתק בעקבות ההיסטוריה המקומית: מימי האימפריה הרומית ועד המאה ה־21. העיר נבחרה על־ידי האיחוד האירופי לשמש כבירת התרבות האירופית לשנת 2019, וניכר כי הושקעו מאמצים רבים למשוך תיירות למקום. מוזיאונים וגלריות, פארקים מקסימים עם אנדרטאות ומזרקות, שדרות ארוכות עם חנויות מותגים לצד חנויות מקומיות, ופריחה קולינרית המשלבת בין טעמים תורכיים, בלקניים ומערביים.
את סיור ההליכה בעיר התחילו מתחנת הרכבת המרכזית ‏  הממוקמת מדרום למרכז העיר. תוכלו להגיע הנה מסופיה באמצעות רכב או אוטובוס (יש גם רכבת המגיעה הנה אך זו אינה מומלצת מכיוון שהנסיעה בה אורכת זמן רב יותר). ההגעה מסופיה באמצעות אוטובוס אורכת בין שעתיים לשעתיים וחצי, ועולה 9.5 לבה לכיוון (נכון לשנת 2019). בעונת האביב והקיץ מומלץ להגיע לתחנת האוטובוס המרכזית בסופיה מראש על־מנת לרכוש כרטיסים, ואילו בסתיו ובחורף בדרך כלל אפשר לרכוש כרטיס זמן קצר לפני מועד הנסיעה. לפלובדיב נוסעות שתי חברות אוטובוסים מסופיה: Karatas ו־Vitosha Express.
עם הגעתכם לפלובדיב, צאו מתחנת הרכבת ועברו במעבר התת־קרקעי אל עבר Boulevard Ruski. המשיכו כ־500 מטרים עד הפנייה ימינה לרחוב Filip Makedonski המוביל הישר אל פארק הצאר סימון ‏ . חצו את הפארק בשביל הישר: שימו לב לאגם המזרקות המוזיקליות ‏  המרהיב (את מופע המזרקות ניתן לראות רק בחודשי הקיץ בימי ה'-שבת בשעה 21:00). לצד האגם פועלות מזרקות קטנות בהן מתרוצצים ילדים בימי הקיץ החמים. שימו לב לעצי הטיליה, המייפל והדולב הצומחים ברחבי הפארק. לאחר מכן צאו אל הכיכר המרכזית ‏ .
פנו ימינה אל אנדרטת גיורו מיכאילוב ‏ . האנדרטה היא למעשה קבר אחים של הגיבור הבולגרי, הגנרל הצבאי גיורו מיכאילוב ולוחמיו, שהקריבו את חייהם למען עצמאות המדינה. מצדה השמאלי של האנדרטה פועל המועדון הצבאי ‏  של פלובדיב, ואילו מעברה השני של הכיכר מנצנצת תחת קרני השמש המזרקה הספירלית ‏  המוקדשת לאפיפיור יוחנן פאולוס השני. פנו שמאלה, חצו את הכיכר המרכזית ‏  והיכנסו לשדרות הנסיך אלכסנדר הראשון ‏ . לאורך השדרה תמצאו חנויות מותגים בינלאומיים לצד חנויות מקומיות, חנויות מזכרות, בתי־קפה, מאפיות, מסעדות ומוסדות תרבות. התקדמו כמאה מטרים ופנו ימינה לרחוב General Gurko, כאן תעברו על־יד בית הקפה המקסים Dolce Fellini  , ותוכלו להצטייד במאפה טרי או בחתיכת עוגה לדרך. לאחר מספר מטרים יתגלו מימינכם שרידי האודאון הרומי ‏  ששימש בימי עבר למופעי שירה ומוזיקה. היכנסו לסיבוב קצר בין השרידים. לאחר מכן חזרו לשדרה הראשית ופנו ימינה. מצד שמאל תראו את כיכר סטאמבולוב ‏ , ובכניסה אליה את אנדרטת סטפן סטאמבולוב ‏ . הכיכר והאנדרטה מוקדשות לאחד מאבותיה הפוליטיים של בולגריה המודרנית. בצידה הדרומי של הכיכר ניצב בית העירייה ‏  המרשים, ואילו במרכזה פועלת מזרקה יפה. המשיכו לכיוון צפון בשדרה והרימו ראשכם למעלה: כאן יחכה לכם הפסיפס הקומוניסטי ‏  היפה עליו נכתבו שמות הערים פלובדיב ולנינגרד (סנקט־פטרבורג בימינו). המשיכו לעקוב עם מבטכם אחר חזיתות הבתים משני צידי השדרה: חזיתות משופצות ומרשימות עם עיטורים בסגנון הבארוק, לצד מבנים מתפוררים - זהו חלק מקסמה של העיר שמסרבת להיכנע למודרניזציה, ומבקשת לשמר את המראה האותנטי שלה. המשיכו ישר עד שתראו בצידו השמאלי של הרחוב את שלט פלובדיב ‏  המורכב מהמילה האנגלית Together (ביחד), תזכורת לכך שהעיר נבחרה לשמש כבירת התרבות האירופית לשנת 2019. הצטלמו למזכרת על רקע השלט הצבעוני. למרגלות השלט ניצבת אנדרטת מיליו ‏  לזכר המשוגע החביב של העיר. מיליו התגורר בעיר עד שנות השישים והיה מוכר לכל כרכלן המקומי. הוא היה נוהג לאסוף רכילויות ולהפיץ אותן לכל המעוניינים לשמוע אותן (וגם לאלו שלא). לאחר מותו, התגייסו תושבי העיר להנציח את דמותו הססגונית. הפסל הבולגרי דנקו דאנב (Danko Danev) יצר פסל בגודל מלא של מיליו, המבקש גם כיום להתעדכן בכל התרחשויות העיר. תוכלו להצטלם לוחשים לאוזנו של מיליו רכילות עסיסית.
המשיכו לצעוד צפונה. שימו לב לגלריית האמנות העירונית ‏  מימין, והציצו אל תוך מרכז הקניות Excelsior ‏  שבצד השני של השדרה, שם יחכו לכם שני פסלי ענקים המחזיקים על כתפיהם את הקומה השנייה. חזרו לרחוב והמשיכו ישר עד לבית מספר 11 שמימין. כאן פועל סניף של רשת האופנה H&M ‏ . בקומה התחתונה של החנות צפויה למבקרים הפתעה: תצוגת שרידים ארכאולוגיים מימי העיר הרומית.
חזרו לרחוב והמשיכו לכיוון צפון עד שתגיעו לכיכר, במרכזה מתנשא לגובה מסגד דג'ומאיה ‏  ולמרגלותיו אצטדיון פיליפופוליס העתיק ‏ . רדו במדרגות שבצידה השמאלי של הכיכר אל תוך האצטדיון וחצו אותו. במפלס התחתון תוכלו להיכנס להקרנת סרט בטכנולוגיית תלת־ממד על העיר פלובדיב בעת העתיקה. אטרקציה זו מומלצת בעיקר למשפחות עם ילדים, או לחובבי היסטוריה הרוצים ליהנות משיחזור ויזואלי של העיר.
עלו במדרגות והקיפו את המסגד לכיוון רחוב Hristo G. Danov. היכנסו לבית הקפה הטורקי Dzhumaya   הנמצא מימין לכניסה למסגד. עצרו כאן לכוס תה או קפה טורקי לצד כנאפה מעולה, בקלאווה מתוקה או בייגל חם וטרי מהתנור. אמנם היחס של העובדים במקום טעון שיפור, אך יפצו על כך אווירה קסומה וטעמים מוצלחים המזכירים את הבית.
צאו מבית הקפה ופנו ימינה. תוכלו להיכנס למסגד אם תרצו או להמשיך במסלול ההליכה. אם החלטתם להיכנס, זכרו שאסור להיכנס עם נעליים ואילו נשים מתבקשות לכסות את ראשן במטפחת. בתוך המסגד תוכלו להתרשם מציורי הקיר הישנים המעטרים את התקרות, ולצפות במתפללים המוסלמים המגיעים הנה דרך קבע. חזרו לרחוב ופנו ימינה.
בפנייה הראשונה פנו שוב ימינה ומיד לאחר מכן שמאלה. מימינכם תראו את פארק דג'ומאיה ‏  הקטן המתמלא בציירים ובמוכרי איקונות דתיות. המשיכו ישר ברחוב Saborna, והביטו אחורנית אל ציור־הקיר ‏  המרהיב שמעטר את הבניין בצדו הימני של הרחוב. עלו במדרגות המטפסות מצד ימין אל כנסיית האם הקדושה ‏ . היכנסו לרחבת הכנסייה והתרשמו מרחבת התצפית המשקיפה אל עבר המסגד. בתוך הכנסייה שוררת אווירה אפלולית ומיסטית הנובעת מאור הנרות אותם מדליקים המתפללים הספורים הפוקדים את המקום. צאו מהכנסייה חזרה לרחוב.
 תוספת: אם אתם חובבי היסטוריה ואמנות נוצרית, פנו ימינה וטפסו במעלה הרחוב. לעיניכם תתגלה כנסיית ניקולאוס הקדוש ‏ . הכנסייה נבנתה במאה הארבע־עשרה, ושוחזרה במהלך המאה התשע־עשרה. בתוך בית התפילה תוכלו ליהנות מאיקונוסטאסיס מרשים שחלקו העליון וחלקו המרכזי נוצרו באמצע המאה הארבע־עשרה, ואילו איקונות הקדושים צוירו בשנות השלושים של המאה התשע־עשרה. את המקום מפעיל כומר מקסים שישמח לספר לכם את סיפורה של הכנסייה ולשיר מספר פזמוני תפילה נוצריים.
משער הכנסייה פנו שמאלה והמשיכו ישר כמאה מטרים עד לפנייה ימינה לסמטה צרה שבין שני מבנים. השביל יוביל אתכם אל רחבת התצפית אל התיאטרון הרומי העתיק ‏ . פנו שמאלה וגשו תחילה אל אנדרטת סאשו המקסים ‏ . האנדרטה מנציחה את זכרו של אלכסנדר ניקולוב (Aleksandar Nikolov), מוזיקאי, משורר וצייר אהוב בן העיר פלובדיב, שנשלח ככל הנראה למחנה עבודה בימי השלטון הקומוניסטי בשל הישירות שלו וההומור המושחז שאפיינו את אמירותיו. סאשו, שם החיבה של ניקולוב, לא שב ממחנה העבודה, אך הפך לסמל רוחה האמתית והנועזת של העיר.
עתה התקדמו אל עבר התיאטרון העתיק. זהו אחד מהתיאטראות הרומיים השמורים בעולם. הוא נבנה על־ידי הקיסר טראיאנוס בראשית המאה הראשונה לספירה, והתגלה במסגרת חפירות ארכאולוגיות שנערכו בפלובדיב בשנים 1968-1979. לאחר עבודות שחזור, החלו להשתמש במקום להופעות ופסטיבלים קיציים, והוא מכיל עד 7,000 צופים. תוכלו לבחור להיכנס אל תוך התיאטרון בתשלום, או לחלופין להסתפק בהצצה מהמפלס העליון. שימו לב להרי רודופי שבקו האופק, ולשכונות העיר המרוחקות.
לאחר שתסיימו ליהנות מאחד מסמליה התרבותיים והתיירותיים של פלובדיב, הקיפו את התיאטרון משמאל ועלו על הגבעה עד לפנייה שמאלה. לאחר כתשעים מטרים תראו מימינכם דוגמה נפלאה לסגנון האדריכלי המרתק של העיר. בית לאמארטין ‏  נבנה בשנים 1829-1830 עבור הסוחר המקומי גאורגי מאברידי (Georgi Mavridi), אך נקרא על־שם הדיפלומט הצרפתי אלפונס דה לאמארטין (Alphonse de Lamartin) שביקר כאן בשנת 1833. מה שמעניין לגבי הבית הוא לא בעליו או מי מהמבקרים בו, כי אם עיצובו האדריכלי. שימו לב כי הקומה הראשונה היא הקטנה מבין שלוש הקומות, ואילו הקומה השנייה קטנה מהקומה העליונה, כך שנוצרת למעשה פירמידה הפוכה הנתמכת על-ידי קורות עץ אלכסוניות.
המשיכו ישר כמאה ושבעים מטרים עד פינת הרחובות Knyaz Tseretlev ו-Soborna, שם נמצאים גלריית האמנות לה בוהם ‏  והמוזיאון לרוקחות היפוקרטס ‏ . פנו ימינה לרחוב Saborna. תוכלו להיכנס לכנסיית קונסטנטינוס והלנה הקדושים ‏ , או להסתפק בסיבוב בחצר היפה. לאחר מכן פנו ימינה ועברו בשער היסאר קאפיה ‏  הימי־ביניימי. מצדכם השמאלי תראו את המבנה המרשים של המוזיאון להיסטוריה של התחייה הלאומית הבולגרית ‏ . חזרו דרך השער אל רחוב Saborna, פנו ימינה וכנסו לחצר המוזיאון האזורי לאתנוגרפיה ‏ . המוזיאון שוכן באחד המבנים היפים והמפורסמים בעיר, וסביבו גן ירוק יפהפה. הבית נבנה בשנת 1847 על־ידי האדג'י גאורגי (Hadji Georgi) ושימש את משפחת הסוחרים קויומדז'ייבה (Kuyumdzhieva). החל משנת 1937 הוסב הבית בעל החזית השחורה־זהובה למוזיאון לאתנוגרפיה, ומאז מוצגת בו תערוכת מיצגי פולקלור מאזור פלובדיב והרי רודופי בימי התחייה הלאומית הבולגרית.
חזרו לרחוב ופנו ימינה. התקדמו כמאה ושבעים מטרים במעלה הרחוב התלול, עברו במעבר הצר בין שני הבתים בקצה הרחוב, וטפסו אל גבעת נבט טפה ‏ . זוהי אחת משבע הגבעות סביבן נבנתה העיר פלובדיב. על ראש הגבעה תמצאו שרידי התיישבות המתוארכים למאה הרביעית לפני־הספירה. הממצאים הארכיאולוגיים הצביעו על התיישבות תראקית, ולאחר מכן הרחבה של הבנייה בימי פיליפוס השני, מלך מוקדון. מאוחר יותר נכבש השטח על־ידי האימפריה הרומית. את השם 'נבט טפה' העניקו לגבעה העות'מאנים במאה הארבע־עשרה, ומשמעותו בתורכית 'גבעת השומרים'. העות'מאנים בנו כאן מצודה שהשקיפה אל העיר ואל נהר מריצה שעובר דרכה. הקדישו כרבע שעה לסיור בין ההריסות, טפסו (בזהירות) אל נקודות התצפית והתרשמו מאחת הערים היפות בבולגריה.
חזרו לרחוב Saborna ורדו במורד הרחוב עד הפנייה לרחוב Chetverti Yanuari. בפינת הרחובות פועלת לשכת מידע לתייר  , כאן תוכלו לבקש מפות של העיר, לקבל עלונים עם תיאור של אטרקציות או לקבל המלצות של בני המקום. פנו שמאלה לרחוב Vitosha, לאחר מכן ימינה ל־Pernik ושוב שמאלה לרחוב Han Omurtag המתמזג עם רחוב Vasil Kanchev. משם פנו שמאלה לרחוב Saborna הראשי.
התקדמו במורד הרחוב. בדרך תעברו על־יד המוזיאון־גלריה פיליפופוליס ‏ , גלריית האמנות הראשונה שנוסדה בעיר, ומוצגות כאן דרך קבע עבודותיהם של אמניה המפורסמים של פלובדיב: ולדימיר דימיטרוב, אנטון מיטוב (Anton Mitov) ודימיטאר גיודז'נוב (Dimitar Gyudzhenov). לצד האמנים מסוף המאה התשע־עשרה וראשית המאה העשרים, מוצגות כאן כל העת תערוכות אמנות מתחלפות של אמנים עכשוויים מבולגריה.
פנו ימינה לרחוב Krivolak, לאחר מכן ימינה לרחוב הראשי Konstantin Stoilov, ולבסוף שמאלה לרחוב Kiril Popov. עתה אתם נמצאים ברובע קפאנה ‏ , או בתרגום מבולגרית 'המלכודת'. הרחובות המפותלים והציוריים שימשו לפני כחמש־מאות שנים את בעלי המלאכה בעיר, וכל שנותר מהם הוא שמות הרחובות: רחוב העור (Kozhuharska), רחוב הזהב (Zlatarska ), רחוב הכסף (Zhelezarska) ועוד. אך אל דאגה, האופי המסורתי של הרובע נשמר, ובתי־המלאכה התחלפו בעשרות חנויות עיצוב, אמנות, ספרים ואופנה. זהו רובע צעיר, תוסס וצבעוני, בו פועלים בתי־הקפה והמסעדות הטרנדיים בעיר, נערכות הופעות חיות ומתקיימות מסיבות רחוב. טיילו בנחת בין הסמטאות העקלקלות. לאחר מכן הגיעו לרחוב Zlatarska 7, שם תוכלו ליהנות מארוחת צהריים נפלאה במסעדת Pavaj  . מומלץ להתחיל את הארוחה מפלטת גבינות בולגריות עם כוס יין או בירה קרה. למנה עיקרית תוכלו להזמין מתפריט המסעדה או לחלופין לבחור אחת ממנות השף היומיות. שימו לב כי המקום לא מקבל תשלום בכרטיסי אשראי, לכן הצטיידו מראש במזומן.
חזרו אל רחובות רובע האמנים והתקדמו אל עבר רחוב Rayko Daskalov המרכזי. לכו כחמש־מאות ושישים מטרים לכיוון צפון, עד שתגיעו למרכז הקניות Maritsa ‏ . כאן תוכלו להתרשם מקרוב מהנהר החוצה את העיר, ולעשות מעט קניות בחנויות המקומיות הממוקמות משני צדי הגשר.
אם נותר לכם זמן פנוי נוסף לשיטוט בין רחובות העיר, תוכלו ללכת למסגד אימרט   שמדרום־מזרח למרכז הקניות, או לפנות לכיוון מערב אל אנדרטת האחדות  , המוזיאון להיסטוריה של פלובדיב   והמוזיאון לארכאולוגיה   הסמוכים. אם אתם מטיילים עם ילדים, העדיפו את גן דונדוקובה   והמוזיאון האזורי לטבע   שפועל בשטחו, או טפסו אל פסל אליושה  , שם האנדרטה לזכר החייל האלמוני הניצבת בראש גבעת בונרדז'יקה  .
פלובדיב
מסגד דג'ומאייה בפלובדיב, המסגד הראשון באירופה
מסגד דג'ומאייה בפלובדיב, המסגד הראשון באירופה
צילום: Evgeny Rabkin / ©
מסגד דג'ומאייה בפלובדיב, המסגד הראשון באירופה
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת