דלג לתוכן
plane
אתרים
park-sanssouci-walk#ed3a8bפארק סאנסוּסי

פארק סאנסוסימסלול הליכה

Park Sanssouci Walk

ערוגות פרחים בפארק סאנסוּסי
ערוגות פרחים בפארק סאנסוסי
צילום: רונן אלטמן קידר / ©
  • מסלול הליכה

  • נקודת מוצאהארמון החדש (|B| 605, 695)
  • נקודת סיוםשער בּראנדֶנבּוּרג של פּוֹטסדאם (|B| 695, 605 ועוד;‏ |T| 92, 94, 98)
  • משך ההליכהשלוש שעות וחצי (לא כולל כניסה לאתרים)
  • אורך המסלול2900 מ׳
  • איפה אוכליםבירה ונקניקייה מאחורי מרכז המבקרים ‏ 
  • ניווט אל הארמון החדש
במשך מאות שנים היה השם סאנסוּסי (בצרפתית - ‘ללא דאגות’) מילה נרדפת למותרות, לפאר ולתענוגות. על פני כמעט 3000 דונם משתרע פארק מרהיב (Park Sanssouci), ששימש את הנסיכים והמלכים משושלת הוֹהֶנצוֹלֶרן, ובמרחביו הירוקים פזורים ארמונות, בתי קיץ, פסלים ומזרקות. פיתוח הפארק החל במאה ה־18, בתקופתו של פרידריך הגדול, במקביל לבנייתו של ארמון סאנסוּסי: אז הוקם כרם הטראסות במורד הגבעה המשתפלת מהארמון, ובשיפוליה נפרשו מרבדי פרחים בסגנון הבארוק וניטעו עצי פרי. עם השנים נבנו בפארק ארמונות ומבנים נוספים, ובאמצע המאה ה־19 הוא תוכנן מחדש בדוגמת פארק נוף אנגלי, כך שהוא נראה ברובו כמו יער טבעי. כיום פתוח הפארק למבקרים ללא תשלום, מ-8:00 ועד השקיעה.
  את הפארק חוצה שדרה רחבה, באורך שני ק”מ וחצי, המקשרת בין הארמון החדש ‏  (Neues Palais) לבין אובליסק המציין את הכניסה העתיקה לפארק מהעיר עצמה. הארמון החדש הוא גם נקודת המוצא למסלול ההליכה;‏ צאו ממנו לאורך השדרה הראשית ולכו כ־500 מ’ עד שתראו שילוט שמאלה ל-Botanischer Garten. טפסו בשביל עד הגן הבוטאני ‏ , שבו צומחים כ־9000 מינים - משרכים ופרחים ועד סחלבים וצמחי מרפא מסין.
פנו ימינה ולכן לאורך גדר הגן עד שתראו משמאלכם, בראש הגבעה, את האוֹראנזֶ'רי ‏  (Orangerie), ארמון־חממה בסגנון איטלקי החולש על גן מדורג יפהפה. טפסו במדרגות עד הכביש ופנו ימינה לאורכו;‏ לאחר כ־300 מ’ פנו שוב ימינה, בשביל היורד אל הגן הסיציליאני ‏  (Sizilianischer Garten), אחד היפים ביותר בפארק, שתוכנן ב־1856 בסגנון הבארוק ומבוסס על צמחים ים תיכוניים (שמאוכסנים בחורף בחממה של האוֹראנזֶ'רי).
המשיכו לאורך הגן (במקביל לכביש) עד שתראו מולכם את החדרים החדשים ‏  (Neue Kammern), מבנה צהוב שהחל את דרכו כחממה, והוסב ליחידת האירוח של ארמון סאנסוּסי. חזרו לשפת הכביש, פנו ימינה ולכו לאורך הארמון;‏ משמאל תראו את טחנת הרוח העתיקה ‏  (Historische Mühle), מבנה־עץ בסגנון הולנדי המתנשא מעל הפארק. הטחנה הראשונה באתר הוקמה ב־1739 ובשמה נקשרה אגדה מקומית;‏ בסוף המאה ה־18 היא הוחלפה בגרסה מפוארת יותר, שנהרסה במלחמת העולם השנייה ושוחזרה ב־1993. כיום יש בטחנה מוזיאון קטן וחנות מזכרות, ולידה ניצב מרכז המבקרים של הפארק ‏  (Besucherzentrum), שיש בו שירותים ובית קפה.
כדי לשוב לשטח הפארק, פנו ימינה, עברו דרך השער המקושט והמשיכו לרחבה המוקפת אכסדרה בצורת חצי־עיגול. מימינכם תראו את צדו האחורי של ארמון סאנסוּסי ‏  (Schloss Sanssouci), שעל שמו נקרא הפארק, ואילו משמאל מתנשאת במרחק גבעה ירוקה;‏ זהו הר ההריסות ‏  (Ruinenberg), שבפסגתו הציב פרידריך הגדול העתקים למבנים בסגנון יווני ורומי, בהם מה שנראה כמו שרידים הרוסים של מקדש קלאסי. כמו שליטים רבים בתקופתו ביקש פרידריך ליצור לעצמו גן שעשועים שיאפשר לו לטייל בעולם מבלי לצאת מפּוֹטסדאם, ולכן פזורים בפארק עוד כמה העתקים כאלה, בהם אוֹבֶּליסק מצרי וביתן סיני (להלן).
עברו על פני הארמון ופנו ימינה. משמאלכם תראו פסל שיש ולרגליו קברו של פרידריך הגדול ‏ , אבן שטוחה (וצנועה להפליא) שלידה 11 אבנים נוספות המציינות היכן נטמנו כלבות הציד החביבות על המלך. הגרמנים נוהגים להניח על הקבר תפוחי אדמה כאות תודה לפרידריך, שהכניס את תפוח האדמה למטבח הגרמני.
 תוספת: מקברו של פרידריך תוכלו לרדת קצת לכיוון הגן ואז לפנות שמאלה ולהגיע לגלריית התמונות ‏  (Bildergalerie), שנבנתה במקור כחממה. מתחת לגלריה משתרע הגן ההולנדי. חזרו באותה דרך.
פנו ימינה והמשיכו לאורך הארמון עד המדרגות שמול הכניסה הראשית, המעוטרת בכתובת Sans, souci. המדרגות יובילו אתכם במורד שבע טֶראסות אל המזרקה ‏  שבשדרה הראשית של הגן;‏ מומלץ לא להביט לאחור במהלך הירידה ורק בסוף להסתובב ולהתרשם בבת אחת ממראה הארמון והגנים המדורגים. סביב המזרקה ערוכים פסלי־שיש של דמויות מיתולוגיות, ומשני צדיה נפרשים כרי פרחים. אם תעקפו את המזרקה משמאל תראו מרחוק (בקצה השדרה הראשית) העתק של אוֹבֶּליסק מצרי ‏ , שנוצר לבקשתו של פרידריך הגדול ומעוטר בחיקוי של כתב החרטומים המצרי.
 תוספת: אם הרגליים עוד לא עייפות תוכלו להוסיף טיול קצר דרך הגן אל הבית הסיני ‏  (Chinesisches Haus), דוגמה נפלאה לסגנון האסיאתי שכיכב בארמונות אירופה במאה ה־18. הביתן, שצורתו שואבת השראה מאוהלי יוּרטָה מונגוליים, מוקף דמויות מוזהבות של נגנים ולהטוטנים;‏ הוא שימש את בני משפחת המלוכה לשתיית תה, וכיום מוצג בו אוסף נאה של פורצלן מהמזרח הרחוק. כדי להגיע לאתר, פנו ימינה לפני הגשר שמאחורי המזרקה, לכו כחצי ק”מ בשביל מוצל ואז שובו באותה דרך.
אחרי המזרקה המשיכו ישר, חצו את הגשר שהיה הכניסה הראשית לארמון במאה ה־18 ופנו שמאלה, לתוך המארליגארטֶן ‏  (Marlygarten), גן של משטחי דשא ופרחים שהחליף ב־1848 את גן התבלינים של הארמון. בקצה הגן ניצבת כנסיית השלווה ‏  (Friedenskirche), שנבנתה באותה שנה בסגנון איטלקי. מאחורי הכנסייה צאו מהפארק דרך שער מוזהב מרשים ולכו עוד 300 מ’ עד הרחבה הגדולה שמול שער בּראנדֶנבּוּרג ‏  (Brandenburger Tor;‏ לא להתבלבל עם השער בשם זה בברלין), השער הראשי של העיר העתיקה של פּוֹטסדאם.‏

להיכנס או לא להיכנס?

אחת השאלות העומדות בפני המבקרים בפארק סאנסוּסי היא אם כדאי להיכנס לארמונות הפזורים בפארק. ההמלצה שלנו (עבור מי שראו כבר ארמונות בחייהם ולא מתעניינים במיוחד בתקופה) היא לוותר על הביקור בתוך הארמונות, ולהסתפק בטיול בגנים המרהיבים, וזאת ממספר סיבות.
ראשית, ברוב המכריע של החדרים לא מתעלה עיצוב הפנים לרמה של ארמונות מהשורה הראשונה, כמו אלה של ורסאי, עמק הלואר, בוואריה וסט פטרסבורג. שנית, ברוב הארמונות אין ריהוט או שהריהוט אינו מקורי - מכיוון שוילהלם השני, הקיסר האחרון של גרמניה, לקח אתו את רוב הרהיטים כשפרש מכיסאו. ושלישית, דמי הכניסה לארמונות גבוהים יחסית, וזאת על מנת לממן גם את הגינון בפארק (שהכניסה אליו ללא תשלום, לפחות בינתיים).
דמי הכניסה בכל הארמונות כוללים מדריך־שמע (או סיור מודרך), אבל אישור לצילום יש לקנות בנפרד (€3, תקף לכל הארמונות). אם אתם מתכוונים לבקר ביותר מארמון אחד באותו יום, קנו כרטיס סאנסוסי פלוס (Ticket sanssouci+;‏ ‏‏ €49/19/14 לזכאים להנחות/למבוגר/למשפחה), המקנה כניסה לכל הארמונות בפארק.
ערוגות פרחים בפארק סאנסוּסי
ערוגות פרחים בפארק סאנסוּסי
צילום: רונן אלטמן קידר / ©
ערוגות פרחים בפארק סאנסוּסי
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת