דלג לתוכן
plane
אתרים
national-museum-of-egyptian-civilization#ed3a8bהמוזיאון הלאומי לתרבות מצרית

המוזיאון הלאומי לתרבות מצריתמוזיאון

National Museum of Egyptian Civilization المتحف القومي للحضارة المصرية

המוזיאון הלאומי לתרבות מצרית
המוזיאון הלאומי לתרבות מצרית
צילום: אלינה גצל / ©
  • כתובתEin as Seirah, Old Cairo
  • אתר אינטרנטפתח בחלון נפרד
  • משך זמן מומלץ באתר: שעתיים
  • ניווט אל המוזיאון הלאומי לתרבות מצרית
זהו מוזיאון חדש שנפתח בשנת 2021 בקהיר. מטרת המוזיאון היא לאצור ולהציג את התרבות המצרית מראשיתה בתקופות הפרה-היסטוריות, עבור בתקופות הפרעונית והאסלאמית עד ימינו אנו.
מתחם המוזיאון רחב ידיים, הוא משמש לתצוגה ואירועי תרבות שונים ומכיל גם מעבדות שימור, שחזור ומחקר, ומחסני ענק שבהם מעל ל-50000 פריטים שונים מאוסף המוזיאון.
ניתן לחלק את המוזיאון לשלושה חללי תצוגה עיקריים– בחלל הראשון שבקומת הכניסה נמצא אולם התצוגה הראשי שמציג את תרבותה של מצרים, בחלל השני מוצגת מלאכת הטקסטיל של מצרים ובחלל השלישי, התת קרקעי מוצגות המומיות המלכותיות של שליטי מצרים הקדומה. ללא ספק, מומיות אלו הן גולת הכותרת של המוזיאון. בעתיד יפתחו במוזיאון חללי תצוגה נוספים שיציגו פנים נוספים של התרבות המצרית העשירה.

אולם התצוגה הראשי - כאן מוצגים בתצוגה מודרנית פריטים מרשימים מתקופות שונות ותרבויות שונות שמרכיבות את התרבות המצרית העשירה. החלל מלבני ורחב ידיים ובמרכזו פתח עגול הצופה לקומה התחתונה שבה כניסה לאולם התצוגה בו מוצגות המומיות המלכותיות.

התצוגה מתחילה מימין לכניסה, עם המוצגים הקדומים ביותר וממשיכה מסביב לאולם עד סיומה משמאל לכניסה עם המוצגים המאוחרים ביותר בתצוגה, מהתקופה המודרנית. חלק מוויטרינות התצוגה מוקדשות לתחומים שונים של התרבות המצרית, כתב, טקסטיל, פיסול ועוד.
המוצג הקדום ביותר המוצג במוזיאון, מהתקופה הפרה-היסטורית, הוא שלד נָאזלֶת (Nazlet skeleton). זהו השלד השני הקדום ביותר שנמצא במצרים וגילו 35 אלף שנים (השלד הקדום ביותר שהתגלה במצרים מתוארך ל 55000 לפני הספירה). השלד הוא של גבר והוא התגלה בדרום מצרים. הוא מוצג כאן לצד כלי אבן אופייניים לתקופות הפרהיסטוריות.

מוצגים מעניינים נוספים שכדאי להתעכב עליו הם ארון הקבורה של סֶנֶדגֶ'ם ומסכות הקבורה שלו ושל אשתו שנמצאו באחד מהקברים בכפר האומנים דיר אל־מֶדינָה שבגדה המערבית בלוקסור. הקבר הזה נחשף בחפירות ארכיאולוגיות כשתכולתו לא נפגעה בימי קדם ובו ארונות הקבורה והמומיות של בעלי הקבר יחד עם מנחות הקבורה שהוקדשו להם. הקבר עצמו מרשים מאוד ומומלץ לבקר בו בעת ביקורכם בלוקסור. סֶנֶדגֶ'ם היה לאחד מבעלי המלאכה שהתגוררו בכפר האומנים והוא היה שותף לבניית קבריהם בעמק המלכים של סֶתִי (Sethy) הראשון ובנו רעמסס השני במהלך המאות ה -12 וה-13 לפנה"ס.

גם ארונה של המלכה אִיסֶתֶמחֶפּ השניה (Isetemkheb II) שחיה במהלך המאה ה-8 לפנה"ס מוצג כאן יחד עם אוהל הטיהור שלה. האוהל שימש לטהרת גופה לפני הליך החניטה. האוהל עשוי מעור ומעוטר במשבצות בצבע ירוק ואדום לסירוגין, ובחלקו העליון ישנם אלמנטים עיטוריים. ארונה של המלכה עשוי עץ וצורתו דמוית אדם.

המָאהְמָל (Mahmal) של מלך מצריים פארוק, ששלט בין השנים 1936-1952, מוצג פה אף הוא. מָאהְמָל הוא אוהל טקסי אותו נושא על גבו הגמל המוביל בשיירת החאג' (Hajj) -מצוות עליה לרגל למֶכָּה. המָאהְמָל עשוי בד בצבע אדום, ועליו רקומות אותיות בחוטי זהב.

אחד מארונות התצוגה באולם מזכיר את ההיסטוריה של הקהילה היהודית במצרים. מוצגים כאן מגילות כתובות בעברית לצד שני ספרי תורה מהמאה ה-19.

אולם מלאכת הטקסטיל - כאן מוצגת ההיסטוריה הענפה של מלאכת הטקסטיל העשירה של מצרים שמשתרעת על פני 6000 שנים, מימי קדם עד ימינו. לצד מוצגים מימיה של מצרים הקדומה, מוצגים כאן פריטים היסטוריים ומודרניים כמו תלבושותיהם של בני הקהילות השונות במצרים במשך הדורות, מדי צבא מתקופת שלטונו של מוחמד עלי, שטיחי תפילה ועוד.

תצוגת המומיות המלכותיות באולם תת קרקעי– זוהי גולת הכותרת של הביקור במוזיאון ובה מומיות של 18 מלכים ו-2 מלכות. שנים לא רבות לאחר קבורתם של השליטים המצרים בקבריהם, מצרים השתנתה והחלה תקופה של שלטון לא יציב שהחליש את עוצמתה. חולשה זו התבטאה גם בהתגברות מעשי השוד של הקברים המלכותיים. כוהני המקדשים, במאמץ להגן על חיי הנצח של המלכים, יצאו במבצע נועז שבמהלכו פתחו את הקברים המלכותיים, שלפו מתוכם את גופות המלכים והטמינו אותן בקבר בעמק דִיר אל בָחרִי (Dier el-Bahri), לא הרחק מעמק המלכים. קבר זה נחשף במהלך המאה ה-19 על ידי שודדי קברים מודרניים ולאחר מכן התגלה בידי החוקרים שזיהו בו את שרידיהן של כ -50 מומיות שונות של שליטי מצרים מהממלכה החדשה. בנוסף למטמון זה, בסוף המאה ה-19 נחשף מטמון מומיות נוסף בתוך קברו של אָמֶנחוֹתֶפ השני (KV35) בעמק המלכים, שרוכזו בו מומיות מלכותיות נוספות. 20 מתוך המומיות שנחשפו במטמוני המומיות מוצגות כאן.
מראשית המאה ה-20 ועד אפריל 2021 הוצגו המומיות המלכותיות בחלל תצוגה ייעודי במוזיאון המצרי. עם פתיחתו של המוזיאון הלאומי לתרבות המצרית הועברו המומיות למשכנן החדש בתהלוכה מלכותית . התהלוכה הייתה פסטיבל חגיגי מרהיב עוטה פאר והדר ומתוקשר היטב. היא כללה כלי רכב נוצצים שכל אחד מהם הוביל מומיה מלכותית אחרת. את התהלוכה ליוו אלפי זמרים, רקדנים וניצבים שהיו לבושים בבגדים בנוסח תקופת הפרעונים. לטקס הוזמנו אורחים מכובדים מכל העולם, והוא גם שודר בשידור חי ומיליונים ברחבי העולם צפו בו.
בתצוגה מודרנית מרשימה שמדמה ביקור בקברים המלכותיים בעמק המלכים מוצגות כאן גופותיהם החנוטות של מלכי ומלכות מצרים, חלקן לצד ארונות הקבורה שלהן. אלה הם מלכי מצרים ששלטו במצרים החל מהשושלת ה-17 ועד השושלת ה- 20 (המחצית השניה של האלף השני לפנה"ס).
הכניסה אל חלל התצוגה התת קרקעי הזה עוברת דרך מסדרון משופע שמדמה מסדרונות גישה לקברי המלכים בעמק המלכים. חללי התצוגה מוחשכים ורק ארונות התצוגה עם המומיות וארונות הקבורה מוארים. כל אחת מהמומיות זוכה לתצוגה מכובדת ונפרדת בחלל. המבקרים מתבקשים לשמור על השקט ולא לצלם בתצוגה זו. שימו לב, אמנם המומיות המוצגות כאן הן בנות אלפי שנים, והן מעוררות כבוד רב במצב ההשתמרות שלהן ובתרומתן האדירה למחקר ולמדע, אך בכל זאת מדובר על שרידי אדם שיכולים לעורר רגשות שונים וכדאי להיות מוכנים לכך.
המומיה הקדומה ביותר המוצגת כאן, היא זו של המלך סֶכֶּנֶנֱרָעתָא השני (Seqenenrataa II). שליט השושלת ה- 17, ששלט בחלקה הדרומי של מצרים, במהלך תקופת הביניים השניה. בתקופה זו במצרים התחתונה שלטו ההִיקסוּסִים. שליטים זרים שהגיעו ככל הנראה מאזור אסיה, מאזור צפון-מזרחית למצרים, והשתלטו על חלקים ממצרים. מרכז השליטה שלהם היה באזור הדלתא של הנילוס. המלך סֶכֶּנֶנֱרָעתָא השני לחם על שחרורה של מצרים מהשליטים הזרים. לפי העדויות בגופתו החנוטה, ניתן ללמוד שהוא מצא את מותו בנסיבות אלימות. חוקרים מאמינים שהוא הוביל קרבות נגד השליטים הזרים ונהרג בקרב. בניו, המלך כָּאמוֹס (Kamose) והמלך יָעחמֶס (Ahmose) שהמשיכו להילחם בהִיקסוּסִים עד גירושם ממצרים והדיפתם לכנען.
המומיה של סֶכֶּנֶנֱרָעתָא השני היא היחידה של שליט מהשושלת ה-17 של מלכי מצרים. המומיה הבאה בתצוגה היא של המלכה יָעחמֶס נֶפֶרתָרִי, היא בתו של סֶכֶּנֶנֱרָעתָא ואשתו של המלך יָעחמֶס שהיה אחיה ונחשב לשליט הראשון של השושלת ה-18 והממלכה החדשה וזה שלזכותו זוקפים את גירוש ההִיקסוּסִים ואיחודה של מצרים. המומיה שלו מוצגת במוזיאון לוקסור.
התצוגה ממשיכה עם ארונות תצוגה בהם מוצגות אחת אחרי השניה 8 מומיות של שליטי מצרים הקדומה, בני השושלת ה-18 :
• אָמֶנחוֹתֶפּ הראשון (Amenhotep I), בנם של המלך יָעחמֶס והמלכה יָעחמֶס נֶפֶרתָרִי
• תְחוּתמֶס הראשון ( Thuthmes), שאינו בנו של אָמֶנחוֹתֶפּ הראשון, שככל הנראה לא השאיר אחריו יורש שיכול היה לשבת על כס השלטון. אשתו הראשית הייתה נצר למשפחתו של המלך יָעחמֶס וזה מה שאפשר ככל הנראה את עלייתו לשלטון.
• תְחוּתמֶס השני, בנו של תְחוּתמֶס הראשון.
חָתשֶפּסוּת היא בתו של תְחוּתמֶס הראשון וגם אחותו למחצה ואשתו של תְחוּתמֶס השני. עם מות בעלה, אחיינה ובנה החורג, יורש המלך, תְחוּתמֶס השלישי היה צעיר מכדי לשלוט לכן היא עלתה לשלטון עד למותה. הייתה סברה בעבר שיתכן והיא מצאה את מותה לא בנסיבות טבעיות, אך הודות למחקר מעמיק של גופתה, ניתן כיום לומר שהיא מתה בנסיבות טבעיות.
תְחוּתמֶס השלישי, בנו של תְחוּתמֶס השני ואחיינה של חָתשֶפּסוּת.
• אָמֶנחוֹתֶפּ השני, בנו של תְחוּתמֶס השלישי.
• תְחוּתמֶס הרביעי, בנו של אָמֶנחוֹתֶפּ השני.
• אָמֶנחוֹתֶפּ השלישי, בנו של תְחוּתמֶס הרביעי.

אָמֶנחוֹתֶפּ השלישי, הוא המלך האחרון של השושלת ה-18 שמומייתו מוצגת כאן. המלכים הבאים ששלטו אחריו הם בנו אָמֶנחוֹתֶפּ הרביעי שמוכר יותר לפי השם שאימץ, אָחנָתוֹן. אחריו שלטו תוּת-עָנָח -אָמוֹן, המלך אָיָה וחוּרֶמחֶבּ שהיה אחרון מלכי שושלת ה-18, הם אינם בתצוגה. את המומיה של תוּת-עָנָח -אָמוֹן תוכלו לראות בקברו שבעמק המלכים.
תצוגת המומיות ממשיכה אל שליטי מצרים של השושלת ה-19. המלך הראשון בשושלת זו, הוא רעמסס הראשון שהמומיה שלו מוצגת במוזיאון לוקסור והראשון שבתצוגה כאן הוא בנו, סֶתִי הראשון. אחד המלכים החזקים והמרשימים של מצרים הקדומה. לצד מסעות צבאיים נועזים, הצטיין גם במפעלי בנייה עצומים - אולם העמודים בכָּרנָכּ ומקדש באָבִּידוֹס. קברו בעמק המלכים הוא אחד הקברים המרשימים ביותר במצרים כולה.
מומיות נוספות הן של המלכים הבאים :
• בנו של סתי הראשון הלא הוא רעמסס השני, המלך המצרי המפורסם ביותר.
• מָרנֶפּתָח בנו של רעמסס השני. במצבת מָרנֶפּתָח המוצגת במוזיאון המצרי ישנו האיזכור הקדום ביותר של ישראל. במצבה מסופר כי מלך זה מחק את ישראל. קברו שבעמק המלכים פתוח למבקרים ומומלץ לביקור.
• סֶתִי השני, בנו של מָרנֶפּתָח. הוא שלט זמן קצר ולאחר מותו, אשתו תָאוּסָרְת, גם היא בתו של מָרנֶפּתָח, שלטה במצרים כי בנם סִיפּתָח היה צעיר מכדי למלוך. קבריהם של שלושתם פתוחים למבקרים בעמק המלכים.
• סִיפּתָח בנו של מָרנֶפּתָח ואחרון השליטים של שושלת 19 במצרים.
התצוגה מסתיימת בהצגת המומיות מלכי השושלת ה-20 של מצרים. שושלת ה "רעמססים". למעט המיסד של השושלת, מלך בשם סֶת-נָחְת כל שאר המלכים בשושלת קראו לעצמם רעמסס. החל מרעמסס השלישי ועד רעמסס ה-11, שהיה אחרון המלכים של השושלת ה -20.
הנה הרשימה :
• רעמסס השלישי, בנו של מייסד השושלת סֶת-נָחְת. הוא נחשב לאחרון גדולי המלכים המצריים- הוא הצטיין במפעלי בנייה מרשימים, ניתן לבקר במקדשו במֶדינֶת הָאבּוּ שבגדה המערבית של לוקסור. על אחד מקירות המקדש מתואר נצחונו של רעמסס השלישי על "גויי הים" והדיפתם ממצרים. המומיה שלו הוטמנה בקבר מרשים בעמק המלכים. מאוחר יותר בדומה למומיות מלכותיות אחרות גם היא הועברה והוטמנה במטמון המומיות המלכותיות. לפי מספר פפירוסים משפטיים שהתגלו ונחקרו, מותו של רעמסס השלישי לא היה מוות טבעי אלא תוצאה של קנוניה בהרמון המלך, שבה אחת מנשותיו שרצתה להמליך את בנה במקום היורש החוקי, הצליחה לגייס משתפי פעולה רבים. לפי העדויות הקנוניה הצליחה והמלך מצא את מותו על ידי שיסוף גרונו במיטתו בעת שנתו. גם מחקר שנעשה במומיה שלו מחזק עדויות האלה. הרוצחים ורוקמי הקנוניה נתפסו ונשפטו ותוכניתה של האשה לא הצליחה.
• רעמסס הרביעי, בנו של רעמסס השלישי. עלה לשלטון בגיל 40, מבוגר יחסית, ושלט במצרים לתקופה קצרה.
• רעמסס החמישי, בנו של רעמסס הרביעי.
• רעמסס השישי, בנו של רעמסס השלישי וגם דודו של רעמסס החמישי. הוא נקבר בקבר שיועד לרעמסס החמישי והותאם לו, כאשר מומייתו של רעמסס החמישי הועברה לקבר אחר.
• רעמסס התשיעי, נכדו של רעמסס השלישי וגם אחיינו של רעמסס השמיני. קברו פתוח למבקרים בעמק המלכים.
רעמסס התשיעי מסיים את תצוגת המומיות המלכותיות. התצוגה מומלצת והיא מעניינת לא רק בגלל הצגת גופותיהן החנוטות והמסקרנות של מלכי מצרים. היא מעניינת גם בשל רצף השושלות הכמעט שלמות ששרדו אלפי שנים עד ימינו.
המוזיאון הלאומי לתרבות מצרית
המוזיאון הלאומי לתרבות מצרית
צילום: אלינה גצל / ©
המוזיאון הלאומי לתרבות מצרית
תצוגת טקסטיל
תצוגת טקסטיל
צילום: אלינה גצל / ©
תצוגת טקסטיל
אולם התצוגה הראשי
אולם התצוגה הראשי
צילום: אלינה גצל / ©
אולם התצוגה הראשי
אולם תצוגת טקסטיל
אולם תצוגת טקסטיל
צילום: אלינה גצל / ©
אולם תצוגת טקסטיל
כניסה לתצוגת המומיות
כניסה לתצוגת המומיות
צילום: אלינה גצל / ©
כניסה לתצוגת המומיות
מסכות הקבורה של סֶנֶדגֶ'ם ואשתו
מסכות הקבורה של סֶנֶדגֶ'ם ואשתו
צילום: אלינה גצל / ©
מסכות הקבורה של סֶנֶדגֶ'ם ואשתו
שלד נָאזלֶת
שלד נָאזלֶת
צילום: אלינה גצל / ©
שלד נָאזלֶת
מכלול קבורה של המלכה אִיסֶתֶמחֶפּ השניה
מכלול קבורה של המלכה אִיסֶתֶמחֶפּ השניה
צילום: אלינה גצל / ©
מכלול קבורה של המלכה אִיסֶתֶמחֶפּ השניה
מָאהְמָל
מָאהְמָל
צילום: אלינה גצל / ©
מָאהְמָל
ספרי תורה
ספרי תורה
צילום: אלינה גצל / ©
ספרי תורה
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת