דלג לתוכן
plane
אתרים
merano#ed3a8bמֶראנוֹ

מראנועיירה

Merano

מֶראנוֹ
מראנו
צילום: Michael Paraskevas / CC BY-SA 3.0
  • כתובתVogelweidestraße, 20, Merano‏ [בית העירייה]
  • חניהחניון Terme   הסמוך למרחצאות, בתשלום
  • טלפון‎+39-047-325-0111
  • אתר אינטרנטפתח בחלון נפרד
  • מסלול הליכה

  • נקודת מוצא וסיוםחניון Terme  
  • משך ההליכהכ=45 דקות, לא כולל כניסה לאתרים
  • אורך המסלול1600 מ'
  • ניווט אל חניון Terme
מֶראנוֹ, הנמצאת ממערב לבולצאנו, מציעה מעט מכל הטוב שיש להרי הדולומיטים להציע: עיר עתיקה נאה שהרים ירוקים סובבים אותה, מרחצאות מרפא, פסגה צוננת עם פעילויות קיץ וחורף לכל המשפחה ושתי טירות מפוארות. בזכות מיקומה של העיר - בגובה נמוך יחסית (325 מ' מעל פני הים) - וההרים הגבוהים המקיפים אותה מכל עבר, שורר בה אקלים חם ויבש (יחסית לאלפים), ואפילו החורף כאן נחשב מתון, נוח ושטוף שמש (כאמור, יחסית).
יקירת העיר היא הנסיכה אליזבת מבוואריה, המוכרת יותר בשם "סיסי". כשחיפשה מקום להימלט אליו מארמון המלכות בווינה בשנת 1870, התמקמה סיסי עם בתה בת השנתיים בטירת טראוּטמנסדוֹרף הסמוכה למֶראנוֹ. כאן החלימו השתיים ממחלת ריאה, וכתוצאה מכך יצא שמה של העיירה למרחוק והיא הייתה למרכז של תיירות מרפא לגוף ולנפש.
לאחר מלחמת העולם הראשונה נלכדה מֶראנוֹ, ואיתה החבל כולו, בקו התפר הדק שבין התרבות הגרמנית־אוסטרית מצפון לבין התרבות איטלקית מדרום. בניטו מוסוליני, שעלה לשלטון ב־1922, הכריז מלחמה על התרבות והלשון הגרמנית של החבל וניסה לכפות על תושביו את הזהות הלאומית האיטלקית. העימותים שככו מעט לאחר שמוסוליני נעשה בעל בריתה של גרמניה הנאצית, אבל עד היום מתאפיין החבל כולו - והעיר מֶראנוֹ בפרט - בזהות תרבותית חצויה ומסוכסכת.
מֶראנוֹ עשויה להיות נקודת מוצא נוחה לטיולים באזור, ובסביבתה הקרובה יש כמה מוקדי עניין למשפחות, בהם טירת טראוּטמנסדוֹרף, הרכבל ומגלשת ההרים של מֶראנוֹ 2000, וכמובן מרחצאות מֶראנוֹ ‏ , שעשויים להיות מקום נהדר לבילוי ערב. מעבר לכך, שווה להקדיש זמן לסיור קצר במרכזה של עיירת הנופש, לאורך הנהר - אבל קחו בחשבון שבקיץ עלול להיות כאן לוהט, ולכן כדאי לשקול לעשות את הסיור בשעות הבוקר או הערב.
‏ מחניון Terme   צאו אל כיכר המרחצאות ‏ , הרחבה הגדולה שבין מרחצאות מֶראנוֹ ‏  והמלון הצמוד. לכו לכיוון הנהר ולפני שתגיעו אליו פנו ימינה והמשיכו עד גשר הדואר ‏ . הגשר הוא נקודת תצפית נאה על העיר ועל הנהר פּאסֶר (Passer) החוצה אותה, וממנו גם יוצאות שתי הטיילות של העיר: טיילת הקיץ (Passeggiata d'estate) המוצלת, שנעימה יותר לטיול בקיץ, וטיילת החורף (Passeggiata Inverno) החשופה לשמש.
 קיצור: אם זמנכם קצר ואתם רוצים להסתפק בעיר העתיקה ובקניות, חצו כאן את הגשר והצטרפו למסלול בגדה הנגדית, ליד שער בולצאנו ‏ .
המשיכו באותו צד של הנהר, לאורך טיילת הקיץ הנכנסת אל פארק ירוק שבליבו פסל הנסיכה סיסי ‏ . אחרי תמונה למזכרת עם הנסיכה, המשיכו אל בית הקפה הנעים Caffè Elisabeth  , הקרוי על שם הנסיכה, שם תוכלו ללגום קוקטיילים בעוד הילדים משתעשעים במגרש המשחקים הסמוך ‏ . לאחר מכן המשיכו בטיילת המוצלת והנעימה עד גשר גינת הקהילה ‏ , גשר עץ להולכי רגל שהוא נקודת תצפית נאה על הנהר הגועש.
חצו את הגשר ופנו שמאלה, לאורך טיילת החורף. באזור זה, המכונה חוף הנהר פּאסֶר ‏ , אפשר לרדת מהשביל ולשכשך רגלים בנהר עצמו - חוויה נפלאה ביום קיץ חם. מכאן המשיכו אל הטיילת המקורה ‏ , מבנה יפהפה שלאורכו ציורים של נופי טירול ואישים חשובים בתולדות האזור. אם לא עצרתם בקפה אליזבת, תוכלו לעשות הפסקה שלווה ב-Cafè Wandelhalle   הידידותי למשפחות בטרם תמשיכו עד גשר הדואר ‏ .
כאן פנו ימינה, אבל במקום להתעקל שמאלה עם הכביש, המשיכו ישר דרך מעבר צר תחת מגדל עתיק. זהו שער בולצאנו ‏  מהמאה ה־14, שבחזיתו תוכלו לראות את סמלי אוסטריה, טירול והעיר מֶראנוֹ. ליד השער שכנה בעבר המטבעה העירונית, שם טבעו מטבעות כסף וזהב;‏ עצם קיומה של מטבעה בעיר מעיד על חשיבותה של מראנו. המבנים הגדולים ליד השער היו מלונות היוקרה הראשונים שהוקמו בעיר כשהחלה להתפתח כעיר נופש.
טפסו ברחוב הצר עד שהוא נפתח לכיכר גדולה, ותראו מימינכם את הדוּאוֹמוֹ של מראנו ‏ . הכנסייה הגותית נבנתה במאה ה־13 לכבוד ניקולס הקדוש, ומגדל השעון שלה הוא הגבוה ביותר בטירול - אבל למרבה הצער לא ניתן לטפס לראשו. פנים הכנסייה הוא דוגמה קלאסית לאדריכלות הסגנון הגותי. שימו לב שמעבר־הצד הימני צר בהרבה מהשמאלי;‏ אילו היו מרחיבים אותו לגודל זהה, הכיכר הייתה נעשית צפופה ובלתי נגישה. זה מקרה נדיר שבו הועדפו צורכי התושבים על פני כבוד הכנסייה והאל.
פנו שמאלה אל וִיָה פּוֹרטיצ'י ‏ , הרחוב המסחרי הראשי של מֶראנו מאז ימי הביניים. שימו לב לאכסדרות העמודים לאורך הרחוב ולחלונות הבולטים החוצה מהבתים.
לאחר סיבוב קניות ברחוב, פנו שמאלה אל Via Cassa di Risparmio ולכו עד הגשר שיוביל אתכם חזרה לחניון. אם עוד לא התעייפתם, כדאי לפנות שמאלה בטיילת לפני שתחצו, וללכת עד הקוּרהָאוּס ‏ , היכל תרבות וקונצרטים המדגים את הפאר של מראנו בראשית המאה הקודמת. חלונות הזכוכית הגדולים היו עיצוב חדשני לזמנם, שנועד להביא את הנוף ואור השמש לתוך האולם.
 תוספת: אם אתם מטיילים עם ילדים גדולים ומעוניינים להכיר את ההיסטוריה היהודית של מראנו (ראו מסגרת), פנו ימינה בכיכר המרחצאות, עברו את בניין המרחצאות, פנו שמאלה ב- Via Piave ואז ימינה ב-Via Schiller. הליכה של כמה דקות תביא אתכם אל המוזיאון היהודי ‏ , חדר קטן אך מרתק, הגדוש במסמכים ובעדויות לקהילה שחיה כאן. הביקור במוזיאון כולל גם כניסה לבית הכנסת שנבנה בשנת 1901. עם זאת, קחו בחשבון שבעת איסוף החומר למדריך היה המוזיאון סגור לשיפוצים;‏ בררו מראש את שעות הפתיחה באתר האינטרנט או טלפונית.

מֶראנוֹ היהודית

תופתעו אולי לגלות שלעיר מֶראנוֹ יש גם היסטוריה יהודית עשירה ורצופה. שורשי הקהילה מתוארכים למאה ה־13, אך לפסגת הישגיה הגיעה במאה ה־19, אז היגרו אליה המשפחות היהודיות האמידות שוורץ, ברמן ובידרמן. שלוש משפחות אלו, שנמלטו מפרעות אנטישמיות במרכז אוסטריה, השתקעו בעיירה ופתחו בה תשתיות תחבורה. היהודים השתלבו בענף המשגשג של תיירות המרפא ופתחו חנויות, מסעדות ושלל שירותים לנופשים ולמתרפאים. בזכות המעורבות היהודית וההבטחה למרפא ומזור נהרו למֶראנוֹ יהודים רבי־שם, בהם זיגמונד פרויד, שטפן צווייג, ארתור שניצלר, פרנץ קפקא, חיים ויצמן ופרץ סמולנסקין.
הקהילה היהודית המשיכה לגדול ולשגשג גם בין שתי מלחמות העולם: בראשית דרכו עמד הפשיזם האיטלקי לצד התנועה הציונית, וחיים ויצמן אף קיבל מבניטו מוסוליני מסרים אישיים לפיהם "ביהודים לא ייגעו". אך ב־1938, כמעט בן־לילה, הפך הפשיזם את עורו בכל הנוגע ליהודים, והם היו באחת למיעוט נרדף ולאויבי העם. רוב היהודים גורשו מהעיר;‏ בשנת 1942 מנתה האוכלוסייה רק 80 נפש - ושנה אחר כך נשלחו גם הם אל מחנות ההשמדה הנאציים.
מֶראנוֹ
מֶראנוֹ
צילום: Michael Paraskevas / CC BY-SA 3.0
מֶראנוֹ
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת