דלג לתוכן
plane
אתרים
ibn-tulun-mosque#ed3a8bמסגד אִבּן טוּלוּן

מסגד אבן טולוןמסגד

Ibn Tulun Mosque مسجد إبن طولون

מסגד אִבּן טוּלוּן
מסגד אבן טולון
צילום: אלינה גצל / ©
  • כתובתTolon, El-Sayeda Zainab
  • לא נגיש לכסאות גלגלים.
  • משך זמן מומלץ באתר: שעה
  • ניווט אל מסגד אִבּן טוּלוּן
אחמד אִבּן טוּלוּן נולד בשנת 835 בבגדד, מוצאו טורקי. במהלך שירותו עלה בדרגותיו והיה לבן חסותו של הח'ליף. הוא זכה לחינוך טוב, לימודי דת מעמיקים ואימונים צבאיים. בשנת 868 נשלח למצרים כמושל מטעם הח'ליפות העָבּאסית. תוך זמן קצר הוא הקים עיר בירה חדשה אל-קאטאי (Al-Qatai), היום חלק מהעיר קהיר. לאחר שלוש שנים, הוא נשלח לדכא מרד שפרץ בישראל-סוריה ולאחר דיכויו ניצל את המצב, הפסיק לשלם מיסים לח'ליף העָבּאסי והיה לשליט על מצרים ומרחב ישראל-סוריה. אבן טוּלוּן מת בשנת 883, את כסאו ירש דודו. השושלת הטוּלוּנית שלטה עד שהח'ליפות העָבּאסית מחזירה את שלטונה על מצרים בשנת 905.
בין מסגדיה הגדולים של העיר קהיר מתבלט מסגד אִבּן טוּלוּן המרשים מאוד במידותיו, ברמת השתמרותו ובייחודיותו. אם זמנכם בטיול קצוב ומוגבל ואתם מחליטים לבקר רק במסגד אחד מבין הרבים בקהיר, מומלץ לבקר במסגד זה. הוא נחשב לאחד המסגדים הגדולים בעיר, ובין המסגדים העתיקים ביותר בקהיר ואף באפריקה כולה. האדריכלות המרשימה מושכת אליו תיירים רבים בזמנו אפילו צולמו בו סצנות מהסרט "המרגלת שאהבה אותי" מסדרת סרטי "ג'יימס בונד". הביקור במסגד מומלץ מאוד. בכניסתכם יש להשיל נעליים, כמו בכל מסגד אחר.

מומלץ לשוטט בין הקשתות בפנים המסגד, להתרשם מגודלו ועוצמתו, לטפס על צריח המינָרֶט הגבוה ולצפות בנופיה של קהיר. אמנם המסגד מהווה מוקד עליה לרגל לתיירים רבים, אך הוא פעיל גם היום כמסגד ונערכות בו עדיין תפילות סדירות. בעת התפילה סגורים שעריו למבקרים. אל תחששו אם תגיעו במועד התפילה. המסגד נסגר לפרק זמן קצר יחסית. תוכלו לנצל את הזמן לביקור במוזיאון גָאיֶיר־אנדרסון המרתק שנמצא בצמוד למסגד.
בנייתו של מסגד אִבּן טוּלוּן הסתיימה בשנת 879, והוא אחד המסגדים הגדולים בקהיר גם היום. זה אינו המסגד הראשון והקדום ביותר בקהיר, בתואר זה מחזיק מסגד עָמֶר אִבּן אל־עאץ בפוּסטאט , אך מסגד אִבּן טוּלוּן הוא הקדום ביותר שהשתמר בבנייתו המקורית. את המסגד, אִבּן טוּלוּן בנה בעיר בירתו החדשה, בצמוד לארמונו עם דלת מקשרת ביניהם. המסגד הוא השריד האחרון מאותה עיר בירה שעם הזמן נהרסה וכוסתה בבנייה מאוחרת יותר.
במסגד חצר פתוחה גדולה שמוקפת קמרונות בעלי קשתות מחודדות.
החצר הפתוחה הפנימית מוקפת משלושת כיווניה בחצר חיצונית פתוחה, לה חומה היקפית. בכוון הרביעי, נמצא אולם התפילה שפונה לכיוון מֶכָּה, ובו חמישה מסדרונות מופרדים בשורות של קשתות המובילות עד לקיר קיבּלָה. הקשתות תומכות בתקרת עץ גבוהה שממנה משתלשלות מנורות מסגד עשויות זכוכית ונושאות עליהן עיטור צמחי. מתחת לתקרה ישנו אפריז ובו כתובת ארוכה שבה באותיות ערביות מגולפים בעץ פסוקים מן הקוראן. בחלק מן הקשתות עצמן השתמר עיטור סטוּקוֹ מקורי. זהו עיטור בטיח המעוצב בצורות צמחיות. בין הקשתות, במעלה העמודים ממוקמים חלונות מחודדים ומשני צדדיהם מגולפות רוֹזֶטות.

במרכזו של קיר הקיבּלָה נמצא המִחראבּ המרכזי. מסגרתו מעוצבת כקשת מחודדת עם עיטור סטוּקוֹ בעל דגמים צמחיים. הגומחה מאוגפת על ידי ארבעה עמודים, שניים מכל צד. החלק העליון עשוי עץ צבוע. במרכז רצועה עשויה מפסיפס זכוכית ובו כיתוב של פסוקי קוראן. הגומחה עצמה בנויה מלוחות שיש מעוצבים בדגמים גיאומטריים. מעל המִחראבּ כיפה עגולה קטנה. לצדו ניצב דוכן מינבָּר גבוה עשוי עץ ומעוטר בגילופי עץ בדגם צמחי ובשיבוצי אם הפנינה בו.

בקיר הקיבּלָה ישנן עוד ארבע גומחות מִחראבּ ושתיים נוספות במעבר החיצוני. הגומחות מעוצבות בסטוּקוֹ בעל דגמים צמחיים וקליגרפיה של אותיות ערביות. במסדרון פנימי יותר, במקביל למִחראבּ, בין שתי קשתות נמתח משטח גבוה שנתמך ע"י עמודים ויוצר מעין גשר. משטח זה שימש את האימאם להעברת הדרשה. מתחתיו קבוע לוח שיש עם כתובת בערבית, זה הוא לוח הקדשה המתאר את בניית המסגד.

במרכז החצר הרחבה נמצא מבנה מרובע בעל כיפה עגולה גבוהה, זוהי מזרקת היטהרות. הכניסה למבנה עוברת דרך פתחים בצורת קשתות מחודדות מארבעת כיווני המבנה. רצפת המבנה מרוצפת באבן ובמרכזה שקוע אגן מתומן ששימש בעברו כמזרקה. תקרת המבנה גבוהה וזויתית בכדי לתמוך בכיפת המבנה העגולה.

קירות המסגד גבוהים, ומשלושה כיוונים נפערו בהם מספר דלתות מלבניות גבוהות, חלקן מעל גרמי מדרגות שמובילים פנימה. כיום, ניתן להיכנס למסגד דרך הדלת בצידו הדרום-מזרחי. החלק העליון של הקירות מנוקב בקשתות מחודדות ששימשו כחלונות. לכל חלון עיטורי סטוּקוֹ צמחיים וגיאומטריים. בין החלונות, על הצד החיצוני של הקיר ישנן נישות עם עיטור בצורת צדפות. מעל הקירות, שיני חומה בעלות דגם הייחודי למסגד אִבּן טוּלוּן, שאין שני לו בקהיר. הקירות החיצוניים של המסגד, שתוחמים אותו משלושה צדדים הם בעלי דלתות המקבילות לדלתות בקירות הפנימיים שלו. גם לקיר החיצוני שיני חומה בעלות דגם זהה לזה שבקיר הפנימי. השטח שבין הקירות הפנימיים והחיצוניים של המסגד יוצר מעבר משלושת צדדיו.
במעבר הצפוני בין שתי הקירות ניצב המינָרֶט הייחודי והמרשים של המסגד. הוא מחובר למסגד על ידי מעבר גשר לגג המסגד. המעבר שמתחת לגשר הוא בצורת קשת המעוצבת בצורת פרסה.

צריח המינָרֶט של המסגד מעוצב בצורת ספירלה. הכניסה אליו עוברת מתחת לקשת בצורת פרסה המובילה לגרם המדרגות. במינָרֶט ארבעה מפלסים שונים, הראשון מרובע, השני עגול והשניים העליונים צורתם מתומן ומעליהם כיפה עגולה קטנה. למפלס התחתון, כמו גם לשני העליונים ישנם פתחים לחלונות.
ניתן לטפס עד מפלסיו העליונים ולהתרשם מנוף מרתק הנחשף מכאן. תוכלו לראות מכאן את מצודת צָלאח אָ־דין את גבעת מוּקָטָעָם אשר מתנשאת לצידה, את שכונותיה הוותיקות של קהיר לרגלי המסגד. את הרחובות והסמטאות מסביב ואת גגות בתיהם של תושבי השכונה.

צפונית למסגד זה, בצמוד לו, נמצא מסגד נוסף, מאוחר יותר וסגנונו שונה. מסגד זה היה חלק ממתחם מָדרָסָה, שהוקמה באמצע המאה ה-14 לספירה. ניתן להבחין בסגנון אדריכלי שונה מאוד מזה של מסגד אבן טוּלוּן.
מסגד אִבּן טוּלוּן
מסגד אִבּן טוּלוּן
צילום: אלינה גצל / ©
מסגד אִבּן טוּלוּן
המינָרֶט
המינָרֶט
צילום: אלינה גצל / ©
המינָרֶט
קשת במסגד אִבּן טוּלוּן
קשת במסגד אִבּן טוּלוּן
צילום: אלינה גצל / ©
קשת במסגד אִבּן טוּלוּן
המינָרֶט
המינָרֶט
צילום: אלינה גצל / ©
המינָרֶט
תצפית על קהיר
תצפית על קהיר
צילום: אלינה גצל / ©
תצפית על קהיר
פנים המסגד
פנים המסגד
צילום: אלינה גצל / ©
פנים המסגד
חצר המסגד
חצר המסגד
צילום: אלינה גצל / ©
חצר המסגד
המִחראבּ
המִחראבּ
צילום: אלינה גצל / ©
המִחראבּ
מסגד אִבּן טוּלוּן
מסגד אִבּן טוּלוּן
לוח שיש
לוח שיש
צילום: אלינה גצל / ©
לוח שיש
מזרקת היטהרות
מזרקת היטהרות
צילום: אלינה גצל / ©
מזרקת היטהרות
אגן היטהרות
אגן היטהרות
צילום: אלינה גצל / ©
אגן היטהרות
חצר חיצונית
חצר חיצונית
צילום: אלינה גצל / ©
חצר חיצונית
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת