דלג לתוכן
plane
אתרים
hanging-church#ed3a8bהכנסייה התלויה

הכנסייה התלויהכנסיה

Hanging Church الكنيسة المعلقة

הכנסייה התלויה
הכנסייה התלויה
צילום: אלינה גצל / ©
  • משך זמן מומלץ באתר: רבע שעה
  • ניווט אל הכנסייה התלויה
כנסייה קופטית המוקדשת לבתולה הקדושה. הכנסייה נקראת כך כיון שהיא בנויה על הקצה הדרומי של השער העגול הדרומי של מבצר בָּבֶל, על גבי יסודות של בולי עץ ואבנים שמעל לשרידי המגדל ונראית תלויה באוויר. מכך ברור שהכנסייה נבנתה רק לאחר שמגדלי מבצר בָּבֶל יצאו מכלל שימוש ככל הנראה כבר במאה ה-7. מאז, המבנה שופץ וחלקיו נבנו מחדש שוב ושוב.
הכניסה לכנסייה היא דרך שער ברזל שנקבע בתוך שער עשוי מאבן מגולפת שבמרכזה קשת מחודדת. על השער עיטור של שיני חומה מסוגננות ובמרכז מתנוסס צלב אבן.
הכניסה מובילה לחצר פתוחה שבקצה גרם מדרגות בעל 29 מדרגות, המוביל לחזית המרשימה של הכנסייה. לכנסייה שני מגדלי פעמונים זהים, אחד מכל צד, שעל כיפתם המחודדת מתנוססים צלבים. על הקירות הפנימיים של החצר הפתוחה תלויים פסיפסים מודרניים בהם מגוללים ספורים שונים מן הברית החדשה ומן התנ"ך, אחת מהם מתאר את חציית ים סוף על ידי משה. פסיפס אחר מתארת את מנוסתה של משפחתו של ישו למצרים. בחזית הכנסייה שלושה פתחי כניסה המובילים לתוך חצר פתוחה קטנה נוספת ומשם לתוך החלל הפנימי של המבנה.

במקור, נבנתה הכנסייה כבזיליקה אופיינית. חלל מרכזי מלבני ארוך וחללים מקבילים משני הצדדים (סטראות) בעלי תקרה נמוכה יותר. חלל הכנסייה רחב ידיים ובו ניצבים 13 עמודים, שמייצגים את ישו ואת 12 תלמידיו. תקרת הכנסייה מקומרת ובנויה מעץ. מסך עץ מגולף בצורות גיאומטריות ובדימויים של צלב ומשובץ בשנהב, מפריד בין החלל המרכזי ובין האזור הקדוש של ההיכל והמזבחות שבקצה החלל. מעל מסך העץ מופיעות איקונות שבמרכזן דמותו של ישו, ומסביבו מריה וקדושים נוספים. במרכז החלל, ניצב דוכן המשמש לנשיאת דרשה. הדוכן בנוי שיש, עם גרם מדרגות מצד אחד ובצד השני, במה שנתמכת ע"י 15 עמודי שיש. הדוכן עתיק ומתוארך למאה ה-7.

בצד ימין של החלל המרכזי ישנו מעבר המוביל לחלק הקדום ביותר של הכנסייה, שבו שלושה מזבחות. המרכזי מוקדש למריה, לצידו האחד מזבח המוקדש לג'ורג' הקדוש ומצדו האחר מזבח המוקדש ליוחנן המטביל. בחלל זה ניצב גם אגן הטבילה העשוי אבן ומוצב בתוך גומחה חצי עגולה. הכנסייה מעוטרת במעל למאה תמונות איקונין של קדושים נוצריים שהקדומות שביניהן מהמאה ה-8, אחת מהן של מריה, מכונה "המונה ליזה הקופטית".

מעשיה מסורתית מעניינת נקשרת לכנסייה זו. המסורת מספרת שכאן היה מקום מושבו של הפטריארך הקופטי ה-64, בין השנים 975-978 בעת שלטונה של הח'ליפות הפאטימית על מצרים. הווזיר של הח'ליף הפאטימי דרש מהפטריארך להוכיח שהאמונה יכולה להזיז הר. לפי המסורת, הפטריארך צם והתפלל במשך שלושה ימים ושלוש לילות בתוך הכנסייה. ביום השלישי התגלתה לפניו מריה הקדושה ואמרה לו ללכת לשוק, שם ימצא איש בעל עין אחת הנושא על כתפיו כד מים, זהו שמעון הצדיק, הוא כבר יאמר לפטריארך מה לעשות כדי שההר יזוז. וכך היה, הפטריארך הצליח להזיז את גבעת מוּקָטָעם המתנשאת בקהיר. כפרס על כך, הח'ליף הפאטימי איפשר לשפץ את הכנסייה התלויה ולחדשה.
הכנסייה התלויה היא הכנסייה המפורסמת ביותר מבין הכנסיות הקופטיות בקהיר כולה. הכנסייה מפוארת מאוד והביקור בה מומלץ.
הכנסייה התלויה
הכנסייה התלויה
צילום: אלינה גצל / ©
הכנסייה התלויה
פסיפס מודרני
פסיפס מודרני
צילום: אלינה גצל / ©
פסיפס מודרני
שער הכניסה לכנסייה
שער הכניסה לכנסייה
צילום: אלינה גצל / ©
שער הכניסה לכנסייה
פנים הכנסייה
פנים הכנסייה
צילום: אלינה גצל / ©
פנים הכנסייה
איקונות בכנסייה
איקונות בכנסייה
צילום: אלינה גצל / ©
איקונות בכנסייה
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת