דלג לתוכן
plane
אתרים
chinatown#ed3a8bצ'יינהטאון

צ'יינהטאון

Chinatown

צ׳יינהטאון
צ׳יינהטאון
צילום: Brett Sayles / Pexels
צ'יינהטאון בסן פרנסיסקו היא אחת השכונות הסיניות הוותיקות בארצות הברית. לא תתקשו לזהות היכן אתם נמצאים: הסמטאות והרחובות השוקקים מעוטרים בשלטים בסינית ובפנסי נייר אדומים, שלל מסעדות המגישות מאכלים מסורתיים ממגוון המטבחים של סין, חנויות לממכר צמחי מרפא לתחלואים שונים, מקדשים ועוד.
הדרך הטובה ביותר להתרשם מהאזור היא בשיטוט חופשי. הרחוב המרכזי שחוצה את צ'יינהטאון הוא שדרות גרנט (Grant Avenue), בצומת שבינו לבין רחוב בּוּש (Bush Street) ניצב שער הדרקון ‏  האייקוני, שמהווה את שער הכניסה לשכונה.

אם תמשיכו ללכת לאורך שדרות גרנט תגיעו אל קתדרלת אוֹלד סנט מרי ‏ , שנבנתה בלב צ'יינהטאון כדי לקרב את הקהילה הסינית לנצרות הקתולית. בסמוך לקתדרלה, בכיכר סנט מרי ‏ , יש פארק עירוני קטן שבמרכזו פסל גדול של סוּן יַאט-סֶן, הנשיא הראשון של הרפובליקה הסינית.
בצ'יינהטאון יש שלושה מקדשים, שפתוחים לקהל הרחב: מקדש קוֹנג צ'אוֹ ‏ , מקדש טין האוֹ ‏  ומקדש מא צְאוֹ ‏ . הם קרובים זה לזה ואפשר ללכת ביניהם ברגל. שלושתם קטנים, והביקור בהם אורך רק דקות ספורות, אבל במהלכו אפשר להתרשם מהצד הדתי והרוחני של הקהילה הסינית המקומית.

צד נוסף של הקהילה תגלו במוזיאון האגודה הסינית ההיסטורית ‏ . במוזיאון הקטן והצנוע הזה מוצגות תערוכות ששופכות אור על חיי הסינים בארה"ב.
האפשרויות הקולינריות בצ'יינהטאון כמעט בלתי נגמרות - מדוכני דים סאם קטנים, דרך מזללות שמתמחות באיטריות ועד למסעדות גדולות ומפוארות המעוטרות בשלל סממנים מהמולדת הישנה. אחרי הארוחה או לפניה כדאי לעצור במפעל עוגיות מזל שער הזהב ‏ , שם אפשר לצפות בהכנת עוגיות מזל ולהצטייד בשקית עם עוגיות שאולי טומנות בחובן הבטחה לאושר ועושר.

מתקופת הבהלה לזהב ועד ימינו

גל ההגירה הראשון מסין לסן פרנסיסקו היה ב־1849 בעקבות הבהלה לזהב והתקוות להתעשרות קלה ומהירה. כמו קהילות מהגרים אחרות, גם הסינים העדיפו לגור ביחד, בשכונה שהציגה סממנים מהמולדת. בשנים הראשונות בעיר הקהילה הסינית התמודדה עם קשיים רבים, שכללו אפליה, עוינות והקשחה של חוקי ההגירה. אירוע שהותיר חותם בל יימחה על צ'יינהטאון, כמו על העיר כולה, היה רעידת האדמה בשנת 1906 והשריפה שהתרחשה בעקבותיה, שגרמו להרס נרחב של השכונה.
לאורך המאה ה־20, ובעיקר משנות ה־70 ואילך, צ'יינהטאון חוותה תקופות של צמיחה כלכלית, פרויקטים של שיפוץ עירוני ומאמצים לשימור התרבות. בעשורים האחרונים צ'יינהטאון מתמודדת עם אתגרים חדשים, כמו ג'נטריפיקציה וסוגיות הקשורות לתיירות ופיתוח יתר. עם זאת, היא נותרה נקודת ציון תרבותית תוססת ועדות לרוחה של הקהילה הסינית בסן פרנסיסקו.
צ׳יינהטאון
צ׳יינהטאון
צילום: Brett Sayles / Pexels
צ׳יינהטאון
צ׳יינהטאון
צ׳יינהטאון
צילום: Christian Mehlführer / CC BY 3.0
צ׳יינהטאון
שער הדרקון בכניסה לצ׳יינהטאון
שער הדרקון בכניסה לצ׳יינהטאון
צילום: Brian Godfrey / CC BY 2.0
שער הדרקון בכניסה לצ׳יינהטאון
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת