דלג לתוכן
plane
אתרים
bolzano#ed3a8bבּוֹלצאנוֹ

בולצאנועיירה

Bolzano

הכיכר המרכזית של בּוֹלצאנוֹ, עם הפסל והקתדרלה
הכיכר המרכזית של בולצאנו, עם הפסל והקתדרלה
צילום: Luca Volpi / CC BY-SA 2.0
  • חניההחניון המרכזי והנוח ביותר בבולצאנו (אם כי מעט יקר) הוא חניון Piazza Walther  , הממוקם ממש מתחת לכיכר המרכזית. אם חניון זה מלא, סעו אל חניון Laurin  , שגם הוא לא רחוק מהכיכר.
  • מסלול הליכה

  • נקודת מוצא וסיוםכיכר ואלתֶר ‏ 
  • משך ההליכהכ=45 דקות
  • אורך המסלולק"מ אחד (ק"מ וחצי אם הולכים למוזיאון לארכיאולוגיה)
  • ניווט אל חניון Piazza Walther
ההתיישבות האנושית בבולצאנו עתיקה למדי. הרומאים התיישבו כאן כבר לפני כ־3,500 שנה, כאשר המצביא הרומי נירון קלאודיוס דרוסוס כבש את האזור וסיפח אותו לאימפריה הרומית. עם נפילת האימפריה עברה העיר ידיים רבות – לאוסטרוגותים, ללומברדים, לפרנקים, ובמאה העשירית הפכה לחלק מהאימפריה הרומית הקדושה. במאה ה־13 בולצאנו כבר נחשבה לעיר, ובמהלך ימי הביניים המאוחרים ועד המאה ה־19 בולצאנו היא עיר מסחר במרחב הדרומי של האימפריה האוסטרית, וכפופה מבחינה דתית לבישופות טרנטו.
במאה ה־20 נעשו ניסיונות להפוך את האזור דובר הגרמנית לאיטלקי ("כל יוזף נהפך לג'וזפה"), ואלו צלחו בעיקר בתחומי העיר בולצאנו, שבה רוב ניכר של דוברי איטלקית עד היום (כשלושה רבעים מהתושבים, הפוך בדיוק מהמצב במחוז כולו, שבו רוב דומה דובר גרמנית), וכך גם התקבע שמה האיטלקי של העיר, שדחק את השם הגרמני בּוׁצֶן (Bozen).
‏ הביקור בבולצאנו מתחיל בכיכר המרכזית, כיכר ואלתֶר ‏ , הממוקמת ממש מעל החניון באותו שם  .
 חלופה: אם הגעתם לעיר ברכבת, צאו מהכיכר שבכניסה לתחנה תחנת הרכבת   אל הרחוב השני משמאל, שדרה מוצלת ששמה Viale della Stazione, וצעדו בארבע דקות עד שתגיעו לכיכר.
על הכיכר חולשת הקתדרלה העירונית הדוּאוֹמוֹ של בולצאנו ‏ , שהגג המעוטר שלה אולי יזכיר לכם את קתדרלת סטפנוס הקדוש המפורסמת במרכז וינה - עוד רמז אילם להשפעה המכרעת של השלטון האוסטרי ארוך השנים באזור. במרכז הכיכר ניצב פסלו של ואלתֶר פון דר פוגלוָויידֶה ‏  ("ואלתֶר משדה הציפורים"), משורר לירי גרמני בן המאה ה־12. אבל עם כל הכבוד למשוררים ולכנסיות, גולת הכותרת של הכיכר עבור משפחות עם ילדים היא בית הקפה והחנות של חברת הוופלים Loacker  , שיהיה מימינכם אם תעמדו כשפניכם לכנסייה.
אחרי שתתמלאו בוופלים ובמתוקים, צאו מהכיכר בצד הרחוק מהכנסייה, במעבר שבין המבנה הצהוב של המרכז המסחרי Cassa di Risparmio לבין מלון Citta הוורדרד, ואז פנו ימינה אל פיאצה דֶל גראנוֹ ‏ , מילולית "כיכר הדגנים". מולכם תראו מבנה צר מעוטר בנשר, סמלו של האזור. זהו בית השקילות ‏ , אחד המבנים העתיקים ביותר בעיר, שנבנה במאה ה־13. עד 1780 היה זה המקום היחיד בעיר שבו ניתן היה לשקול נוזלים ומוצקים במאזניים שהממשל היה ערב לדיוקם. השקילה המדויקת הבטיחה שהעסקה הנחתמת תהיה הוגנת. במאה ה־19 הוסב המבנה לבנק וכיום יש בו מרכז תרבות. בבניין הסמוך (משמאל) שוכנת לשכת המידע לתיירים  .
עברו במעבר הצר משמאל לבית השקילות ופנו שמאלה אל ויה די פּוֹרטיצ'י ‏ , רחוב המסחר הראשי של בולצאנו ואחד הרחובות היפים ביותר בעיר. חזיתות הבתים זורחות בצבעי פסטל ומשובצות במרפסות הבולטות לתוך הרחוב, במטרה להגדיל את שטח החלונות ולהכניס יותר אור לבית.
פנו ימינה למעבר הצר Passaggio Annette von Menz (שימו לב - הוא מאוד צר, וממש חבוי בין החנויות) ובקצהו פנו שמאלה ומיד ימינה אל Via dei Francescani. כפי שאפשר להבין משמו, הרחוב יוביל אתכם אל הכנסייה הפרנציסקנית ‏ , שנבנתה לראשונה בתחילת המאה ה־14 אך הורחבה בשלבים עד המאה ה־17. הפרנציסקנים עדיין נשארו נאמנים לסדר הגותי גם כאשר במקומות אחרים באיטליה כבר התפשט הרנסאנס, ואת ההשפעה הזו ניתן לראות באדריכלות של המבנה. בתוך הכנסייה תוכלו לראות מזבח עץ המדגים את הגרסה המקומית של הסגנון הגותי, אבל גולת הכותרת היא החצר הפנימית המהודרת, ובה מגוון קמרונות תלתן, קשתות מקושטות ותקרות מעוטרות.
שובו באותו רחוב ואז פנו "חצי־ימינה" אל פיאצה דלה אֶרְבֶּה ‏ , "כיכר התבלינים" של בולצאנו (שבגרמנית שמה דווקא "כיכר הפירות" - Obstplatz). תבלינים וגם פירות תוכלו לקנות בשוק העירוני, המתקיים מדי יום (פרט ליום א') בכיכר ההומה. בקצה הרחוק של הכיכר, מצד שמאל, ניצבת מזרקה ‏  שבמרכזה נפטון, אל הים, האוחז בקלשון. אנשי ההרים של בולצאנו מעולם לא חשו קרבה לים, ולכן נהגו לכנות את הפסל בזלזול "הפונדקאי עם המזלג" (Oste delle forchetta) - רמז למסעדות הרבות בסביבת הכיכר.
 תוספת: אם אתם מעוניינים לבקר במוזיאון לארכיאולוגיה של דרום טירול ‏ , פנו ימינה ב-Via Museo ולכו כשלוש דקות. לאחר הביקור במוזיאון שובו באותה דרך.
המשיכו ישר ב-Via Goethe ואז פנו שמאלה ל-Via della Mostra, רחוב רחב שהיה משכנם של בני האצולה, ובו גם שכנו התיאטרון העירוני ומלון יוקרה. בתי האחוזה של האצילים הוסבו עם הזמן לחנויות יוקרה ולסניפי בנקים וחברות ביטוח. הרחוב יוביל אתכם חזרה לנקודת המוצא, כיכר ואלתֶר ‏ .
 תוספת: אם עוד לא שבעתם מכנסיות, תוכלו להמשיך ב-Via Goethe עד שתראו משמאל את הכנסייה הדומיניקנית ‏ , המשמימה למדי מבחוץ אך מפתיעה מאוד מבפנים. עיטורי חלל הפנים הושפעו ככל הנראה מיצירותיו של ג'וטו, אחד ממבשרי הרנסאנס. השפעת סגנונו ניכרת בפרספקטיבה ובהבעות הפנים הריאליסטיות של הדמויות, המוסיפות לעיטורים נופך דרמטי ומרגש. ביציאה מהכנסייה פנו ימינה ב-Via della posta ושובו לכיכר המרכזית.
הכיכר המרכזית של בּוֹלצאנוֹ, עם הפסל והקתדרלה
הכיכר המרכזית של בּוֹלצאנוֹ, עם הפסל והקתדרלה
צילום: Luca Volpi / CC BY-SA 2.0
הכיכר המרכזית של בּוֹלצאנוֹ, עם הפסל והקתדרלה
בּוֹלצאנוֹ
בּוֹלצאנוֹ
צילום: I, Sailko / CC BY-SA 3.0
בּוֹלצאנוֹ
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת