דלג לתוכן
plane
אתרים
ben-ezra-synagogue#ed3a8bבית הכנסת בן עזרא

בית הכנסת בן עזראבית כנסת

Ben Ezra Synagogue معبد بن عزرا

בית הכנסת בן עזרא
בית הכנסת בן עזרא
צילום: אלינה גצל / ©
  • שעות פתיחה08:00-16:00
  • משך זמן מומלץ באתר: חצי שעה
  • ניווט אל בית הכנסת בן עזרא
בית הכנסת בן עזרא הוא בעל היסטוריה עשירה שמשתרעת על פני אלף שלם. בראשיתו, במאה ה-4 לסה"נ שימש המקום ככנסייה, מאוחר יותר, בסוף המאה ה-9 , נמכר השטח עם המבנה שעליו, לקהילה היהודית שהסבה את המבנה לבית כנסת. במאה ה-12, בהסכמתו של הפטריארך הקופטי, טיפל הרב אברהם בן עזרא בבית הכנסת ומכאן שמו. מאז ועד המאה ה-20, שימש בית הכנסת כמרכז רוחני, דתי ותרבותי של הקהילה היהודית בקהיר. המבנה נהרס, נבנה מחדש, שופץ וחודש פעמים רבות בתולדותיו. לאחרונה, ממשלת מצרים ערכה בו שיפוץ ועבודות שיקום נוספות, ובית הכנסת נפתח לביקור תיירים בו במהלך קיץ 2023. כיום המבנה המרשים משמש כמצבת זיכרון לקהילה היהודית המשגשגת ובעלת ההיסטוריה הארוכה שהייתה ואיננה עוד בקהיר.
סיפורים ומעשיות רבות נקשרו לבית הכנסת העתיק הזה. לפי המסורת, משה רבינו התינוק נמשה כאן מתעלת הנילוס ע"י בת פרעה וע"פ המסורת כאן התפלל משה בפעם האחרונה לפני שהוציא את בני ישראל ממצרים. מסורת זו מקנה חשיבות רבה לבית הכנסת ומקשרת אותו ישירות לסיפורי התנ"ך. בנוסף, ישנן עדויות היסטוריות על כך שרבי משה בן מימון, הרמב"ם התגורר באזור עם הגעתו למצרים במהלך המאה ה-12. אין עדויות ישירות לכך שאכן שהתפלל בבית הכנסת, אך קיימת סברה שכך היה.
המבנה ניצב במרכזה של חצר המקיפה אותו. הכניסה לחצר עוברת בשער ברזל שמעליו מתנשא מגן דוד . המבנה עצמו מלבני וארוך בעל תקרה גבוהה במרכזו, ומשני צדדיו, שורות של עמודים התומכים בקומה השנייה שבה הייתה עזרת הנשים אליה הוביל גרם מדרגות חיצוני.

בכניסה ניצבת מצבת זיכרון בנויה משיש עם דימוי של לוחות הברית ועליה כתובת שמזכירה את העובדה שבמקום הזה התפלל הרמב"ם ועוד מספר כתובות זיכרון הכתובות באותיות מוזהבות בעברית.
מאחורי המצבה, בנויה במרכז, במה מוגבהת עשויה משיש, אליה מוביל גרם מדרגות שלו מעקה, שניהם בנויים משיש. על הבמה ניצב עמוד תפילה, המשמש כדוכן להנחת ספר התורה בעת תפילה. ארון הקודש נמצא בנישה מעוגלת ומוגבהת מעל במת שיש, דלתות הארון עשויות עץ מגולף ומשובצות בעלי זהב ושנהב, מאחוריהן נמצא ספר התורה.

תקרת בית הכנסת ,כמו גם קירותיו, מעוטרים בפסיפס ופרסקו בעל דימויים צמחיים צבעוניים עשירים. בקומה התחתונה, משני צידי המבנה, קרועים שני חלונות גדולים מכל צד שמאפשרים כניסת אור יום לתוך בית הכנסת. בעזרת נשים, בקומה השנייה ישנם חלונות קטנים מקושתים.
הגניזה הקהירית
בשנת 1890, במהלך שיפוץ נזקי רטיבות וקריסת חלק מהתקרה התגלה בעליית הגג של בית הכנסת אוצר שאין שני לו של ארכיון בעל ערך היסטורי רב. את הצוהר שנפתח בקומה השנייה, בעזרת נשים, מצדו השמאלי של ארון הקודש שהוביל לגילוי המטמון ניתן לראות גם כיום. מטמון "הגניזה" מכיל כ- 200 אלף דפים עם טקסטים בנושאים שונים - ספרים, כתבי יד דתיים, מכתבים, ומסמכים רבים נוספים. מחקר הטקסטים, שנמשך עד היום, מלמד על חיי הקהילה היהודית והאוכלוסייה הכללית במצרים ומחוצה לה מהמאה ה-9 ועד המאה ה-19. הטקסטים כתובים בעברית, ארמית או ערבית-יהודית. המחקר המתמשך של הגניזה מלמד לא רק על חיי הקהילה, זהו גם מקור מצוין למחקר מקראי, למחקר בנושאים כמו התפתחות הכתב העברי, הספרות והפיוט עברי. חלק גדול מהטקסטים נמצאים בספריית קמברידג' באנגליה ואחרים פוזרו בין מקומות שונים בעולם. בשנת 2008 הושק אתר אינטרנט שמיועד לרכז בעתיד את כל דפי הגניזה ולהציג אותם לקהל הרחב. כבר היום תוכלו למצוא בו אלפי דפים בעלי תוכן מעניין כמו לדוגמא : המדריך לירושלים.


המדריך לירושלים

בין הדפים הייחודיים ממטמון הגניזה, נמצא דף שכתוב משני צדדיו בערבית-יהודית והוא מדריך למי שמתכוון לבקר בירושלים. לפי האתרים הירושלמיים שמוזכרים בו, מתוארך המדריך לתקופה שלפני מסעות הצלב, דהיינו למאה ה-11. הדף הינו מדריך תיירים לכל דבר ועניין ולא חיבור דתי. חיבורים דתיים שהם למעשה סידורי תפילה, שהיו נקראים בעת ההגעה למקומות הקדושים בירושלים, מוכרים מהגניזה, אין זה המקרה כאן.
המדריך, לצד המקומות הקדושים ליהודים, מתאר גם אתרים הקדושים לנצרות ולאסלאם וגם אתרים נוספים שאינם בהכרח דתיים כמו אמת המים בירושלים וגרם מדרגות חצוב שמעלה להר הזיתים. המדריך מספק לא רק תיאור של האתרים אלא גם מידע על דרכי ההגעה אליהם, ומוקדי העניין בהם. למשל, כך מתאר כותב המדריך את יד אבשלום שבנחל קדרון : "מבנה עגול, וחלקו העליון צר, כעין קומקום הנחושת ומכסה".
במקרים מסוימים כותב המדריך יוצא מגבולות ירושלים ומתאר את ביתר, בית לחם ואף את קבר רחל.
המדריך המיוחד הזה מאפשר הצצה לאחרי ירושלים במאה ה- 11.

בית הכנסת בן עזרא
בית הכנסת בן עזרא
צילום: אלינה גצל / ©
בית הכנסת בן עזרא
בית הכנסת בן עזרא
בית הכנסת בן עזרא
צילום: אלינה גצל / ©
בית הכנסת בן עזרא
מבנה בית הכנסת בן עזרא
מבנה בית הכנסת בן עזרא
צילום: אלינה גצל / ©
מבנה בית הכנסת בן עזרא
שער בית הכנסת
שער בית הכנסת
צילום: אלינה גצל / ©
שער בית הכנסת
מצבת זכרון
מצבת זכרון
צילום: אלינה גצל / ©
מצבת זכרון
מקום מציאת הגניזה הקהירית
מקום מציאת הגניזה הקהירית
צילום: אלינה גצל / ©
מקום מציאת הגניזה הקהירית
ארון הקודש
ארון הקודש
צילום: אלינה גצל / ©
ארון הקודש
תקרת בית הכנסת
תקרת בית הכנסת
צילום: אלינה גצל / ©
תקרת בית הכנסת
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת