דלג לתוכן
plane
מאמרים

ברלין מוזיאונים

- 30/09/2014 מאת: רונן אלטמן-קידר -

מזה שנים מוצעים לתיירים הגודשים את ברלין מוזיאונים רבים, בכל נושא שתוכלו להעלות על הדעת: אמנות, היסטוריה, מדע וטכנולוגיה - ויש אפילו מוזיאונים למתעניינים בסוכר, בנקניקיות או במשחקי מחשב. מתוך המבחר העצום (למעלה מ-170 מוזיאונים), בחרנו עשרה מרתקים במיוחד. ראו גם מדריך ברלין אייוויטנס, עמ' 34-37.

תגיות נושא:

מוזיאון הפֶּרגאמוֹן

(Pergammon Museum)
בשנותיה האחרונות של האימפריה העות'מנית הוזמנו ארכיאולוגיים גרמניים לבצע חפירות הצלה באתרים רבים במזרח הקרוב, ובתמורה הועברו רבים מהממצאים המרשימים ביותר לברלין. בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 הוקמו במרכז ברלין מוזיאונים רחבי-ידיים עבור ממצאים אלה - והבולט ביניהם הוא הפֶּרגאמוֹן, הנקרא על שם מזבח יווני ענקי שהותקן בו. בנוסף תוכלו לראות כאן את שער העיר של בבל העתיקה, אמנות איסלאמית ומצבות אשוריות בנות 3000 שנה.

המזבח במוזיאון הפרגאמון

המזבח במוזיאון הפרגאמון
צילום: Lestat-Jan Mehlich / CC BY-SA 3.0



המוזיאון החדש

(Neues Museum)
במבנה מרשים מהמאה ה-19, סמוך למוזיאון הפֶּרגאמוֹן, שמור אוסף נפלא של אמנות מצרית וממצאים ממצרים הקדומה (לצד שרידים מיוון ומרומא). גולת הכותרת היא הפסל היפהפה של נפרטיטי, שכונתה 'האישה היפה ביותר בעולם'.

המוזיאון החדש, ברלין

המוזיאון החדש, ברלין
צילום: Leandro Neumann Ciuffo / CC BY 2.0



המוזיאון היהודי

(Jüdisches Museum)
המוזיאון היהודי של ברלין נפתח אמנם רשמית רק ב-2001, אבל כבר לפני כן ביקרו עשרות אלפים במבנה הייחודי שתכנן האדריכל היהודי דניאל ליבֶּסקינד בדמות של מגן-דוד מפורק. התצוגות המפורטות מגוללות את סיפורה המרתק של הקהילה היהודית בגרמניה ומדריך-השמע (גם בעברית!) מומלץ במיוחד. עם זאת, חשוב לדעת שזה אינו מוזיאון שואה; יש בעיר ברלין מוזיאונים רבים העוסקים בנושא (למשל הבא ברשימה...), ובמוזיאון היהודי בחרו דווקא להרחיב את היריעה מעבר לשנות השלטון הנאצי.

המוזיאון היהודי (משמאל)

המוזיאון היהודי (משמאל)
צילום: Studio Daniel Libeskind (Architecture New Building); Guenter Schneider (photography) - Studio Daniel Libeskind (Architecture New Building) / CC BY 3.0



טופוגרפיה של טרור

(Topographie des Terrors)
במתחם שבו שכנו בעבר משרדי הגסטאפו והאס.אס ניצב מבנה אפור ובו תערוכה מרתקת העוסקת בתולדותיהם של ארגונים מטילי אימה אלה. בחוץ תוכלו לראות את המרתפים שבהם הוחזקו ועונו מתנגדי המשטר הנאצי.

טופוגרפיה של טרור

טופוגרפיה של טרור
צילום: Manfred Brückels / CC BY-SA 3.0



הגלריה הלאומית החדשה

(Neue National Galerie)
בעקבות חלוקת העיר נפתחו בקולטורפורום שבמערב ברלין מוזיאונים שנועדו לפצות על כך ש'אי המוזיאונים' נותר במזרח. האדריכל לודוויג מיס ואן דֶר רוֹהֶה אחראי לבניין הזכוכית והמתכת של הגלריה, אבל המוזיאון עצמו חבוי כולו מתחת לאדמה. האוסף המקיף של יצירות מהמאה הקודמת מוצג במסגרת תערוכות מתחלפות, על פי נושאים.

הגלריה הלאומית החדשה

הגלריה הלאומית החדשה
צילום: Manfred Brückels / CC BY-SA 3.0



המוזיאון לכלי נגינה

(Musikinstrumenten-Museum)
מוזיאון נוסף בקולטורפורום, סמוך לפילהרמונית של ברלין. ייחודו במדריך השמע שיאפשר לכם לא רק לראות את הכלים העתיקים אלא גם לשמוע אותם במו אוזניכם. חובה לחובבי מוזיקה באשר הם.

אורגן התיאטרון Mighty Worlitzer במוזיאון לכלי נגינה

אורגן התיאטרון Mighty Worlitzer במוזיאון לכלי נגינה
צילום: Andreas Praefcke / CC BY-SA 3.0



המוזיאון הגרמני לטכנולוגיה

(Deutsches Technik Museum)
ומה עם הילדים? קל אמנם למצוא בשכונותיה של ברלין מוזיאונים להיסטוריה ולאמנות, אבל לא חסרים גם כאלה שיגרו את דמיונם של הילדים. במוזיאון הענקי לטכנולוגיה, למשל, תראו רכבות, מטוסים, אוניות ומחשבים עתיקים, והתצוגות אינטראקטיביות ומלהיבות.

המוזיאון הגרמני לטכנולוגיה

המוזיאון הגרמני לטכנולוגיה
צילום: EmptyTerms / CC BY-SA 3.0



המוזיאון למשחקי מחשב

(Computerspielemuseum)
פק-מן, דיגר והאחים סופר מריו מככבים באחד המוזיאונים הייחודיים של ברלין. מבוגרים יישטפו נוסטלגיה וילדים יידהמו מהטכנולוגיה ה'פרימיטיבית' של העבר הקרוב.

מחשבים מהשנים 1983-1984 במוזיאון למשחקי מחשב

מחשבים מהשנים 1983-1984 במוזיאון למשחקי מחשב
צילום: San Andreas / CC BY-SA 3.0



מוזיאון השטאזי

(Stasimuseum)
המוזיאון ממוקם בגוש הבניינים האפרפר שבו שכנה מפקדתה של השטאזי, המשטרה החשאית האכזרית של מזרח גרמניה הקומוניסטית. יש במזרח ברלין מוזיאונים אחרים העוסקים בטראומה של חלוקת העיר, אבל רק כאן תוכלו לחוות את המשטר הטוטליטרי במדינה במלוא עוצמתו.

מוזיאון השטאזי, משרדו של הבוס אריך מילקה

מוזיאון השטאזי, משרדו של הבוס אריך מילקה
צילום: Anagoria / CC BY 3.0



המוזיאון לצילום

(Museum für Fotografie)
למרות שמו, מוזיאון זה מוקדש רק לצלם ספציפי אחד - הלמוט ניוטון. צלם האופנה הברלינאי השנוי במחלוקת עשה לעצמו שם בצילומים של נשים גבוהות ועירומות על עקבים, אותם תוכלו לראות בפנים.

המוזיאון לצילום

המוזיאון לצילום
צילום: Emanuele / CC BY-SA 2.0



נוסעים לחופשה בברלין? רוצים לגלות את המיטב שיש לברלין להציע? מדריך ברלין 2014 החדש והמעודכן יביא אתכם אל מיטב המוזיאונים בעיר.
רוצים לקרוא עוד על ברלין?
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת