דלג לתוכן
plane
מאמרים

איך לבחור תרמיל לשביל ישראל?

- 07/01/2021 מאת: יעקב סער -

קודם כל, מאפיינים את סוג הטיול בשבילו אתם צריכים את התרמיל. פה זה די קל: אתם רוצים תרמיל שיתאים לשביל ישראל. אבל מה זה אומר? זה אומר שהתרמיל צריך:

- להיות נוח. זה ברור מאליו, אבל אי אפשר להדגיש את זה יותר מדי: תרמיל שאיננו נוח מספיק לא מתאים לכם, יהיו מעלותיו אשר יהיו. לא משנה אם הוא מחברה מעולה; אם יש בו את כל התכונות שרציתם ועוד כמה; אם הוא מסוגל לקלוט Wi-Fi ולהכין קפה; ואם כל מי שאתם רואים מסתובב איתו. אם הוא לא מספיק נוח לכם, ותרו עליו.

- להיות בעל נפח מספיק לנשיאת ציוד לכמה ימי הליכה, מזון ומים – כולל במדבר. בתנאי ארצנו, מדובר בדרך-כלל על נפח של 60-70 ליטרים לתרמיל, ומשקל של 15-20 ק"ג כולל התרמיל. כמובן, ייתכן שיהיו מקומות שבהם תיאלצו או תבחרו לסחוב יותר מים ליתר ביטחון, אבל אין טעם להשקיע בתרמיל למשקל כבד במיוחד רק בגלל הסיכוי שפעם אחת תסחבו לעשרה ק"מ משקל של עשרים וחמישה ק"ג. מצד שני, אין לנסות לחסוך משקל על ידי בחירה בתיק קל מדי שמיועד למשקל של עד 8-10 ק"ג, כי את החיסכון הזה תרגישו בגב דרך קבע. תרמילים לא מתאימים כבר השביתו מטיילים. תרמיל עם מערכת גב למשקל 15-20 ק"ג, שבתוכו 12 ק"ג, יהיה הרבה הרבה יותר נוח מתרמיל למשקל 8 ק"ג שבתוכו 12 ק"ג, גם אם האחרון שוקל קילוגרם פחות.

איך יודעים אם הנפח מתאים? השיטה הטובה ביותר היא להכין את הציוד לפני שקונים את התרמיל, להביא את כולו לחנות, כולל בקבוקי מים וכמות מזון נורמלית או משהו ששוקל כמוה, ולנסות להכניס את הכל לתוך התרמיל. אופציה פחות מוצלחת היא לקנות לפי הנפח המוצהר – אבל בנפח המוצהר יש סטיות לא מעטות והמון שיטות חישוב, וכבר נדגמו תרמילים של 60 ליטרים מחברה אחת שהיו גדולים יותר מתרמילי 70 ליטרים של חברה אחרת.

קניית תרמיל קטן מדי איננה יעילה, כמובן, מסיבות ברורות: תרמילים נועדו בדרך-כלל כדי שיסחבו את הציוד בתוכם, למעט תרמילים עם מסגרת חיצונית (הסיכוי שתקנו בטעות אחד כזה הוא בערך כמו הסיכוי של נבחרת ישראל בכדורגל לנצח בגביע העולם. בכדורעף).

כמעט כל התרמילים בארצנו הם בעלי מסגרת פנימית – כלומר, מוטות האלומיניום שמקנים צורה למערכת הגב נמצאים בתוך התיק – ובתרמילים כאלה, ציוד מחוץ לתיק הורס את מרכז הכובד, מושך את הגוף אחורה ולא נוח באופן כללי. שלא לדבר על הקרקוש הנורא שהקים מטייל אחד שהתעקש לסחוב כוס, סיר וסכו"ם, כולם מאלומיניום, כשהם מידלדלים מתרמילו.

גם קניית תרמיל גדול מדי איננה רצויה. תרמילים גדולים שוקלים יותר, מן הסתם, ממקביליהם הקטנים, וגרוע מכך – הם עלולים לעודד אתכם לקחת יותר מדי, כי יש מקום לעוד. כמובן שיש מטיילים שמסוגלים להתגבר על הפיתוי, ולהסתובב עם תרמיל חצי-ריק למעט כאשר באמת לא ניתן להימנע מלמלא אותו. הם מן הסתם גם מסוג בני האדם שלא קונים בספונטניות בסופרמרקט, ומתכננים בתחילת החודש את כל הרכישות בכרטיס האשראי עד תומן. במילים אחרות, זה אפשרי, אבל רוב בני האדם נוטים להיכשל בזה. בנוסף, ישנו מתאם מסויים בין אורך התרמיל לאורך הגב. מי שראה ברנשית בגובה מטר וחצי נאבקת בתיק של 90 ליטר שגבוה כמעט כמוה, יבין את זה בקלות; לכל האחרים נאמר, שתיק גדול מדי באורכו או קטן מדי באורכו לעולם לא יהיה נוח, נקודה. חפשו תיק שמתאים למידותיכם.

- להיות חזק מספיק כדי לעמוד בייסורי השביל. זו לא דרישה מוגזמת מדי, ורוב התיקים יעמדו בהצלחה בטיול בשביל ישראל. אבל תמיד יש את מי שייצא לשביל עם תרמיל אולטרלייט מבד סופר-קל שעמידותו לשחיקה אפסית ולא מיועד להשתפשף עם סלעי הנגב. אז לא, זה לא רעיון טוב אלא אם אתם מטיילים מנוסים ואתם יודעים בדיוק מה אתם עושים ומה מגבלות הציוד שלכם. אחרת, פשוט קנו תיק 'רגיל' והיזהרו מתיקים שמצהירים שהבדים שלהם שוקלים כנוצה, פותחו בידי נאס"א וזכו בפרס נובל לספרות – סלע אחד בנגב, או עץ קוצני אחד בנחל יבנאל, יכולים להרוס לכם את היום. והטיול.

- להיות נגיש. אבל פה יש מלכוד. התיקים הנגישים ביותר הם תיקי מזוודה – אבל הם בד"כ לא מתאימים לטיולים; מערכת הגב לא מספיק טובה, המשקל כבד מדי ומרכז הכובד מושך אחורה. תיקים כאלה מיועדים למעבר מהרכבת למלון, לא מדן לאילת. כמו-כן, הם פגיעים יחסית. הרבה רוכסנים מהווים הרבה נקודות תורפה, ותרמיל מזוודה דחוס היטב יכול לגרום לפקיעת הרוכסן וכדי בזיון וקצף. התרמילים המתאימים למטיילים הם לרוב במבנה שק, ובדרך-כלל, בנפח המקובל לשביל ישראל, כוללים תא תחתון (לשק שינה ובגדים) ותא עליון (לכל השאר), וכן כובע עם כיס עד שלושה, שמיועדים לפריטים קטנים יחסית ולגישה מהירה. תרמיל שק צר יחסית לתרמיל מזוודה, צמוד לגב, ומאפשר – אם מערכת הגב שלו טובה והוא נוח לכם – נשיאה טובה מאוד של המטען בתנאי שטח רבים ומגוונים.

תרמיל שק 'קלאסי' נפתח מלמעלה בלבד (אם יש לו תא אחד) או גם מלמטה (אם יש שני תאים), אך יש כל מיני פטנטים שונים: קיימת פתיחת 'צדפה', שבה רוכסן מקיף את התרמיל באמצעו (על מנת להימנע מהרגישות לפגיעה חיצונית של רוכסן בתרמיל מזוודה) ומאפשר גישה נוחה בלי פגיעה משמעותית בעמידות. קיימים גם פתחים בצורות אחרות, המאפשרים גישה לתכולת התרמיל. אם אתם קונים תרמיל עם גישה מרכזית שכזו, תבדקו קודם אם הוא נוח לכם: יש הרבה גימיקים שנראים מצויין בחנות ולא עובדים בשטח.
- אפרופו גימיקים, כדאי לזכור שהדבר שמוסיף משקל לתיקים יותר מכל איננו בד מסיבי יותר, אלא תכונותיו. רצועות כיווץ רב-כיווניות, כובע שהופך לתיק מותן, כמות נכבדה של לולאות שמאפשרות להצמיד אליהן מרכז מפלגה בגודל בינוני, כיסוי גשם, כיס לשקית שתיה, כיסי ארגונית – חלק מהתכונות האלה מועילות, חלקן פחות מועילות, חלקן מיותרות וכולן דורשות תפרים נוספים (סיבוך ומשקל), בדים נוספים (משקל) ועבודה נוספת (מחיר).

- אחרי שהבאתם את כל הנ"ל בחשבון, הגיע הזמן לצמצם את הבחירה. חפשו ארבעה-חמישה תיקים, מחברות שונות ועם מערכות גב שונות, שמתאימים לכאורה לדרישותיכם. חפשו עליהם מידע באינטרנט, (אתרים בחו"ל, מסיבות גודל גרידא חשופים פחות להטיות של פידבק מזוייף). האם יש פגמים שחוזרים ועולים? האם יש נקודות תורפה? האם יש בכלל מסת משתמשים שיודעת לדווח על התיק? חמש חוות דעת אינן מספיקות כדי לדעת האם התיק טוב או לא; חמשת אלפים, דווקא כן. אם אתם מכירים אנשים שהשתמשו בתיקים, תחקרו אותם היטב על נקודות החוזק ונקודות החולשה של התיק. בדקו במיוחד את נושא התפרים, הרצועות והרוכסנים: כל אלה נקודות כשל אפשריות. תרמילים טובים מצויידים בתפרים כפולים ולעיתים משולשים בנקודות לחץ (כשתראו את התיק מול עיניכם, בדקו האם יש חוטים בולטים, רצועות פרומות, רוכסנים לא נוחים להפעלה, אבזמים חלשים מדי או לא נוחים, ושאר עדויות לגימור לקוי או פגמים בייצור).
- כשצמצמתם את הבחירה, ולכל הפחות כמה שבועות לפני היציאה לשביל, כשאתם לא בלחץ, גשו לחנות שבה המוכרים יודעים להתאים תרמילים (איך תדעו? זו בעיה. לא כל מוכר בכל חנות יודע את המקצוע שלו; קרוב לודאי שברשת מתמחה או חנות ותיקה יידעו טוב יותר מאשר בחנויות שבהן ציוד טיולים הוא רק עוד ענף קטן במכירות, אבל גם זה לא כתוב בברזל).

קחו איתכם את כל הציוד, ואם אין – בררו אם יש לחנות משקולות, או שתביאו בעצמכם בקבוקי מים או כיו"ב, כדי לבדוק את התיק עם עומס אמיתי. העמיסו את התיק בצורה הדומה ככל האפשר לצורה שתהיה בטיול ובדקו שהכל נכנס בתוכו. לגברים מרכז הכובד של הגוף גבוה יותר מאשר לנשים, ובהתאם לכך עיקר המשקל צריך תיאורטית להיות מרוכז גבוה יותר לצורך הליכה נוחה; מקובל שלגברים מרכז הכובד של התיק צריך להיות בין השכמות, ואילו לנשים נמוך יותר, באזור אמצע הגב. דא עקא, שכמעט אין שום דרך לארוז תרמיל בצורה נוחה אם מנסים שהדברים הכבדים יהיו רק בין השכמות וצפונה; מעשית, וכך ממליצים גם כמה מומחים לנושא (ראו למשל במדריך לסידור התיק, פה: http://www.rei.com/learn/expert-advice/loading-backpack.html ), פשוט שמים את הדברים הכבדים במרכז התיק, מעל לשק השינה, וזה נכון גם לגברים וגם לנשים.

- איך מתאימים תרמיל? באופן עקרוני, הרעיון הוא לבדוק שאורך הגב נכון, משקל התרמיל 'יושב' ככל האפשר על המותניים (ולא על הכתפיים), התרמיל צמוד לגוף (ולא נמשך לאחור), והרצועות מתאימות באורכן. לגברים ולנשים בדרך-כלל מתאימים תרמילים שונים, עקב מבנה הגוף השונה. בקווים כלליים לתרמיל המיועד במיוחד לנשים יהיה אורך גב קצר יותר ביחס לתרמיל גברים (הסוג הנפוץ בשוק), הפרש רוחב נמוך יותר בין הכותפות, והיקף גדול יותר, יחסית, של חגורת המותן. אבל כיוון שאנשים ונשים שונים לא רק כקבוצה אלא גם כפרטים, כדאי מאוד לא לפסול את האפשרות של תרמיל המיועד לבני המין השני. יש גברים שתרמילי נשים יתאימו להם יותר מתרמילי גברים, ויש נשים שתרמילי גברים יתאימו להן יותר מתרמילי נשים. ייתכן שכמה צבעים נפוצים בתרמילי נשים עלולות להרתיע כמה גברים-גברים, אבל היי – אם יחידת העילית הסופר-קשוחה של הצבא הבריטי, ה-SAS, יכולה הייתה לבחור בצבע ורוד-פסטל כדי להסוות אחד מכלי הרכב שלה , גם אתם יכולים.

השיטה הכללית להתאמת תרמיל היא (מומלץ מאוד להיעזר במוכר שמבין עניין, וחשוב גם לא להיבהל – זה נראה ארוך ומפחיד, אבל זה רק בגלל שקל הרבה יותר להראות את זה מאשר לכתוב את זה; בפועל, זה לא כל כך מסובך):

1. שימו בתרמיל 5-8 ק"ג. לא לשים, עדיין, את כל המשקל הצפוי לטיול – מאוד קשה לכוון תיק כשהוא מאוד עמוס. אתם צריכים משקל מסויים כדי שהתיק יתנהג כמו תיק של ממש כשמכוונים אותו, ושמשהו ימשוך את התיק למטה; את כל המשקל יהיה אפשר להוסיף אחרי הכיוון.

2. שחררו את כל הרצועות בתרמיל.

3. הרכיבו את חגורת המותן, בלי להדק אותה. רצוי מאוד שלא תהיה לכם חגורת מכנסיים עבה כשאתם מודדים תרמיל, מהסיבות שהוזכרו לעיל.
4. הרימו ביד אחת את התרמיל כך שכרית הגב תמוקם בגב התחתון, מעט מעל עצם הזנב ;

5. הדקו את חגורת המותן עד שהיא נוחה מספיק אולם הדוקה מספיק כדי לא להחליק. ככלל אצבע, רצוי ששליש מרצועת המותן יהיה למטה מעצם הזנב, ושני שליש למעלה.

6. הדקו את רצועות הכתפיים (הכותפות), באמצעות הרצועות התחתונות המתחברות לגוף התיק באזור חגורת המותן. הגובה הנכון הוא כך שהכותפת יוצרת 'קשת' עם הכתפיים. כלומר, היא לא מתחילה מעל לכתפיים ויורדת אליהם – מצב כזה מבטיח שהרצועות לא יהיו מהודקות לגב, התיק לא יהיה יציב ופוטנציאל השפשופים יהיה בלתי-נדלה. מצד שני, כמובן, הכותפת לא אמורה להיות נמוכה מדי – מצב כזה יעביר את כל המשקל לכתפיים, ואתם לא רוצים את זה בכלל.

רובו המוחלט של המשקל צריך להיות על עצם המותן, ובמילים אחרות – מתחת לעמוד השדרה; מי שסוחב את כל המשקל על כתפיו, הולך מן הסתם לסבול מכאבי גב. נקודת היציאה של הכותפות מאחור צריכה להיות פחות או יותר בגובה עצם הבריח. שימו לב: כשהרצועות מהוות 'קשת' כראוי, אין מרווח משמעותי ביניהן לבין הגב. אבל רצועות האיזון העליונות (כלומר, רצועות הניילון שמתחברות לכותפות ומהדקות את התרמיל אל הגוף ) אמורות להיות בדרך-כלל מעט גבוהות יותר מהכתף, אחרת– מסיבות גיאומטריות ברורות – הן יתקשו להדק את התרמיל אל הגוף (זה נכון רק לגבי תיקים לתרמילאים. בתיק של 20 ליטרים, ואפילו בתיק של 50 ליטרים שנגמר בגובה הכתף, אין חובה כזו!). אין להדק אותן יותר מדי, אחרת הכותפת תקבל זוית חדה ולא תהיה נוחה במיוחד. הרצועות האלה קובעות בעיקר את המרחק של התרמיל מהגוף; את גובה הכותפות קובעים הן כיוונן (אם יש אפשרות), והן הרצועות התחתונות.

[פה צריך להסביר שיש יחס הפוך בין יציבות לנוחות. ככל שרצועות האיזון העליונות מקרבות יותר את התרמיל לגוף, הוא יותר יציב – אבל המשקל יושב יותר על הכתפיים. תוכלו להרגיש בקלות: שחררו את רצועות האיזון העליונות עד הסוף: התיק ימשוך אתכם אחורה, אבל המשקל יהיה על המותניים. הדקו אותן ככל שאפשר: התיק יהיה יציב מאוד, צמוד לגב – אבל חלק ניכר מהמשקל יהיה על הכתפיים. בזמן טיול, אם הולכים בשטח נוח, מומלץ לשחרר את הרצועות במידת-מה כדי לאפשר העברת המשקל למתניים, ובשטח קשה, תלול או סלעי, שבו היציבות מעל לכל – יש להדק אותן אל הכתף, ולזכות ביציבות על חשבון נוחות].
7. הדקו את רצועת החזה, כך שהרצועה תהיה הדוקה מספיק כדי להעביר לחץ מאזור בתי השחי ולמנוע החלקה של הכותפות, אך רפויה מספיק כך שתוכלו לנשום בנוחות גם נשימות עמוקות או נשימות מהירות תחת מאמץ. לגברים, כדאי שמיקום הרצועה יהיה טיפה נמוך יותר מבתי השחי, ולנשים – מעל לחזה, אבל אלה כללי אצבע בלבד, הכפופים לכלל החשוב יותר שמה שהכי נוח הוא הכי טוב. שימו לב: אם אתם מתקשים להזיז את הידיים בצורה חופשית לאחר הידוק רצועת החזה, עשיתם משהו לא נכון.
8. הדקו את רצועות האיזון הצמודות לחגורת המותן, אם יש לכם רצועות כאלה. כמה להדק? כך שהתיק לא יזוז יותר מדי, אבל שהחגורה תהיה צמודה לגוף. אם תהדקו יותר מדי, החגורה תתאמץ להיצמד לרצועות במקום למותניים שלכם, ויצא שכרכם בהפסדכם. ושוב, גם פה קיים השיקול של נוחות-מול-יציבות. גם אחרי ההידוק, יהיה מן הסתם פער מסויים בגב התחתון, מעל חגורת המותן, בין התיק לגב. זה בסדר גמור: האזור המדובר בגב הוא בעל שיפוע שלילי, ולא יכול לתמוך במשקל – ושום דבר לא אמור לנוח עליו ממילא.
9. אחרי שהתאמתם את הכל ונראה שהתיק מתאים, לכו עם התרמיל בחנות בסביבות רבע שעה, כולל עליות וירידות במדרגות. כך תוכלו להרגיש האם יש בעיות בהתאמת התיק; חלק ניכר מהבעיות האפשריות יצופו תוך פחות מזה. אם התרמיל נוח – מזל טוב.

10. רצוי לנסות את התרמיל גם בבית במשך הימים מיד לאחר הקניה, לפרק זמן ארוך יותר, כך שאם יתברר שהוא אחרי הכל לא כל כך נוח, יהיה אפשר להחזיר אותו במצב חדש (אז אל תקחו אותו לטיול ארוך). סביר מאוד שיידרשו כוונונים קטנים אחרי כמה ימי שימוש, אבל בשלב זה הם יהיו קטנים למדי. אם אתם לא בכושר, אל תנסו ישר בהתחלה לסחוב את כל המשקל הצפוי: תרגישו די רע. צריך להדגיש גם שעם 20 ק"ג בפנים, המונח 'תיק נוח' נכון כמעט תמיד כמו המונח 'אינקוויזיטור ידידותי' או 'בנק בלי עמלות'. גם התיק הטוב ביותר לא יכול להפוך סחיבת משקל כבד לחווייה מענגת: בעינה תעמוד העובדה שחוץ מאת עצמכם ובשרכם אתם סוחבים גם עשרים קילו נוספים. אל תצפו, עם אף תיק, להרגיש כאילו אתם סוחבים בלון הליום (למעט אם, משום מה, החלטתם לעשות את שביל ישראל בעזרת כדור פורח, כחלומו של כל מטייל בערך. כלב רובוטי שסוחב את הציוד גם בסדר מבחינתי). ההבדלים בין תיק טוב שמותאם למשקל ולגופכם לתיק לא טוב יהיו ברורים מאוד: בתיק טוב, אתם תוכלו לסחוב את המשקל בלי לחשוב עליו כל רגע, בלי שחלקים נבחרים בגופכם יסבלו מאי-ספיקת דם בגלל לחץ מוגזם, בלי שישארו לכם סימנים אדומים ושפשופים על הכתפיים והמותניים. בתיק פחות טוב שאיננו מותאם לכם, יכאב לכם, ואולי גם תסבלו משפשופים ופצעים. זה עד כדי כך פשוט.

מאמר נוסף שעשוי לעניין אתכם: איך לבחור ציוד לשביל ישראל?
רוצים לקרוא עוד על ישראל?
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת