דלג לתוכן
plane
מאמרים

איזה ציוד בישול לקחת לשביל ישראל?

- 07/01/2021 מאת: יעקב סער -

1. גזיה עם מיכל חד פעמי ללא הברגה 190 גר' (מיכל אחד. אולי תצטרכו יותר מדרום לערד, אבל כבר תדעו את זה בדרך. מיכלים ללא הברגה לגזיה עולים כרבע עד שליש ממיכלים עם שסתום, וגם זה שיקול משמעותי. מחירי הגזיות עצמן משתנים מאוד, אין כללים), או גזיה עם מיכל רב-פעמי 220 גרם – כמות שמספיקה ליחיד לשבוע בממוצע.
[משקל לחד פעמי 400-600 גר' כולל הגז; רב פעמי – בממוצע 450-700; מיכל עם 190 גר' שוקל 280 גר' ברוטו, מיכל 220 גר' עם הברגה שוקל 350-380 גר'. הכירה הקלה ביותר לשסתום רב-פעמי שוקלת כ-70 גרם, ואז אפשר בתנאים אופטימליים להגיע ל-420 גרם יחד עם מיכל 220 גר' (נטו). קיימים גם מכלים של 100-110 גרם, אבל שני מיכלים כאלה נדרשים לאדם לשבוע, והמשקל שלהם בערך אותו דבר כמו של מיכל 220 אחד.].
במידה ולוקחים מיכל ללא הברגה, שאיננו מתנתק מהגזיה עד שהוא מתרוקן (מיכל של 190 גר') יש להקפיד היטב על סגירת ברז הגזיה – דליפות יכולות להוביל למצבים לא נעימים במיוחד.

לחילופין אפשר לקחת כהליה עם דלק לאדם לשבוע [450 גר' כולל הדלק] על בסיס תה\קפה בבוקר וארוחה בערב, בביסוס התפריט על מנות חמות. הכהליה איטית מאוד, זה חסרונה וגם יתרונה – כשמגיעים לנקודת החניה מיד מדליקים אותה והולכים לעשות דברים אחרים; אחרי כמה זמן חוזרים והמים עומדים לרתוח (את זמן ההרתחה המדוייק כל אחד יכול לבדוק לעצמו); כמו-כן, אפשר להכין בקלות כהליה תוצרת בית בעלות אפסית – חפשו 'Pepsi Stove' ותמצאו הוראות מפורטות ופשוטות. הכהליה החביבה עלי היא ה-Starlite, אבל למרבה הצער עקב ריבוי בעיות דואר ישראל היצרן כבר לא שולח אותה לארץ. אם יש לכם מישהו שיכול להביא מחו"ל, מומלץ.
2. סיר בישול קטן מאלומיניום, רצוי מצופה טפלון (250 גר' לסיר מספר 16, המספיק לשני בני אדם. מטייל בודד וחסכן ייקח כוס אלומיניום, משקל 100 גר'. מטיילים שהפרוטה מצוייה בכיסם יכולים לקחת סיר טיטניום עם מכסה – 150-180 גר', או כוס טיטניום – 70-80 גר').. לא צריך צלחות – יותר פשוט לאכול מהסיר. מה שכן, כדאי מאוד לנקות סירים מצופי טפלון, ובפרט הזולים שבהם, בכלי שאיננו שורט – הציפוי עלול בהחלט להישרט, ולא הכי מומלץ לאכול טפלון עם הארוחה.
ככלל אצבע – אדם זקוק לנפח של כחצי ליטר לבישול מינימליסטי. מי שבאמת, אבל באמת מינימליסט, יכול להסתפק בכוס טיטניום\אלומיניום לבישול, ולהוסיף את האוכל לכוס. ומי שקיצוני במינימליזם שלו על גבול השפיות, חמוש בשקיות 'טובשילים' ודומיהם ולא מתחשק לו ללכלך כוס, יכול למזוג את המים הרותחים לאריזת האלומיניום של המנה החמה. זה עובד, וכיוון שאתם על השביל אף-אחד לא יזעיק את הפסיכיאטר המחוזי. אני מקווה. עובדה – הוא לא תפס אותי עדיין.
3. פיסת סקוצ'ברייט לניקוי [20 גר'],
4. גפרורים ומצית (גיבוי תמיד טוב), 50 גר'.
5. גוש סבון קטן לניקוי, או סבון נוזלי מרוכז לטיולים, לניקוי ולרחצה: 50 גר'.
6. כוס פלסטיק (50 גרם) לתה וקפה, אם לוקחים סיר.
7. Spork – סכין, מזלג וכף (לרוב פלסטיק) באחד, מאוד נוחים וגם זולים למדי. הטובים עולים 20-30 ₪, הוצאה שדי קל לעמוד בה, ושוקלים 30-50 גרם – לא נורא בכלל.
סה"כ משקל ציוד בישול – 700 – 1050 גר', כולל דלק (מיכל גז רזרבי יעלה את המשקל ל-1270 בקירוב).
הרוצה לחסוך בדלק, יכין לסיר כיסוי מבודד. השיטה די פשוטה. בלינק המצורף יש הדגמה מצולמת של הכנת הכיסוי:
http://blackwoodspress.com/blog/6582/ultralight-backpacking-pot-cozy/
1. קונים מגן שמש לחלון של מכונית – כזה העשוי מבועות מצופות אלומיניום. קונים גם סרט-דבק מבודד – יש בחנויות בניין, עמיד בחום גבוה (אבל לא באש). לא להתבלבל עם סרט דבק 'סתם' בצבע אלומיניום, שעשוי להיות ממש לא מבודד ולהימס בהזדמנות הראשונה.
2. משרטטים עיגול בקוטר מכסה הסיר. חותכים את העיגול, ובעזרת כמה פסים של סרט דבק מדביקים למכסה. אם יש למכסה ידית – עושים חור מתאים.
3. מודדים את היקף הסיר וגובהו. חותכים רצועה בגודל המתאים, עם קצת-קצת רזרבה (אל תתפלאו אם בפעם הראשונה זה לא יילך כל-כך טוב. נסו עד שתצליחו).
4. משרטטים עיגול בגודל תחתית הסיר, וחותכים.
5. מדביקים את הרצועה ועיגול התחתית באמצעות סרט-דבק מבודד. לא לחסוך בסרט הדבק; שכבה כפולה, במקרה הצורך, לא תזיק, ואני נוהג להדביק גם מבפנים וגם מבחוץ לתוספת חוזק – תוספת המשקל זניחה.
6. חותכים מקום לידית\ידיות הסיר. הכלל הוא שאפשר יהיה להושיב את הסיר בתוך המבודד בעזרת הידיות בלבד – הוא צריך להיות לא צר מדי, אחרת תיתקעו, ולא רחב מדי, אחרת הבידוד יאבד.]
לאחר הכנת המבודד (משקל, 50 גר' לסיר ממוצע) השימוש בו הוא בעיקר כדי לחסוך דלק. כאשר ההוראות אומרות לבשל על אש קטנה, אזי מיד לאחר ההרתחה מורידים מהאש את הסיר, מכניסים למבודד ומחכים פי 1.5 זמן מההוראות. להדגמה: באורז, למשל, אחרי ההרתחה מחכים 30 דקות כשהסיר במבודד. ב'מנה חמה' הדורשת בישול של 5 דקות, מחכים 7-8 דקות לפני שבודקים את המצב). המבודד יכול כך לחסוך המון דלק, והמכסה המבודד מקצר מעט גם את זמן ההרתחה.

מאמר נוסף שעשוי לעניין אתכם: איך לבחור ציוד לשביל ישראל?
רוצים לקרוא עוד על ישראל?
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת