דלג לתוכן
plane
אתרים
unter-den-linden#ed3a8bאוּנטֶר דֶן לינדֶן

אונטר דן לינדןרחוב

Unter den Linden

תצפית על אוּנטֶר דֶן לינדֶן מאי המוזיאונים. ברקע: טירגארטן ושער בראנדנבורג
תצפית על אונטר דן לינדן מאי המוזיאונים. ברקע: טירגארטן ושער בראנדנבורג
צילום: Nath el Biya / CC BY-SA 2.0
  • תחבורה ציבורית‏ Brandenburger Tor, Unter Den Linden
  • ניווט אל שער בּרָנדֶנבּוּרג
השדרה הרחבה (Unter den Linden;‏ מילולית ‘תחת עצי התרזה’), החוצה את מרכז ברלין, החלה את דרכה במאה ה־16, כשביל כרכרות אל שדות הציד בטירגארטֶן. שנים רבות לאחר מכן, ב־1647, ניטעו לאורכה עצי התרזה, המסמלים את מעמדה כשדרה הראשית של העיר. השדרה מקשרת בין שער בּראנדֶנבּוּרג ‏  לבין אי המוזיאונים, שם ניצב בעבר הארמון העירוני. לאורכה נוסעים אוטובוסים בקווים 100 ו־200, ונחפר בימים אלה קו חדש של הרכבת התחתית, שייחנך בשנת 2020.
בהליכה מכיוון שער בּראנדֶנבּוּרג תראו תחילה את שגרירות בריטניה   (מימין, בפינת Wilhelmstr) ואז את שגרירות הונגריה   (משמאל), אליה צמוד מוזיאון השעווה של מאדאם טוּסוֹ ‏  (Madame Tussauds;‏ מס’ 74), המומלץ לחובבי הז’אנר.

המבנה המרשים ביותר בחלק זה של השדרה הוא שגרירות רוסיה   (Russische Botschaft;‏ מס’ 63-65), שנבנה ב־1950 כשגרירות ברה”מ במזרח גרמניה. זוהי דוגמה אופיינית לקלסיציזם סוציאליסטי - הגרסה הסובייטית לסגנון הניאו־קלאסי, בה מחליפים פסלי פועלים ואיכרים את המוזות והאלים היווניים. ממול, בפורום וילי בּראנדט ‏  (Willy-Brandt-Forum;‏ מס’ 62), יש תערוכה קבועה המוקדשת לקנצלר־לשעבר, שהיה גם ראש עיריית מערב ברלין.

לאחר שתחצו את Glinkastr תראו מימין את בניין הקוֹמישֶה אוֹפֶּר   (Komische Oper), שמאחורי חזותו המשמימה חבוי אולם יפהפה מסוף המאה ה־19. בצומת הבא תחצו את פרידריכשטראסֶה (Friedrichstr), רחוב סואן של חנויות־יוקרה, משרדים ומלונות. מעבר לצומת, מצד ימין, מזמינים שלטים גדולים אל Drive ‏  – מרכז תצוגה היי־טקי של חברת פולקסוואגֶן שנפתח ב־2015 ומוקדש לתערוכות מתחלפות בנושאי רכב ותחבורה.
בפינת Charlottenstr ניצב מדרום לשדרה היכל האמנות של הדוֹיטשֶה בנק ‏  (Deutsche Bank Kunsthalle;‏ מס’ 13-15), התופס מספר קומות ממשרדי הבנק ומשמש לתערוכות מתחלפות של אמנות בת־זמננו. הבניין גדל־המידות מעברה האחר של השדרה נבנה ב־1914 וכיום משמש את הספרייה הממלכתית ‏  (Staatsbibliothek).

פסל מעורר התפעלות של פרידריך השני על סוסו ‏  ניצב בנקודה שבה נפסקים עצי התרזה והשדרה נפתחת לכיכר בֶּבֶּל ‏ . אחרי הכיכר ניצבים בצד הצפוני של השדרה בית המשמר החדש ‏  והמוזיאון לתולדות גרמניה ‏ , ומולם (מדרום לשדרה) תראו שלושה מבנים שנהרסו לחלוטין במלחמת העולם השנייה או מיד אחריה ונבנו מחדש: ארמון הנסיכות ‏  (Prinzessinenpalais;‏ מס’ 5) הבארוקי מהמאה ה־18, ארמון נסיך הכתר ‏  (Kronprinzenpalais;‏ מס’ 3) הניאו־קלאסי (שמשמש כיום לתערוכות מתחלפות) ובית קצין המשמר ‏  (Kommandatenhaus;‏ מס' 1), שם שוכנת ההנהלה של הוצאת הספרים בֶּרטֶלסמָן. בקצה השדרה נמתח גשר הארמון ‏  (Schlossbrücke), המעוטר בפסלי לוחמים בסגנון קלאסי שיצר קרל פרידריך שינקֶל. הגשר חוצה את התעלה אל אי המוזיאונים.
תצפית על אוּנטֶר דֶן לינדֶן מאי המוזיאונים. ברקע: טירגארטן ושער בראנדנבורג
תצפית על אוּנטֶר דֶן לינדֶן מאי המוזיאונים. ברקע: טירגארטן ושער בראנדנבורג
צילום: Nath el Biya / CC BY-SA 2.0
תצפית על אוּנטֶר דֶן לינדֶן מאי המוזיאונים. ברקע: טירגארטן ושער בראנדנבורג
אוּנטֶר דֶן לינדֶן בציור של אדוארד גארטנר מ-1853
אוּנטֶר דֶן לינדֶן בציור של אדוארד גארטנר מ-1853
צילום: אוסף קרן אוסקר ריינהרט / Public Domain
אוּנטֶר דֶן לינדֶן בציור של אדוארד גארטנר מ-1853
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
  • שאלות נפוצות17/01/2023

    סדרת "הטיול כבר בפנים" מייצגת את הדור הבא של ספרי הטיולים. במדריכים המודפסים, ובאפליקציה המקושרת אליהם, הוטמעו כלים שיאפשרו לכם לתכנן ולהוציא לפועל את הטיול שאתם רוצים, בדרך שאתם רוצים. השקענו מאמץ כדי שהשימוש במדריכים יהיה אינטואיטיבי ופשוט ככל האפשר, אבל תמיד יש שאלות - ואת הנפוצות והחשובות שבהן ריכזנו להלן. [קראו עוד]

  • איך להתקין את יישומון ״הטיול כבר בפנים״ על מסך הבית של הטלפון שלך?08/05/2021

    יישומון ״הטיול כבר בפנים״ הוא יישומון רשת מתקדם (Progressive Web App) או בקיצור PWA. המשמעות היא שלא צריך להוריד את היישומון מחנות האפליקציות, אלא ניתן להגיע אליו ישירות דרך הדפדפן. ניתן לגלוש ביישומון באמצעות דפדפן, אבל כדי להנות מחוויית משתמש טובה יותר, מומלץ להתקין אותו על מסך הבית של הטלפון. כך תעשו זאת נכון. [קראו עוד]

  • מה לכלול בערכת עזרה ראשונה לשביל ישראל?07/01/2021

    [קראו עוד]

אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת