דלג לתוכן
plane
אתרים
transfagarasan#ed3a8bכביש טרָנספֶגֶרֶשאן

כביש טרנספגרשאןמסלול נהיגה

Transfăgărășan

כביש טרָנספֶגֶרֶשאן
כביש טרנספגרשאן
צילום: אהד שרב / ©
  • מסלול נהיגה

  • נקודת מוצאצומת הכבישים E68 ו-7C ‏ 
  • נקודת סיוםקוּרטֶאָה דה אָרגֶ'ש ‏ 
  • משך הנהיגהכשלוש שעות ללא עצירות וכשאין עומס תנועה. עם עצירות - כשש שעות
  • אורך המסלול119 ק"מ
  • איפה אוכליםפיקניק (עם חיזוק במסעדות) באגם בָּלֶאה
  • ניווט אל צומת הכבישים E68 ו-7C
הכביש הסלול השני בגובהו ברומניה נחשב לאחד מהנופיים ביותר לא רק ברומניה אלא בעולם כולו. זהו כביש בעל פיתולים ועיקולים חדים אשר חוצה את הרי הפגראש, הגבוהים ביותר ברומניה, ונסיעה לאורכו תעצור את נשימתכם לא רק בשל עיקוליו החדים, אלא בשל הנופים הדרמטיים לאורכו שכוללים הרים, צוקים תלולים, יערות, אגמים ומפלים. לא במקרה הכביש זכה בתואר "הכביש הטוב בעולם" בתוכנית הטלוויזיה "טופ גיר".
הכביש נסלל בשנות השבעים של המאה העשרים בהוראתו של שליט רומניה הרודן צָ'אוּשֶסקוּ שהקים אותו כדי להבטיח מעבר מהיר דרך הקרפטים בין ואלאכיה לטרנסילבניה במקרה של פלישה סובייטית. העבודה על הפרויקט המגלומני נמשכה כארבע שנים וחצי, והצריכה שימוש בשישה מיליון ק"ג של דינמיט כדי לפוצץ את הסלע המוצק. העבודות בכביש גבו את חייהם של לא פחות מ-38 קורבנות.
הדרך מתוארת מצפון לדרום. אם אתם נוסעים מדרום לצפון, קראו את התיאור בסדר ההפוך.
הדרך מתחילה במעגל התנועה בצומת הכבישים E68 ו-7C ‏ , שכבר ממנו ניתן לראות את הפסגות המושלגות של הרי הפגראש (Munții Făgărașului). שימו לב שאם בשלב זה תחפשו בתוכנת הניווט את היעד הסופי שלנו, העיירה קוּרטֶאָה דה אָרגֶ'ש ‏ , התוכנה תנסה לשכנע אתכם לנסוע בדרך חילופית, מהירה יותר. סרבו בתוקף והמשיכו לכיוון ההרים. ליתר ביטחון תוכלו לנווט אל נקודה באמצע הדרך: אגם בָּלֶאה ‏ . תחילת הדרך, במישור, בין שדות מוריקים. עד מהרה היא חולפת דרך העיירה קָרטישוארָה ‏  (Cârțișoara) וממשיכה במישור בנוף של שדות וחוות חקלאיות. לאחר צומת הדרכים המובילה לחוות הפורלים אלבוטה ‏  (Păstrăvăria Albota), הדרך נכנסת לשטח מיוער, ומתחילה לטפס בין גבעות. ככל שהגובה עולה, הדרך הופכת עקלתונית יותר ויותר, עד ההגעה לחלק בעל השם ההולם עקלתון סיכת השיער ‏ , הקרוי כך על שם צורת הפיתול הכפול בדרך (נראה בעצם כמו שתי סיכות שיער החולקות צלע משותפת). מכאן ואילך תחלפו מפעם לפעם מתחת למחסה בטון שנועד להגן על נוסעי הכביש ממפולות סלעים.
בפניה החדה הראשונה של סיכת השיער, תוכלו לראות את הכניסה לתחנה התחתית של רכבל בָּלֶאה ‏ . בנקודה זו, כבר מהכביש ניתן לערוך תצפית על מפל בָּלֶאה ‏ .
 חלופה: אנשים שלא מעוניינים לחצות ברכב את כל כביש טרָנספֶגֶרֶשאן יכולים לחנות כאן, לנסוע ברכבל עד אגם בָּלֶאה ובחזרה, ולראות בדרך את המפל ממעוף הקרון. מהדרך עצמה אין גישה נוחה למפל. קראו להלן תיאור של הפעילויות באגם בָּלֶאה.
לקראת סוף סיכת השיער תראו מצד ימין של הדרך סלע אימתני גדול ששרד את פיצוצי הדינמיט בפריצת הדרך. זהו שער המהנדסים ‏ , שלוחית מתכת הנעוצה בו, מספרת את סיפור פריצת הדרך על ידי מהנדסי הצבא הרומני בשנת 1971. מעט בהמשך הדרך מופיע ציון היסטורי נוסף. זהו שער המפגש ‏ , או ציון המקום בו נפגשו שתי יחידות הצבא, שפרצו את הדרך משני כיוונים שונים. בשל טעויות מדידה, אחת הדרכים היתה גבוהה ב-9 מ' מהדרך השניה והיה צורך להנמיך אותה. בכמה נקודות בין השערים ניתן להחנות את המכונית ולערוך תצפית לכיוון העמק, ובין היתר אל הרכבל ואל נחל בָּלֶאה, שימשיך וילווה אותנו במעלה הדרך. מרחוק ניתן גם לראות את מפל בָּלֶאה . עוד כמה מחסות הגנה ממפולות, והדרך מתלכדת עם העמק, בנקודה קרובה מאוד למפל. זהו גם האזור בו מסתיים קו העצים, שהסתירו עד כה את העקלתונים בכביש. עכשיו המסך עולה על ההצגה הכי טובה בכביש.
הדרך עוברת כעת ממש בסמוך לנחל בָּלֶאה ואם תחנו את המכונית בנקודה זו, ‏  תוכלו להשקיף אל הנחל וגם להגיע ממש עד אליו.

מכאן נכנסת הדרך לקטע שהביא לה את השבחים והתארים. סעו מעט, עד שהדרך תתחיל לטפס במעלה ההר. אם תביטו קדימה בכיוון הנסיעה תראו את הכביש כסידרה של ביצורים אימתניים . אם תתקדמו ותביטו לאחור, תראו את הלולאות המרהיבות של טרָנספֶגֶרֶשאן. ציינו על המפה שתי נקודות תצפית מומלצות, תחתונה ‏  ועליונה ‏ , אבל אין חובה להיצמד אליהן. עצרו לצד הכביש במקום בטוח, ותוכלו לצפות וליהנות בעצמכם.

המשיכו במעלה הדרך עד שתגיעו לחניה של אגם בָּלֶאה ‏ . סביר להניח שזו תהיה החניה הארוכה ביותר ביום הטיול. נסו לחנות סמוך לכביש (ולא, למשל, ליד Cabana Bălea Lac ‏ , מכיוון שהדרך ממנה והחוצה עלולה להיות פקוקה). אגם בָּלֶאה הוא אגם קרחוני מהיפים ברומניה, ומקום נהדר לעצור בו לפיקניק. תוכלו להצטייד בדוכני המזון הרבים שבצד הדרך. אם אתם רוצים ארוחה יותר משביעה, תוכלו לאכול בCabana Bălea Lac ‏ 

בצד המזרחי של החניה תוכלו (קרוב לוודאי, תלוי בעונה ובמזג האוויר) לראות את שרידיו של קרחון המוקף בנוף אלפיני יפהפה, כולל בקתות ועדרי צאן . אפשר לארגן כאן מיני ביקור בחרמון, כולל בניית אישון שלג והטלת כדורי שלג . כשתתעייפו, פנו מזרחה וצאו לטיול סביב האגם עם כיוון השעון. לכו בדרך העפר המקיפה את האגם ועברו ליד התחנה העילית של רכבל בָּלֶאה. קצת הלאה משם תוכלו להציץ בחזרה אל עיקולי הכביש בהם נסעתם זה עתה. חלפו על פני בקתת אגם בָּלֶאה, והמשיכו הלאה ככל שזמנכם מאפשר, בשביל המקיף את האגם. אי אפשר להשלים את ההקפה, אז קחו בחשבון שתצטרכו לחזור על עקבותיכם. גם מעבר לאגם יש שרידי שלג כמעט עד סוף הקיץ, כך שהילדים יוכלו להתאמן בהשטת קרחונים באגם ובהטלת גושי קרח. אם ישחק לכם מזלכם, תוכלו לראות מקומיים הטובלים במים הכמעט קפואים של האגם.

חיזרו למכוניות, צאו לדרך, ומיד תגיעו למנהרה. לצבא הרומני נמאס כנראה לסלול לולאות כביש עד השמיים, ואת החלק הקרוב ביותר לפסגה, בגובה 2,042 מ׳, תחצו במנהרה צרה, שניתן לראות בה את סימני החציבה.
מכאן הדרך מתחילה לרדת עם (הפתעה!) שפע של פיתולים ועיקולים. גם בצד הזה יש אגם קרחוני, הפעם אגם קָפּרה ‏ , אך הוא פחות נגיש מקודמו. מאגם זה נשפך (הפתעה!) נחל תאום לנחל בָּלֶאה ושמו ברומניה, נחל קָפּרה. במורד הדרך תוכלו לעצור ולהשקיף על מפל קפרה (העז) ‏  הממוקם בהתחשבות ממש בצד הדרך. המשיכו במורד הכביש בנסיעה ארוכה עד שתגיעו לאגם וידרארו ‏ , אגם מלאכותי שנוצר בעקבות בניית סכר, אליו נגיע בהמשך. האגם נראה יפהפה על המפה, אך כמעט שאין רואים אותו מהכביש בגלל סבך העצים. אחרי נהיגה ארוכה מגיעים לסכר וידרארו ‏  העצום. החנו את הרכב לפני הסכר וצאו לטיול קצר אליו. בתחילה תוכלו לראות אותו מצד האגם , ולאחר מכן, להתעלף מגובהו בצד השני.

אחרי מעבר במנהרה נוספת לאחר הסכר, הכביש ממשיך לרדת בנוף מיוער. זהו אזור שדובים נצפו בו פעמים רבות, אז הסתכלו היטב לצד הדרך . בסיום הירידה, תגיעו לחניה של אתר מצודת פואנרי. ‏  בעת מסע התחקיר לכתיבת מדריך זה, המצודה היתה סגורה לקהל הרחב (מזה זמן רב) בשל נוכחות דובים באזור. אם המצב ישתנה, תוכלו לכבד את עצמכם בטיפוס של 1480 מדרגות אל המצודה, הידועה כמשכנו של ולאד השלישי, ששימש השראה לדמותו של דרקולה.

המשיכו לנסוע בכיוון דרום, ומסענו יסתיים בעיירה קוּרטֶאָה דה אָרגֶ'ש ‏ .
הנסיעה בכביש מתאימה לנהגים מיומנים, הן בשל הפיתולים החדים והן בשל הנוף שעלול להסיח את דעתכם. הכביש סגור ברובו בעונת החורף. הוא פתוח לרוב מאמצע חודש יוני ועד אמצע חודש נובמבר, אבל הזמנים עלולים להשתנות משנה לשנה.
נסיעה רבת פיתולים בטראנספגרשאן
כביש טרָנספֶגֶרֶשאן
כביש טרָנספֶגֶרֶשאן
צילום: אהד שרב / ©
כביש טרָנספֶגֶרֶשאן
תצפית אל מפל בָּלֶאה מהכביש
תצפית אל מפל בָּלֶאה מהכביש
צילום: אהד שרב / ©
תצפית אל מפל בָּלֶאה מהכביש
נחל בָּלֶאה זורם כאן מאוד בסמוך לכביש
נחל בָּלֶאה זורם כאן מאוד בסמוך לכביש
צילום: אהד שרב / ©
נחל בָּלֶאה זורם כאן מאוד בסמוך לכביש
פיתולי טרָנספֶגֶרֶשאן - מבט מלמטה
פיתולי טרָנספֶגֶרֶשאן - מבט מלמטה
צילום: אהד שרב / ©
פיתולי טרָנספֶגֶרֶשאן - מבט מלמטה
העמק, נחל בָּלֶאה וכביש טרָנספֶגֶרֶשאן
העמק, נחל בָּלֶאה וכביש טרָנספֶגֶרֶשאן
צילום: אהד שרב / ©
העמק, נחל בָּלֶאה וכביש טרָנספֶגֶרֶשאן
דובה בצד הכביש ליד מצודת פואנרי
דובה בצד הכביש ליד מצודת פואנרי
צילום: אהד שרב / ©
דובה בצד הכביש ליד מצודת פואנרי
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת