דלג לתוכן
plane
אתרים
trakt-krolewski1#ed3a8bהדרך המלכותית

הדרך המלכותיתמסלול הליכה

Trakt Królewski

חנויות אופנתיות, בתי קפה קטנים וחמודים ואווירה עירונית מלהיבה בדרך המלכותית
חנויות אופנתיות, בתי קפה קטנים וחמודים ואווירה עירונית מלהיבה בדרך המלכותית
צילום: Slawek L / Public Domain
  • מסלול הליכה

  • נקודת מוצאכנסיית אנה הקדושה (ליד ‏‏ ‏‏ Stare Miasto;‏ טפסו במדרגות שליד הגשר, משמאל לכביש)
  • נקודת סיוםכיכר שלושת הצלבים (‏‏ Plac Trzech Krzyży)
  • משך ההליכהשעה וחצי (לא כולל כניסה לאתרים)
  • אורך המסלול2.3 ק"מ
  • איפה אוכליםאוכל פולני מסורתי ב-Zapiecek  , סופגנייה מקומית בקונדיטוריית A Blikle  
  • ניווט אל כנסיית אנה הקדושה
חלקו הצפוני של המסלול שעשו המלכים הפולנים מהטירה המלכותית שבעיר העתיקה לארמון וילאנוב בדרום העיר הוא מסלול הליכה מרתק, העובר ברחובות היפים והאופנתיים ביותר בעיר. הדרך מתחילה ברחוב קרָקוֹבסקיָה פּשֶדמיֶישצָ'ה (Krakowskie Przedmieście;‏ בפולנית "רחוב פרבר קרקוב"), שנסלל במאה ה-15 והיה במאה ה-17 לרחוב הארמונות של האצולה הפולנית, וממשיכה אל נובי שוִויאט (Nowy Świat;‏ "העולם החדש"), רחוב שקיבל את שמו במאה ה-17, כשהעיר החלה לגדול ולהתרחב. במאה ה-18 נבנו לאורך הרחוב ארמונות עץ, שהוחלפו בתקופת נפוליאון בארמונות אבן בני שלוש קומות, ובמאה ה-19 הוא היה למרכז המסחרי של ורשה החדשה.
רוב המבנים בדרך המלכותית נהרסו במהלך מלחמת העולם השנייה, אבל לאחריה שוחזרו ארמונות רבים והוסבו למוסדות ממשלתיים ולמוסדות השכלה. לאורך המסלול יחכו לכם כנסיות ניאו־קלאסיות יפהפיות, ארמונות מפוארים ואנדרטאות המנציחות את גדולי האומה הפולנית - ובין פיסת היסטוריה אחת למשנה תוכלו ליהנות מחנויות אופנתיות, מבתי קפה קטנים וחמודים ומאווירה עירונית מלהיבה, שזבכותה זהו אחד האזורים האהובים ביותר על התיירים בעיר.
  המסלול מתחיל בכנסיית אנה הקדושה ‏  (Kościół św. Anny) הסמוכה לכיכר הטירה. מהכנסייה צאו דרומה (ימינה כשפניכם לכנסייה) בשדרה הרחבה Krakowskie Przedmieście עד שתראו לשמאלכם מדשאה ובה אנדרטה ‏  (Pomnik Adama Mickiewicza) למשורר הפולני הרומנטי אדם מיצקֶביץ'. האנדרטה הוצבה כאן בשנת 1898, לציון מאה שנים להולדת המשורר;‏ באותה תקופה עברה פולין תהליכים נרחבים של רוסיפיקציה (הטמעת התרבות הרוסית), והפולנים ראו בהצבת הפסל הישג לאומי חשוב.

לאחר עוד כמה צעדים תראו משמאלכם את חזיתה המעניינת של הכנסייה הכרמליטית ‏  (Kościół seminaryjny). ערכו בה ביקור קצר והמשיכו לבניין הבא, ארמון הנשיאות ‏  (Pałac Prezydencki) של פולין, שבחזיתו ניצב פסל יוזף פּוֹניאטוֹבְסקי ‏  (Paminklas Jozefui Poniatovskui). בצמוד לארמון ומיד אחריו ניצב מלון בריסטול ‏  (Hotel Bristol) היוקרתי, שנבנה כבית אחוזה עירוני והחל מ-1901 התארחו בו אנשי שם רבים, בהם פבלו פיקאסו, סופיה לורן, וודי אלן ומרטין סקורסזה. בפארק המוצל שאחרי המלון תוכלו לטייל ולראות פסל של הסופר בּוֹלֶסלָב פּרוּס ‏  (Pomnik Bolesława Prusa), מחשובי הסופרים הריאליסטיים של פולין במאה ה-19 (בעברית ראה אור ספרו הבובה);‏ הכתובת מתחת לפסל מתארת אותו כ'סופר דגול ומחנך האומה'.

מול הפארק, פנו ימינה ברחוב Gen. Michała Tokarzewskiego-Karaszewicza ולכו כ-100 מ׳ עד שתראו משמאלכם פסל ‏  (Pomnik Józefa Piłsudskiego) של המרשל יוזף פּילסוּדסקי, אבי האומה הפולנית המודרנית. הפסל, שהוצב ב-1995, עשוי ברונזה ושחם, מתנוסס לגובה שלושה מ' ומשקיף לעבר כיכר אספלט הקרויה על שמו.

 תוספת: מעבר לכיכר מסמנות שלוש קשתות עתיקות את הכניסה לגן הסאקסוני ‏  (Ogród Saski), שבו תוכלו לערוך טיול קצר.


שובו אל הדרך המלכותית ופנו ימינה. משמאלכם תראו שני מבנים השייכים לאוניברסיטת ורשה, שנוסדה ב-1816, נסגרה בידי הרוסים זמן קצר אחרי מרד נובמבר ועם השנים הייתה למוסד האקדמי החשוב ביותר בפולין. ראשון ניצב ארמון טישקיֶיביץ' ‏  ׁׂ(Pałac Tyszkiewiczów) הניאו-קלאסי, המשמש היום מוזיאון, ואחריו ארמון אוּרוּסקי ‏  (Pałac Uruskich), שם שוכנת הפקולטה לגיאוגרפיה. שני המבנים עלו באש במהלך מרד ורשה, אבל שוחזרו לאחר המלחמה. מיד אחרי ארמון אוּרוּסקי תוכלו לעבור בשערבארוקי נאה אל שדרת עצי תרזה המובילה לעומק הקמפוס.

שובו לרחוב, פנו שמאלה והמשיכו עד שתראו מימינכם את צמד הצריחים בחזיתה של כנסיית הצלב הקדוש ‏  (Bazylika Świętego Krzyża)|, שם טמון לבו של המלחין הלאומי פרדריק שופן. מעט אחרי הכנסייה, ברחבה פתוחה מעברו השני של הכביש, ניצב פסלו של פסל ‏  (Pomnik Mikołaja Kopernika) של האסטרונום הפולני ניקולאוס קופרניקוס, מי שהראה כי כדור הארץ סובב סביב השמש. בפסל, שהוצב ב-1830 בכניסה לפקולטה למדעי הטבע, נראה המדען כשהוא אוחז בידו מצפן ודגם של כיפת השמיים;‏ מצדו האחד חקוק בלטינית: "האומה אסירת התודה מוקירה את ניקולאוס קופרניקוס", ומעברו האחר נכתב בפולנית: "לניקולאוס קופרניקוס, מבני מולדתך".

בערך בנקודה זו נעשה הרחוב צר יותר, שמו משתנה לנובי שוִויאט, ולאורכו נפרשים חנויות, מסעדות ובתי קפה. זה הזמן ליהנות מן המטעמים המקומיים בסניף של רשת המסעדות הפופולרית Zapiecek   (מס' 64 ברחוב) או בבית הקפה המצוין A Blikle   (מס' 35).

 תוספת: אם אתם עם ילדים (או שמעולם לא נפרדתם מהילד הפנימי שבכם), פנו כאן ימינה אל המדרחוב המקסים Chmielna, ובסופו פנו שמאלה אל Krucza. בצומת הבא, בתוך מרכז הקניות Cedet, שוכן סניף גדול של רשת חנויות הצעצועים SMYK ‏ ;‏ אחרי סיבוב בחנות, פנו שמאלה ל-al. Jerozolimskie ושובו למסלול הראשי.
המשיכו ברחוב נובי שוִויאט עד כיכר שארל דה גול (Rondo Charles’a de Gaulle’a);‏ מעברה הרחוק של הכיכר הוצבה ב-2005 אנדרטה לגנרל הצרפתי ‏  (Pomnik Charles de Gaulle), כמחוות הוקרה לסיוע שהעניקה צרפת לפולנים בהדיפת הצבא האדום, באוגוסט 1920. המשיכו דרומה עד שתראו את המבנה העגול כנסיית אלכסנדר הקדוש ‏  (Kościół św. Aleksandra), שמאחוריה משתרעת כיכר שלושת הצלבים ‏  (plac Trzech Krzyży), נקודת הסיום של המסלול. ‏

הדרך המלכותית המקורית נמשכה מכאן לכיוון דרום, דרך שדרת אוּיאזדוֹב (Aleje Ujazdowskie), פארק וואזֶ'נקי וארמון בֶּלוֶודֶר, עד ארמון וילאנוֹב. עם זאת, מפאת המרחק, מומלץ לא ללכת ברגל עד הארמון, אלא לסיים את המסלול בכיכר שלושת הצלבים.
חנויות אופנתיות, בתי קפה קטנים וחמודים ואווירה עירונית מלהיבה בדרך המלכותית
חנויות אופנתיות, בתי קפה קטנים וחמודים ואווירה עירונית מלהיבה בדרך המלכותית
צילום: Slawek L / Public Domain
חנויות אופנתיות, בתי קפה קטנים וחמודים ואווירה עירונית מלהיבה בדרך המלכותית
הדרך המלכותית
הדרך המלכותית
צילום: Witia / CC BY-SA 3.0
הדרך המלכותית
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת