דלג לתוכן
plane
אתרים
rheinfall#ed3a8bרָיינפאל

ריינפאלמפל

Rheinfall

קשת ססגונית במפל הריין הסוער
קשת ססגונית במפל הריין הסוער
צילום: Gzzz/Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0
  • כתובת‎8212 Neuhausen am Rheinfall, Switzerland
  • חניהמגרש חניה   בתשלום בגדה הצפונית;‏ חינם בטירת לָאוּפֶן ‏  בגדה הדרומית
  • אתר אינטרנטפתח בחלון נפרד
  • נגיש לעגלות ילדים.
  • משך זמן מומלץ באתר: ארבע שעות
  • ניווט אל מגרש החניה של מפל הריין
במפל האדיר (Rheinfall), הרחב ביותר באירופה, גולש הנהר רָיין במורד הסלעים בזרם מים גועש, שרוחבו 150 מ' וגובהו 23 מ'. בניגוד למפלים של היער השחור ורכס האלפים, כאן האטרקציה היא לא הגובה אלא עוצמת הזרם האדירה במפל, והסלע הבולט שניצב בלבו - מראה דרמטי שיביא אתכם להתפעל מכוחם של איתני הטבע. בכל השנה (פרט ללילות ירח מלא) מואר המפל באורות צבעוניים, מרדת החשיכה ועד 23:00;‏ לוח זמנים מפורט זמין להורדה באתר האינטרנט.
ניתן לצפות על המפל מגדתו הצפונית או הדרומית של הנהר, ולשתי האפשרויות יש יתרונות וחסרונות. אם רוצים ליהנות מכל האפשרויות, מומלץ לחנות (חינם) בגדה הדרומית ולחצות לצפונית בסירה או ברגל;‏ בין הגדות מקשר שביל (כארבעים דקות הליכה;‏ כולל מדרגות, ולכן לא מתאים לעגלות) המשקיף על המפל בכמה נקודות, וחוצה את הנהר בגשר רכבת ישן.

  נשמות רוקדות

לסלע הקטן יותר מבין השניים שבלב המפל קוראים השוויצרים בשם הציורי 'סלע מחול הנשמות'. הסיבה היא אגדה עתיקה המספרת על אציל בריטי שהיה יכול בשעות הלילה להפריד את נשמתו מגופו ולשלוח אותה לטייל ברחבי העולם. נשמתו של האציל, שהשתמשה במסלולו של הנהר רָיין ככלי לניווט, עצרה פעם לנוח על הסלע בליל ירח מלא, והתאהבה בנוף הדרמטי. מאז נהג האציל לבקר בסלע כל חודש, וכשהתחתן עם נסיכה רוסית לימד גם אותה את אמנות נדידת הנשמות, והיה לוקח אותה לרקוד על הסלע מדי חודש. המקומיים אומרים שבליל ירח מלא אפשר עדיין לראות בין רסיסי המים את נשמותיהם של האציל ואהובתו רוקדות מעל המפל.


בגדה הצפונית, סמוך לכפר נוֹיהָאוּזֶן אָם רָיינְפָאל (Neuhausen am Rheinfall), תוכלו להשקיף על המפל מטיילת שלאורכה כמה בתי קפה ודוכני שעשועים;‏ הנוף ציורי, אבל המפל רחוק יחסית והחוויה מסעירה פחות מזו שתזכו לה בגדה הנגדית. בקצה הטיילת ניצב בית גלגל המים ‏  ובו שחזור של טחנת מים מסורתית, מהסוג ששימש לניצול כוחם של המפלים מאז המאה השתים־עשרה. כיום יש כאן בית קפה עם נוף מרהיב.
ממרכז המבקרים ‏  בתחילת הטיילת מוביל גשר אל אי קטנטן, ששימש בעבר לפריקה ולטעינה של סחורות וכיום שוכנת בו טירת וֶרת ‏  (Schlössli Wörth), שנבנתה במאה התשע־עשרה כמסעדה ובית הארחה. המזח הסמוך לטירת וֶרת הוא נקודת המוצא לטיולי השיט של חברת Rhyfall-Mändli  , המציעה שיט אל טירת לָאוּפֶן שבגדה הדרומית של הנהר (קו 2 - אדום;‏ 10 דקות;‏ 7.5/5 פ' לגילאי 6-16/למבוגר, כולל כניסה לטירה);‏ וכן שיט אל המפל, במסלול מעגלי הצופה עליו מכמה נקודות (קו 4 - כחול;‏ 15 דקות;‏ יוני-אוגוסט בלבד;‏ 6/3 פ' לגילאי 6-16/למבוגר);‏ אבל כדי להרגיש את העוצמה ממש, מומלץ לשוט אל הסלע שבלב המפל (קו 1 - צהוב;‏ 25 דקות;‏ 10/5 פ' לגילאי 6-16/למבוגר), לטפס עליו ולצפות במים הגועשים מכל עבר. השיט יוצא מדי עשר דקות, וניתן להישאר על הסלע כמה שרוצים ולחזור בסירה מאוחרת יותר. באותו מקום מציעים גם טיול שיט ארוך יותר באזור המפלים (קו 5;‏ 30 דקות;‏ 10/5 פ' לגילאי 6-16/למבוגר). טיול זה כולל מדריך־שמע ב-18 שפות, בהן עברית, אבל ההדרכה המוקלטת יבשה ומשמימה למדי.
בגדה הדרומית של הנהר ניתן לצפות על המפל רק במסגרת ביקור בטירת לָאוּפֶן ‏  (Schloss Laufen), שנבנתה בימי הביניים בראש צוק המשקיף למפל. תערוכה היסטורית באגף הצפוני (שנוסף לטירה במאה התשע־עשרה) מספרת על השפעתם של המפלים על ציירים וסופרים ועל השימוש התעשייתי בכוח המים. התערוכה מקיפה ומושקעת, אבל עשויה לשעמם את הילדים - מעניין יותר לרדת עד שפת הנהר (כחצי שעה) בשביל מפותל, שלאורכו תוכלו להקשיב למפל, ולצפות עליו מקרוב־קרוב במרפסת תצפית הממוקמת ממש לצד זרמי המים, ומאפשרת לחוות אותם באופן מרשים יותר מאשר מהגדה הצפונית. במזח קֶנצֶלִי ‏  (Känzeli) שבקצה השביל, על גדת הנהר, תוכלו לחצות בסירה לגדה הצפונית (כיוון אחד 2/1 פ' לגילאי 6-16/למבוגר, הלוך ושוב 4/2 פ'), וכן להצטרף לאותם טיולי שיט המוצעים שם (ראו לעיל), במחירים גבוהים מעט יותר (קו 1 ו-5 6/5 פ' לגילאי 6-16/למבוגר, קו 4 6/3 פ'). אפשר לעלות חזרה לטירה באותה דרך, אבל הרבה יותר כיף לתפוס מעלית שקופה (Panorama-Lift) ולהשקיף ממנה על המפל. בטירה יש גם מסעדה, חנות שעונים, חנות מזכרות וגן משחקים לילדים.
קשת ססגונית במפל הריין הסוער
קשת ססגונית במפל הריין הסוער
צילום: Gzzz/Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0
קשת ססגונית במפל הריין הסוער
מפל הריין
מפל הריין
צילום: Earth Explorer/Wikimedia Commons / Public Domain
מפל הריין
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת