דלג לתוכן
plane
אתרים
prenzlauer-berg-walk#ed3a8bפּרֶנצְלָאוּאֶר בֶּרג

פרנצלאואר ברגמסלול הליכה

Prenzlauer Berg Walk

בית אופייני בפּרֶנצְלָאוּאֶר בֶּרג
בית אופייני בפרנצלאואר ברג
צילום: Kvikk/Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0
  • מסלול הליכה

  • נקודת מוצא‏ Senefelder Str
  • נקודת סיום‏ Rosenthaler Platz
  • משך ההליכהשלוש עד שלוש וחצי שעות (בחלופה עוד כ-45 דקות)
  • אורך המסלול3000 מ' (בחלופה עוד 1300 מ')
  • איפה אוכליםבמקומות שבתיאור הטיול עצמו;‏ בתחילת הטיול ניתן גם לאכול ארוחה רצינית ב-Pasternak  , ובסופו ב-Nola’s  
  • ניווט אל LPG BioMarkt
בפּרֶנצְלָאוּאֶר בֶּרג אין אתרי תיירות מסורתיים, והעיקר הוא לחוות את השכונה ואת החיים בה, מבתי קפה וברים עד כיכרות שלוות וחנויות יוצאות־דופן. קחו בחשבון שביום א’ הרחובות אמנם שוקקים יותר, אבל החנויות סגורות. חשוב לציין גם שהחנויות בשכונה נפתחות מאוחר, ולכן אין טעם לצאת למסלול לפני 10:30 או 11:00 בבוקר.
  צאו מהתחנה לכיוון Metzer Str. פנו ימינה, חצו את הכביש ואז פנו ימינה ומיד שמאלה ל-Metzer Str. ליד הסופרמרקט האורגני LPG ‏  (אחד מרבים בשכונה) פנו שמאלה ל-Kollwitzstr ולאחר כמאה מ’ תראו משמאלכם את מגרש ההרפתקאות קוֹלֶה 37 ‏  (Abenteuerspielplatz Kolle 37), יוזמה שכונתית המספקת לילדים בגילאי 6-16 מרחב חופשי למשחק יצירתי עם חומרי בניין טבעיים (עץ, אבן, חול וכדומה). המבוגרים האחראים מספקים חומרים ומשגיחים על הבטיחות, אבל לא מתערבים במשחק.

הצפרדע שהייתה לנסיכה

תהפוכות רבות עברו על פּרֶנצְלָאוּאֶר בֶּרג בטרם הפכה לשכונה האופנתית ביותר בברלין. היא הוקמה כפרבר שינה לפועלים בסוף המאה ה־19, ובזכות ריחוקה ממרכז העיר ומריכוזי התעשייה כמעט ולא נפגעה במלחמת העולם השנייה. עובדה זו לא הרשימה במיוחד את השלטון הקומוניסטי במזרח גרמניה, שבחר לא להשקיע בשיפוץ הבתים הישנים, מה שהוביל להידרדרות רבתי במצב השכונה ולעזיבה המונית. בבתים המוזנחים שנותרו התגוררו בעיקר אינטלקטואלים ואמנים, שהתנגדו לשלטון הדיקטטורי, והשכונה היתה כר פורה לתסיסה האזרחית שהובילה לנפילת החומה.
לאחר האיחוד יזמה עיריית ברלין תוכנית שיפוץ מקיפה, וזו הצליחה מעל המשוער: תוך שנים ספורות הפכה פּרֶנצְלָאוּאֶר בֶּרג לכתובת מבוקשת, בזכות שילוב מנצח של רחובות מגורים שלווים ובטוחים עם סצינה ערה של בתי קפה, מסעדות וברים. גם היום נוהרים לאזור בעלי מקצועות חופשיים ומשפחות צעירות, ואלה מאיצים את תהליך הג'נטריפיקציה - למורת רוחם של התושבים הוותיקים.

המשיכו באותו רחוב עד כיכר קוֹלוויץ ‏  (Kollwitzplatz), הקרויה על שם האמנית קֶתֶה קוֹלוויץ (מימינכם תראו שלט זיכרון ‏  במקום בו התגוררה האמנית ובלב הכיכר יש פסל ארד שלה ‏ ). הכיכר היא לב הרובע: בקיץ היא שוקקת פעילות והרחובות מסביב רצופים בתי קפה ומסעדות, בהן Gugelhof   המיוחסת. ביום ה’ מתקיים כאן שוק אורגני פופולרי, בשבת - שוק איכרים.
 תוספת: ניתן להוסיף למסלול עוד סיבוב של כ־45 דקות בחלקה הצפוני והפחות מוכר של השכונה. צאו מהכיכר ב-Kollwitzstr ולכו עד חנות הנעליים הייחודית Wildling ‏  (מס' 81) והקונדיטוריה הצמודה אליה Anna Blume   (מס’ 83), ששמה יצא למרחוק. פנו שמאלה ומיד תראו מספר גזעי עצים שבתוכם מדפי ספרים;‏ זוהי ספריית השאלה ‏  חופשית, המשרתת את תושבי השכונה.
שובו ל-Kollwitzstr ופנו שמאלה. בבית מס' 97, המעוטר בציורי קיר שמזכירים את עברו האוונגרדי של הרובע, שוכן הקפה־בר Lyrik ‏ . כשתחצו את הרחוב הראשי Danziger Str תראו משמאל (על בית מס' 55) ציור קיר של ציפור במעופה ‏ .
המשיכו עד פינת Göhrener Str והביטו ימינה. כאן, בתוך כנסייה עתיקה, שוכן המוזיאון לילדים מאך מיט ‏  (MACHmit! Museum für Kinder), המומלץ למשפחות. פנו שמאלה, אל כיכר חבויה, ואז ימינה ושמאלה ל-Raumer Str. כאן היכנסו ל"אטליז הטבעוני" Die Vetzgerei ‏  ואז פנו ימינה ל-Duncker str כדי להתענג על המראות והטעמים של Goldhahn & Sampson ‏ .
אחרי ששטפתם את העיניים (ואולי גם קניתם), שובו ל-Raumer Str, קחו קפה ועוגה מ-Tilda   ושבו על הספסלים בכיכר הֶלמהוֹלץ ‏  (Helmholtzplatz), המרכז החברתי של השכונה. סביב הכיכר תוכלו גם לאכול ארוחה רוסית ב-Moloko   ולקנות מתנות רבות־השראה ב-Victoria met Albert ‏ . לאוהבי קפה ונוסטלגיה מומלץ להמשיך ב-Raumer Str עד בית הקפה והמגדנייה Firstcrack  .
צאו מהכיכר שמאלה, אל Lychener Str, ובקצה הרחוב חצו את הכביש הראשי והשתלבו במסלול הראשי בכניסה לקוּלטוּרבּרָאוּאֶרָיי ‏ .

פנו שמאלה לרחוב השקט Knaackstr, שלאורכו מספר סדנאות לציור ולעיטור קרמיקה (עדות ניצחת להתברגנות של הרובע). בקצה הרחוב מתנוססים מגדלי הלבֵנים של קוּלטוּרבּרָאוּאֶראי ‏  (Kulturbrauerei), מִבשלת בירה שהוסבה למרכז תרבות;‏ המשיכו לאורך החומה והיכנסו למתחם ליד המוזיאון ‏  המוקדש לחיי היומיום במזרח גרמניה. בלו כחצי שעה בין מבני המבשלה ואז צאו לרחוב הראשי Schönhauser Allee ופנו ימינה. במס’ 43 שוכנת חנות בגדי הכדורגל של המותג Hoolywood ‏ , שמקורו במחאה נגד הממשל הקומוניסטי, וכיום מזוהה עם הגנה על חופש הביטוי במרחב הציבורי. ליד החנות פנו שמאלה וחצו את השדרה.
על אי התנועה מתחת לפסי האוּ־בּאן ניצב Konnopke’s Imbiss ‏ , דוכן נקניקיות שנוסד ב־1930 והיה למוסד. באותה הזדמנות הסתובבו לאחור ותראו ציור קיר מבלבל ‏  בסגנון 'חיקוי המציאות' על חזיתו של בית מס' 43a.
לאחר שתחצו את הכביש פנו חצי־שמאלה אל קאסטאניֶינְאָלֶה (Kastanienallee), ציר החיים הראשי של השכונה, שלאורכו עשרות בתי־קפה, ברים וחנויות. הליכה קצרה תביא אתכם אל גינת הבירה הענקית Prater ‏  (מימין), המלאה בקיץ מפה לפה. ב-Oderberger Str פנו ימינה אל רחוב הרצוף בוטיקים וחנויות אופנה, מ-Flagshipstore ‏  (מס’ 53) המתמחה ביצירות של מעצבים מקומיים ועד חנות המשומשים המרתקת Paul’s Boutique ‏  (מס’ 47). עצרו לוופל בלגי ב-Kauf dich Glücklich (מס’ 44) ואז שובו לקאסטאניֶינְאָלֶה ופנו ימינה.
 תוספת: ביום א’ כדאי להמשיך עד מָאוּאֶרפּארק ‏  (Mauerpark) ולהקדיש שעה־שעתיים לשוק הפשפשים הנהדר. בדרך חזרה היכנסו לחנות הווינטג' המשונה VEB Orange ‏ .
במהרה תראו מעברו האחר של הרחוב בית לא־משופץ ועליו אותיות היוצרות כתובת. זהו טוּנטֶנְהָאוּס ‏  (Tuntenhaus;‏ מס’ 86), סקוואט שרוב דייריו שייכים לקהילה הגאה (משמעות השם היא ‘בית המלכות’), והכתובת היא מחאה כנגד הקפיטליזם המוביל לעליית מחירי השכירות. בהמשך תעברו על פני שלושה מוסדות תרבות מקומיים: בית הקפה הרדיקלי Café Morgenrot ‏  (מס' 85), חנות הקומיקס Modern Graphics ‏  (מס’ 79) והקולנוע האינטימי Lichtblick ‏  (מס’ 77).
המשיכו עוד כ־300 מ’ אל המזנון הבלתי־ניתן־להגדרה W – der Imbiss   (מס’ 49), שמייצג היטב את אופי השכונה, ואל חנות המתנות pist life store ‏ , ממול. העיפו מבט ימינה אל כנסיית ציון ‏  (Zionkirche), שבה פעל בשנות ה־30 אחד ממובילי ההתנגדות הנוצרית לנאצים, ואז המשיכו אל הפינה הבאה, שם יש עוד סניף של Kauf dich Glücklich. מגרש המשחקים ממול יוביל אתכם אל פארק וָיינבֶּרג ‏  (Volkspark am Weinberg), מקום נפלא לתפוס שמש עם המקומיים ולטייל עד האגם הקטן שבקצה. בפארק שוכנת גם המסעדה האיכותית Nola’s  , ששמה יצא למרחוק, ובקצהו יש פסל ‏  של המשורר היהודי היינריך היינה. מהפארק צאו ל-Brunnenstr, פנו שמאלה ולאחר כ־250 מ’ תגיעו לנקודת הסיום.‏
בית אופייני בפּרֶנצְלָאוּאֶר בֶּרג
בית אופייני בפּרֶנצְלָאוּאֶר בֶּרג
צילום: Kvikk/Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0
בית אופייני בפּרֶנצְלָאוּאֶר בֶּרג
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
  • גארדלנד | כרטיסים21/04/2024

    כל מה שרציתם לשאול על כרטיסי כניסה לגארדלנד. האם להזמין מראש? היכן הכי זול לרכוש? האם יש כרטיס עוקף תורים? [קראו עוד]

  • שאלות נפוצות17/01/2023

    סדרת "הטיול כבר בפנים" מייצגת את הדור הבא של ספרי הטיולים. במדריכים המודפסים, ובאפליקציה המקושרת אליהם, הוטמעו כלים שיאפשרו לכם לתכנן ולהוציא לפועל את הטיול שאתם רוצים, בדרך שאתם רוצים. השקענו מאמץ כדי שהשימוש במדריכים יהיה אינטואיטיבי ופשוט ככל האפשר, אבל תמיד יש שאלות - ואת הנפוצות והחשובות שבהן ריכזנו להלן. [קראו עוד]

  • איך להתקין את יישומון ״הטיול כבר בפנים״ על מסך הבית של הטלפון שלך?08/05/2021

    יישומון ״הטיול כבר בפנים״ הוא יישומון רשת מתקדם (Progressive Web App) או בקיצור PWA. המשמעות היא שלא צריך להוריד את היישומון מחנות האפליקציות, אלא ניתן להגיע אליו ישירות דרך הדפדפן. ניתן לגלוש ביישומון באמצעות דפדפן, אבל כדי להנות מחוויית משתמש טובה יותר, מומלץ להתקין אותו על מסך הבית של הטלפון. כך תעשו זאת נכון. [קראו עוד]

אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת