דלג לתוכן
plane
אתרים
pompeii#ed3a8bפּוֹמפֵּיי

פומפייעתיקות

Pompeii

פּוֹמפֵּיי על רקע הר וֶזוּב
פומפיי על רקע הר וזוב
צילום: Qfl247 / CC BY-SA 3.0
  • כתובתVia Villa dei Misteri 2
  • טלפון‎+39 081 8575 347
  • אתר אינטרנטפתח בחלון נפרד
  • תחבורה ציבורית‏ Scavi Pompei
  • שעות פתיחה1 באפריל עד 31 באוקטובר 9:00-19:00, כניסה אחרונה 17:30. 1 בנובמבר עד 31 במרץ 9:00-17:00, כניסה אחרונה 15:30
  • משך זמן מומלץ באתר: ארבע שעות
  • ניווט אל מגרש החניה של פּוֹמפֵּיי
פּוֹמפֵּיי, עיר רומית עתיקה השוכנת כ־20 ק"מ מדרום־מזרח לנאפולי, ידועה בעיקר בשל סופה הטראגי כתוצאה מהתפרצות הר הגעש הסמוך וֶזוּב. העיר היתה נמל חשוב, שממנו יצאו סחורות לכל רחבי הים התיכון, ובשנת 63 לספירה אף שרדה רעידת אדמה עזה, שפגעה במבנים בעיר. הנזקים תוקנו, החיים נמשכו כרגיל והעיר שגשגה, עד שהכל הסתיים ברגע אחד, 16 שנים מאוחר יותר (שנת 79 לספירה). התפרצות הר הגעש כיסתה את פּוֹמפֵּיי ואת הֶרְקוּלָנֵאוּם הסמוכה בשכבה עבה של אפר, שקברה תחתיה את העיר כולה ואת אלפי התושבים שלא הספיקו להימלט ומצאו את מותם בבתים וברחובות.
לאורך השנים נשמרה פּוֹמפֵּיי מתחת לשכבת האפר, וקיומה כמעט ונשכח. במאה ה־17 התגלו במקרה שרידים עתיקים אתר אבל רק במחצית המאה ה־18 החלו חפירות מאורגנות, הנמשכות מאז ועד ימינו. במהלך החפירות נחשפו רחובות, מבני ציבור, מקדשים, בתי מגורים, חנויות, בתי מלאכה, בית בושת, מרחצאות ועוד., ונתגלו אלפי גופות של תושבי העיר שנקברו חיים תחת האפר.
בשנת 1997 הכריז אונסק"ו על פּוֹמפֵּיי והֶרְקוּלָנֵאוּם כעל אתר מורשת עולמית. ממצאים חשובים שהתגלו בשתי הערים - בהם פסיפסים, ציורי קיר, פסלים וכדים - מוצגים בהמוזיאון הלאומי לארכיאולוגיה בנאפולי, לצד ויציקות גבס של גופות הניספים.

האתר הארכיאולוגי פּוֹמפֵּיי מספק הצצה מרתקת לדרך שבה חיו תושבי העיר לפני קרוב לאלפיים שנה. האתר עצום וניתן לבלות בו יום שלם, אבל בשל מרחקי ההליכה ומזג האוויר (האתר חשוף ואינו מוצל) מסתפקים מרבית המבקרים בשלוש־ארבע שעות.
האתר מחולק לתשעה אזורים, הממוספרים בספרות רומיות ויש לו מספר כניסות. ליד תחנת הרכבת  , שבה עוצרות רכבות מנאפולי ומסוֹרֶנְטוֹ, שוכן שער הים ‏  (Porta Marina), הנמנה עם השמורים ביותר באתר והכניסה דרכו מרשימה (שימו לב למעברים הנפרדים לבני אדם ולבעלי חיים). למגיעים ברכב נוח יותר להיכנס דרך קופת הכרטיסים ‏  הסמוכה למגרש החניה  , שם גם נכנסים לאתר חלק מהסיורים המאורגנים. השערים האחרים רחוקים יותר ומצריכים הליכה מרובה.

מומלץ להתחיל באזורים 7 (VII) ו־8 (VIII), הקרובים לכניסה;‏ אם נכנסתם משער הים בקרו תחילה בבזיליקה ‏ , במקדשים לאפולו ‏  ולונוס ‏ , ובפורום ‏ . משם המשיכו אל התיאטרון הגדול ‏ , ומקדש איזיס ‏  שבקצה הרחוק של אזור 8.

לאחר הביקור שובו אל אזור 7, בקרו במרחצאות הפורום ‏  והמשיכו צפונה אל אזור 6 (VI), שם נתגלו כמה מהבתים של עשירי העיר, בהם בית הפָאן ‏  ובית וֶטִי ‏ . מומלץ בחום לבקר גם בוילת המסתורין ‏ , הנמצאת כמה מאות מטרים מחוץ לחומות העיר, בקצה הצפון־מערבי של אתר העתיקות. מעבר לביקור במקומות הללו, כדאי להשאיר זמן לשיטוט בין רחובות העיר כדי להתרשם מהמבנה והמראה שלה על רקע הר וֶזוּב.

אפשר בהחלט לבקר בפּוֹמפֵּיי ללא הדרכה;‏ כדי לעשות זאת הצטיידו במפה בכניסה או הורידו את קובץ המפה מאתר האינטרנט. כדי להימנע מהתור בקופה, מומלץ לקנות כרטיסים מראש באתר האינטרנט של TicketOne , המפיץ הרשמי.
עם זאת, בהחלט מומלץ להצטרף לסיור מודרך, הכולל הסברים מפורטים על תולדות האתר וחלקיו. בסוכנויות טיולים בנאפולי ובסוֹרֶנְטוֹ, וכן אונליין - למשל דרך האתר הזה - תוכלו להזמין סיורים מודרכים, עם או בלי הסעה הלוך ושוב (מחירי ההסעות גבוהים למדי, אבל יחסכו לכם את ההתניידות בתחבורה ציבורית). לחלופין ניתן להצטרף לטיול מודרך באתר עצמו: ליד שער הים ‏  עומדים מדריכים מורשים (מדריך ללא אישור רשמי לא יכול להיכנס לאתר), וכשמתאספת קבוצה של כ־20 משתתפים, הם יוצאים לדרך.
פּוֹמפֵּיי על רקע הר וֶזוּב
פּוֹמפֵּיי על רקע הר וֶזוּב
צילום: Qfl247 / CC BY-SA 3.0
פּוֹמפֵּיי על רקע הר וֶזוּב
מבט על פּוֹמפֵּיי, כשברקע הר וֶזוּב
מבט על פּוֹמפֵּיי, כשברקע הר וֶזוּב
צילום: ElfQrin / CC BY-SA 4.0
מבט על פּוֹמפֵּיי, כשברקע הר וֶזוּב
מקדש אפולו בפּוֹמפֵּיי
מקדש אפולו בפּוֹמפֵּיי
צילום: General Cucombre / CC BY 2.0
מקדש אפולו בפּוֹמפֵּיי
מאפייה בפּוֹמפֵּיי. העיר שנקברה תחת האפר כמו קפאה בזמן
מאפייה בפּוֹמפֵּיי. העיר שנקברה תחת האפר כמו קפאה בזמן
צילום: Mary Harrsch / CC BY-SA 4.0
מאפייה בפּוֹמפֵּיי. העיר שנקברה תחת האפר כמו קפאה בזמן
רחוב בפּוֹמפֵּיי
רחוב בפּוֹמפֵּיי
צילום: Berthold Werner / CC BY-SA 3.0
רחוב בפּוֹמפֵּיי
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת