דלג לתוכן
plane
אתרים
meteora#ed3a8bמֶטֶאוֹרָה

מטאורהמתחם מנזרים

Metéora Μετέωρα

מֶטֶאוֹרָה, כביש הגישה למנזרים
מטאורה, כביש הגישה למנזרים
צילום: Vaggelis Vlahos / CC BY-SA 3.0
"אל תשכחו לנשום", מזכיר אתר התיירות הרשמי של מֶטֶאוֹרָה, ולא בכדי: בעיני רוב המטיילים, אפקט ה"וואו" שיוצרת הצפייה בתצורת הסלעים המרהיבה עד דמיונית הזו הוא שיאו של הטיול. אפשר לומר שלא משנה לאן אתם מטיילים בצפון יוון או במרכזה, אם לא ביקרתם במֶטֶאוֹרָה, כאילו לא טיילתם ביוון.
המילה מֶטֶאוֹרָה היא הטיה של הפועל "תלוי באוויר", ולא מדובר בהגזמה: מנקודות מבט רבות קשה להבין איך אמורים בכלל להגיע אל המנזרים, כיוון שהם נראים - ובכן - תלויים באוויר, וזאת עוד לפני שהזכרנו את שאלת מיליון הדולר - איך הצליחו הנזירים לבנות אותם במאה ה־11, כשהחליטו לנצל את הנס הגיאולוגי החד פעמי הזה ולבנות עליו מנזרים קרובים במיוחד לאלוהים.
רק שישה מהמנזרים פעילים היום, וההמלצה שלנו, אם כבר הגעתם עד מֶטֶאוֹרָה, המרוחקת יחסית משאר אזורי הטיול, היא להיכנס לפחות לאחד מהם (לדעת רוב המטיילים אין צורך ביותר משניים, ודאי שלא למשפחות, בבחינת "ראית אחד, ראית את כולם");‏ החוויה יוצאת דופן ומרתקת גם לילדים. אם זמנכם קצר, או שאין לכם כוח, גם הנסיעה בכביש הנוסע בין שבילי הגישה למנזרים והעצירה בנקודות התצפית המרהיבות, עשויה להספיק בהחלט.
סוגיה מורכבת יותר, שהיא שאלה נצחית בקרב מטיילים, היא סוגיית השקיעה. השקיעה במֶטֶאוֹרָה היא מחזה מרהיב;‏ אם הילדים גדולים, או שאתם משפחה "זורמת" באופן כללי, נמליץ לכם - ובמיוחד להורים - לא לוותר ולחזור על המסלול בשעת השקיעה, שבה הנוף הוא באמת עוצר נשימה, חוויה של פעם בחיים. חיבוק זוגי או משפחתי באחת התצפיות, או כוס יין על המרפסת של אחת הטברנות, יעניקו לכם רגע בלתי נשכח. עם זאת, הנסיעה בכבישים הכפריים בחשכה מסוכנת מאוד, כך שתיאלצו ללון באחת העיירות הסמוכות למֶטֶאוֹרָה, קָלָבּאקָה ‏  או קָסטְראקִי ‏  בטרם תמשיכו ליעדכם הבא. אם החלפת מלון בשביל לילה אחד תקשה עליכם מאוד, הסתפקו בביקור לאור יום, ואל תשכחו להיכנס לאחד המנזרים.

העיירה קָלָבּאקָה ‏  היא נקודת יציאה אחת לכביש שבין המנזרים, בעוד שהעיירה קָסטְראקִי ‏  נמצאת מעברו השני. כאמור, כל אחת מהן תהיה בסיס טבעי ללינה.

טיפים לפני שיוצאים לדרך

  • ימי הפתיחה ושעות הפתיחה של כל אחד מהמנזרים שונים - תכננו את הביקור בהתאם. באתר האינטרנט של המנזרים תוכלו למצוא טבלה מפורטת של שעות הפתיחה.
  • לנשים בדרך כלל לא תותר כניסה במכנסיים. השתדלו להצטייד מראש בצעיף גדול שתוכלו לקשור מעל המכנסיים. אם תשכחו, ישמחו למכור לכן אחד כזה בכניסה למנזר, תמורת 3 אירו.



הדרך מתוארת מקָלָבּאקָה לכיוון קָסטְראקִי. אם אתם יוצאים מקָסטְראקִי, קראו את התיאור בסדר ההפוך.
נקודת המוצא למסלול היא סופרמרקט Lidl ‏ , שם תוכלו גם להצטייד בחטיפים לטיול (כדי לנסוע אליו ממרכז קָלָבּאקָה, סעו מזרחה ברחוב Trikalon שהופך לכביש המהיר E92 וסעו עד שתראו תחנת דלק ואת הסופרמרקט) . קילומטר אחד אחר כך, בכיכר שליד מלון Liknon, פנו שמאלה אל כביש Meteoron-Kallitheas, המוביל למנזרים.
כעת מצפה לכם נסיעה של כחמישה ק"מ בנוף חדגוני למדי. בדרך תחלפו על פני שלט המורה על פנייה ל-Guesthouse Arsenis ‏ , ובדיוק שני ק"מ אחריו תגיעו לצומת T.
כאן אפשר לקצר ולפנות ימינה, אבל כדאי יותר (במיוחד למשפחות עם ילדים קטנים) לפנות קודם שמאלה אל שניים מהמנזרים. תחילה סעו אל מגרש החניה שממנו יוצא שביל ההליכה אל מנזר השילוש הקדוש ‏  - שביל רחב, סלול ונעים להליכה עם ילדים ועם עגלות, הצופה (כמובן) לנוף יפהפה. לקראת סופו של השביל תבחינו בשלט המורה ימינה לכיוון מסלול הליכה ארוך שמגיע עד לקלבאקה;‏ בנקודה זו מתחילה העלייה במדרגות אל המנזר, ויהיה עליכם להחליט אם להתאמץ ולעלות. מתבגרים ואוהבי אקשן ישמחו לגלות שהמנזר "אירח" זירת קרב וכיכב כאחד ממקומות המסתור של ג'יימס בונד בסרט לעינייך בלבד.
כעת חזרו לחניה וסעו למנזר סטֶפָן הקדוש ‏ . הכביש ייקח אתכם ממש עד למנזר, המיועד לנשים בלבד. מנזר זה הוא הנגיש ביותר מבין כל המנזרים: ההליכה אליו כוללת רק חציה של גשר קטן, ללא טיפוס במדרגות.
כדי להמשיך במסלול, שובו אל צומת ה־T וסעו בו ישר, בכיוון אליו מורה השלט למנזרים. 400 מ' אחר כך, בצומת T נוסף, פנו שמאלה (השלט ימינה יכוון לעיירה Vlachava).
800 ק"מ אחרי הפנייה תבחינו בנקודת התצפית ‏  - מפרץ קטן בצד שמאל של הכביש (בכיוון הנסיעה הנגדי), שבו אפשר לעצור ולצלם. מדובר למעשה בהקדמה לדבר האמיתי, שכן אחרי קצת יותר מקילומטר של עיקולי כביש תגיעו אל נקודת תצפית נוספת ‏  שיפה במיוחד לצפות ממנה בשקיעה. אולם גולת הכותרת תחכה לכם בנקודת התצפית השלישית ‏ , 400 מ' בלבד אחרי הנקודה הקודמת.
המשיכו עם הכביש עד שתגיעו שוב לצומת T. פנו ימינה בדרך המובילה אל שני המנזרים הגדולים ביותר: מנזר וארלָם ‏ , השני בגודלו מבין ששת המנזרים, ויש שיגידו גם היפה ביותר, ומאחוריו מנזר מֶגאלוֹ מֶטָאוֹרוֹ ‏ , שאינו רק הגדול ביותר, אלא גם העתיק מכל המנזרים ששרדו, והגבוה בהם: תצטרכו לצלוח לא פחות מ־333 מדרגות כדי להגיע אליו, אך הנוף למעלה מרהיב והמנזר מרתק. שימו לב - זהו גם המנזר המתויר ביותר, ואם תחליטו לבקר בו, כדאי להגיע סמוך לשעת הפתיחה כדי להצליח למצוא חניה ולא לעמוד ב"פקקים" אנושיים במדרגות. כך או כך, גם מהכביש נשקף מראה יפהפה של המנזר הניצב נישא ובודד בראש הצוק.
כאן יהיה עליכם לשוב על עקבותיכם, כי הכביש נגמר, לשוב לאותה צומת T ולהמשיך ישר. במהרה תראו את מנזר רוּסאנוּ ‏  - מנזר לנשים, שהטיפוס אליו כרוך במדרגות רבות אבל הנוף ממנו כמעט לא ייאמן. מכאן המשיכו אל המנזר האחרון, מנזר ניקוֹלאס הקדוש ‏ , שגם העלייה אליו דורשת טיפוס לא קטן. אם תיענו לאתגר, אולי תוכלו לראות מטיילים המטפסים על הצוק הגבוה שמולו. סיימו את המסלול בקָסטְראקִי ‏ .‏

  טיפוס צוקים

האם טיפסתם לאחד המנזרים במדרגות? כמה מדרגות ספרתם בדרך? המנזרים נבנו כבר לפני יותר מאלף שנה, אבל את המדרגות בנו לפני קצת יותר ממאה. איך לדעתכם טיפסו הנזירים למנזר לפני שבנו את המדרגות?
מֶטֶאוֹרָה, כביש הגישה למנזרים
מֶטֶאוֹרָה, כביש הגישה למנזרים
צילום: Vaggelis Vlahos / CC BY-SA 3.0
מֶטֶאוֹרָה, כביש הגישה למנזרים
מנזר וארלאם, מֶטֶאוֹרָה
מנזר וארלאם, מֶטֶאוֹרָה
צילום: Bernard Gagnon / CC BY-SA 4.0
מנזר וארלאם, מֶטֶאוֹרָה
מֶטֶאוֹרָה
מֶטֶאוֹרָה
צילום: Ioannis Ioannidis / CC BY-SA 4.0
מֶטֶאוֹרָה
מנזר סטפן הקדוש. גשר בלבד, בלי מדרגות
מנזר סטפן הקדוש. גשר בלבד, בלי מדרגות
צילום: AngelikiC / CC BY-SA 4.0
מנזר סטפן הקדוש. גשר בלבד, בלי מדרגות
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת