דלג לתוכן
plane
אתרים
luxor#ed3a8bלוּקסוֹר

לוקסור

Luxor الأقصر

לוּקסוֹר
העיר הדרומית שוכנת על שרידיה של עיר קדומה המוזכרת במקרא בשם נוֹא־אָמוֹן (נחום, פרק ג', ח'), ונקראה תֶבּאי בפי ההיסטוריון היווני הרודוטוס, או וָסֶת (Waset) בתקופת הפרעונים. השם לוּקסוֹר הוא שיבוש של המילה הערבית al-uqsur, שפירושה "הארמון" או "המבצר".
העיר משתרעת על שתי גדות הנילוס, כאשר בעת העתיקה שכנה בגדה המזרחית עירם של החיים, ובגדה המערבית הייתה הנקרופוליס (עיר המתים). ההתיישבות כאן החלה כבר באלף השלישי לפנה"ס, ובגדה המערבית ישנם אתרי קבורה מרכזיים מתקופה זו. בימי הממלכה התיכונה הייתה זו עיר מרכזית, בירתה של מצרים העליונה, ובתקופת הממלכה החדשה היא הפכה לבירה הדתית, הכלכלית והצבאית של מצרים כולה. באותה תקופה הוקמו בה המקדשים החשובים והגדולים במדינה, ועיר המתים שלה הייתה משכנם האחרון של המלכים והמלכות.

עם חלוף השנים מעמדה של העיר הלך וירד. בימי אלכסנדר מוקדון, שלאחר כיבוש מצרים בנה עיר בירה חדשה, אלכסנדריה, הגיעה לקיצה תקופת הזוהר של העיר הדרומית. אולם במאה התשע־עשרה, עם ההתפתחויות במחקר האגיפטולוגי ובחפירות הארכיאולוגיות, היא שבה לתפוס מקום חשוב, והממצאים המרשימים שנחשפו בחולותיה הפכו אותה לבירת התיירות של דרום מצרים.
בעיר הנעימה ומלאת החיים הזו מבקרים אלפי תיירים מדי יום. הטיילת הנמתחת בגדה המזרחית עוברת ליד כמה אתרים חשובים: מקדש לוּקסוֹר ‏ , מוזיאון החניטה ‏ , מוזיאון לוּקסוֹר ‏  ומקדש כָּרנָכּ ‏ , ויש בה שפע של בתי קפה, דוכני מזכרות ורוכלים שינסו לשכנע אתכם לקנות ממרכולתם. לכל אורך הנהר עוגנות ספינות קרוז גדולות, ולצידן ספינות דָהאבִּיָה (Dahabiya) קטנות יותר וסירות מנוע או סירות מפרש מסורתיות (פאלוּקָה), המשרות אווירה נינוחה. אין בעיר גשרים המחברים בין שתי הגדות, וחציית הנהר היא באמצעות שירות מעבורות ציבורי. לחלופין, אפשר לשכור את שירותיהם של בעלי סירות מנוע, שישמחו לעזור לכם להגיע לאתרי הקבורה שבגדה המערבית.

במרכז העיר ישנם שני שווקים: השוק העירוני ובו דוכני ירקות ופירות, תבלינים, אטליזים ומוכרי דגים לצד חנויות בדים ובגדים, ושוק התיירים שליד מקדש לוּקסוֹר, בו תמצאו שלל מזכרות, כגון צעיפים, פסלונים מצריים ובשמים.
בגדה המערבית של הנהר שוכנת הנקרופוליס, ובה עמק המלכים ‏  ועמק המלכות ‏  שבהם נקברו שליטי מצרים הקדומה. כאן נמצאים, בין השאר, קברו המפורסם של תוּת עָנָח' אָמוֹן ומקדשי הקבורה המונומנטליים של פרעה חָתשֶפּסוּת ‏ , רעמסס השני ‏  ורעמסס השלישי ‏ . שני אתרים נוספים וראויים לביקור, אף שהם פחות מלכותיים, הם קבריהם המרשימים של אצילי העיר ‏ , והקברים ובתי המגורים של בוני הקברים ‏ . אתרי הנקרופוליס השונים משתרעים על פני אזור נרחב, ומומלץ לשכור מונית כדי לטייל כאן. אם מזג האוויר נעים, כדאי לשכור אופניים ולרכוב מאתר לאתר, בין השדות של עמק הנילוס והמדבר.
העיר לוּקסוֹר מלאה בקסם מיוחד. לצד בתיהם של המקומיים נבנו לאורך השנים בתי מלון מפוארים ואכסניות, שווקים ומסעדות, והתושבים והתיירים מתערבבים כאן יחדיו.

זוהי עיר שבה נוסעים כלי רכב ממונעים לצד כרכרות רתומות לסוסים, וספינות פאר שטות לצד סירות מסורתיות צנועות, ועל ההמולה השוקקת משקיפים מקדשים מעוררי יראה בני אלפי שנים. אם פאר הפירמידות הגדולות של גיזה השאיר עליכם חותם, אל תוותרו על הביקור כאן, במקדשיהם וקבריהם המרהיבים של שליטי מצרים העתיקה.
לוּקסוֹר
לוּקסוֹר
כדורים פורחים בשמי לוּקסוֹר
כדורים פורחים בשמי לוּקסוֹר
צילום: אלינה גצל / ©
כדורים פורחים בשמי לוּקסוֹר
שוק התיירים
שוק התיירים
צילום: אלינה גצל / ©
שוק התיירים
שוק לוּקסוֹר
שוק לוּקסוֹר
צילום: אלינה גצל / ©
שוק לוּקסוֹר
סירות עוגנות במי הנילוס
סירות עוגנות במי הנילוס
צילום: אלינה גצל / ©
סירות עוגנות במי הנילוס
הגדה המזרחית
הגדה המזרחית
צילום: אלינה גצל / ©
הגדה המזרחית
מקדש לוּקסוֹר בשעות הערב
מקדש לוּקסוֹר בשעות הערב
צילום: אלינה גצל / ©
מקדש לוּקסוֹר בשעות הערב
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת