דלג לתוכן
plane
אתרים
krakow#ed3a8bקרקוב

קרקובעיר

Kraków

כנסיית מריה הקדושה, קרקוב
כנסיית מריה הקדושה, קרקוב
צילום: Evgeny Rabkin / ©
  • מסלול הליכה

  • ניווט אל לשכת המידע לתיירים בכיכר השוק של קרקוב
קרקוב היא העיר השנייה בגודלה בפולין, ויש שיאמרו כי היא היפה ביותר במדינה. לפי ממצאים ארכיאולוגיים, האזור היה מיושב כבר בתקופת האבן, אבל העיר עצמה נוסדה במאה השביעית לספירה. האגדה מספרת כי מייסד העיר הוא הנסיך קראקוס, שחיסל את דרקון ואבֶל המבעית, ששכן במערה למרגלות הטירה. יש הסבורים כי מקור השם קרקוב הוא באותו נסיך אגדי, בעוד שאחרים טוענים כי המקור הוא במילה הפרה-סלאבית krakula או krak, שפירושה עץ אלון קדוש.
ב-1038 הפכה קרקוב לבירת פולין. במהלך המאה השלוש־עשרה נחרבה העיר כמה פעמים בפלישות של הטטרים. לאחר ששוקמה, נהנתה קרקוב מפריחה ושגשוג בשנים 1386-1572, תחת שלטונה של שושלת המלכים היגלונית. בתקופה זו הוקמה האוניברסיטה היגלונית, אחד ממוסדות ההשכלה היוקרתיים ביותר במרכז אירופה;‏ העיר הפכה למרכז של מדע, תרבות ואמנות, אדריכלות ומסחר. ב-1596 החליט המלך זיגמונט השלישי ואזה להעביר את בירת האיחוד הפולני-ליטאי מקרקוב לוורשה. במחצית השנייה של המאה השבע־עשרה סבלה העיר מפלישת השוודים ומהשתוללות מגפת הדבר באזור. בסוף המאה השמונה־עשרה הועברה השליטה על קרקוב לידי האוסטרים, ובתחילת המאה התשע־עשרה היא נכבשה בידי צבאות נפוליאון. בשנת 1815, לאחר תבוסתו של נפוליאון, הפכה קרקוב לעיר חופשית, וזכתה לפריחה מחודשת וגם לכינוי "אתונה הפולנית". את השקט היחסי הפרה האימפריה הרוסית, שכבשה את קרקוב לזמן קצר במהלך מלחמת העולם הראשונה;‏ העיר חזרה להיות עצמאית לאחר כינון הרפובליקה הפולנית השנייה ב-1918. היסטוריית הכיבושים של קרקוב הגיעה לשיאה במלחמת העולם השנייה, כשהגרמנים כבשו את העיר וקבעו בה את בירת הגנרלגוברנמן.
קרקוב, בניגוד לערים רבות בפולין ובאירופה, יצאה ממלחמת העולם השנייה כמעט ללא פגע. כיום היא מרכז היסטורי, תרבותי ורוחני חשוב בפולין, וב-1978 הוכרה על ידי ארגון אונסק"ו כאתר מורשת עולם.
מוקדי העניין בעיר שוכנים בשלושה אזורים עיקריים: העיר העתיקה (Stare Miasto), גבעת ואבֶל (Wawel) ורובע קאז'ימיֶיז' (Kazimierz). בעיר העתיקה כדאי להתמקד באזור כיכר השוק ‏  (Rynek Główny), שבלבה שוכן אולם הבדים ‏  (Sukiennice), מבנה יפהפה שהחל את דרכו כשוק מקורה והיום יש בו מוזיאון לאמנות פולנית מהמאה ה-19. במבנה יש גם מרכז מידע לתיירים ולא הרחק משם שוכנת לשכת המידע העירונית  . לא הרחק מהכיכר שוכנים כנסיית מריה הקדושה (Kościół Mariacki) המתהדרת במזבח עץ גותי מרהיב, ולידה מתחיל רחוב פלֹוריאָנסקָה ‏  (Ulica Floriańska) הציורי, המוביל אל הברביקן ‏  (Barbakan), מצודת־לבֵנים שנותר מחומת העיר.
האתר החשוב ביותר בגבעת ואבֶל, המשקיפה מדרום על העיר העתיקה, הוא טירת ואבֶל ‏  (Zamek Królewski na Wawelu), ארמונם המסורתי של מלכי פולין. סביב מספר חצרות רנסאנסיות ניצבים מספר מבני-פאר בסגנונות הרנסאנס הבארוק, ובפנים מוצג בין השאר אחד מאוספי האמנות החשובים ביותר בפולין. על גבעת הטירה שוכנת גם הקתדרלה של קרקוב ‏  (Bazylika archikatedralna św. Stanisława i św. Wacława), שבקריפטה שלה נקברו מלכי פולין וכיום יש בה מוזיאון לאמנות דתית, ולמרגלותיה תוכלו לבקר במערת הדרקון ‏  (Smocza Jama), מקום משכנו של הדרקון האגדי;‏ בפתח המערה הוצב פסל ברונזה של דרקון, היורק אש מדי שעה עגולה (וגם לפי הזמנה).
מדרום לגבעת ואבֶל, מעברו האחר של הוויסלה, משתרע רובע קאז'ימיֶיז', שמכונה הרובע היהודי כי בסוף המאה ה-15 גירש אליו המלך יאן אולברכט את כל יהודי העיר. הרובע הפך למרכז רוחני ותרבותי, והוקמו בו בתי כנסת רבים, בראשם בית הכנסת הרמ"א ‏  (Synagoga Remuh), שנבנה במאה ה-16 ונקרא על שם הרב משה בן ישראל איסרליש. הרב הנודע נטמן בסמוך, בבית הקברות היהודי הקרוי על שמו ‏  (Cmentarz Remuh), ושם גם כדאי לראות שברי מצבות עתיקות ששולבו בחומה הפנימית, בקטע המכונה 'כותל הדמעות'. ברובע כדאי לבקר גם בבית הכנסת הגבוה ‏  (Synagoga Wysoka) שנבנה בסגנון הגותי;‏ בבית הכנסת טמפל ‏  (Synagoga Tempel) הרומאנסקי/מורי שסמוך לבית הקהילה היהודית;‏ ובבית הכנסת רבי יצחק ‏  (Synagoga Izaaka), שנבנה בסגנון הבארוק.
אם תקדישו לקרקוב יותר מיום אחד, או אם אתם חובבי אמנות מושבעים, אל תוותרו על ביקור במוזיאון הנסיכה צָ'רטוֹריסקָה ‏  (Muzeum Książąt Czartoryskich), בית־אחוזה עירוני ובו אוסף מקיף של ציורים וחפצי אמנות. בין השאר תוכלו לראות כאן את הגבירה עם ההרמין של דה וינצ'י ואת יצירת המופת נוף עם השומרוני הטוב של רמברנדט.
לביקור בקרקוב כדאי להקדיש יומיים, אבל אפשר בהחלט להתרשם מיופייה גם במסגרת טיול יום מוורשה. הכי נוח לנסוע לעיר ברכבת המהירה ICCC, שעושה את הדרך בפחות משעתיים וחצי;‏ מומלץ להזמין כרטיסים מראש באתר של חברת הרכבות, שכן המחירים זולים משמעותית, אבל אפשר גם לקנות כרטיס הלוך-ושוב בתחנת הרכבת המרכזית של ורשה. זכרו כי בטיול יום לקרקוב תבלו כחמש שעות בנסיעה ברכבת, והיערכו בהתאם - השתדלו לצאת מוקדם ככל האפשר, לחזור מאוחר ולקחת איתכם צידה לדרך.
כנסיית מריה הקדושה, קרקוב
כנסיית מריה הקדושה, קרקוב
צילום: Evgeny Rabkin / ©
כנסיית מריה הקדושה, קרקוב
מזבח ויט שטוס בכנסיית מריה הקדושה, קרקוב
מזבח ויט שטוס בכנסיית מריה הקדושה, קרקוב
צילום: Evgeny Rabkin / ©
מזבח ויט שטוס בכנסיית מריה הקדושה, קרקוב
אולם הבדים, קרקוב
אולם הבדים, קרקוב
צילום: Evgeny Rabkin / ©
אולם הבדים, קרקוב
גבעת ואווֶל, קרקוב
גבעת ואווֶל, קרקוב
צילום: Evgeny Rabkin / ©
גבעת ואווֶל, קרקוב
בית הקברות היהודי, קרקוב
בית הקברות היהודי, קרקוב
צילום: Evgeny Rabkin / ©
בית הקברות היהודי, קרקוב
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
  • שאלות נפוצות17/01/2023

    סדרת "הטיול כבר בפנים" מייצגת את הדור הבא של ספרי הטיולים. במדריכים המודפסים, ובאפליקציה המקושרת אליהם, הוטמעו כלים שיאפשרו לכם לתכנן ולהוציא לפועל את הטיול שאתם רוצים, בדרך שאתם רוצים. השקענו מאמץ כדי שהשימוש במדריכים יהיה אינטואיטיבי ופשוט ככל האפשר, אבל תמיד יש שאלות - ואת הנפוצות והחשובות שבהן ריכזנו להלן. [קראו עוד]

  • איך להתקין את יישומון ״הטיול כבר בפנים״ על מסך הבית של הטלפון שלך?08/05/2021

    יישומון ״הטיול כבר בפנים״ הוא יישומון רשת מתקדם (Progressive Web App) או בקיצור PWA. המשמעות היא שלא צריך להוריד את היישומון מחנות האפליקציות, אלא ניתן להגיע אליו ישירות דרך הדפדפן. ניתן לגלוש ביישומון באמצעות דפדפן, אבל כדי להנות מחוויית משתמש טובה יותר, מומלץ להתקין אותו על מסך הבית של הטלפון. כך תעשו זאת נכון. [קראו עוד]

  • מה לכלול בערכת עזרה ראשונה לשביל ישראל?07/01/2021

    [קראו עוד]

אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת