דלג לתוכן
plane
אתרים
jewish-sites-in-prenzlauer-berg-walk#ed3a8bאתרים יהודיים בפּרֶנצְלָאוּאֶר בֶּרג
המידע עודכן לאחרונה בתאריך 05/01/2022

אתרים יהודיים בפרנצלאואר ברגמסלול הליכה

Jewish sites in Prenzlauer Berg Walk

מגן דוד בחזית בית הכנסת בריקֶשטראסֶה
מגן דוד בחזית בית הכנסת בריקשטראסה
צילום: רונן אלטמן קידר / ©
  • מסלול הליכה

  • נקודת מוצא‏ Senefelder Platz
  • נקודת סיוםMarienburger Str פינת Prenzlauer Allee (‏‏ M2)
  • משך ההליכה45 דקות (ללא כניסה לאתרים)
  • אורך המסלול1400 מ'
  • איפה אוכליםב-Mazel Topf ‏  או ב-Pasternak  
  • ניווט אל פסל אָלוׁאיס זֶנֶפֶלדֶר
פּרֶנצְלָאוּאֶר בֶּרג, היום המושבה היאפית של ברלין, היתה בסוף המאה ה־19 ובתחילת המאה ה־20 שכונת פועלים אפורה, שבה היתה בין השאר קהילה יהודית מגובשת. יהודי השכונה, שהתפרנסו ברובם מעסקי הטקסטיל, היו אדוקים יותר מרוב יהודי ברלין, ורבים מהם לא הספיקו להגר מגרמניה ונרצחו בידי הנאצים.
  צאו מתחנת האוּ־בּאן לפי השילוט Fehrbelliner Str והסתובבו לאחור עד שתראו מולכם את פסלו של אָלוׁאיס זֶנֶפֶלדֶר ‏ , מחזאי שהמציא את טכניקת הליתוגרפיה (הדפס אבן). בכיכר זֶנֶפֶלדֶר ‏  (Senefelder Platz), משולש הדשא מאחורי הפסל, נאספו באוקטובר 1938 מאות יהודים מתושבי הרובע, שלא הייתה להם אזרחות גרמנית, ונשלחו אל גבול פולין, שם סבלו ימים ארוכים ללא מזון ומחסה בטרם הסכימה ממשלת פולין לקבלם. למרבה הצער, אין עדיין בכיכר שלט הנצחה לאירוע. לכו לאורך Kollwitzstr (הרחוב שמימין לכיכר) עד פינת מֶצֶר שטראסֶה ‏  (Metzer Str), והביטו ימינה אל השדרה שלאורכה היו בחורים ובחורים מיהודי הרובע מטיילים בשבתות בבגדיהם היפים ובוחנים מועמדים לשידוך.

חצו את הכביש ופנו שמאלה. במהרה תראו מימינכם שער ברזל סגור, מעוטר במגן דוד, המציין את הכניסה למעבר היהודים ‏  (Judengang), המוביל אל בית הקברות היהודי שֶנהָאוּזֶר אָלֶה ‏  (Jüdische Friedhof Schönhauser Alle). מספרים כי המעבר נבנה מכיוון שמלך פרוסיהפרידריך וילהלם השלישי התרגז על כך שבכל פעם שנסע לארמונו בצפון העיר נאלץ להתעכב בשל לוויה יהודית ברחוב הראשי, ולכן אילץ את יהודי העיר לבנות מעבר צדדי לבית הקברות.

המעבר סגור כיום למבקרים, וכדי להגיע לכניסה הראשית לבית הקברות יש לחזור לרחוב הראשי Schönhauser Alle ולפנות בו ימינה. בדרך תראו מימינכם מבנה לבֵנים מרשים, שהיה בית האבות היהודי ‏  (Jüdisches Altersheim) השני שהוקם בברלין. מכאן המשיכו עד בית הקברות;‏ אם תבחרו להיכנס, הקדישו כחצי שעה עד שעה לביקור באתר.

בצומת הבא (פינת Wörther Str) חצו לעברה האחר של השדרה הרחבה ואז פנו שמאלה (חזרה) ולכו עד המעבר הצר שליד בית מס' 162a. המעבר מוביל אל המקום שבו שכן בית היתומים של ברוך אָאוּאֶרבָּך ‏  (Baruch Auerbachsche Waisenhaus), מוסד יהודי ותיק שהילדים שחיו בו נשלחו בידי הנאצים אל מותם בשנת 1942. שלושה שלטי זיכרון (אחד על הבית, אחד במעבר ואחד בחצר הפנימית מגוללים את תולדות המוסד, ועל השריד היחיד מקיר המבנה שנותר נחקקו שמותיהם של הילדים ואנשי הצוות שנרצחו בידי הנאצים.

שובו על עקבותיכם והיכנסו אל ימינה ל-Wörther Str, שיוביל אתכם לכיכר קוֹלוויץ ‏  (Kollwitzplatz) המוריקה. פנו ימינה ל-Knaackstr ואחרי מס' 43 תראו את הכניסה האחורית ל'מעבר היהודים'  . בצומת הבא שימו לב לשלט הזיכרון ‏  על ביתה של האמנית קֶתֶה קולוויץ (משמאל לרחוב), שאמנם לא הייתה יהודייה אך סבלה קשות בשל התנגדותה לנאצים. לאחר עוד כ־150 מ’ תראו מגדל מים ‏  (Wasserturm) גדול, המכונה בפי המקומיים ‘הרמן השמן’. המבנה, במקור מ־1856, שימש בתקופה הנאצית מחנה ריכוז ומעצר למתנגדי המשטר, בהם יהודים;‏ לוח זיכרון מגולל את עברו האפל של המגדל, שאולמותיו הוסבו בשנים האחרונות לדירות יוקרה.

פנו שמאלה ל-Rykestr;‏ הבית המרשים במס’ 53 הוא בית ספר יסודי יהודי (בניהולה של עמותת רון לאודר), ואילו בחצר הפנימית מאחוריו שוכן בית הכנסת ריקֶשטראסֶה ‏  (Synagoge Rykestrasse), אחד הבודדים בברלין שנבנו לפני התקופה הנאצית ומשמשים לתפילה גם היום. בית הכנסת, שנחנך בשנת 1904, חולל בידי הנאצים בליל הבדולח אבל לא נשרף כליל, ולכן המשיך לשמש את הקהילה גם במהלך המלחמה ואחריה. בשנת 2007 הושלם שיפוץ כללי בחלל הפנים, בתכנונה של האדריכלית הישראלית רות גולן, וכיום זהו בית הכנסת היפה ביותר בברלין והגדול ביותר בגרמניה (כאלף מקומות). עם זאת, בית הכנסת אינו פתוח למבקרים אלא לתפילות בלבד, ודרך השער ניתן רק לראות חלק קטן מחזיתו.

מול בית הכנסת שוכנת מסעדת Mazel Topf ‏ , המתמחה באוכל יהודי (לא כשר) ומהווה עדות מעניינת להתחדשות היהודית ברובע. כדי לסיים את הסיור המשיכו באותו רחוב עד פינת Wörther Str ושם פנו ימינה;‏ לאחר כ־200 מ’ תגיעו לשדרה רחבה ובה תחנת החשמלית.‏
מגן דוד בחזית בית הכנסת בריקֶשטראסֶה
מגן דוד בחזית בית הכנסת בריקֶשטראסֶה
צילום: רונן אלטמן קידר / ©
מגן דוד בחזית בית הכנסת בריקֶשטראסֶה
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
  • שאלות נפוצות17/01/2023

    סדרת "הטיול כבר בפנים" מייצגת את הדור הבא של ספרי הטיולים. במדריכים המודפסים, ובאפליקציה המקושרת אליהם, הוטמעו כלים שיאפשרו לכם לתכנן ולהוציא לפועל את הטיול שאתם רוצים, בדרך שאתם רוצים. השקענו מאמץ כדי שהשימוש במדריכים יהיה אינטואיטיבי ופשוט ככל האפשר, אבל תמיד יש שאלות - ואת הנפוצות והחשובות שבהן ריכזנו להלן. [קראו עוד]

  • איך להתקין את יישומון ״הטיול כבר בפנים״ על מסך הבית של הטלפון שלך?08/05/2021

    יישומון ״הטיול כבר בפנים״ הוא יישומון רשת מתקדם (Progressive Web App) או בקיצור PWA. המשמעות היא שלא צריך להוריד את היישומון מחנות האפליקציות, אלא ניתן להגיע אליו ישירות דרך הדפדפן. ניתן לגלוש ביישומון באמצעות דפדפן, אבל כדי להנות מחוויית משתמש טובה יותר, מומלץ להתקין אותו על מסך הבית של הטלפון. כך תעשו זאת נכון. [קראו עוד]

  • מה לכלול בערכת עזרה ראשונה לשביל ישראל?07/01/2021

    [קראו עוד]

אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת