דלג לתוכן
plane
אתרים
grand-canyon-national-park#ed3a8bהפארק הלאומי גרנד קניון

הפארק הלאומי גרנד קניוןפארק לאומי

Grand Canyon National Park

הפארק הלאומי גרנד קניון
הפארק הלאומי גרנד קניון
צילום: Omer Nezih Gerek / Unsplash
  • טלפון‎+1-928-6387888
  • אתר אינטרנטפתח בחלון נפרד
  • משך זמן מומלץ באתר: יום שלם
  • ניווט אל מרכז המבקרים של הפארק הלאומי גרנד קניון (הגדה הדרומית)
אחד המקומות בהם ניתן להתרשם בצורה בלתי אמצעית מעוצמתו של הטבע הוא הקניון הגדול בעולם ששוכן בצפון-מערב מדינת אריזונה. אורכו של הקניון העמוק והתלול שחצב נהר קולורדו (Colorado River) הוא 446 ק"מ, רוחבו מגיע ל-29 ק"מ ועומקו המקסימלי מגיע ל-1,829 מ'. זה לא מקרי שהקניון נחשב לפלא טבע והוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. הגרנד קניון הוכרז רשמית כפארק לאומי ב־1919 במטרה להגן על ערכי הטבע של המקום, והיום זהו אחד מהפארקים הלאומיים המתויירים ביותר בארצות הברית, עם למעלה מחמישה מיליון מבקרים בשנה. כשרואים את נהר הקולורדו המתחתר בין קירות האבן הצבעוניים והתלולים מבינים מדוע תאודור רוזוולט, הנשיא ה-26 של ארצות הברית, אמר ש"הגרנד קניון הוא המראה הגדול היחיד שכל אמריקאי צריך לראות".

הקניון מחולק לשני אזורים עיקריים - הגדה הדרומית (South Rim) והגדה הצפונית (North Rim), אשר בשל הבדלי הגובה ביניהן, לכל אחת מאפייני נוף, אקלים וצמחייה ייחודיים. יש לנסוע כארבע שעות כדי להגיע מגדה אחת לשנייה, ולכן מומלץ להקדיש לפארק לפחות יומיים או להתמקד באחת מגדות הקניון. בנוסף, יש לקניון חלקים נוספים שאינם חלק מהפארק הלאומי, כמו מפלי הווָאסוּ (Havasu Falls) וטיילת השמיים (Grand Canyon West Skywalk) שבגדה המערבית.
הגדה הדרומית היא המתויירת יותר מבין השתיים ובה מרוכזים מרבית שרותי התיירות - מקומות לינה, מסעדות ואטרקציות. כאן נמצא מרכז המבקרים של הפארק הלאומי גרנד קניון (הגדה הדרומית) ‏ , בו אפשר להצטייד במפות וספרים, לקבל מידע ולצפות בסרט הנמשך כעשרים דקות על ההיסטוריה הטבעית והאנושית של הקניון. כאן נמצא גם המוזיאון לגאולוגיה יָווָאפָּאי ‏  (Yavapai Museum of Geology) ובו מוצגים תלת ממדיים, תצלומים ותצוגות אינטראקטיביות על הגאולוגיה של הגרנד קניון, כשדרך החלונות הפנורמיים של המוזיאון ששוכן ממש בקצה שפת הקניון אפשר לראות את הדבר האמתי.

הגדה הצפונית היא יותר פראית ופחות נגישה, והודות לגובהה (2,680 מ' מעל פני הים, לעומת 2,100 מ' של הגדה הדרומית), היא מציעה תצפיות מרהיבות. הביקור בגדה הצפונית אפשרי רק בחודשי הקיץ, בין מאי לספטמבר, בשל תנאי מזג האוויר. הגדה המערבית של הקניון (West Rim) נמצאת מחוץ לשטח הפארק הלאומי, בשמורת האינדיאנים הואָלאפָּאי (Hualapai Indian Reservation) ורבים מגיעים אליה במסגרת טיול יום מלאס וגאס.

בתוך הפארק פועל שירות שאטלים אשר עובר בין מוקדי העניין המרכזיים בפארק. זוהי הדרך הטובה ביותר לטייל בפארק בחודשי הקיץ בהם הפארק עמוס וצפוף. הקו הכחול (מסלול הכפר) מקשר את מרכז המבקרים של הפארק הלאומי גרנד קניון (הגדה הדרומית) ‏  עם הלודג'ים, אתרי הקמפינג והשוק בכפר גרנד קניון ‏ . הנסיעה במסלול המלא נמשכת חמישים דקות. הקו הכתום (Keibab Rim) מקשר בין מרכז המבקרים למוקדי עניין כמו יאקי פוינט ‏  (Yaki Point), מאתֶ'ר פוינט ‏  (Mather Point) והמוזיאון לגאולוגיה יָווָאפָּאי ‏ . הנסיעה במסלול המלא נמשכת 50 דקות. שאטל אקספרס למטיילים מקשר בין כפר גרנד קניון ‏  לנקודת המוצא לשביל דרום קייבָּאב ‏  (South Kaibab Trailhead). קווים אלה פועלים לאורך השנה כולה, בנוסף לשאטלים עונתיים. פרטים נוספים באתר הפארק הלאומי גרנד קניון .

מסלולי הליכה בפארק הלאומי גרנד קניון

בפארק יש מסלולי הליכה נופיים בדרגות קושי שונות ובמהלך הביקור בו כדאי לשלב הליכה במסלול אחד או יותר. הנה שניים מהמסלולים הפופולריים בגדה הדרומית:
שביל הפסגה (Rim Trail) - מסלול מישורי וסלול ברובו, מוצל, עם נקודות תצפית יפות, אשר נמתח לאורך21 ק"מ, מנקודת המוצא לשביל דרום קייבָּאבּ ‏  ועד להרמיט'ס רסט ‏  (Hermit's Rest). ניתן ללכת רק מקטעים מן השביל ולהתחיל ולסיים את ההליכה בכל אחת מנקודות התצפית בכפר גרנד קניון ‏  ולאורך דרך הרמיט (Hermit Road).
שביל בּרָייט אֶנג'ֶל (Bright Angel Trail) - שביל תלול, צר ומאתגר בדרגת קושי קשה באורך 19.5 ק"מ שיורד לתוך הקניון ומגיע ל-Phantom Ranch . לאורך הדרך תיהנו מנופים דרמטיים של הקניון. ההליכה בשביל נמשכת כיומיים-שלושה.
שביל דרום קייבָּאבּ (South Kaibab Trail) - שביל עפר תלול אך מתוחזק היטב שיורד לתוך הקניון ומציע נופים נפלאים. השביל מהווה חלופה טובה לשביל בּרָייט אֶנג'ֶל, אבל יש בו מעט צל וההליכה בו פחות מתאימה לחודשי הקיץ. השביל מגיע עד לPhantom Ranch ואורכו המלא הוא 24 ק"מ הלוך חזור. למסלול המלא יש להקדיש יומיים, אבל תוכלו גם ללכת רק עד רכס הארזים ‏ , מרחק של 4.5 ק"מ הלוך ושוב שמתאים לטיול של שעתיים-ארבע שעות.
גם בגדה הצפונית יש מסלולי הליכה נופיים, מרביתם בדרגת קושי קשה, כמו שביל צפון קייבָּאבּ (North Kaibab Trail), השביל היחידי שיורד לתוך הקניון מהגדה הצפונית. לשביל זה יש כמה מקטעים ולכן ניתן ללכת חלקים קצרים ממנו, למשל, עד לתצפית קוקונינו ‏  (Coconino Overlook), כ-2.4 ק"מ הלוך-חזור, או חלקים ארוכים יותר, למשל, עד למפל המעיינות השואגים ‏  (Roaring Springs) - מסלול מאומץ באורך 15 ק"מ הלוך-חזור, שמצריך כשמונה שעות הליכה. ניתן גם לרדת עד לגדת הקניון, אבל מדובר במסלול ארוך, תלול ומאתגר באורך כ-45 ק"מ שמצריך לפחות יומיים של הליכה מאומצת.


בפארק יש נקודות תצפית רבות בהן אפשר להתרשם מיופיו ועוצמתו של הקניון בלי להתאמץ יתר על המידה. נקודת התצפית הפופולרית ביותר, הודות למיקומה במרחק 5 דקות הליכה ממרכז המבקרים של הגדה הדרומית ‏ , היא מאתֶ'ר פוינט ‏ . מכאן אפשר ליהנות מתצפית רחבה על הקניון (ביום בהיר אפשר להשקיף עד כ-50 ק"מ לכיוון מזרח וכ-90 ק"מ לכיוון מערב), לראות את נהר קולורדו המתחתר בקניון וגם את Phantom Ranch שבתחתית הקניון. השקיעות והזריחות הנשקפות מכאן יפות במיוחד. תצפיות מרשימות נוספות נשקפות מרכס הארזים ‏ , מ גרָנדוויוּ פוינט ‏  (Grandview Point), מליפּאָן פוינט ‏  (Lipan Point) וממגדל השמירה תצפית המדבר ‏  (Desert View Watchtower). מראש מגדל האבן הקדום שנמצא בקצה המזרחי של הגדה הדרומית תוכלו להשקיף ביום בהיר למרחק של 160 ק"מ, ליהנות מתצפית פנורמית נהדרת ולעקוב אחר נהר קולורדו במעלה הזרם. גם בלי לטפס על המגדל תיהנו מתצפית מרהיבה באזור הזה, מהגבוהים בגדה הדרומית, ששוכן מעל עיקול של נהר קולורדו. ריכוז של תשע נקודות תצפית יפות נמצא לאורך דרך הרמיט (Hermit Road), כביש נופי באורך 11 ק"מ הסגור לתנועת כלי רכב פרטיים במשך רוב חודשי השנה (ממרץ עד נובמבר). בחודשים אלו תוכלו לנסוע בו בשאטל האדום (Hermit Road) שעוצר בכל אחת מנקודות התצפית.

גם בגדה הצפונית יש כמה נקודות תצפית מומלצות במיוחד, הפופולרית מכולן היא ברייט אנג'ל פוינט ‏  (Bright Angel Point) ממנה ניתן להשקיף על פסגות אדמדמות משוננות, על קירות הגדה הדרומית שנראים כמעט אנכיים ועל תצורות סלע ייחודיות. נקודות תצפית נוספות שכדאי לבקר בהן בגדה הצפונית הן קייפ רויאל ‏  (Cape Royal), הנקודה הדרומית ביותר בגדה הצפונית ופוינט אימפריאל ‏  (Point Imperial), נקודת התצפית הגבוהה ביותר בפארק הלאומי, בגובה 2,863 מ', ממנה תראו את פסגת הר הָיידֶן (Mount Hayden) ותיהנו מתצפית פנורמית על הקניון.


פעילויות מיוחדות

הפארק הלאומי גרנד קניון מציע מגוון פעילויות מיוחדות, אולי יותר מכל פארק לאומי אחר. הנה כמה אפשרויות:
  • טיסה במסוק מעל הקניון - אחת הדרכים המוצלחות (והיקרות) להתרשם מנופי הקניון היא בתצפית מלמעלה, במסוק או במטוס קל. טיסות יוצאות משדה התעופה של הגרנד קניון וגם מלאס וגאס. כמה חברןת מציעות טיסות במסוק בשמי הגרנד קניון, ובהן Maverick Helicopters Grand Canyon  .
  • רפטינג - מטיילים הרפתקנים ייהנו מרפטינג בנהר קולורדו שמציע תצפית מרעההת מזווית לא שגרתית על הקניון. כמה חברות, ובהן Wilderness River Adventures , מציעות טיולי שיט שעוברים בקניון, אשר משכם נע בין חצי יום - 18 ימים.
  • סיורי פרדות - רכיבה על פרדות היא אחת הפעילויות הפופולריות ביותר בפארק. ניתן להצטרף לסיור תצפיות שנמשך כשעתיים ומגיע ליאקי פוינט ‏ , או לסיור של יומיים שיורד לקניון. הטיולים בגדה הדרומית מופעלים על ידי Xanterra   ואילו הטיולים בגדה הצפונית מופעלים על ידי Canyon Trail Rides .
  • רכיבה על אופניים - הפארק ידידותי לרוכבי אופניים - ניתן לרכב באופניים בכל הכבישים הסלולים ולא סלולים בגדה הדרומית, ולעלות עם האופניים על השאטל שנוסע בפארק. כביש הנזיר (Hermit road) אשר מתפתל לאורך כ-11 ק"מ לאורך שפת הקניון סגור לתנועת כלי רכב פרטיים בין מרץ לנובמבר, מה שהופך אותו לאידאלי לרכיבה על אופניים. ניתן לשכור אופניים בתוך הפארק ב-Bright Angel Bicycles  .
  • סיורים מודרכים - פקחי הפארק מעבירים סיורים מודרכים ללא תשלום בהם ניתן ללמוד על הגאולוגיה, ההיסטוריה ובעלי החיים בפארק. מרבית הסיורים מתאימים לכל המשפחה. בנוסף, מתקיימים סיורים אסטרונומיים המשלבים צפייה בכוכבים וסיורי זריחה.
  • תצפית זריחה או שקיעה - הזריחות והשקיעות בפארק הלאומי גרנד קניון לא ישאירו אתכם אדישים. מאתֶ'ר פוינט ‏  מומלצת במיוחד לצפייה בזריחה. שקיעות יפות במיוחד נשקפות מהופּי פּוינט ‏  (Hopi Point).
הפארק הלאומי גרנד קניון
הפארק הלאומי גרנד קניון
צילום: Omer Nezih Gerek / Unsplash
הפארק הלאומי גרנד קניון
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת