דלג לתוכן
plane
אתרים
friedrichshain-walk#ed3a8bפרידריכסהָיין
המידע עודכן לאחרונה בתאריך 14/02/2022

פרידריכסהייןמסלול הליכה

Friedrichshain Walk

אמנות רחוב בפרידריכסהָיין
אמנות רחוב בפרידריכסהיין
צילום: רונן אלטמן קידר / ©
  • מסלול הליכה

  • נקודת מוצאפרנקפוּרטֶר טוֹר ‏  (ליד ‏‏ Frankfurter or)
  • נקודת סיום‏ ‏‏ Warschauer Str
  • משך ההליכהשעה וחצי
  • אורך המסלול2800 מ'
  • איפה אוכליםMacondo   או Café Tasso   לקפה וארוחה קלה, Schneeweiss   לארוחה של ממש
  • ניווט אל פרנקפוּרטֶר טוֹר
מסלול זה מספק טעימה מאופיה הצעיר והנינוח של פרידריכסהָיין, אבל מומלץ מאוד גם לסטות ממנו ולהביט סביב, כי תמיד ממתינות כאן הפתעות - מאמנות רחוב מרתקת ועד חנויות פופ־אפ ומיזמים שכונתיים. המסלול מומלץ לשעות אחר הצהריים והערב (כי הכל נפתח כאן מאוחר) או לימים שבת וא', אז מתקיימים השווקים המקומיים, ואפשר לראות את המגוון והייחוד של תושבי האזור.
  הסיור מתחיל בפרנקפוּרטֶר טוֹר ‏  (Frankfurter Tor), כיכר רבת־רושם בקצה השדירה הייצוגית קרל־מרקס־אָלֶה ‏  (Karl-Marx-Alle), שם משתרעת על פני חמש קומות חנות הבגדים המשומשים Humana ‏  (מס’ 3).

צאו מהכיכר ב-Frankfurter Allee ובצומת הבא פנו ימינה ל-Niederbarnim str, רחוב שליו שיכניס אתכם לשכונה עצמה. ב-Süsse Sünde ‏  (מילולית ‘חטאים מתוקים’;‏ מס’ 21;‏ בקיץ בלבד) מציעים שילוב אופייני־לשכונה של בגדי מעצבים מקומיים וגלידה טבעונית, ואילו במס’ 9 (מעברו האחר של הרחוב) תוכלו לראות בשעות היום ציור קיר משעשע של שני ויקינגים על החלון הסגור של הבר Bretterbude ‏ . בבית הקולנוע Intimes Kino ‏ , בפינה הבאה, מכוסה אחד הקירות החיצוניים בעשרות כרזות מצוירות שיצרו אמני רחוב.

פנו שמאלה ל-Boxhagener Str וברחוב הראשון שוב שמאלה אל Kreutzigerstr. הבית המכוסה ציורי קיר ‏  במס’ 18-19 היה אחד מתריסר סקוואטים שפעלו ברחוב בשנות ה־90, ותושביהם התעמתו תכופות עם המשטרה;‏ המצב החמיר עד כדי כך שהרחוב כולו הוכרז כאזור פשיעה מסוכן. עם הזמן התארגנו הסקוואטרים, הקימו עמותה וקנו את המבנה כדת וכדין - ועכשיו פועלים כאן קפה־בר, בית קולנוע מחתרתי, קואופרטיב אקולוגי ועוד.

שובו ל-Boxhagener Str, חצו את הכביש (בזהירות) ופנו שמאלה. ב-Aufschnitt ‏  (מס’ 32) מוכרים כריות ופופים בצורת נקניקים ונתחי בשר, שילוב משונה מהסוג שאפשר למצוא רק בפרידריכסהָיין. פנייה ימינה ברחוב הבא (Gärtnerstr) תביא אתכם אל לב השכונה, כיכר בּוֹקסהאגֶנֶר ‏  (Boxhagener Platz), המוקפת בתי־קפה, ברים ומסעדות. בשבתות מתקיים בכיכר שוק איכרים ובימי א’ – שוק פשפשים גדול  .

אחרי הביקור בכיכר תוכלו לחזור אל המאה הקודמת בחנות התקליטים Vinyl-a-gogo ‏  ובחנות הווינטג' הסמוכה Soul and Style ‏ , ואז להמשיך ב-Gärtnerstr, הרצוף חנויות מתוקות של מזכרות, בגדי ילדים וצעצועים;‏  מומלצת במיוחד חנות הבדים וחומרי היצירה frieda hain ‏  (מס' 10 ברחוב).

 תוספת: בשעות הערב כדאי לפנות שמאלה ב-Wühlischstr ולשתות בירה תוצרת בית במיקרו־מִבשלה Hops & Barley ‏  במס’ 22-3 או קוקטיילים ב-Süß War Gestern ‏  במס’ 43, שם יש גם ציור פסיכודלי על הקיר.


בקצה הרחוב פנו ימינה ל-Wühlischstr. במס’ 30 אל תחמיצו את Olivia ‏ , חנות קטנה לדברי מתיקה, ובה שוקולד מכל רחבי העולם, שוקו חם, ופרוסות עוגה לאכילה במקום. בצומת הבא הציצו ימינה אל סימון דאך שטראסֶה ‏  (Simon-Dach-Str), הרחוב שצפיפות המסעדות והברים בו היא הגבוהה ביותר בברלין, ובקיץ קשה לראות בו את המדרכה מרוב שולחנות. אחרי שתתרשמו מהרחוב, פנו שמאלה ולכו עד פינת Revaler Str, שם חצו את הכביש והיכנסו למתחם האלטרנטיבי אֶר.אָ.וֶה טֶמפֶּל ‏  (RAW Tempel).

הקדישו כחצי שעה לצילומים על רקע ציורי הקיר והגרפיטי במתחם, ואז טפסו במדרגות המתכת שבקצהו המערבי אל Warschauer Str, ופנו שמאלה. מעברו האחר של הכביש תראו את הסופרמרקט הטבעוני Veganz ‏ , המתאים לאופיה של השכונה. המשיכו ישר, ובדרך אל ‏‏ Warschauer Str שימו לב לכיפה הגדולה של אולם המופעים מרצדס־בֶּנץ־אָרֶנָה ‏  מימין ולמגדל נארוָוה ‏  (ראו מסגרת), שנראה כמו קוביית זכוכית בראש מבנה לבֵנים תעשייתי, משמאל.‏

מגדל מאיר

סיפורה של קוביית הזכוכית הנדמית כמרחפת מעל מבנה לבֵנים תעשייתי משקף את התהפוכות שעברו על העיר. בשנת 1912 הוקם כאן בניין של עשר קומות (הגבוה ביותר בברלין דאז) שבו שכנה החברה העירונית לייצור פנסי־רחוב. עם הזמן פינו הפנסים את מקומם לנורות, ובתקופה הקומוניסטית הוקם סביב הבניין מפעל ייצור של נארְוָוה, החברה המזרח־גרמנית הממשלתית לייצור נורות־להט. כדי לבחון את אורך החיים של הנורות הוחלט ב־1963 להוסיף לבניין קוביית זכוכית, שקירותיה החיצוניים שימשו משטחי ניסוי והוארו מדי לילה באור יקרות. המבנה זכה לכינוי מגדל נארְוָוה ‏  (Narva Turm) והיה לסמל ברלינאי.
לאחר האיחוד פורקה החברה והמפעל הוסב למתחם המשרדים אוֹבֶּרבָּאוּם סיטי (Oberbaum City), חלק מתוכנית הפיתוח מדיה־שפְּרֶה. במגדל שוכנים מאז 2005 משרדיה של חברת הכימיקלים BASF, אבל את הקובייה עוד מאירים בלילות.
אמנות רחוב בפרידריכסהָיין
אמנות רחוב בפרידריכסהָיין
צילום: רונן אלטמן קידר / ©
אמנות רחוב בפרידריכסהָיין
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
  • שאלות נפוצות17/01/2023

    סדרת "הטיול כבר בפנים" מייצגת את הדור הבא של ספרי הטיולים. במדריכים המודפסים, ובאפליקציה המקושרת אליהם, הוטמעו כלים שיאפשרו לכם לתכנן ולהוציא לפועל את הטיול שאתם רוצים, בדרך שאתם רוצים. השקענו מאמץ כדי שהשימוש במדריכים יהיה אינטואיטיבי ופשוט ככל האפשר, אבל תמיד יש שאלות - ואת הנפוצות והחשובות שבהן ריכזנו להלן. [קראו עוד]

  • איך להתקין את יישומון ״הטיול כבר בפנים״ על מסך הבית של הטלפון שלך?08/05/2021

    יישומון ״הטיול כבר בפנים״ הוא יישומון רשת מתקדם (Progressive Web App) או בקיצור PWA. המשמעות היא שלא צריך להוריד את היישומון מחנות האפליקציות, אלא ניתן להגיע אליו ישירות דרך הדפדפן. ניתן לגלוש ביישומון באמצעות דפדפן, אבל כדי להנות מחוויית משתמש טובה יותר, מומלץ להתקין אותו על מסך הבית של הטלפון. כך תעשו זאת נכון. [קראו עוד]

  • מה לכלול בערכת עזרה ראשונה לשביל ישראל?07/01/2021

    [קראו עוד]

אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת