דלג לתוכן
plane
אתרים
fasanenstr-around-walk#ed3a8bפָזאנֶנשטראסֶה והסביבה

פזאננשטראסה והסביבהמסלול הליכה

Fasanenstr. & around Walk

בית וילהלמיני בפָזאנֶנשטראסֶה (פרט)
בית וילהלמיני בפזאננשטראסה (פרט)
צילום: רונן אלטמן קידר / ©
  • מסלול הליכה

  • נקודת מוצאהכניסה לסופרמרקט Ulrich, ליד |S| |U| Zoologischer Garten
  • נקודת סיום|U| Uhlandstr (במסלול המורחב: כיכר פּראג, ליד |U| Güntzelstr)
  • משך ההליכה45 דקות (לא כולל כניסה לאתרים; עם התוספת כשעה ורבע)
  • אורך המסלול1200 מ' (עם התוספת 2600 מ')
  • איפה אוכליםארוחה קלה ב-Wintergarten  , קפה ב-Berliner Kaffeerösterei  , ארוחה של ממש ב-Ottenthal  
  • ניווט אל סופרמרקט Ulrich
רחוב הפסיונים (Fasanenstr), הנמנה עם היפים ביותר במערב ברלין, קרוי על שם ביבר הפסיונים של פרידריך השני, ששכן כאן כשהאזור היה עדיין שדה בוצי. עם התפתחות השדרה הסמוכה קוּ'דאם פינו הפסיונים את מקומם לווילות ולבתי־עסק של ברלינאים אמידים, שעברו לכאן מהמרכז הצפוף. רבים מהם היו יהודים בעלי ממון, שרצו להתרחק מהנוקשות ומהדעות הקדומות של החצר הפרוסית במרכז העיר, ואחרים היו אמנים ואנשי ספר, שעברו לכאן מאותה סיבה. כך הפך הרחוב למרכז של תרבות ואמנות אלטרנטיבית, שבו לקחה חלק פעיל גם הקהילה היהודית;‏ בשנים 1912-19, למשל, התגורר באזור גם ש”י עגנון, שהנציח את רחוב הפסיונים בפתח הסיפור עד הנה. בתי הרחוב, שנבנו בסגנון הווילהלמיני, כמעט ולא נפגעו בהפצצות, וטיול לאורכו ובסביבתו מספק הצצה מרתקת לפאר של מערב ברלין בראשית המאה.
  מנקודת המוצא ‏  פנו שמאלה כשגבכם לסופרמרקט (לכיוון צפון מערב) ואז מיד שמאלה, אל מעבר להולכי רגל לאורך מסילת הרכבת העילית. בשנות ה־70 שימש המעבר המוצנע בני נוער מכורים לסמים שעסקו בזנות, תופעה שהונצחה ברומן האוטוביוגרפי המפורסם אני כריסטיאנה פ. בקצה המעבר פנו ימינה ל-Kantstr ואז חצו את הכביש בהזדמנות הראשונה והמשיכו עד שתראו מעברו האחר של הרחוב את הבניין הלבן המרהיב של תיאטרון המערב ‏  (Theater des Westens). בבניין, שהוקם ב־1896 בסגנון הווילהלמיני, שכן בשנות ה־20 וה־30 בית אופרה פופולרי, ובמרתף פעל קברט פוליטי חתרני בניהולם של שני יהודים, המלחין פרידריך הולֶנדֶר (כותב השירים הקבוע של מרלֶנֶה דיטריך) וכוכבת הקולנוע טרוּדֶה בֶּרלינֶר.
המשיכו לאורך Kantstr עד הרמזור. מימין תראו את בר הג’אז Quasimodo ‏ , הצמוד לאחד מבתי הקולנוע הוותיקים ביותר בעיר, ואילו משמאל מתנשא גורד השחקים קאנטדרָייאֶק ‏  (Kantdreieck), שבראשו משולש הנראה כמפרש גדול.
פנו שמאלה אל Fasanenstr, עברו תחת פסי הרכבת העילית ומיד תראו משמאל את בית הקהילה היהודית ‏  (Jüdische Gemeindehaus), מבנה משנות ה־50 שבחזיתו משולבים שרידים מבית הכנסת המפואר שנפתח כאן ב־1912 והועלה באש בליל הבדולח. פסל גדול של ספר תורה מזכיר את בית הכנסת, שהיה אחד הסמלים לעוצמתה של הקהילה היהודית בעיר;‏ אנדרטה נוספת, בדמות קיר שעליו שמות מחנות הריכוז, חולקת כבוד לקורבנות השואה. כיום משמש המבנה את המרכז הפדגוגי של הקהילה היהודית ואת משרדיה, ואילו רוב האירועים הציבוריים מתקיימים במרכז היהודי שליד בית הכנסת החדש, במזרח העיר.
בהמשך הרחוב ניצב מלון־היוקרה בריסטול קמפינסקי ‏  (Hotel Bristol Kempinsky), הראשון ברשת הבינלאומית המפורסמת. סיפורה של הרשת מתחיל בבֶּרתוֹלד קמפינסקי, יהודי שהיגר לברלין ופתח רשת של מסעדות ובתי־יין שכיכבו בשמי הבידור הקל בעיר בשנות ה־20. ב־1935 אולצה המשפחה למכור את נכסיה במסגרת האָריזציה, אולם בשנות ה־50 חזר השטח לידי נכדו של קמפינסקי, ועל חורבות המסעדה הוקם המלון. הסיפור כולו מפורט (בגרמנית) על לוח זהב משמאל לכניסה.
לכו לאורך המלון עד פינת רחוב הקניות קוּרפירסטֶנדאם (Kurfürstendamm), ושם חצו את הכביש. בבית הפינתי הלבן, היום חנות של Tommy Hilfiger, שכן בשנות ה־20 תיאטרון נֶלסוֹן ‏  (Nelson Theater), שבו התקיימו מופעי רֶביוּ נועזים;‏ גם אותו ייסד יהודי – המלחין רודי נלסון (במקור לוינסון), שמאס במוזיקה הקלאסית והעדיף ללוות בפסנתר זמרות בלבוש מינימלי ששרו את להיטי התקופה. המשיכו ישר ולאחר מספר בתים היכנסו ימינה, לחצר מוריקה לצד וילה מהמאה ה־19. בווילה, אותה בנה קצין צי גרמני שפרש לגמלאות, שוכן כיום בית הספרות ‏  (Literaturhaus;‏ מס’ 23), מוסד מקומי שבו מתקיימים מפגשים עם סופרים ומשוררים מכל העולם. במרתף הבית יש חנות ספרים (ובה גם אוסף נרחב של ספרים בנושאים יהודיים) אבל גולת הכותרת היא בית הקפה Wintergarten  , ששולחנותיו משקיפים על שבילי הגן. בבית הבא (מס’ 24), שהיה הראשון שנבנה בשכונה, שוכן מוזיאון קֶתֶה קוֹלוויץ ‏  (Käthe Kollwitz Museum), ובחצרו תראו פסלים מאת האמנית המוערכת;‏ אם תבחרו להיכנס למוזיאון, הוסיפו למסלול כ־45 דקות. בית גריזֶבּאך ‏  (Haus Grisebach;‏ עמ’ 25) הסמוך, אותו בנה לעצמו אדריכל מקומי, הוא אולי הבית היפה ביותר ברחוב;‏ אם פתוח, מומלץ גם להיכנס למבנה, המשמש היום גלריה לאמנות.
המשיכו לאורך הרחוב המוצל, שרוב בתיו היפים משמשים היום גלריות, עד השלט Fasanenpassage במס’ 28. פנו ימינה והיכנסו לחצר פנימית ‏  מקסימה, ממנה תוכלו להמשיך דרך מספר חצרות מקושרות, עד שתצאו ל-Uhlandstr. פנייה ימינה תחזיר אתכם לקוּ'דאם. ‏
 תוספת: ניתן להאריך את הסיור דרומה, אל שכונה שבה התגוררו מספר אמנים וסופרים. במקום לפנות לחצר הפנימית, המשיכו לאורך הבתים היפים של פזאנֶנשטראסֶה עד כיכר פָזאנֶן ‏  (Fasanenplatz) הירוקה, שם פנו שמאלה ל-Schaperstr. לכו לאורכו עד שתראו מימין את הבניין המודרני של בית הפסטיבלים של ברלין ‏  (Haus der Berliner Festspiele);‏ מאחור, ב-Bar Jeder Vernunft ‏  מעלים מחזות זמר ומופעי קברט הקורצים לימי הזוהר של האזור.
ברחוב הראשי Bundesallee פנו ימינה ומיד תראו מימין מבנה רב־רושם המשמש את הפקולטה למוזיקה של האוניברסיטה לאמנויות ‏  (Universität der Künste). הפקולטה המכובדת החלה את דרכה כקונסרבטוריון פרטי בניהולו של המנצח היהודי יוליוס שטרן, ועם מוריה ובוגריה נמנים המלחינים ארנולד שֶנבֶּרג וקורט וָייל, שניהם יהודים;‏ האחרון יצר בין השאר את אופרה בגרוש – שאת מילותיה כתב ידידו בֶּרטוֹלט בּרֶכט בביתו ‏  שברחוב הסמוך (Spichernstr 16;‏ הבית נהרס, אבל אם ברצונכם לראות את שלט הזיכרון שהוצב במקום, חצו את Bundesallee והמשיכו קצת לאורך הרחוב עד הבית).
המשיכו דרומה לאורך Bundesalle, בצד ימין של השדרה. עד שנות ה־50 עברו כאן פסי חשמלית - אותה חשמלית שבה רדף אמיל אחר הגנב שלקח את כספו בספר אמיל והבלשים. בפינת Trautenaustr, שם שוכן היום משרד התרבות של ערב הסעודית, היה אז בית הקפה Josty ‏ , שם ישב הגנב לארוחת בוקר בעוד אמיל והבלשים צופים בו. מעברו האחר של Trautenaustr תראו לוח זיכרון לג’יימס סימון ‏ , הבנקאי היהודי שמימן את החפירות הארכיאולוגיות להקמת אי המוזיאונים.חצו את Bundesalle והמשיכו אל כיכר פּראג ‏  (Prager Platz). בבית־הקפה Prager Diele, ששכן כאן לפני המלחמה, נהגו לשבת סופרים ואמנים, בהם ולדימיר נאבוקוב, מקסים גורקי ואריך קסטנר. את ביתו של קֶסטנֶר ‏ , במס’ 6 ברחוב הסמוך Prager Str, מציינים לוח זיכרון רשמי וציור קיר מקסים של אמיל המסתתר מאחורי לוח מודעות עירוני.
בית וילהלמיני בפָזאנֶנשטראסֶה (פרט)
בית וילהלמיני בפָזאנֶנשטראסֶה (פרט)
צילום: רונן אלטמן קידר / ©
בית וילהלמיני בפָזאנֶנשטראסֶה (פרט)
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
  • גארדלנד | כרטיסים21/04/2024

    כל מה שרציתם לשאול על כרטיסי כניסה לגארדלנד. האם להזמין מראש? היכן הכי זול לרכוש? האם יש כרטיס עוקף תורים? [קראו עוד]

  • שאלות נפוצות17/01/2023

    סדרת "הטיול כבר בפנים" מייצגת את הדור הבא של ספרי הטיולים. במדריכים המודפסים, ובאפליקציה המקושרת אליהם, הוטמעו כלים שיאפשרו לכם לתכנן ולהוציא לפועל את הטיול שאתם רוצים, בדרך שאתם רוצים. השקענו מאמץ כדי שהשימוש במדריכים יהיה אינטואיטיבי ופשוט ככל האפשר, אבל תמיד יש שאלות - ואת הנפוצות והחשובות שבהן ריכזנו להלן. [קראו עוד]

  • איך להתקין את יישומון ״הטיול כבר בפנים״ על מסך הבית של הטלפון שלך?08/05/2021

    יישומון ״הטיול כבר בפנים״ הוא יישומון רשת מתקדם (Progressive Web App) או בקיצור PWA. המשמעות היא שלא צריך להוריד את היישומון מחנות האפליקציות, אלא ניתן להגיע אליו ישירות דרך הדפדפן. ניתן לגלוש ביישומון באמצעות דפדפן, אבל כדי להנות מחוויית משתמש טובה יותר, מומלץ להתקין אותו על מסך הבית של הטלפון. כך תעשו זאת נכון. [קראו עוד]

אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת