דלג לתוכן
plane
אתרים
dolomiti#ed3a8bהדולומיטים

הדולומיטים

Dolomiti

הרי הדולומיטים
הרי הדולומיטים
צילום: אורי גליל / ©
מסיבות היסטוריות, הדולומיטים שוכנים בנפות טרֶנטינוֹ (Trentino) ואָלטוֹ אָדיגֶ'ה (Alto Adige) באיטליה - אבל למי שמחכים בקוצר רוח לגלידה האיטלקית, למטבח המשובח ולברכת "אָלוֹרָה" – נכונה אכזבה מרה: התרבות השלטת באזור היא אוסטרית לכל דבר ועניין, השפה המדוברת היא גרמנית והמטבח אלפיני־אוסטרי טיפוסי. המקומיים אפילו נוהגים לכנות את חבל הארץ שבו הם חיים זידטירול (Südtirol), מילולית "דרום טירול", ורואים בו את חלקה הדרומי של טירול האוסטרית.
במהלך המאה ה־20 נעשו מספר ניסיונות - בייחוד בידי הממשל הפשיסטי של מוסוליני - להשליט את השפה והתרבות האיטלקית בחבל הארץ ה"סורר". ניסיונות אלו צלחו חלקית, ובאזורים מסוימים, בהם למשל העיר בּוֹלצאנוֹ השפה האיטלקית בולטת יותר. עם זאת, מאז הצטרפותה של איטליה לאיחוד האירופי, המקדם חופש תרבות ולשון לכל אזרחיו, אין עוד איום על התרבות המקומית, ובמרבית חלקיו הגרמנית היא השפה השולטת כיום. סיפור מעניין בהקשר זה תוכלו לגלות באזור אגם רֶזִיּה והכפר קוּרוֹן.

רק רכבל

נסיעה ברַכֶּבֶל היא לא רק דרך נוחה לעלות לפסגות עוצרות נשימה, אלא גם חלק מהחווייה, ולכן מומלץ לא לוותר עליה. מצד שני, רכבלים הם אמצעי תחבורה יקר (העלות עלולה להגיע למאה אירו למשפחה ויותר) וכדי להצדיק את העלות בוחרות רוב המשפחות להקדיש להם חצי יום לכל הפחות. יתר על כן, התבוננות מהירה במפה מגלה שמבחר הרכבלים באזור עצום, ובכל עמק צר תראו לרוב עשרות קווי רכבל. נשאלת השאלה, איך בוחרים?
ראשית, חשוב לציין שלא כל הרכבלים פעילים בכל עונה;‏ חלק מהם מיועדים רק לגולשי הסקי בחורף ואחרים נפתחים בקיץ. שנית, יש מקרים שבהם לא חייבים להשתמש ברכבל ואפשר לעלות לפסגה ברכב פרטי, בייחוד מחוץ לשיא העונה או בשעות מוקדמות בבוקר;‏ נסיעה כזו עשויה לחסוך לכם סכום ניכר בלי לאבד זמן (אבל חשוב לוודא שהכביש פתוח, בייחוד אם תוכנת הניווט מתריעה על "מסלול הכולל דרכים פרטיות או מוגבלות").
במדריך זה השקענו מאמץ בזיהוי הרכבלים המעניינים והמשתלמים ביותר, והמלצנו עליהם במסגרת פרקי האתרים וימי הטיול. עם זאת, לא תמיד כדאי דווקא להקשיב לנו: אם תיתקלו ברכבל פעיל, ללא תור ארוך, שנראה לכם מעניין, שווה לנסות ואולי לגלות פסגה או רמה שמחוץ למסלול התיירים המוכר. מצאתם רכבל כזה? כתבו לנו ואולי נכלול אותו במהדורה הבאה של המדריך.

הגעה ועזיבה

אין טיסות ישירות מישראל לדולומיטים, ולמעשה אין באזור אף נמל תעופה משמעותי. רוב המטיילים הישראלים לאזור טסים לנמלי התעופה של ונציה, מרקו פולו או טרֶוויזוֹ. אפשרות נוחה נוספת היא לטוס לורונה, אבל היצע הטיסות הישירות מישראל לנמל תעופה זה מוגבל למדי. הנסיעה לאזור מנמלי התעופה בֶּרגָמוֹ ומָלפֶּנסָה ארוכה יחסית ולכן אינה מומלצת (אלא אם תחליטו לשלב גם נסיעה לאגמים).
אפשרות מוכרת פחות היא לטוס לזלצבורג שבאוסטריה, או לנמלי התעופה מינכן או מֶמינגֶן בגרמניה ואז לנסוע לאזור דרך אוסטריה. זמן הנסיעה מכל אחד מהשלושה לקצה הצפוני של הדולומיטים עומד על כשעתיים וחצי (כשלוש שעות וחצי למרכז האזור). בשל הנסיעות הארוכות, חלופה זו אינה מומלצת לרוב המטיילים בדולומיטים, אבל עשויה לקסום למי שרוצים לשלב את האזור בטיול ארוך יותר באזורים האלפיניים של אוסטריה ובוואריה.

מזג האוויר ומתי לנסוע

הדולומיטים נמנים עם האזורים היחידים באיטליה שבהם תוכלו למצוא גם בשיא הקיץ מזג אוויר נוח (בעיקר בפסגות ובאזור הגבוהים). האזור פופולרי גם בקיץ (יוני-אמצע אוקטובר) - עונה נפלאה לטיולים בטבע - וגם בחורף (דצמבר-מרץ, בחלק מהאתרים עד אפריל), אז נוהרים אליו גולשי הסקי. בעונות המעבר (סביב החודשים מאי ונובמבר) עלול האזור עלול להיות שומם, כי מרבית הרכבלים סגורים לצורך תחזוקה או מעבר מקיץ לחורף, וכתוצאה נסגרים גם הרבה מסעדות, מלונות וחנויות לתיירים.

לינה

הדולומיטים משובצים באלפי אתרי לינה כפריים, המשקיפים לנוף עוצר נשימה של רכסי ההרים מסביב, וברוב מקומות הלינה בגובה של 1500 מ' מעל פני הים ומעלה מציינים זאת בגאווה. הלינה באתר כזה היא ללא ספק חלק מהחווייה, אבל עלולה גם להיות כרוכה בנסיעה בדרכים פתלתלות מדי בוקר וערב, ולכן מתאימה פחות למשפחות המתכננות טיול כוכב באזור. אנו ממליצים לא לוותר על חוויית הלינה ההררית, אבל גם לא להגזים בגובה, כלומר לבחור מקום לינה ברום של 1,000 עד 1,200 מ' מעל לפני הים, המספק נוף מרהיב לצד נגישות סבירה ברכב.
אם אתם מאתרים מקום לינה באמצעות חיפוש במפה, חשוב מאוד לברר את מרחק וזמן הנהיגה ממנו לאתרים נבחרים. מקומות שנראים קרובים זה לזה במפה (לעיתים אפילו במרחק קילומטרים ספורים) עלולים בפועל לחייב עשרות ק"מ של נסיעה מתישה בכבישים מפותלים.

הרי הדולומיטים
הרי הדולומיטים
צילום: אורי גליל / ©
הרי הדולומיטים
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת