דלג לתוכן
plane
אתרים
colmar#ed3a8bקוֹלמאר

קולמארעיר

Colmar

בתים צבעוניים בפנינה של אלזאס קוֹלמאר
בתים צבעוניים בפנינה של אלזאס קולמאר
צילום: דיצה כספי אלגר / ©
הפנינה של אֶלזאס היא קוֹלמאר, עיר קטנה ומקסימה שמרכזה לא נפגע באף אחת מהמלחמות הרבות באזור, והוכרז כאתר לשימור. הסמטאות הציוריות רצופות בתים מהמאות הארבע־עשרה עד השמונה־עשרה, רבים מהם עם שלד קורות עץ או חלונות בולטים המזכירים מרפסות סגורות, ומקושטים בתבליטים ובגילופים. הרחובות הצרים גדושים בתי קפה, מסעדות וחנויות קטנות של מזכרות ומוצרים מקומיים, ובכל מקום רואים פרחים - באדניות, בכיכרות ועל הגשרים.
כדי לחוות את יופיה של העיר כדאי מאוד לטייל בה ברגל. המסלול המפורט להלן מכסה את החלקים היפים ביותר של העיר העתיקה, גם אם לא את כולה;‏ הוא לא ארוך, ואפשר בקלות להשלים אותו בשעה וחצי של הליכה נינוחה - אבל אם הילדים מתעייפים או שנמאס לכם מבתים עתיקים, אפשר לקצר אותו או לוותר עליו לגמרי לטובת נסיעה באחת מרכבות התיירים (ראו להלן).
‏ צאו מחניון Montagne Verte לכיוון דרום־מערב ופנו ימינה. המבנה הגדול מימינכם הוא בית החולים העתיק ‏  (Ancien hôpital) מהמאה השמונה־עשרה, שהיום משמש כספרייה. המשיכו ישר לסמטה הצרה Rue des Tripiers, ובסמטה הראשונה פנו שמאלה ומיד ימינה כדי לעבור תחת קשת אל הכיכר המקסימה פּלאס דֶה ל'אָנסיֶין דוּאָן (Place de l'Ancienne-Douane), אותה חוצה תעלה המעוטרת באדניות פרחים. הכיכר נקראת על שם בית המכס הישן ‏  (Koifhus) מהמאה החמש־עשרה, אחד המבנים העתיקים בעיר, שקומתו הראשונה (מתחת לקשתות) שימשה כמחסן, ואילו בשנייה התכנסו נציגי פדרציית הערים של אלזאס.


בכיכר פנו ימינה (לאורך התעלה) ולכו לאורך סדרה של בתים נאים עם שלד קורות־עץ, עד שתתחברו לרחוב הראשי, Grand Rue. בפנייה הבאה פנו שמאלה, ל- Rue de l'Église, שבקצהו תראו את כנסיית מרטינוס הקדוש ‏  (Église Saint-Martin), המכונה גם הקתדרלה של קולמאר. הכנסייה העתיקה (הושלמה ב־1365!) מרשימה מבחוץ, בזכות העמודים האיתנים והמגדל המתנשא לגובה 70 מ', אבל מאכזבת מבפנים.

משמאל לכנסייה תראו שני מבנים עתיקים: בית אדולף ‏  (Maison Adolph), שחלונותיו המחודדים מקורם במאה הארבע־עשרה, ובית המשמר הישן ‏  (Salle du Corps de Garde) ששימש גם כבית משפט, ומהמרפסת שלו הכריזו השופטים את פסקי הדין לאוזני הקהל המצטופף בכיכר. היכנסו לסמטה הצרה בין הבתים, הממחישה כמה צרים היו רחובות העיר בימי הביניים, וכשתצאו לרחוב הביטו ימינה ותראו את השלט של מוזיאון בָּרתוֹלְדִי ‏  (Musée Bartholdi), המוקדש לפסל יליד העיר שיצר את פסל החירות. במוזיאון יש רישומי הכנה ודגמים לפסל המפורסם, וגם חדר המוקדש ליהדות אלזאס - אבל הוא מומלץ רק למתעניינים בנושא.



  עיר פורחת

כשתטיילו ברגל בקולמאר, שימו לב לפרחים הצבעוניים בכל מקום - באדניות שבחלונות, לאורך התעלות וגם סתם ברחוב. העירייה משקיעה כסף רב בגינון ובהשקיית הפרחים, והתושבים מצטרפים לחגיגה. אפשר לצלם את כל האדניות ומשטחי הפרחים, ובסוף הטיול לעבור על התמונות ולבחור את סידור הפרחים היפה ביותר בקולמאר.

פנו שמאלה ב-Rue des Marchands ומיד תראו משמאל את אחד הבתים היפים ביותר בעיר, בית פְּפִיסטֶר ‏  (Maison Pfister) מ־1577. הסוחר שבנה אותו הפגין את עושרו במרפסות סגורות ופתוחות ובציורים של סצינות תנ"כיות ואחרות בכל פינה. המשיכו ישר, ובפינה הבאה תוכלו לראות מגן דוד משולב בשלט של מסעדה ‏ ;‏ זה אינו אתר יהודי, אלא פשוט הסמל ששימש לציון מבשלת בירה בימי הביניים.

פנו ימינה ומיד שמאלה, ואז חצו את מגרש החניה אל חנות הסבונים המקסימה L'emerveil du bain  , שם ישתעשעו הילדים מהסבונים בצורת עוגות וממתקים. אם התעייפתם, תוכלו לקצר את הטיול ולהגיע ישירות לשוק המקורה דרך הרחוב הנאה Rue des Tanneuers, שהיה בעבר רובע מעבדי העורות;‏ בדרך אפשר גם להתפנק בקרפ מתוק או מלוח ב-Crepe stub  .
אם לא שבעתם מקולמאר הציורית, חזרו לרחוב הראשי Grand Rue, פנו שמאלה והמשיכו עוד כמאתיים מ' עד Rue Turenne. כאן פנו שוב שמאלה ומיד תראו את ונציה הקטנה ‏  (Le Petite Venise), שורה של בתים עם אדניות פורחות הבנויים ממש על הנהר, משני צדי הגשר, ופשוט מחכים למצלמה שתנציח אותם. רוצים להרגיש ממש כמו בוונציה? בחברת Sweet Narcisse ‏  (בגשר הבא) מציעים טיולי שיט של חצי שעה בסירה שטוחה וארוכה, עם מדריכים נחמדים שבדרך כלל מדברים גם אנגלית.
חצו את הנהר ופנו שמאלה במדרחוב Rue de la Poissonnerie, שעובר בחלקו לאורך הנהר עצמו ומאפשר עוד צילומים של הבתים הציוריים. בגשר הבא (Rue des Écoles) פנו שמאלה וחצו את הנהר אל השוק המקורה של קולמאר ‏  (Marché couvert de Colmar), שם תוכלו להשביע את הרעב במעדנים צרפתיים. אחרי הביקור בשוק פנו ימינה ב-Rue des Vignerons והמשיכו ישר עד שתחזרו לתחילת המסלול;‏ בדרך תראו מימין מגרש משחקים נחמד לילדים. אחרי שתשובו לחניון תוכלו גם לחצות אותו וללכת לאורך Rue de la Cigogne אל בית הכנסת של קולמאר ‏  (Synagogue de Colmar), שבחומה לפניו קבוע לוח זיכרון ליהודי העיר. ‏
ביום גשם או בטיול עם ילדים קטנים אולי תעדיפו לוותר על הסיור ברגל ולראות את קולמאר מחלונותיה של רכבת תיירים הנוסעת ברחובות העיר. בשתי חברות הרכבות מציעים סיור של כ-35 דקות, עם מדריך שמע במגוון שפות (כולל עברית!), שאמנם אינו מרתק במיוחד אבל נותן מידע בסיסי על מה שתראו מהחלונות. רכבת התיירים הלבנה   (Le Train Touristique) מכסה גם את האזור שמדרום למרכז, כולל פארק דוּ שאם דֶה מארס (להלן) ונוחה יותר עם ילדים קטנים (כי עד גיל 6 נוסעים חינם), ואילו ברכבת הירוקה הקטנה   (Petit Train Touristique de Colmar) הכרטיס למבוגר קצת יותר זול, ושעות הפעילות קצת יותר ארוכות. שתי הרכבות יוצאות מהחלק הצפוני של העיר העתיקה, לא הרחק מלשכת המידע לתיירים  . באותו אזור ממוקמים גם המוזיאון לצעצועים ‏  (Musée du Jouet), שעשוי לעניין את הילדים, ומוזיאון אוּנטֶרלינדֶן ‏  (Musée Unterlinden), המתאים בעיקר למבוגרים שבחבורה או לילדים חובבי היסטוריה ואמנות.
לפני שנפרדים לשלום מקוֹלמאר, כדאי לקחת את הילדים לפארק דוּ שאם דֶה מארס ‏  (Park du Champs de Mars), שם יש מרחבי דשא מוצלים, מגרש משחקים וקרוסלת־עץ מסורתית, הגדולה ביותר מסוגה באירופה.
בתים צבעוניים בפנינה של אלזאס קוֹלמאר
בתים צבעוניים בפנינה של אלזאס קוֹלמאר
צילום: דיצה כספי אלגר / ©
בתים צבעוניים בפנינה של אלזאס קוֹלמאר
בתים בקוֹלמאר
בתים בקוֹלמאר
צילום: גבי אלטמן / ©
בתים בקוֹלמאר
קוֹלמאר
קוֹלמאר
צילום: RAK / ©
קוֹלמאר
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
  • גארדלנד | כרטיסים21/04/2024

    כל מה שרציתם לשאול על כרטיסי כניסה לגארדלנד. האם להזמין מראש? היכן הכי זול לרכוש? האם יש כרטיס עוקף תורים? [קראו עוד]

  • שאלות נפוצות17/01/2023

    סדרת "הטיול כבר בפנים" מייצגת את הדור הבא של ספרי הטיולים. במדריכים המודפסים, ובאפליקציה המקושרת אליהם, הוטמעו כלים שיאפשרו לכם לתכנן ולהוציא לפועל את הטיול שאתם רוצים, בדרך שאתם רוצים. השקענו מאמץ כדי שהשימוש במדריכים יהיה אינטואיטיבי ופשוט ככל האפשר, אבל תמיד יש שאלות - ואת הנפוצות והחשובות שבהן ריכזנו להלן. [קראו עוד]

  • איך להתקין את יישומון ״הטיול כבר בפנים״ על מסך הבית של הטלפון שלך?08/05/2021

    יישומון ״הטיול כבר בפנים״ הוא יישומון רשת מתקדם (Progressive Web App) או בקיצור PWA. המשמעות היא שלא צריך להוריד את היישומון מחנות האפליקציות, אלא ניתן להגיע אליו ישירות דרך הדפדפן. ניתן לגלוש ביישומון באמצעות דפדפן, אבל כדי להנות מחוויית משתמש טובה יותר, מומלץ להתקין אותו על מסך הבית של הטלפון. כך תעשו זאת נכון. [קראו עוד]

אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת