דלג לתוכן
plane
אתרים
chania#ed3a8bחאנְיָה

חאניהעיר

Chania

חאנְיָה
חאניה
צילום: Tango7174 / CC BY-SA 4.0
  • כתובתChania, Greece
  • מסלול הליכה

  • נקודת מוצא וסיוםמגרש החניה בחאנְיָה  
  • משך ההליכהשעתיים (לא כולל כניסה לאתרים; עוד כחצי שעה אם בוחרים בחלופה הכוללת הליכה למגדלור)
  • אורך המסלול3 ק"מ (ועוד 1.5 ק"מ הלוך ושוב אם בוחרים בחלופה הכוללת את המגדלור)
  • ניווט אל מגרש החניה בחאנְיָה
חאנְיָה, העיר השניה בגודלה בכרתים, היא ללא עוררין היפה והמעניינת ביותר באי. העיר למודת הסטוריה ויש בה אתרים רבים, לרבות של הקהילה היהודית שחיה פה בעבר.
המתיישבים הקדומים ביותר בחאנְיָה היו המינואים (1450 לפנה"ס) אז נקראה העיר סידוֹניָה, בתקופה היוונית היתה עיר- מדינה ואימפריות וכובשים שונים שלטו באי ובעיר במשך מאות בשנים בינהם מורים, ביזנטיים, ונציאנים ועות'מאנים. המורים הם אלו שינו את שמה מסידוֹניָה לחאנְיָה.
בתקופת השלטון הוונציאני בין השנים 1252-1645, נבנתה החומה סביב העיר, הוקם הנמל הונציאני וחותמם של אלו ניכר היטב עד היום. ב־1645, לאחר מצור שנמשך כחודשיים, נכבשה העיר ע"י הטורקים ששלטו בה עד שגורשו ב־1898. גם חותמם של הטורקים נראה היטב, כנסיותיה של העיר הומרו למסגדים והסגנון האדרכילי שלה קיבל סממנים מזרחיים. כשהשתחררה חאנְיָה מעול הטורקים היא הוכתרה כבירת כרתים ונותרה במעמדה זה עד שנת 1971, אז הועבר התואר להֵרָקְלִיוֹן. העיר נפגעה קשות במהלך מלחמת העולם השניה, במסגרת הקרב על כרתים, אך עדיין נותרה היפהפייה של האי.
‏ צאו ממגרש החניה   ולכו כ־300 מ' לכיוון הנמל (שמאלה כשפניכם מול הים). משמאלכם תראו את שרידי חומת העיר מהתקופה הונציאנית שהקיפה את העיר העתיקה של חאנְיָה ואת שרידיה ניתן לראות פזורים ברחבי העיר העתיקה. לאחר כ־200 מ' תראו מימינכם את שער המצודה ‏  המסמן את הכניסה הישנה לנמל.

המשיכו עם רחוב Defkalionos אשר יוביל אתכם עד לכניסה הצפונית לנמל. מימינכם תראו את אגף כלי השיט העתיקים ‏  של המוזיאון הימי של כרתים ‏ . בהמשך, בראש שובר הגלים, ניצב לו בגאווה אחד מסמלי העיר - המגדלור של חאנְיָה ‏  שריד נאה מהתקופה הונציאנית.

 תוספת: לעת שקיעה, כשהעיר נצבעת בגוני אדום וצהוב, מומלץ ללכת לאורך שובר הגלים (כחצי שעה הלוך ושוב) הבנוי אבנים גדולות עד למגדלור ‏  בקצהו, לתצפית פנורמית מעניינת ושונה על העיר והנמל מכיוון הים.
המשיכו לטייל לאורך הטיילת בסמוך לקו המים ורציפי הדייגים בנמל עד הגיעכם למבנה מרשים עם כיפות מעוגלות, מסגד קוּצ'וּק חסן ‏  המשמש כיום כגלריה ליצירות אומנות של אומנים מקומיים, שנחמד להכנס אליה לביקור קצר.

המסגד ניצב בכניסה למוקד המשיכה העיקרי של העיר, הנמל הוונציאני ‏ , אשר שימש בעבר כאתר צילום מרכזי לסרט "זורבה היווני". תוכלו להסתובב בטיילת היפה, לשבת באחד מבתי הקפה או הטברנות וליהנות מנוף מרהיב מזרחה, לכיוון המגדלור וסירות הדיג במפרץ.

המשיכו ללכת לאורך קו המים, עד הגיעכם למבנה גדול בצבעי אדום/חמרה. זהו המבנה המרכזי שלהמוזיאון הימי של כרתים ‏ , ובו תערוכה יפה של ההיסטוריה הימית של האי. בסמוך לכניסה למוזיאון שוכנת הכניסה למבצר פּירְקָאס ‏ , המשקיף לנוף מרהיב על הנמל והעיר העתיקה. הקדישו לטיפוס ולתצפית כחצי שעה.

 תוספת: לחובבי ההיסטוריה מומלץ לבקר גם במוזיאון הביזנטי ‏ , שם תראו ממצאים ארכאולוגיים מחפירות באי ובאזור, המסודרים בסדר כרונולוגי על פי התקופות וכוללים אוספי פסיפסים, ציורי קיר, תמונות קרמיקה וחפצים רבים אחרים. כדי להגיע, המשיכו מהמבצר ברחוב Aggelou עד סופו, פנו ימינה ב Theotokopoulou ולכו עד בית מס' 78.
לאחר הביקור במבצר, ניכנס אל סמטאות העיר העתיקה, שם תוכלו להתרשם מפינות החמד הרבות לרבות סגנונות בניה מתקופות שיונו, בתים ונציאניים, עות'מאניים ונאו-קלאסיים. חלק מהמבנים הוסבו לבתי קפה, מסעדות וחנויות עבודת יד, שהביקור בהן הוא חוויה בפני עצמה. ביציאה מהמבצר פנו ימינה לרחוב Aggelou, ולאחר כ־50 מ' פנו שמאלה ל Antoniou Gampa, המשיכו עם הרחוב עד לצומת T שם פנו שמאלה ל Theotokopoulou והמשיכו בו. בפניה השניה פנו ימינה לTheofanous, המשיכו בו עד למפגש עם Zampeliou בו תפנו שמאלה.

 תוספת: אם אתם רוצים עוד מהעיר העתיקה, המשיכו ברחוב Zampeliou (שהופך לרחוב Karaoli ke Dimitriou) עד שרידי החומה הביזנטית של חאנְיָה ‏ , שהקיפה בעבר את העיר ומהווה שריד מרשים להיסטוריה שלה. זהו אזור מקסים של מרפסות מתכת יפהפיות גדושות צמחיה ופרחים, חנויות אומנות בשפע והרבה הרבה פינות חמד. לאחר השיטוט, שובו באותה דרך והצטרפו חזרה למסלול.
במפגש עם רחוב Kondilaki פנו ימינה ואז בפניה הראשונה ימינה. במהרה תראו מבנה נאה שחזיתו מעוטרת בכתובות בעברית. זהו האתר היהודי הפעיל היחיד שנותר באי, בית הכנסת עץ חיים ‏ , השוכן בלב הרובע היהודי של העיר העתיקה.

חזרו לרחוב Kondilaki ופנו ימינה, המשיכו ללכת עד סופו, כ־150 מ', שם מתחיל רחוב Portou, המשיכו איתו עד לרחוב חאלידוֹן ‏  שהינו רחוב הקניות הראשי של חאניה ובו היצע רב ושפע של חנויות מכל הסוגים.
 תוספת: אוהבי הפולקלור יכולים לפנות בקצה רחוב Portou שמאלה ולהגיע למבנה ונציאני משוחזר להפליא, בו ממוקם מוזיאון הפולקלור ‏ . המוזיאןן המומלץ מציע הצצה מרתקת אל המורשת התרבותית העשירה של האי.
בתום ביקורכם ברחוב חאלידוֹן, פנו אל סמטת סְקְרידְלוֹף ‏ , המתפצלת ממנו ורצופה חנויות למוצרי עור. בקצה הסמטה פנו ימינה לרחוב Mousouron ואז בפניה הראשונה שמאלה לרחוב Pl. Agroas. הרחוב יוביל אתכם אל השוק המקורה ‏ , המכונה גם אָגוֹרָה, שם תמצאו יותר מ־70 חנויות, בתי קפה ומסעדות קטנות ותוכלו לרכוש ממיטב התוצרת המקומית מהעיר וסביבתה.

כדי לשוב למגרש החניה  , פנו שמאלה ביציאה מהשוק אל Sofoklis Venizelos Square, המשנה שמו בהמשך ל-Nikiforou Foka. לכו כחצי ק"מ ופנו שמאלה ב-Kiprou, ואז תראו משמאלכם את מגרש החניה. שימו לב שבפינת רחוב Minoos מתקיים לפעמים שוק איכרים קטן וחביב.‏

מוקדי עיניין נוספים בחאניה

  • אחת החוויות המהנות שמציעה העיר חאניה היא שייט. מספר חברות מציעות את סוגי השייט השונים, החל משייט בסירת זכוכית דרך שייט של שעה ועד לשייט של יום מלא כולל עצירה בחופים היפים שסביב העיר.
  • כשני ק"מ צפונית לעיר העתיקה נמצא המוזיאון לארכיאולוגיה ‏  בחאנְיָה, שקטן מזה הממוקם מהרקליון אך מציג אוסף יפה ומרשים של מוצגים שהתגלו באתרי העתיקות השונים ברחבי האי.
  • באזור הנמל ניתן לצאת לסיבוב בעיר בכרכרות רתומות לסוסים, שרק מחכות לתיירים.
  • ממערב לחאנְיָה נפרשת לה רצועת חוף לאורך כ־20 ק"מ נפלאה רצופה טברנות, בתי קפה, מתקני ושירותי חוף וכל הדרוש לשהיה מהנה בחוף הים, אך עמוסה מאד בתיירים בעונה. ייחודה של רצועת חוף זו הוא שבתי המלון ממוקמים בצמוד לחוף. קו החוף מתחיל מעט אחרי הנמל הוונציאני של חאנְיָה ונמשך עד הכפר מאלֵמָה (Maleme). בין החופים המומלצים נמצאים חוף ניאָה חוּרָה ‏ , חוף הזהב ‏ , חוף אָגי אָפוֹסְטוֹלי ‏  וחוף אָגְיָה מארינָה ‏ .
  • בקרבת העיר נמצא פארק המים לימְנָאוּפוֹליס, פארק המים הפופולארי באזור.

חאנְיָה
חאנְיָה
צילום: Tango7174 / CC BY-SA 4.0
חאנְיָה
חאנְיָה
חאנְיָה
צילום: Aggelgial / CC BY-SA 4.0
חאנְיָה
חאנְיָה
חאנְיָה
צילום: Pedro Szekely / CC BY-SA 2.0
חאנְיָה
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת