דלג לתוכן
plane
אתרים
centro-storico#ed3a8bהעיר העתיקה של נאפולי

העיר העתיקה של נאפולירובע

Centro Storico

העיר העתיקה
העיר העתיקה
צילום: רותם בר כהן / ©
סֶנטרוֹ סטוֹריקוֹ - מילולית "המרכז ההיסטורי" - הוא התגלמות הדימוי המוכר של נאפולי מאינספור סרטים, ספרים וסדרות טלוויזיה: ערב־רב של סמטאות צרות המרוצפות אבנים לא מסותתות, כביסה תלויה בין הבתים, ציורי קיר וגרפיטי, טוסטוסים חולפים ברעש גדול, כנסיות מרשימות שחולשות על כיכרות קטנות, וכמובן אינספור בתי קפה, ברים, פיצריות ודוכנים של אוכל רחוב.
רשת הרחובות בעיר העתיקה מבוססת על זו של העיר היוונית נאפוליס ("העיר החדשה" ביוונית) שהוקמה כאן בשנת 470 לפנה"ס: שלושה רחובות מרכזיים נמתחים ממזרח למערב, ומהם מצטלבים רחובות קטנים יותר, מצפון לדרום. כיום מצטופפים בעיר העתיקה מבנים מכל התקופות, מימי הביניים והלאה, ומומלץ להקדיש לפחות שעתיים לטיול ברובע, שהוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. לא חסרים כאן אתרים מרתקים לבקר בהם, אבל פרט למסלול המתואר להלן חשוב גם להשאיר די זמן לטיול חסר מטרה בסמטאות על מנת לספוג את האווירה הייחודית. כשתתעייפו, לא תתקשו למצוא מקום נחמד לשבת בו, לאכול משהו טעים ולהשקיף על הפעילות מסביב.

נתחיל את הטיול הרגלי בפִּיאצָה דָנְטֶה ‏ , כיכר גדולה המוקפת בניינים מרשימים מהמאה ה־18. הכיכר נקראה על שם המשורר והפילוסוף האיטלקי דָנְטֶה, ובמרכזה ניצב פסלו. מאחורי הפסל תראו אכסדרת עמודים מרהיבה מהמאה ה־18, שנבנתה במקור לכבוד שליט העיר מבית בורבון, ומעליה מגדל שעון. משמאל למבנה, המשמש היום כניסה למתחם חינוכי, חבוי שער אָלבָּה ‏  (Port'Alba), שנבנה ב־1625 ומוביל אל העיר העתיקה.

עברו בשני מעברים מקורים וחצו את הכביש כדי להמשיך אל Via S. Pietro a Maiella. בכיכר הבאה, Piazza Luigi Miraglia‬‏, עקפו מימין את הכנסייה והמשיכו עד לצומת שבה הופכת הסמטה לאחד משלושת הרחובות הראשיים של הרובע העתיק, וִיָה דֶה טְרִיבּוּנָאלִי (Via dei Tribunali). אבל עוד לפני שתיכנסו אל הרחוב השוקק, פנו ימינה בסמטה הצרה Via raimondo de sangro di sansevero, ולקראת סופה תראו משמאלכם את הכניסה לקָפְּלָת סָן סֶבֶרו ‏ .
אחרי שתתפעלו מהפסלים היפים בקפלה הבארוקית, חזרו באותה סמטה ופנו ימינה אל וִיָה דֶה טְרִיבּוּנָאלִי. אחרי כ־150 מ' תגיעו אל כנסיית מריה הקדושה של הנשמות בכור המצרף ‏ , שבקומת המרתף שלה התקיים פולחן דתי יוצא דופן.

המשיכו באותו רחוב עד שתגיעו לכיכר סן גָאֶטָנוֹ (Piazza San Gaetano), שם ממוקמת הכניסה לנאפולי התת קרקעית ‏ . אם אינכם מתקשים בהליכה ו/או סובלים מקלסטרופוביה, מומלץ להיכנס כאן לבטן האדמה ולגלות עולם מרתק.

באזור כיכר סן גָאֶטָנוֹ יש הרבה פיצריות, בתי קפה ומאפיות, ולכן זהו מקום מצוין לעצור בו להפסקת קפה או ארוחת צהרים. לארוחה מהירה, קחו קונוס של דגים או פירות ים מטוגנים ב-Ristopescheria la tana della sirena  , או פיצה מטוגנת מ-A' Puteca D'a Pizza  ;‏ לארוחה מלאה, כולל מנות בשריות וקינוח, היכנסו ל-Antica Trattoria Da Carmine  
לפני או אחרי האוכל כדאי לבקר ב-Limoné ‏ , שם תוכלו לטעום ולקנות לימונצ'לו וליקרים נוספים.
אחרי שאספתם כוחות, המשיכו בוִיָה דֶה טְרִיבּוּנָאלִי עוד כ־200 מ' ואז פנו שמאלה ל-Via Duomo. הליכה קצרה ברחוב הזה תביא אתכם אל הדוּאוֹמוֹ, הקתדרלה של נאפולי ‏ .

אחרי הביקור בקתדרלה, חזרו באותה הדרך אל כיכר סן גָאֶטָנוֹ, ושם פנו שמאלה אל Via San Gregorio Armeno, רחוב נחמד עם חנויות קטנות ודוכני מזכרות. אם פתוח, בקרו בסדנה של Ferrigno Umberto ‏  והתרשמו מהדמויות המיוצרות שם.
הרחוב הזה יוביל אתכם עד סְפּאקָנאפּולִי (ראו מסגרת), המחולק למספר מקטעים בעלי שמות שונים;‏ כאן הוא נקרא Via San Biagio Dei Librai. פנייה שמאלה תביא אתכם אל בית החולים לבובות ‏ . אחרי הביקור, חזרו על עקבותיכם והמשיכו ברחוב עד הכיכר הקטנה פּיאצֶטָה נילוֹ ‏  (Piazzetta Nilo), שם ניצב פסל מפתיע של האל נילוס שמניק תינוק.

חוצה נאפולי

סְפּאקָנאפּולִי (Spaccanapoli, מילולית "פיצול נאפולי") הוא רחוב צר וארוך המשמש ציר תנועה ראשי בנאפולי מאז ימי הרומאים וכשצופים לעבר מרכז העיר מקסטל סָנְט'אֶלְמוֹ אפשר להבחין בבירור. הרחוב, הדרומי מבין שלושת הראשיים בעיר העתיקה, ממשיך במערב גם לתוך הרובע הספרדי.
לאורך הרחוב תראו אינספור כנסיות, ארמונות ובניינים עתיקים מרשימים, כמו גם בתי קפה, חנויות קטנות ונחמדות וכיכרות הומות אדם. הרחוב נחלק לשבעה מקטעים, שלכל אחד מהם יש שם אחר, והשם סְפּאקָנאפּולִי לא מופיע בשום מקום - כך שאולי לא תדעו אפילו שאתם הולכים בו...

המשיכו בסְפּאקָנאפּולִי, ששמו משתנה כעת ל-Via Benedetto Croce, עד שתגיעו אל פינת Via Santa Chiara. כאן תראו משמאלכם את מתחם סנטה קיארה ‏ , אי של רוגע ברובע ההומה.

המתחם נמצא בשוליה של כיכר גדולה, פִּיאצָה דֶל גְ'זוּ נוּאוֹבוֹ ‏ , שמקורה בהתרחבות העיר לכיוון מערב בתחילת המאה ה־16. כיום מסמנת הכיכר את הגבול המערבי של העיר העתיקה, ובלבה ניצב עמוד שבראשו פסל של מרים הבתולה. באיטלקית מכונים עמודים מסוג זה גוּליָה (guglia), וזהו הגבוה מביניהם בעיר. הכיכר קרויה על שמה של כנסיית גְ'זוּ נוּאוֹבוֹ ‏ , אחת היפות ביותר בנאפולי, שכדאי בהחלט לבקר בה.
זוהי נקודת הסיום של מסלול ההליכה, ממנה תוכלו לשוב לנקודת ההתחלה או להמשיך ולטייל בסביבה.

 תוספת: אם נותר לכם כוח, תוכלו להמשיך מכאן אל וִיָה טוֹלְדו והרובע הספרדי.
העיר העתיקה
העיר העתיקה
צילום: רותם בר כהן / ©
העיר העתיקה
סמטה בעיר העתיקה
סמטה בעיר העתיקה
צילום: רותם בר כהן / ©
סמטה בעיר העתיקה
כביסה תלויה בין בתי סמטה בעיר העתיקה
כביסה תלויה בין בתי סמטה בעיר העתיקה
צילום: רותם בר כהן / ©
כביסה תלויה בין בתי סמטה בעיר העתיקה
בסמטאות העיר העתיקה יש שפע של מקומות נחמדים לאכול ולשתות
בסמטאות העיר העתיקה יש שפע של מקומות נחמדים לאכול ולשתות
צילום: רותם בר כהן / ©
בסמטאות העיר העתיקה יש שפע של מקומות נחמדים לאכול ולשתות
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת