דלג לתוכן
plane
אתרים
bryce-canyon-national-park#ed3a8bהפארק הלאומי בּרָייס קניון

הפארק הלאומי ברייס קניוןפארק לאומי

Bryce Canyon National Park

הפארק הלאומי בּרָייס קניון בשלג
הפארק הלאומי ברייס קניון בשלג
צילום: NPS Photo / Public Domain
הפארק הלאומי בּרָייס קניון שבדרום-מערב מדינת יוטה הוא אחד הפארקים הלאומיים הפופולריים ביוטה. מה שהופך את הפארק לייחודי הוא הריכוז הגבוה בעולם של "הוּדוּס" (hoodoos) מעין עמודוני סלע שנוצרו בעקבות סחיפה של סלעי משקע, בצבעים אדום, כתום ולבן, שתורמים למראה הדרמטי של הפארק. למרות שמו, לא מדובר בקניון בודד כי אם במקבץ של אמפיתיאטראות טבעיים החצובים בקצה רמת פאונסאגנט (Paunsaugunt Plateau). הגדול והמפורסם מכולם הוא אמפיתיאטרון בּרָייס (Bryce Amphitheater), שבו אלפי הוּדוּס צבעוניים. הפארק הוא ביתם של כ-400 מיני צמחים, ובהם אורנים, צפצפות ואשוחים, והניגוד בין צבעי ההוּדוּס לצמחייה הירוקה תורם למראהו הייחודי של הפארק. בנוסף, בפארק מתגוררים בעלי חיים רבים ובהם דובים שחורים, איילים, גיריות, שועלים ושונרים.
הפארק צנוע בגודלו יחסית לפארקים לאומיים אחרים - הוא משתרע על שטח של 145 קמ"ר - מה שמאפשר לראות את מוקדי העניין המרכזיים בפארק ביום טיול אחד. כביש נופי ללא מוצא שאורכו 29 ק"מ מהכניסה לפארק ועד לקצה הכביש בריינבואו פוינט ‏  (Rainbow Point), מקשר בין נקודות התצפית שכל אחת מהן מציעה זווית אחרת על הפארק. המסלול המתואר פה עובר בכביש הנופי. מומלץ לנסוע תחילה דרך נקודות התצפית בחמשת הק"מ הראשונים של הפארק, באזור האמפיתיאטרון בּרָייס, ומשם להמשיך את 24 הק"מ הבאים של הפארק, עד לנקודת התצפית הדרומית והגבוהה ביותר בפארק, ריינבואו פוינט ‏ . בדרך חזרה עצרו בנקודות התצפית שלאורך הדרך. כך נקודות התצפית יהיו בצד ימין של הכביש והתצפית תהיה בטוחה יותר.

טיפים, הנחיות ואמצעי בטיחות

  • התחילו את הסיור בפארק מוקדם ככל האפשר. בשעות הבוקר המאוחרות הפארק כבר עמוס במטיילים וקשה למצוא חניה ליד נקודות התצפית הפופולריות. אם תצליחו להשכים קום, תיהנו מזריחה מרהיבה ומטיול נינוח בפארק.
  • בתוך הפארק ניתן (אך לא הכרחי) להתנייד בשאטל חינמי שנוסע ממרכז המבקרים ‏  דרך כמה מנקודות התצפית הבולטות באזור האמפיתיאטרון, ובהן סאנסט פוינט ‏  (Sunset Point), בּרָייס פוינט ‏  (Bryce Point), אינספיריישן פוינט ‏  (Inspiration Point) וסאנרייז פוינט ‏  (Sumrise Point) וניתן לעלות ולרדת בכל אחת מן התחנות. השימוש בשאטל מומלץ במיוחד בחודשי הקיץ בהם קשה למצוא חניה בקרבת נקודות התצפית.
  • חל איסור על האכלת חיות בר בשטח הפארק.
  • מהירות הנסיעה בפארק מוגבלת ל-25-35 מייל לשעה (25-72 קמ"ש). הקפידו לא לחרוג מהמהירות המותרת.
  • מקומות הלינה בפארק ובסביבתו מתמלאים במהירות ועל כן יש להזמין מקום לינה זמן רב מראש.
  • חשוב להצטייד בהרבה מים על מנת להימנע מהתייבשות, לחבוש כובע ולמרוח קרם הגנה מהשמש.
  • הקפידו להישאר על השבילים המסומנים והתרחקו משפת הצוקים.
  • גובה הפארק מגיע ל־2,778 מ', מה שעלול לגרום לקשיי נשימה בזמן מאמץ. הקשיבו לגופכם, במיוחד במסלולי הליכה הכרוכים בעליות תלולות.
  • נעלו נעלי הליכה טובות עם תמיכה טובה בקרסול.
  • החודשים יוני-ספטמבר הם הפופולריים ביותר בפארק, ומזג האוויר בהם נעים לטיול. עם זאת, ביולי ואוגוסט נפוצות סופות רעמים וברקים בשעות אחר הצהריים אשר הופכות את השהות בשטח הפתוח למסוכנת. בחורף קר מאוד בפארק ובלילות הטמפרטורה צונחת לעתים קרובות מתחת לאפס, אבל לפארק יש קסם מיוחד כשהוא מכוסה בשלג. קחו בחשבון שבשל גובהו של הפארק, הטמפרטורות בו נמוכות משמעותית בהשוואה לפארקים לאומיים אחרים ביוטה. לכן הצטיידו בבגדים חמים והתלבשו בשכבות.



‏ התחילו את הטיול בפארק במרכז המבקרים בפארק הלאומי בּרָייס קניון ‏  בו אפשר לקבל מידע על מסלולי הנהיגה וההליכה בפארק, על הפעילויות המודרכות ועל אפשרויות הלינה והמסעדות באזור. במרכז המבקרים פועל מוזיאון קטן ומוצג בו גם סרט על הפארק. מכאן, סעו דרומה כשישה ק"מ אל ברייס פוינט ‏ , נקודת התצפית המזוהה ביותר עם הפארק, ממנה אפשר להשקיף על אמפיתיאטרון בּרָייס במלוא הדרו. תצפית זו מפורסמת בזריחות המרהיבות הנשקפות ממנה, אבל בכל שעה ביום תתפעמו מהנוף. חזרו בדרך בה נסעתם לכיוון מרכז המבקרים, אך לאחר 3.8 ק"מ פנו ימינה לכיוון סאנסט פוינט ‏ . כאן תוכלו להשקיף לא רק על מבוך ההוּדוּס אלא גם על עמוד הסלע הבודד "פטישו של תור", אחת מתצורות הסלע המפורסמות בפארק.

 תוספת: אם אתם אוהבים לטייל ברגל, תוכלו לצאת מכאן לטיול בשביל המעגלי סיבוב הנָאוואָחו ‏ . השביל מתפתל לאורך 2.4 ק"מ בין תצורות סלע בשלל צבעים, קשתות טבעיות ועצי אשוח עתיקים.
 תוספת: שביל הליכה נוסף ייקח אתכם לאורך 800 מ' (לכל כיוון) לנקודת התצפית סאנרייז פוינט ‏ , ממנה נשקף נוף יפה של צוקים ורדרדים. השביל הסלול והמישורי הוא מקטע של שביל הפסגה (Rim Trail) והוא מציע הליכה קלילה וגדושה בנופים.
חזרו לכביש הראשי של הפארק (Ut-63), פנו שמאלה והמשיכו וסעו כ-25 ק"מ עד שתגיעו לריינבואו פוינט ‏ , הנקודה הגבוהה ביותר בפארק, בגובה 2,778 מ'. מכאן תוכלו להשקיף על הפארק פרוש אל מול עיניכם ולהעריך את יופיו הייחודי. מסביב יש יערות אשוחים שמהווים בית גידול למינים שונים של ציפורים, כמו עורבים ונקרים, וכן ליונקים כמו סנאים. אם תרצו לחלץ את העצמות, המשיכו כ-320 מ' ברגל לנקודת תצפית נוספת, יובימפה פוינט ‏  (Yovimpa Point), אשר ביחד עם ריינבואו פוינט ‏  נחשבת לגבוהה ביותר בפארק. מכאן אפשר להשקיף על שכבות הסלע הצבעוניות המכונות "גרם המדרגות הגדול" (Grand Staircase).

חזרו לריינבואו פוינט ‏  ומשם סעו בחזרה לכיוון מרכז המבקרים בפארק הלאומי בּרָייס קניון ‏ , תוך שאתם עוצרים בנקודות התצפית לאורך הדרך. לאחר כ-3.2 ק"מ עצרו בבלק בירץ' קניון ‏  (Black Birch Canyon). למרות שמה של נקודת התצפית, לא תראו כאן עצי לבנה. העמק שלמרגלות נקודת התצפית מנוקד בעצי צפצפה רעדנית, אורנים ואשוחים. זהו מקום טוב לראות בו את הצוקים הצונחים בדרמטיות, כמו גם שורות של "הוּדוּס".

המשיכו בנסיעה של עוד כ-1.6 ק"מ על הכביש הראשי של הפארק לכיוון צפון ועצרו בפּונדֶרוזָה קניון ‏  (Ponderosa Canyon). השם עשוי לבלבל מכיוון שנקודת התצפית מכוסה דווקא באשוחים, אבל רצפת הקניון מכוסה בעצי אורן פּונדֶרוזָה עצומים, שעשויים להגיע לגובה 45 מ' ושהעניקו לנקודת התצפית את שמה. המשיכו בנסיעה באותו כיוון ולאחר 1.1 ק"מ תגיעו לנקודת תצפית נוספת - תצפית אָגווָה קניון ‏  (Agua Canyon Overlook). מכאן תוכלו להשקיף על שני הוּדוּס ייחודיים - "הצייד" (The Hunter) ומימינו, קטן יותר, נמצא "הארנב" (The Rabbit). סעו עוד כ-2.2 ק"מ עד שתגיעו לגשר הטבעי ‏  (Natural Bridge). למעשה, מדובר בקשת טבעית המפוסלת בסלע האדום, שיוצרת מעין חלון ממנו ניתן להשקיף על הקניון שמתחת, שבו יער עצי אורן פּונדֶרוזָה. ניגוד הצבעים הופך נקודה זו לחביבה במיוחד על צלמים.

סעו עוד כ-2.9 ק"מ על הכביש הראשי, עד שתגיעו לפָרוויוּ פוינט ‏  (Farview Point). תצפית זו קיבלה את שמה משום שהיא משקיפה לא רק על כמה מתצורות הסלע המפורסמות של הפארק, אלא גם על מקומות מרוחקים הרבה יותר, למשל, על הר נאוואחו (Navajo Mountain) המרוחק יותר מ-140 ק"מ ונמצא בגבול של יוטה ואריזונה. המשיכו בנסיעה על הכביש הראשי עוד כשבעה ק"מ עד שתגיעו לתחנה האחרונה במסלול, תצפית סוומפּ קניון ‏  (Swamp Canyon Overlook). קניון זה נמצא על הגבול בין שתי תצורות הנוף העיקריות של הפארק - האמפיתיאטרון הגדוש בהודוס מצפון והצוקים התלולים שמדרום. זהו אחד האזורים הירוקים ביותר בפארק, הודות לשני פלגים זעירים ומעיין שמאפשרים את קיומה של צמחייה עבותה. ‏

בנוסף לסיבוב הנאוואחו שמתואר פה, ונחשב בעיני רבים למסלול המוצלח ביותר בפארק, יש בבּרָייס כמה מסלולי הליכה בדרגות קושי שונות. שביל גן המלכה (Queen’s Garden Trail) הוא מסלול קצר (2.9 ק"מ) בדרגת קושי מתונה שמתחיל בסאנרייז פוינט ‏ , יורד משפת הקניון לאמפיתיאטרון בּרָייס ועובר בין תצורות הסלע הצבעוניות. רבים משלבים את מסלול זה יחד עם סיבוב הנאוואחו. "שביל הפסגה" (Rim Trail) הוא שביל נופי בדרגת קושי קלה-מתונה שמתחיל בברייס פוינט ועובר דרך כמה מנקודות התצפית היפות באזור האמפיתיאטרון של ברייס. ניתן לעשות רק חלקים ממנו, ולכן אורכו נע בין 1.6 ק"מ ל-17.7 ק"מ, בהתאם לנקודת הסיום. סיבוב בריסטלקון (Bristlecone Loop Trail) הוא מסלול מעגלי ברמת קושי קלה שמתחיל ומסתיים בריינבואו פוינט ‏  ומתפתל דרך יער של אורני בריסטלקון עתיקים בחלק הגבוה ביותר של הפארק.

פעילות מיוחדות

מלבד נסיעה נופית וסיורי הליכה, הפארק הלאומי בּרָייס קניון מציע עוד מגוון פעילויות ייחודיות, חלקן מתאימות במיוחד למי שנשאר ללון בפארק או בסביבתו הקרובה:
צפייה בכוכבים וסיורים אסטרונומיים - הפארק הלאומי בּרָייס קניון הוא אתר שמיים חשוכים בינלאומי (רק כ-80 פארקים ושמורות בכל העולם הוכרזו ככאלה), והוא אחד המקומות החשוכים ביותר בצפון אמריקה, מה שמבטיח תצפיות כוכבים מהטובות בעולם. בימים חשוכים במיוחד תוכלו לראות את שביל החלב ללא טלסקופ. מדי שנה בחודש יוני מתקיים בפארק פסטיבל אסטרונומיה עם פעילויות לכל המשפחה, תצפיות בטלסקופים ועוד.
סיורי ליל ירח מלא - פעם או פעמיים בחודש, בלילות ירח מלא, כשהירח מטיל את צלו ומאיר את התצורות הסלע באור מיוחד, מתקיימים בפארק סיורי הליכה באורך 1.6-3.2 ק"מ בהדרכת פקחי השמורה. סיורים אלו מבוקשים מאוד ולכן בכל ליל ירח מלא מתקיימת בשעה 16:00 הגרלה במרכז המבקרים. פרטים נוספים על הסיורים וההגרלה תמצאו כאן .

תצפית זריחה - לא רק הלילה יפה בברייס קניון. גם הזריחה כאן היא אחת מהיפות בעולם, במיוחד זו הנשקפת מסאנרייז פוינט ‏ . מכאן תוכלו לראות את ההודוס מוארים בכחול כהה, לאחר מכן בסגול, בוורוד ולבסוף בכתום-זוהר.
רכיבה על סוסים - בפארק מוצעים סיורי רכיבה מודרכים על סוסים אשר נמשכים 3-2 שעות. חלק מהסיורים נכנסים דרך שביל ייעודי לסוסים לתוך האמפיתיאטרון ואחרים עוברים בשביל המעגלי פּיקאבּוּ (Peekaboo Loop Trail). החברה היחידה שמפעילה סיורי רכיבה בתוך הפארק היא Canyon Trail Rides .
הפארק הלאומי בּרָייס קניון בשלג
הפארק הלאומי בּרָייס קניון בשלג
צילום: NPS Photo / Public Domain
הפארק הלאומי בּרָייס קניון בשלג
האמפיתיאטרון של הפארק הלאומי ברייס קניון בשלג
האמפיתיאטרון של הפארק הלאומי ברייס קניון בשלג
צילום: NPS Phot / Public Domain
האמפיתיאטרון של הפארק הלאומי ברייס קניון בשלג
רכיבה על סוסים היא אחת הפעילויות הפופולריות בפארק הלאומי בּרָייס קניון
רכיבה על סוסים היא אחת הפעילויות הפופולריות בפארק הלאומי בּרָייס קניון
צילום: NPS photo / Public Domain
רכיבה על סוסים היא אחת הפעילויות הפופולריות בפארק הלאומי בּרָייס קניון
סיבוב הנאוואחו, ממסלולי הטיול האהובים בפארק הלאומי ברייס קניון
סיבוב הנאוואחו, ממסלולי הטיול האהובים בפארק הלאומי ברייס קניון
צילום: Fabio Achilli / CC BY 2.0
סיבוב הנאוואחו, ממסלולי הטיול האהובים בפארק הלאומי ברייס קניון
שמיים זרועי כוכבים מעל הפארק הלאומי בּרָייס קניון
שמיים זרועי כוכבים מעל הפארק הלאומי בּרָייס קניון
צילום: AnthonyTPope / CC BY-SA 4.0
שמיים זרועי כוכבים מעל הפארק הלאומי בּרָייס קניון
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת