דלג לתוכן
plane
אתרים
borisova-gradina#ed3a8bגן בּוֹרִיסוֹבַה

גן בוריסובהפארק

Borisova Gradina

ברווזים באגם בבוריסובה גרדינה
ברווזים באגם בבוריסובה גרדינה
צילום: Bella Koren / ©
  • כתובתSofia, Bulgaria
  • טלפון‎+359 2 963 4566
  • אתר אינטרנטפתח בחלון נפרד
  • נגיש לכסאות גלגלים.
  • שעות פתיחה
    יום ראשון: פתוח 24 שעות
    יום שני: פתוח 24 שעות
    יום שלישי: פתוח 24 שעות
    יום רביעי: פתוח 24 שעות
    יום חמישי: פתוח 24 שעות
    יום שישי: פתוח 24 שעות
    יום שבת: פתוח 24 שעות
  • מסלול הליכה

  • נקודת מוצא‎אגם אריאנה
  • נקודת סיוםמוזיאון הספורט
  • אורך המסלול3000 מ'
  • ניווט אל גן בּוֹרִיסוֹבַה
הפארק הציבורי האהוב ביותר על תושבי העיר. הוקם בשנת 1884 על־פי תכנונו של אדריכל הנוף דניאל נֶף (Daniel Neff). תחילה נשתלו ברחבי הפארק עצי שיטה, אך בשנת 1888 בהוראת פרדיננד הראשון הוחלפו עצי השיטה בעצי אלון, שקמה וליבנה. בשנת 1894 הוחלט לקרוא לפארק - בּוֹרִיסוֹבַה גָרְדִינַה (גן בוריסובה), במטרה להנציח את הולדתו של יורש העצר, הנסיך בוריס (לימים הצאר בוריס השלישי). בשנת 1906 מונה ג'וֹזֶף פְרֶיי (Joseph Frey) לאחראי על הפארקים והגנים בסופיה, ובהוראתו נסללו שתי שדרות עבור הולכי רגל: האחת עם עצי תרזה והשנייה עם עצי ערמונים. כמו כן הוקם פארק ורדים, הוספה מזרקה וברחבי הפארק הוצבו ספסלי עץ. בשנת 1934 החליף גֶאוֹרגִי דאָהְטֶב (Georgi Dahtev) את פריי בתפקידו, והורה על הרחבת גן הורדים והקמת גן יפני עם צמחים שנתרמו על־ידי ממשלת יפן. בשנת 1942 נוספו אגמים מלאכותיים שתרמו לפופולריות של הפארק היפה. שנתיים לאחר מכן שונה שמו של הפארק לפארק נָה סְבוֹבּוֹדָלַה (Park Na Svobodala), פארק החירות בתרגום לעברית, ואילו השם המקורי הוחזר רק בשנת 1989, עם התמוטטות המשטר הקומוניסטי בבולגריה. השינויים האחרונים שנערכו בתוואי הפארק בוצעו בהוראת אדריכל הנוף גֶאוֹרגִי רָדוֹסְלָאבוֹב (Georgi Radoslavov) בשנת 1986.
מהקמתו ועד היום נהנה הפארק ממעמד מיוחד הן בקרב תושבי סופיה והן בקרב תיירים המגיעים לטייל בעיר. הפארק מציע טיול נעים בין השדרות המוצלות, תוך שתוכלו לעבור בין אנדרטאות של גדולי האומה הבולגרית וללמוד על ההיסטוריה של המדינה. אפשר לרכוב כאן על אופניים, לשחק עם ילדים בגני־שעשועים מקסימים, להאכיל ברווזים באגם קטן, לתור אחר הסנאים האדומים המקפצים בין ענפי העצים בפארק, או פשוט לשבת על אחד הספסלים ולספוג את האווירה הכי אותנטית שיש לסופיה להציע.
‏ היכנסו לגן בּוֹרִיסוֹבה דרך הכניסה הצפונית הסמוכה לגשר אוֹרְלוֹב. מימינכם תראו את אגם אָרִיאָנַה ‏ , אגם מלאכותי באורך 175 מטרים ורוחב של 75 מטרים שנוצר בסוף המאה התשע־עשרה. בחודשי החורף מוסב האגם לאחד ממשטחי ההחלקה על הקרח הגדולים ביותר בחצי־האי הבלקני.
לכו ישר עד לפנייה ימינה, ולאחר כמאה מטרים פנו שמאלה. המשיכו ישר עד לאנדרטה ההיסטורית הראשונה במסלולינו בפארק, אנדרטת וָסִיל לֶבְסקִי ‏ . האנדרטה מנציחה את אחד מגיבורי האומה הבולגרית. וָסִיל לֶבְסקִי היה ממנהיגי תנועת ההתנגדות לכיבוש העות'מאני על אדמת בולגריה, והוא הוצא להורג בתלייה בשנת 1873 כק"מ צפון־מערבית לאנדרטה זו.
פנו שמאלה והתקדמו כארבעים מטרים. מצדכם הימני תראו את אנדרטת אִיווָאן וָאזוֹב ‏ . אִיווָאן וָאזוֹב נחשב לאבי השירה והספרות הבולגרית המודרנית. את יצירתו המפורסמת ביותר, תחת העול (Pod Igoto), כתב בשנת 1888 והיא עוסקת במאורעות שקדמו למרד אפריל ב־1876. במרחק מטרים ספורים ממנו ניצבת אנדרטת זָכַארִי סטוֹיָאנוֹב ‏ . סטויאנוב השתתף גם הוא במרד אפריל, והיה להיסטוריון הראשון שכתב ספר בנושא - רישומים אודות ההתקוממות הבולגרית (Zapiski Po Balgarskite Vastaniya).
המשיכו עם השביל כמסומן במפה והגיעו לגן הפיל ‏ . אם אתם מטיילים עם ילדים, זו הזדמנות מצוינת לעשות הפסקה וליהנות משפע המתקנים שבגן השעשועים המקסים הזה. לאחר מכן צאו מהגן ופנו שמאלה, ולאחר מכן שוב שמאלה. הגיעו לאנדרטת מָארִין דרִינוֹב ‏  המוקדשת לזכרו של ההיסטוריון והבלשן שחי בימי התחייה הלאומית הבולגרית, אך פעל ברוב ימי חייו על אדמת רוסיה. חזרו על עקבותיכם והמשיכו ללכת לכיוון דרום־מזרח כמאה וארבעים מטרים עד לאנדרטת נֶשׁוֹ בּוֹנְצֶ'ב ‏ , לזכרו של מבקר הספרות הראשון בבולגריה העצמאית. במרחק מספר צעדים תחכה לכם אנדרטת פֶּנְצ'וֹ סלָבֶיִיקוֹב ‏ . פנצ'ו סלבייקוב הוא בנו של הסופר והפולקלוריסט הנודע, פֶּטְקוֹ סלָבֶיִיקוֹב ובעצמו משורר מוערך בבולגריה.
המשיכו ישר ועלו במדרגות לכיוון אנדרטת סטָפַאן טוֹשֶׁב ‏ , המנציחה את זכרו של גיבור מלחמת העולם הראשונה. טושב היה מורה מוערך שפעל בימי התחייה הלאומית הבולגרית. התנדב לצבא בעקבות המלחמה העות'מאנית־רוסית והגיע עד לדרגת גנרל. האנדרטה ניצבת בצידה של כיכר שבמרכזה אגם חבצלות המים ‏ . תוכלו להתיישב על ספסל בצל העצים וליהנות מהאווירה הקסומה במקום.
לאחר מכן פנו לכיוון דרום־מזרח וחצו את כר הדשא אדיר־הממדים לכיוון אנדרטת קבר האחים ‏ . האנדרטה הסובייטית למראה הוצבה בפארק בשני ביוני 1956, יום מותו של הגיבור הלאומי חרִיסְטו בּוֹטְיִוֹב. תחתיה נטמנו עצמותיהם של שבעה־עשר לוחמים אנטי־פשיסטיים ופעילים פוליטיים שנפלו למען הגשמת החזון הקומוניסטי. בחנו את האובליסק המתנשא לגובה ארבעים ואחת מטרים, לאחר מכן עברו לפסלי הברונזה שבבסיסו המתארים את כניסת הצבא הסובייטי לבולגריה וקבלת הפנים החמה לה זכו לכאורה מקרב אזרחי המדינה. אנדרטה זו, שהוקמה כחלק מתעמולה פרו־קומוניסטית, משמשת תזכורת כואבת לזמנים שרבים מעדיפים להותיר מאחור. עם זאת, גם כיום תוכלו לעתים להבחין בזרי פרחים המונחים כאן לזכרם של הנופלים.
הקיפו את האנדרטה מימין והמשיכו עם השביל כלפי מעלה עד לפנייה ימינה. המשיכו עד להתפצלות השבילים הגובלת במצפה הכוכבים של אוניברסיטת סופיה ‏ , ופנו ימינה. הביטו שמאלה ובחנו את קובץ המבנים של המצפה: זהו מצפה הכוכבים הראשון שהוקם בבולגריה בשנת 1894, ומנוהל על־ידי המחלקה ללימודי פיסיקה באוניברסיטת סופיה. הכניסה הנה מורשית למטרות חינוכיות בלבד.
המשיכו את טיולכם לכיוון צפון־מערב. במרחק כארבע־מאות מטרים תראו משמאלכם את אצטדיון הצבא הבולגרי ‏ , אצטדיון הבית של נבחרת הכדורגל צסק"א סופיה. המשיכו ישר בשביל עד לאנדרטת אֶלִין פֶּלִין ‏ . פלין נולד בשם דִימִיטָר אִיוָונוֹב סְטוֹיָאנוֹב (Dimitar Ivanov Stoyanov), ולימים הפך לאחד הסופרים הגדולים של בולגריה והתמחה בכתיבת פרוזה על חיי הכפר.
התקדמו כמאה מטרים עד לכיכר והתרשמו מהאנדרטאות במקום: אנדרטת סטֶפָאן קָרַדְגָ'ה ‏  ואנדרטת הָדְגִ'י דִימִיטָר ‏ . הראשונה מוקדשת לקרדג'ה, גיבור לאומי שלחם למען שחרור בולגריה מידי הכובשים העות'מאנים, ואילו השנייה מייצגת את דימיטר, שהיה גם הוא מנהיג נערץ בתנועת השחרור הבולגרית.
התקדמו אל עבר גן הפיל, עברו על־יד אנדרטת וָסִיל פֶּטלֶשקוֹב ‏ , לזכרו של אחד מיוזמי מרד אפריל. לאחר מכן פנו לכיוון האגם הקטן שמשמאלכם. כאן שוחים ברווזים וברווזונים, אותם תוכלו להאכיל ולצלם מקרוב. חזרו לשביל הסמוך לגן־השעשועים ופנו שמאלה. התקדמו אל עבר אנדרטת טוֹדוֹר קָבְּלֶשקוֹב ‏ , המייצגת את המהפכן הבולגרי שהיה גם הוא ממנהיגי מרד אפריל בשנת 1876. אחרי האנדרטה פנו שוב שמאלה והמשיכו עד לאנדרטה האחרונה במסלולינו, אנדרטת אֶמִילִיאַן סְטָאנֶב ‏ . האנדרטה מוקדשת לזכרו של סטאנב, אחד מסופרי בולגריה המפורסמים במאה העשרים.
התקדמו עם השביל לכיוון צפון־מזרח. הרימו ראשכם ובחנו את האצטדיון הלאומי וָסִיל לֶבְסקִי ‏  שנגלה בפניכם. האצטדיון האדיר מכיל ארבעים וששה אלף מושבים ומשמש את נבחרת הכדורגל הלאומית של בולגריה. באצטדיון נערכות מעת לעת הופעות־ענק של אמנים בינלאומיים דוגמת מדונה ומטליקה (תוכלו להתעדכן מראש אילו הופעות צפויות להתקיים בעת ביקורכם). בתוך האצטדיון פועל גם מוזיאון הספורט ‏ . במוזיאון הזעיר מוצגים פריטים שנתרמו על־ידי הספורטאים המובילים בבולגריה. תוכלו לבחור האם להיכנס למוזיאון או לחלופין, המשיכו לכיוון צפון־מזרח כמסומן במפה, וחזרו אל נקודת ההתחלה, שהיא גם נקודת הסיום של מסלול ההליכה בפארק.
ברווזים באגם בבוריסובה גרדינה
ברווזים באגם בבוריסובה גרדינה
צילום: Bella Koren / ©
ברווזים באגם בבוריסובה גרדינה
סנאי אדום בגן בוריסובה
סנאי אדום בגן בוריסובה
צילום: Evgeny Rabkin / ©
סנאי אדום בגן בוריסובה
גן בוריסובה
גן בוריסובה
צילום: Evgeny Rabkin / ©
גן בוריסובה
בוריסובה גרדינה
בוריסובה גרדינה
צילום: Stolichanin / CC BY-SA 4.0
בוריסובה גרדינה
בוריסובה גרדינה
בוריסובה גרדינה
צילום: (Gergana (Urbnastyle / CC BY-SA 2.5
בוריסובה גרדינה
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת