דלג לתוכן
plane
אתרים
basilica-di-san-marco#ed3a8bבזיליקה די סן מרקו

בזיליקה די סן מרקוכנסייה

Basilica di San Marco

בזיליקה די סן מרקו
בזיליקה די סן מרקו
צילום: אורי גליל / ©
הבזיליקה המפוארת נבנתה לראשונה במאה התשיעית כדי לשמש מקום קבורה לקדוש מרקוס, שעצמותיו הוברחו למקום מאלכסנדריה (בחזית הבזיליקה הפונה לכיכר, תוכלו לראות מעל לקשתות פסיפסים מהמאה ה־17, המתארים את הבאת מרקוס למקום). הבזיליקה העומדת כאן כיום היא השלישית במספר, לאחר שהראשונה עלתה באש, והשנייה נהרסה לטובת כנסייה מפוארת יותר שתבטא נאמנה את עוצמתה של ונציה.
הבזיליקה המרשימה הייתה לאורך ההיסטוריה "אולם האירועים" של האימפריה. כאן הוכתרו הדוג'ים, נערכו קבלות פנים חגיגיות לכבודם של מלכים, שגרירים, אפיפיורים ומבקרים נכבדים נוספים. לכאן גם הגיעו יורדי הים של ונציה כדי לבקש את ברכתו של היושב במרומים לקראת מסעותיהם הגדולים.

  אנחנו במערב אירופה?

שמתם לב עד כמה סגנונה של הבזיליקה "לא שייך לכאן"? כבר ראינו בוונציה השפעה ניכרת של אדריכלות המזרח, הניכרת במיוחד בסגנון הגותי הוונציאני. אבל נראה שיותר מכל מבנה אחר, קשרי המסחר הענפים של האימפריה הוונציאנית עם המזרח הקרוב והרחוק הטביעו את חותמם כאן, על בזיליקת סן מרקו.
הבזיליקה רחבת־הידיים נבנתה לפי תוכנית כללית של צלב־יווני (האופיינית יותר לכנסיות מזרחיות אורתודוקסיות, ולא קתוליות). הקשתות המעוגלות שבחזית, כותרותיהן המחודדות, וחמש הכיפות הגדולות – נותנות כולן את הרושם שאנו ניצבים מול מבנה איסלאמי בליבה של קונסטנטינופול או ממלכת פרס, ולא במערב אירופה.

הבזיליקה המפוארת היא ביתו של אוסף אוצרות מרהיב: פסיפסים, כלי זהב, זכוכית, אבני־חן, שלל מלחמה מקונסטנטינופול ושלל יצירות פיסול וציור. למרות זאת, מרבית המטיילים הישראלים לא ימצאו עניין רב בחלל הפנים של הבזיליקה, ומשפחות מטיילות – אף פחות מכך... ניתן להסתפק בהתרשמות מיופייה החיצוני של הבזיליקה.
אם בחרתם בכל זאת להיכנס, שימו לב לפסיפס המיוחד שבחלקה הפנימי של הכיפה המרכזית, המציג את עלייתו של ישו השמיימה ולתמונת המזבח פּאלָה ד'אוֹרוֹ הסמוכה, העשויה מאתיים וחמישים לוחות מעוטרים.

אז להיכנס?

בגדול – לא. הכניסה לבזיליקה הייתה עד לא מזמן חופשית. כיום גובים כאן סכום צנוע, ולמרות זאת התורים עדיין בלתי־נגמרים. נוסף לדמי הכניסה, ישלחו אתכם עם כל תיק גב קטנטן למרכז שמירת החפצים, שם תיאלצו להיפרד מכמה אירו נוספים עבור ה"שירות". והמשמעותי מכול - בזיליקת סן־מרקו היא מסוג הכנסיות שעיקר היופי שלהן הוא חיצוני.
בזיליקה די סן מרקו
בזיליקה די סן מרקו
צילום: אורי גליל / ©
בזיליקה די סן מרקו
בזיליקה די סן מרקו
בזיליקה די סן מרקו
צילום: Gary Houston / CC 0
בזיליקה די סן מרקו
פּאלָה ד'אוֹרוֹ
פּאלָה ד'אוֹרוֹ
צילום: Zairon / CC BY-SA 4.0
פּאלָה ד'אוֹרוֹ
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת