דלג לתוכן
plane
אתרים
along-the-old-wall#ed3a8bבעקבות החומה העתיקה

בעקבות החומה העתיקהמסלול הליכה

Along the old wall

החומה העתיקה
החומה העתיקה
צילום: Kvikk/Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0
  • מסלול הליכה

  • נקודת מוצא‏ Klosterstr
  • נקודת סיוםז'נדארמֶנמרקט ‏  (ליד ‏‏ Stadtmitte)
  • משך ההליכהשעתיים וחצי (לא כולל ביקור במוזיאון האזורי)
  • אורך המסלול3300 מ'
  • ניווט אל שרידי הכנסייה הפרנציסקנית
במאה ה־13 נבנתה חומת־אבן שהקיפה את הכפר ברלין (היום אזור אלכסנדרפלאץ ורובע ניקולאי), את הכפר הסמוך קלן (היום חלקו הדרומי של אי המוזיאונים) ואזורים סמוכים. החומה קבעה את גבולות ברלין עד המאה ה־17, אז החלה העיר להתרחב לכל הכיוונים והחומה פורקה בהדרגה;‏ מסלול זה עוקב (בקירוב) אחר תוואי החומה, הרצוף שרידי כנסיות, מנזרים ואתרים היסטוריים נוספים. המסלול מתחיל באזור אלכסנדרפלאץ אולם חלק ניכר ממנו עובר באזור אונטר דן לינדן ואי המוזיאונים.
  צאו מהתחנה לכיוון Grunerstr ומיד תראו מימינכם את הריסות הכנסייה הפרנציסקנית ‏  (Franziskaner Klosterkirche), שהושלמה ב־1260 ונותרה כמעט ללא שינוי עד שנהרסה במלחמת העולם השנייה. בחורבות הרומנטיות מקיימים כיום קונצרטים ותערוכות.

שובו על עקבותיכם ב-Klosterstr עד פינת Parochialstr. הבית הצהוב שלפני הפינה הוא ארמון פּוֹדֶווילס ‏  (Palais Podewils), בית־עשירים בארוקי מראשית המאה ה־18, המשמש היום מרכז תרבות. בפינה הבאה מתנשאת כנסיית הרובע ‏  (Parochialkirche), אחת היפות בעיר;‏ מגדל-העץ המרשים של הכנסייה, שנהרס בהפצצות, שוחזר באביב 2017 למראהו המקורי.

פנו שמאלה ל-Parochial Str ובקצה הרחוב תראו מולכם את הפונדק Zur Letzten Instanz ‏ , הנמנה עם הוותיקים ביותר בברלין. פנו ימינה ב-Waisenstr ולאחר כמאה מ’ תראו משמאל שריד מחומת העיר העתיקה ‏ , אחד הבודדים שנותרו עד היום (שריד נוסף ממוקם משמאל לפונדק העתיק, ועליו גם שלט בגרמנית). המשיכו עד Stralauer Str.
 תוספת: למתעניינים באדריכלות מומלץ לפנות כאן ימינה ולהמשיך עד הצומת הבא, שם ניצבת שגרירות הולנד ‏ , מבנה דה־קונסטרוקטיביסטי של האדריכל הנודע רֶם קוֹלהאס. חזרו באותה דרך.


פנו שמאלה ל-Stralauer Str ואז ימינה בפנייה הראשונה (Littenstr), המובילה למספר ספסלים המשקיפים על הנהר (פעם היה כאן גשר נוסף, שנהרס בהפצצות ולא שוחזר). פנו שמאלה לאורך הנהר, וכשתגיעו לפסי האֶס־בּאן פנו ימינה ועלו לגשר יאנוֹביץ ‏  (Jannowitzbrücke), המשקיף לנוף נאה של הנהר שפּרֶה משני הכיוונים. בקצה הגשר, ליד הבניין חסר־הייחוד של שגרירות סין ‏ , פנו ימינה ל-Märkisches Ufer ולאחר כ־250 מ’ תראו משמאל את מבנה הלבֵנים רב־ההשראה של המוזיאון האזורי ‏  (Märkisches Museum);‏ הקדישו כרבע שעה לטיול בגן שסביב המוזיאון כדי להתרשם מהאדריכלות האקלקטית, ואולי לעצור למנוחה באחד הספסלים.

אחרי ההפסקה המשיכו ברחוב השליו Märkisches Ufer, לגדת הנהר והתעלה המתפצלת ממנו כדי ליצור את אי המוזיאונים. בפתח התעלה שוכן הנמל הישן ‏  (Historischer Hafen), ובו כ־20 כלי שיט בני עשרות שנים מאזור ברלין. בספינת־הנהר העתיקה ביותר, Heinrich Zille משנת 1898, מתקיימים מופעי רֶביוּ מוזיקליים, אחרות משמשות בתי קפה וב-Renate Angelica יש תערוכה העוסקת בתולדות השיט באזור.

המשיכו לאורך התעלה, לצד מספר בתים נאים מהמאות ה־18 וה־19, ובסוף הרחוב פנו שמאלה ומיד ימינה אל Wallstr, העוקב אחר תוואי החומה העתיקה (ומכאן שמו). לאחר כ־400 מ’ תגיעו למשטח דשא נאה ותראו משמאלכם את שפּיטֶלְאֶק ‏  (Spitteleck), בית דירות קומוניסטי שבראשו מתנוסס, בשיא הסמליות, השלט הראשון של קוקה־קולה שהוצב במזרח ברלין אחרי האיחוד. פנו שמאלה ברחוב הראשי, ולאחר עוד בית דירות קומוניסטי אופייני תיתקלו בשפּיטֶלקוֹלוֹנאדֶן ‏  (Spittelkolonnaden), אכסדרת־עמודים בצורת חצי עיגול שנבנתה בסגנון הניאו־בארוק, כקישוט לגשר מעל התעלה, והועברה לכאן מאוחר יותר. במרכז הקשת ניצב שחזור של העמוד, שציין במשך שנים את מרכז ברלין, לצורך מדידת המרחקים מהבירה ואליה.

שובו על עקבותיכם, חצו את הכביש הראשי ובפינה הבאה פנו שמאלה, אל Niederwallstr, הממשיך לאורך תוואי החומה ורצוף בתים חדשים. הרחוב נפתח אל כיכר הָאוּספוֹגטאי ‏  (Hausvogteiplatz), הקרויה על שם מצודה בחומה העתיקה. החל מ־1830 לערך היתה הכיכר מרכז חשוב של ענף הביגוד והאופנה ובו בתי עסק רבים, רובם בבעלות יהודית. בתקופה הנאצית נאלצו היהודים למכור את החנויות ובתי הכלבו שלהם לארים בשבריר מערכם, במסגרת תהליך האריזציה;‏ לזכרם הוצבה בכיכר ב־1992 אנדרטה בדמות שלוש מראות אלכסוניות המוצבות זו מול זו, ושמות בתי־העסק נחרתו על המדרגות המובילות לתחנת הרכבת התחתית. סביב הכיכר נותרו גם מספר מבנים נאים מסוף המאה ה־19, בהם בית בֶּרוֹלינָה (מס' 12, עם שעון בחזית) מ־1895 ובית בּוּלֶנְווינקֶל (מס' 3, פינת Taubenstr) מ־1892.

צאו מהכיכר ל-Oberwallstr ולכו עד פינת Jägerstr, שם ניצב בניין מפואר בסגנון הניאו־רנסאנס (מס’ 42) שהושלם ב־1878 ומשמש היום את חברת דוֹיטשֶה טֶלקוֹם.
 תוספת: אם תמשיכו ישר ב-Oberwallstr ותפנו ימינה בסוף הרחוב תראו לפניכם את כנסיית פרידריכסְוֶורדֶר ‏  (Friedrichswerdersche Kirche), כנסייה ניאו־גותית בסגנון אנגלי שנמנית עם יצירותיו המאוחרות יותר של קרל פרידריך שינקֶל. בהמשך הרחוב יש מזרקה קטנה ‏  המעוטרת בפסלי דובים (סמל העיר ברלין) ומימין ניצב הבניין החדש והמודרני של משרד החוץ הגרמני ‏  (Auswärtiges Amt). כדי לחזור למסלול, פנו ימינה ברחוב שלפני משרד החוץ ואז שוב ימינה, ל-Jägerstr.


פנו שמאלה ל-Jägerstr ולכו עד מס’ 51, בית הכרכרות של משפחת מנדלסון ‏  (Mendelssohn Remise) שנבנה ב־1890 בצמוד למטה הבנק המשפחתי (בית מס’ 50). את הבנק הקימו יוֹזֶף ואברהם מנדלסון, בניו של הפילוסוף היהודי משה מנדלסון, שהתנצרו אחרי מות אביהם. כיום משמש המבנה לקונצרטים ולאירועים, ולידו ניצב שלט המגולל את תולדות המשפחה. עוד תזכורת לרנסאנס התרבותי של יהודי ברלין תראו בכניסה לבית מס’ 54-5, שם מספר שלט זיכרון בגרמנית ‏  על רחל לוין, שניהלה כאן בשנים 1790-1806 סלון ספרותי שנמנה עם המשפיעים ביותר בעיר. הרחוב מסתיים בכיכר הגדולה ז’אנדארמֶנמרקט ‏ .
החומה העתיקה
החומה העתיקה
צילום: Kvikk/Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0
החומה העתיקה
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
  • שאלות נפוצות17/01/2023

    סדרת "הטיול כבר בפנים" מייצגת את הדור הבא של ספרי הטיולים. במדריכים המודפסים, ובאפליקציה המקושרת אליהם, הוטמעו כלים שיאפשרו לכם לתכנן ולהוציא לפועל את הטיול שאתם רוצים, בדרך שאתם רוצים. השקענו מאמץ כדי שהשימוש במדריכים יהיה אינטואיטיבי ופשוט ככל האפשר, אבל תמיד יש שאלות - ואת הנפוצות והחשובות שבהן ריכזנו להלן. [קראו עוד]

  • איך להתקין את יישומון ״הטיול כבר בפנים״ על מסך הבית של הטלפון שלך?08/05/2021

    יישומון ״הטיול כבר בפנים״ הוא יישומון רשת מתקדם (Progressive Web App) או בקיצור PWA. המשמעות היא שלא צריך להוריד את היישומון מחנות האפליקציות, אלא ניתן להגיע אליו ישירות דרך הדפדפן. ניתן לגלוש ביישומון באמצעות דפדפן, אבל כדי להנות מחוויית משתמש טובה יותר, מומלץ להתקין אותו על מסך הבית של הטלפון. כך תעשו זאת נכון. [קראו עוד]

  • מה לכלול בערכת עזרה ראשונה לשביל ישראל?07/01/2021

    [קראו עוד]

אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת