דלג לתוכן
plane
אתרים
acropolis#ed3a8bגבעת האָקרוֹפּוֹליס

גבעת האקרופוליסאתר עתיקות

Acropolis of Athens Ακρόπολη

מלכת העיר: גבעת האָקרוֹפּוֹליס בליל ירח מלא
מלכת העיר: גבעת האקרופוליס בליל ירח מלא
צילום: Spirosparas / CC BY-SA 4.0
  • טלפון‎+30-210321-4172
  • אתר אינטרנטפתח בחלון נפרד
  • תכנון הביקורהאקרופוליס הוא האתר המתויר ביותר באתונה, ואחד המתוירים ביוון כולה, כך שתורים ארוכים משתרכים בכניסה לקופות. מומלץ לקנות מראש באינטרנט כרטיסי "דילוג על התור".
    שימו לב כי המחירים משתנים לאורך השנה, בהתאם לעונה. בימים מסוימים הכניסה ללא תשלום, למשל ביום א' הראשון בחודש בתקופת החורף. שימו לב גם לכך שיש סוגים שונים של כרטיסים, כמו למשל כרטיסים הכוללים סיור מודרך (באנגלית), או כניסה משולבת לעתיקות ולמוזיאון.
  • ניווט אל גבעת האָקרוֹפּוֹליס
עלייתה של אתונה כמרכז תרבות עולמי החלה במחצית השנייה של המאה החמישית לפנה"ס, אז העניקו לה הניצחון על הפרסים וכינון הדמוקרטיה מעמד רב השפעה בין מדינות העולם העתיק. זמן לא רב לאחר מכן הגה המדינאי האתונאי פריקלס תוכנית שאפתנית לבניית המתחם המפואר של האקרופוליס, והפך גבעה של סלעים למורשת המפוארת ביותר של יוון העתיקה.
היום האקרופוליס של אתונה נחשב לסמל אוניברסלי של העולם הקלאסי, וב־1987 הוא הוכרז כאתר מורשת עולמי של אונסק"ו. זהו המתחם האדריכלי והאמנותי הגדול ביותר שהורישה יוון העתיקה לעולם, והוא מייצג את הישגיה הפוליטיים והתרבותיים.
במתחם נותרו שרידיהם של שלושת המקדשים המקוריים שנבנו בו בסגנונות שונים: הראשון והמפורסם שבהם הוא הפּרתֶנוֹן ‏  הנשקף מכל פינה במרכז העיר. הוא נבנה במשך תשע שנים תמימות במאה החמישית לפנה"ס לכבוד האלה אָתֶנָה פּרְתֶנוֹס ("אתנה הבתולה"), והפך לאחד המבנים המפורסמים ביותר בעולם. מוקד המשיכה המרכזי במקדש היה פסל ענק של אתנה, עשוי שנהב וזהב. הפסל לא שרד, אך אפשר למצוא העתק רומי מוקטן שלו במוזיאון לארכיאולוגיה בעיר.

המקדש השני הוא הארכתאון ‏ , שבו, על פי המיתולוגיה, התחרו אל הים פוסידון והאלה אתנה על החסות על העיר. במסגרת התחרות נעץ פוסידון את קלשונו בסלע והשאיר בו סימן, ואילו אתנה הצמיחה עץ זית שצומח שם עד היום.

המקדש השלישי ר הוא מקדש אָתֶנָה ניקה ‏ , שהוקם כדי לציין את הניצחון על הפרסים. פסלה של אלת הניצחון, אתנה ניקה ("אתנה המנצחת") ניצב על המעקה. זהו המקדש הקטן בין השלושה, אך דווקא בו נקשר אחד מסיפורי המיתולוגיה המפורסמים ביותר (ר' מסגרת).

  הים העצוב

לפי המיתולוגיה היוונית, על מרפסתו של מקדש אתנה ניקה המתין המלך אגאוס לחזרתו של בנו תזאוס, שיצא להרוג את המינוטאור בכרתים. אם ישוב בשלום, הבטיח תזאוס לאביו, יחליף את מפרשיה השחורים של ספינתו למפרשים לבנים. למרבה הטרגדיה, תזאוס שכח את הבטחתו, ומשראה אגאוס כי מפרשי הספינה שחורים, הניח כי בנו מת, ובצערו השליך את עצמו לים, שקיבל את שמו - הים האגאי.

על המדרון הדרומי של הגבעה עומד תיאטרון דיוניסוס ‏ , שנבנה כמאה שנה מאוחר יותר. כאן נולדה הטרגדיה היוונית: זהו התיאטרון הראשון שנבנה מאבן, והוצגו בו מיטב המחזות של סופוקלס, אייסכילוס ועוד.

בסמוך למתחם העתיקות ניצב מוזיאון האקרופוליס ‏  המפואר, שהוא שיר הלל לאוצרותיו המרהיבים של האקרופוליס בשיאו. המוזיאון בן ארבע הקומות בנוי כולו מזכוכית, ובנייתו עלתה לא פחות מ־130 מיליון אירו. בקומה הרביעית נמצאת גולת הכותרת שלו - גלריית הפרתנון.
המוזיאון החדש נפתח ב־2008 אחרי תכנון של עשרות שנים, והחליף את המוזיאון הישן ‏  שליד הפרתנון. ילדים קטנים עלולים להשתעמם כאן, אולם הבוגרים יותר, ובעיקר אלה המתעניינים במיתולוגיה, בהיסטוריה ובעתיקות, ימצאו אוצרות מרהיבים בני אלפי שנים מימי הפאר של האקרופוליס.

טיפים לביקור באקרופוליס

  • הגבעה אינה מוצלת, ועומס החום בה בחודשי הקיץ עלול להיות כבד. בתקופה זו של השנה מומלץ מאוד לתכנן את הביקור לשעות הבוקר המוקדמות.
  • ניתן לעלות את רוב הדרך לגבעת האקרופוליס בקו האדום של הרכבת התחתית, המגיע לתחנת Acropoli   הקרובה לכניסה למתחם. לחלופין, תוכלו לטפס לגבעה בהליכה של 10-15 דקות, רובה בעלייה.

מלכת העיר: גבעת האָקרוֹפּוֹליס בליל ירח מלא
מלכת העיר: גבעת האָקרוֹפּוֹליס בליל ירח מלא
צילום: Spirosparas / CC BY-SA 4.0
מלכת העיר: גבעת האָקרוֹפּוֹליס בליל ירח מלא
האקרופוליס
האקרופוליס
צילום: Christophe Meneboeuf / CC BY-SA 3.0
האקרופוליס
רוצה להיות אזרח העולם?רוצה להיות אזרח העולם?

מצטרפים בחינם ומקבלים:

  • 1.הנחה של 10%
    על מה?
    אזרחי העולם מקבלים הנחה על כל קניה של פריט באתר העולם. אין כפל מבצעים.
  • 2. מינוי דיגיטלי לחודש
    מה זה?
    אזרחי העולם מקבלים מינוי דיגיטלי לחודש ימים על כל קניה של מדריך טיולים מודפס או מפת נייר באתר העולם. המינוי בתוקף החל ממועד הקניה ומאפשר גישה לכל מדריכי הטיולים מסידרת הטיול כבר בפנים. בעלי מינוי קיים מקבלים חודש נוסף.
    (אל חשש: מינוי זה לא יתחדש באופן אוטומטי)
  • 3. הטבות בלעדיות
    איזה?
    אזרחי העולם מקבלים במייל מפעם לפעם הודעות על מבצעים מיוחדים. המבצעים אינם מוצעים לכל גולשי האתר אלא לאזרחי העולם בלבד. ניתן לממש אותם רק באמצעות לחיצה על קישור המבצע במייל. לכן אנו מבקשים את אישורכם לקבל דיוורים מאתר העולם. אנחנו שונאים ספאם ולא נזבל לכם את תיבת הדואר.
  • ניתן לבטל הסכמה זו בכל עת. כתובת המייל שלכם לעולם לא תועבר לאחרים ללא הסכמתכם.

  • בורש
  • נשיונל גי׳אוגרפיק
  • ראף גיידז
  • מישלן
  • פרייטג ברנדט
  • דורלינג קינדרסלי
  • לונלי פלנט
  • וורלד מפינג
  • קונט
מהנעשה בעולם
אתם כבר אוהבים את העולם?
צרו קשר
כל הזכויות שמורות © 1991-2024 שטיינהרט שרב מוציאים לאור בע"מ
 
תמונה מוגדלת