דלג לתוכן

קיימת גרסה עדכנית של היישומון.
לחצו כאן לעדכון.
  • קטע 2: מנבי חזורי לקיבוץ דן - בתוואי היפה / ליער כפר סאלד בתוואי הרשמי
  • נבקר במבצר נמרוד, נרד בהר עם נוף נפלא, מקורות הבניאס, מפל הבניאס, השביל התלוי ונלך לצד הבניאס המוצל.
  • מפל נחל חרמון - בניאס (אתר <span class='num-7 red_font'></span> ביום זה)
    מפל נחל חרמון - בניאס (אתר ביום זה)
  • קטע 2: מנבי חזורי לקיבוץ דן - בתוואי היפה / ליער כפר סאלד בתוואי הרשמי
  • מפל נחל חרמון - בניאס (אתר <span class='num-7 red_font'></span> ביום זה)
    מפל נחל חרמון - בניאס (אתר ביום זה)
  • התחלה נבי חזורי ‏
  • סיום בתוואי היפה: שאר יישוב ‏  / קיבוץ דן ‏ . בתוואי הרשמי יער כפר סאלד ‏
  • היכן אוכלים / קונים אוכל בגן לאומי נמרוד יש קיוסק עם חטיפים, קפה ושתיה קרה. בכניסה לגן לאומי נחל חרמון יש חנות ובה יש חטיפים, שתיה קרה וקפה ומאפה. בשאר ישוב יש צרכנייה ‏  ובקיבוץ דן יש מינימרקט ‏ . בכפר סאלד יש מכולת ‏
  • כמה הולכים מבני חזורי לשאר יישוב - 11 ק"מ. כ-750מ' ירידות, כ-100מ' עליות. מנבי חזורי לקיבוץ דן כ 13.5 ק"מ.
  • שביליסטים ומיטיבי לכת מנווה אטי"ב לדן המרחק כ-15 ק"מ. כ-1,000 מ' ירידות וכ-150 מ' עליות. דרגת קושי: בינונית עד מקורות הבניאס, קלה בהמשך. תזכורת: לא מומלץ לאתגר אם עצמכם בתחילת הדרך. רק אחרי שבועיים בשביל, תדעו טוב יותר מה מרחק ההליכה היומי שמתאים לכם.
  • כמה נוסעים למטיילים בקטעים ראו הערה בתחילת תיאור הדרך לגבי השארת רכב בשאר יישוב.
  • קחו בחשבון
    ההליכה בנחל גובתה עד מבצר נמרוד איטית מאוד. קחו בחשבון כשעתיים בקבוצה של 3-2 מטיילים. אם אתם בקבוצה גדולה יותר 2.5 שעות או יותר. הכניסה למבצר נמרוד ולשמורת נחל חרמון - הבניאס כרוכות בתשלום. הביקור במבצר נמרוד כולל עליה / ירידה במעבר הנסתר יארך כחצי שעה עד 45 דקות. הירידה מגן לאומי נמרוד למקורות הבניאס אסורה אחרי השעה 14:00. הכניסה האחרונה לגן לאומי מקורות הבניאס היא כשעתיים לפני סגירת הגן הלאומי, וזאת על מנת להגיע למפל הבניאס, השביל התלוי ולצאת בשער הסובב לפני סגירה. תכננו זמנים בהתאם לכך.

להולכים בתוואי הרשמי: לכו במעקף מצודת נמרוד בסימון ירוק. כאשר תגיעו לגן לאומי מקורות הבניאס בק"מ 5.2 של תאור הדרך, פנו שמאלה והמשיכו ליער כפר סאלד.
  • אפשרויות לשינויים בתוכנית
     תוספת: 1. התחלה בנווה אטי"ב ירידה בנחל גובתה ועליה לשער של מבצר נמרוד - 3 ק"מ. כ-350מ' ירידות, כ-100מ' עליות.
     חלופה: 2. המשך בתוואי הרשמי מגן לאומי מקורות הבניאס.
     תוספת: 3. משאר יישוב עד לשער שביל ישראל בקיבוץ דן כ-2.5 ק"מ. קטע כמעט מישורי.

•  תוספת: אין קליטה סלולרית בנחל גובתה, אם יש תקלה וצריך להזעיק עזרה, מישהו חייב לצאת מהנחל על מנת להתקשר. הקטעים בנחל מסומנים במספרים מ 7-1. אם יש צורך להזעיק עזרה זכרו את מספר הקטע האחרון שעברתם. לא מומלץ לטייל לבד בנחל גובתה.

למטיילים בקטעים שרוצים להשאיר רכב בשאר יישוב: השער הדרומי של היישוב סגור בד"כ. אם לנתם ביישוב אנא תאמו עם בעלי הצימר את פתיחת השער בסוף יום ההליכה. אם לא לנתם ביישוב ניתן להגיע לאזור השער דרך בית העלמין של דן ושאר יישוב. כ-150 מ' אחרי הכניסה הראשית של קיבוץ דן יש דרך (רשום: דרך פרטית) שמובילה לבית העלמין של קיבוץ דן. עוקפים את בית העלמין בדרך עפר ממערב לו ומגיעים לבית העלמין של שאר יישוב. פונים ימינה ונוסעים בין מטעים בדרך סלולה עד שמגיעים למסעף T. השער האחורי של שאר יישוב נמצא מימין לכם. פנו שמאלה והשאירו רכב לצד הדרך הסלולה, מבלי לחסום אותה(!).

Neve Ativ ניווטמתחילים את היום ליד נווה אטי"ב (0.0, 970) ויורדים לערוצו של נחל גובתה בשביל בסימון שחור. ההליכה בנחל גובתה איטית ביותר. בדרך עוברים בדרדרת סלעים.

בחודשי מאי-יולי אפשר לצפות על המצוק הימני של הנחל בפריחה של מישויה פעמונית.

כ-200 מ' אחרי שעברתם את סימון קטע מספר 7 בנחל מגיעים למפגש שבילים ולנחל חזורי (2.3, 620). אין להמשיך במורד נחל גובתה בשביל בסימון שחור. ההליכה בו איטית, קשה וללא נוף. המשיכו ישר בעליה תלולה ולא ארוכה, בשביל בסימון כחול לעבר מבצר נמרוד. לקראת סוף העלייה שביל בסימון אדום מגיע מנבי חזורי (2.7, 720). נמשיך לאורך גדר ונגיע לכניסה לגן לאומי מבצר נמרוד ‏  (2.8, 730).

Nebi Hazuri ניווטמתחילים את היום בנבי חזורי ‏  (0.0, 800). נעלה בשביל בסימון אדום לעבר אתר הזכרון לחללי סיירת אגוז ‏ . נמשיך בירידה לעבר מבצר נמרוד. מגיעים לקרבת מבצר נמרוד (1.3, 720) פונים שמאלה והולכים מרחק קצר לצד גדר ומגיעים לכניסה לגן לאומי מבצר נמרוד ‏  (1.4, 730). נמשיך בכביש הכניסה לאתר ונגיע למבצר נמרוד ‏ . אל תחמיצו את העלייה למבצר דרך מעבר הסתרים. העלייה במעבר ממחישה את המאמץ של פולשים למבצר אשר היו צריכים להתגבר על המגינים שעמדו בראש גרם המדרגות התלולות. כדאי לעלות גם למגדל העוז, לתצפית מרשימה על האזור.

אחרי הפסקת קפה בקיוסק, נלך לצד המערבי של מגרש החניה לתחילת שביל בסימון ירוק (2.1, 740). השביל יורד בתלילות למקורות הבניאס. נוף נהדר ילווה אתכם לאורך הירידה, רק ערפל כבד יכול לשבש את ההנאה. עוברים בין סלעי דולומיט ‏  נמוכים (3.2, 510). לקראת סוף הירידה יש תצפית יפה לעבר נחל חרמון - הבניאס.

השביל הירוק מגיע עד לכביש שליד הכניסה לשמורת נחל חרמון - הבניאס (5.2, 365). למתעניינים בארכיאולוגיה: אפשר לסטות מהתוואי לביקור קצר בארמון אגריפס השני ‏ . ההולכים בתוואי הרשמי יפנו כאן שמאלה. המשך תיאור הדרך ליער כפר סאלד בסוף התוואי היפה. בכניסה לשמורה מחולק עלון מידע נאה על השמורה, החי, הצומח והאתרים בה. לא נשכפל את המידע מהעלון, אנא היעזרו בו לקריאה נוספת. העלון מתאר מספר מסלולים בשמורה. אנו נחצה את השמורה לאורך נחל חרמון - הבניאס ‏ .

נלך לעבר מעיינות הבניאס ומהם נמשיך למקדש האל פאן ומערת פאן. ממשיכים בשביל בסימון כחול מתחת לכביש 99, ומגיעים לגשר רומי. אחריו עוברים ליד תחנה הידרואלקטרית שהייתה פעילה עד שנת 1967, משם מגיעים לטחנת הקמח מטרוף.

במרחק קצר אחרי הטחנה פונים ימינה וממשיכים בשביל הכחול לעבר מפל הבניאס. נעבור ליד בריכת הקצינים ונחצה את הנחל על גשר לגדה המזרחית. נעבור לצד שתי טחנות קמח אום רעי וטחנת אל-ג'דידה. מגיעים לנקודת תצפית על מפל הבניאס (7.2, 300). ליד התצפית יש ברז מי שתיה ‏‏. נרד לעבר חלקה הדרומי של השמורה ונפנה ימינה לעבר מפל הבניאס ונגיע למרפסת תצפית למפל ‏  (7.5, 285).

מהמפל נחזור על עקבותינו ונמשיך לעבר השביל התלוי. ההליכה בשביל התלוי הינה במעלה הנחל. חולפים על פני היציאה מהשביל ואחרי כ-80 מ' פונים שמאלה במעלה הנחל. ביציאה נפנה שוב שמאלה במורד השביל האדום. במזלג שבילים השביל האדום פונה ימינה בעלייה לעבר היציאה מהגן הלאומי. אנו נמשיך ישר בשביל בסימון שחור. באביב פורח כאן בן חצב יקינטוני.

נעבור שער חד כיווני (9.0, 150) ונצא מהגן הלאומי. אחרי כ-200 מ' נפנה ונרד בשביל קצר שיורד לעבר הנחל. בתחתית הירידה נמצא טנק סורי ‏  שנפל לתוך הנחל במלחמת ששת הימים. אפשר לעשות כאן הפסקה על גדת הנחל. נעלה חזרה לשביל ונפנה שמאלה במורד הנחל. במפגש עם שביל בסימון אדום (10.2, 200) נפנה ימינה ונמשיך בהליכה לצד הנחל היפהפה.

השביל עולה שוב לדרך העפר בסימון שחור. הביטו שמאלה לעבר גבעת עזז ‏  היא תל עזזיאת האימתני. מגיעים לפיצול נוסף עם שביל בסימון אדום. רק אם הזמן מתקצר וקיים חשש שלא תסיימו את היום לפני חשיכה, המשיכו בדרך העפר בסימון שחור עד לשאר יישוב. בכל מקרה אחר מומלץ לרדת לגדת הנחל ולהמשיך בהליכה לצידו. ממשיכים על גדת נחל חרמון, עולים חזרה לדרך העפר ומגיעים לחציית הנחל על גשר ביילי. עולים בדרך סלולה שמגיעה לשאר יישוב (12.7, 175). הכניסה חסומה בשער. אנא פעלו בהתאם להנחיות על השער. אחרי השער יש אתר קמפינג ‏  בתשלום‏‏. הצרכנייה ‏  נמצאת ברחוב הראשי של היישוב.

תוספת: למטיילים בקטעים שמגיעים עם רכב: מצידו הדרום מערבי של שאר יישוב נמצא אתר הזיכרון לזכר חללי אסון המסוקים ‏ . זה אחד מאתרי הזיכרון המרשימים והמרגשים במדינת ישראל. מומלץ לבקר בו. אפשר להגיע ברכב, הכניסה מול קיבוץ דפנה. על מנת להגיע ברגל לאתר צריך לצאת ביציאה הראשית של שאר יישוב לכביש 99. מרחק ההליכה כ-2.5 ק"מ.

אנחנו נפנה ימינה כ-50 מ' לפני השער. נלך בדרך סלולה שתביא אתכם לבית העלמין של שאר יישוב ולידו בית העלמין של קיבוץ דן. פנו שמאלה ומיד ימינה ולכו לצד הגדר שמקיפה את בית העלמין של קיבוץ דן. בכניסה לבית העלמין פנו שמאלה ולכו בדרך סלולה בין עצי איקליפטוס גבוהים. הדרך מגיעה לכביש 99. חוצים את הכביש בזהירות רבה ופונים שמאלה. אחרי כ-150 מ' פונים ימינה ומגיעים לשער הכניסה הראשי של קיבוץ דן. כ-200 מ' אחרי השער נפנה ימינה נעבור לצד המינימרקט ‏  של הקיבוץ ונגיע לבית אוסישקין. למטיילים ברצף: חל איסור ללון במדשאות או בכל מקום אחר בקבוץ. בקבוץ יש מלאכי שביל. חפשו את אנשי הקשר באתר ויקישביל .

חלופה: התוואי הרשמי של השביל. מי שמתעניין בארכיאולוגיה מוזמן לסטות לביקור קצר בארמון אגריפס השני ‏ . הקיפו ממזרח את מתחם הארמון. מגיעים לכביש 99 ופונים ימינה. אחרי מרחק קצר כביש 99 פונה ימינה ואנו נפנה שמאלה (6.2, 350) לדרך עפר בסימון אדום ונמשיך בה. עוברים את ערוצו של נחל פרע ‏  (7.7, 290) ובהמשך את שביל אורי אילן ‏  (9.4, 265). במסעף דרכי עפר השביל בסימון אדום פונה ימינה בירידה תלולה ומפותלת (10.7, 310). הדרך בסימון אדום פונה שמאלה (11.8, 205) ואנו נמשיך בירידה בשביל בסימון ירוק. אחרי מרחק קצר שביל ישראל פונה ימינה ומגיע לגבעת האם ‏  (12.4, 200). נמשיך בירידה ומגיעים ליער כפר סאלד ‏  (14.0, 100). הלינה כאן מותרת.

שביליסטים שימו לב: 1. מי שמבקש להצטייד במזון ילך לכפר סאלד. המרחק למכולת ‏  כ-2 ק"מ. שימו לב שההליכה לקיבוץ היא לצד כביש ראשי באזור. 2. נקודת הלינה הבאה בשטח היא בכפר גלעדי. במרחק של כ-16 ק"מ מכאן.