אתר התיירות TripAdvisor
מתלבטים איזה מלון להזמין, האם המסעדה באמת טובה כמו שהיא נראית, ואילו אתרים מצדיקים ביקור? מיליוני מטיילים לא זזים בלי טריפ אדוויזר (TripAdvisor), אתר שהפך לסוג של אורים ותומים לתיירים.
אתר טריפ אדוויזר חולל מהפכה בתחום התיירות: במקום לקבל מידע ממשרדי תיירות, מבתי העסק עצמם או ממבקרי מסעדות ומכותבים מקצועיים, יותר יותר אנשים מעדיפים להסתמך על חוות דעת של גולשים כמוהם, מתוך אמונה שאלה אמינות יותר ומוטות פחות.
הבעיה היא שהסקירות מתפרסמות באנונימיות מלאה, והאתר אינו בודק אותן כלל: כל בעל עסק יכול לדרג את עצמו או להשמיץ את מתחריו בקלות. בעלי עסקים רבים התלוננו על האתר ואף תבעו אותו לאחר שקיבלו חוות דעת שליליות (ואפילו שקריות), שלדבריהם הרסו את פרנסתם. לטענתם, האתר הפך למונופול תיירותי, בו גם אנשים ללא כלים מקצועיים וללא הבנה מינימלית בתחום התיירות יכולים לאחר לינה של לילה אחד או ארוחה אחת להשחיר לנצח את פניו של בית העסק, ללא יכולת למחוק את חוות הדעת מהאתר, גם אם הוכח שאינה נכונה.
שתי דוגמאות ממחישות את הבעייתיות ואת חוסר הדיוק שעלולים לצוץ באתר כזה, שמבוסס על חוות דעת של גולשים. בספטמבר 2014 גילתה חברת מחקר סינית כשלים באתר הסיני של טריפ אדוויזר: תוך חודש אחד סקר אחד הגולשים 51 מסעדות בפאריז, וגם 50 מלונות במדינות אחרות.
במקרה נוסף, ביוני 2015, עיתון איטלקי העלה ביקורות על מסעדה פיקטיבית, והצליח להזניק אותה לראש טבלת המסעדות המומלצות באיטליה.
אין ספק שטריפ אדוויזר הוא כלי שימושי ורב עוצמה בעולם של רשתות חברתיות ומידע מקוון, אך רצוי להשתמש בו בזהירות הראויה.
מקור: ויקיפדיה